Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kommer du deg hjem? "Gåte"


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg leste: "Hvordan kommer du deg hjem?"–om det ikkje går buss. Men så kom jeg på at "Om det ikkje går buss." er en låt av Nøkken og ikke Gåte. Merkelig hvordan hjernen fungerer (eller ikke...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg ha brutt/skåret av en bit og smakt på treet for å få vite hva det var.. Er det en Stolpe er det bare å fyre opp med spriten og vente på kraftselskapet som noen over foreslo.. Stolper er som regel også uten avvik i omkrets Ø og det bør være merkbart.

 

Dersom det ikke er en stolpe har jeg nå smakt på et tre og jeg ville så ha tatt ut en kompasskurs på en av de nevnte måter, gjerne med den statisk ladede nåla i vann, eller skyggen på treet (jeg kjenner jo også skygge, dersom jeg mot formodning skulle være helt blind).

 

Er du snøblind ser du uansett sola gjennom øyelokkene, prøv med en lommelykt... Deretter ville jeg ha lagd en pendel; En snor av enten soveposetrekk eller annet tynt materiale med et lodd i enden (primusflaska kanskje). Jeg Setter pendelen i sving i den bestemte retningen og holder den i gang mens jeg går, resonansen i pendelen forteller meg umiddelbare retningsavvik ved at draget i tråden forskyves. Eneste måten å minske sidedraget i tråden på er å gjenoppta den opprinnelige retningen.

 

Dersom jeg skulle ende opp med å gå i 24 timer uten å komme dit jeg vil eller å treffe folk, så kan jeg nå se igjen; Og jeg kommer hjem sulten etter maksimalt nye 24 timer. Tross alt går 48 timer uten mat helt fint, jeg har jo spist mye Japp før jeg dro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har endelig funnet løsningen. Det var jo selvfølgelig veldig enkelt:

Man ikler seg det hvite ullundertøyet og en halv rull med sportsteip. Kamuflasjen er nå ubeskrivelig god.

Neste trinn, i ly av kamuflasjedrakten, er å sette ut resten av risen for å lokke til seg en fugl og fange den i den dårlige kompresjonsposen. Så syr man bokstaver med hjelpmeldinga inn i sportsteip og fester sportsteipen på fuglen - plutselig har du en brevdue!! Brevdua sendes avgårde....., og hvis den ikke vender tilbake i løpet av ca 10 minutter med hjelpemannskaper, går man over til plan B. Man skal jo tilbake rett sør, så da er det bare å lete etter maurtuer (de er jo ofte sørvendt, selv om man ikke skal stole blindt på det). Fordelen er jo at det ikke er så mye sny å grave i, så da blir det jo lettere å finne de.

Hvis det er noen som har flere gåter som skal løses, så er det bare å komme med de. Eg er liksom i siget nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Man skal jo tilbake rett sør, så da er det bare å lete etter maurtuer (de er jo ofte sørvendt, selv om man ikke skal stole blindt på det).

 

Nå er man jo blind så da kan man vel stole på det fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har en tanke mister storfot trådstarter ikke har noe fasit på dette.

skulle nokk kommet ned fra denne situasjonssaken på metode som jeg har beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har forstått så var det ingen fasitsvar. Laget gåten selv med den løsningen jeg hadde valgt i tankene, og tok med litt ekstra greier for at man skulle kunne være litt oppfinnsom.

 

Min egen løsning var:

 

Fuglekvitter er indikasjon på at sola er på vei opp, sier jeg ikke ser noenting så vet jeg ikke når den er oppe eller hvor langt oppe den er. Riskornene hadde han igjen for å ha en god måte å telle minutter på. Tusen og en - regelen frem til 60 gir et minutt. Telle minuttene på andre hånda og legge 1 riskorn i koppen for hvert 5. minutt. 12 riskorn per time. Man har sånn noenlunde peiling på når sola kommer opp i forhold til fuglekvitter, vidda er flat, så skjuler seg ikke nevneverdig bak fjell (tenkte ikke at man var så veldig høyt oppe).

 

I mellomtiden pakker man soveposen inn i kompresjonsposen sin (som er stor og fyldig - gitt i teksten). Fleecejakken er sort - en farge som absorberer mye lys og derfor blir raskere varm enn andre farger. Man putter fleece jakka over soveposen og setter den noen meter fra teltet. Når sola da blir kommer opp begynner den å varme på ene sida, så da vet du i hvertfall den er oppe. Derfra kan man telle tiden frem til sola står sånn ca. i Sør. Det er sol hele tiden mest sannsynlig (fra værmeldingen).

 

(sola i ansiktet her var det en som svarte - godt forslag, tenkte på det, men litt vanskelig å vurdere det i motsetning til å putte hånda på en fleece genser for å kjenne hvor den er varmest og hvor den er kaldest.

 

Telstengene med sportstape på og sammensveiset vil fungere som retningsstang som man brukte i gamledager for å holde ben linje. (Hugge ned treet var jo et godt forslag (hvis man hadde med seg en kniv - eller brenne det ned med primus fuel som andre NESTEN sa her :) )

 

Tenkte også at man puttet på trugene for å spe på det å holde retningen, vanskelig ere å svinge med truger.

 

Grunnen til at man må ha noe å holde retning med er fordi med en gang du har bind for øynene går man noe helt vilt feil. Dette kan også skje med stang etter seg tror jeg, men var beste forslaget jeg hadde.

 

Nåla var som den gode besvarelsen her en metode å finne retning sør/nord, Den kan også dingles fra sytråden og ikke nødvendigvis legges i vann på noe flytende som noen svarte.

 

Om man da ikke har begynt på nedoverbakken til dalen innen et par timer med regulering litt etter sola så er jeg tom for alternativ, siden der absolutt ikke var noen fasitsvar :)

 

Moro å lese alle kreative løsningene her.

 

Når det gjelder skaren så var det nettopp for at man ikke skulle se føle seg frem til egne spor ja.

For den som svarte at man sjekker wikipedia for å finne ut at øynene fikser seg innen 72 timer, grattis - du har med en telefon som ikke bare surfer for deg - men den leser opp alt til deg også. For du ser nemlig INGEN ting :P

 

Tviler på at jeg faktisk hadde vært tøff nok til å bevege på meg selv i en slik situasjon, MEN, så lenge man får med seg alt i sekken så burde man klare seg bra om man ikke fant dalen også. Bruke teltet som improvisert vindsekk om ikke annet.

 

Og for en kriseløsning kan man jo underholde seg selv på kvelden med å sitte å blinke nødsignla med hodelykten.... eller tenne på et tre... eller drikke renset sprit fra primusen.

 

 

Håper enkelte syntes det var litt moro, selv om der alltid er noen grinebitere som er misfornøyde om der ikke er fasitsvar :) Er det noe jeg har glemt så er jeg sikker på noen arresterer meg, så da får vi ta det med fri-fra-fengsel kortet jeg rappa fra Monopolen til Admin.

 

Ha en fin helg alle mann!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva kan vi lære av trådstarters historie? Jo, at god planlegging med konsekvenstenkning av turen er veldig viktig. Med ei god pakkeliste får vel de fleste med seg solbrillene på tur, men det kan vel skje en glipp for de fleste. Det som verre er er at det i historia verken er meldt fra hvor turen går eller er utstyr for å kunne kommunisere med sivilisasjonen på en effektiv og sikker måte. Mobiltelefon, SPOT, osv er ikke med på turen. Fjellvettet er med andre ord fraværende i planleggingsfasen av turen, og Fjellvettregel nr 2 (Meld fra hvor du går) er brutt.

Personen i hitoria burde blitt fratatt sertifikatet for å ha lov til å ferdes i naturen på egen hånd i seks måneder, og personen må opp til ny muntlig og praktisk eksamen for å få sertifikatet tilbake.

Med personens avsløring av mangelfull kunnskap kan man vel heller ikke vente at personen kan noe om snyblindhet. Turfolk med kunnskaper om snyblindhet hadde nok lagt seg i teltet for å vente til synet kom tilbake og ropt om hjelp av og til i håp om at en med synet i orden tilfeldigvis skulle reke forbi.

Å fyre omnifuel i teltet kan jo være risikosport nok for folk med synet i orden, så eg ville holdt meg unna den fristelsen. Mens man ligger og venter til synet kommer tilbake, så trur eg man har god tid til å ergre seg over et amatørmessig turopplegg. Glede, men også kjeft venter en nok når man kommer hjem, så totalt sett er man nok bedre forberedt og utstyrt til neste tur.

Kanskje vi kan si at personen velger å ta beslutningen om å prøve å komme deg hjem, fordi personen ikke har kunnskaper om snyblindhet. Personen trur at synet tilfeldigvis forsvant for alltid på denne turen, og at det både var dumt og upassende. Personen har allerede vist seg som turperson med store mangler, så eg er ikke overbevist at denne personen kan navigere ved hjelp av verken sola eller kompasset. Hvis denne personen skal ta seg hjem uten syn, så er det å håpe på at flaksen som aldri inntraff i Lotto, var styrt og spart av Vår Herre til denne mangelfulle turen. I beste fall falt synet på plass før personen falt om.

Tilbake til trådstarters spørmål om hvordan eg gjør det: Eg blir i teltet, og blir det styggevær som blåser hull i teltet, så blir eg der fortsatt, men hører eg kvinnestemme®, kler eg av meg og går ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål: Dersom denne blinde fyren tross alt klarer å famle seg tilbake til bilen, hvordan kjører han hjem da?

Haha.. nei si det. Krype langs veien, litt risikosport men kan vel funke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva kan vi lære av trådstarters historie? Jo, at god planlegging med konsekvenstenkning av turen er veldig viktig. Med ei god pakkeliste får vel de fleste med seg solbrillene på tur, men det kan vel skje en glipp for de fleste. Det som verre er er at det i historia verken er meldt fra hvor turen går eller er utstyr for å kunne kommunisere med sivilisasjonen på en effektiv og sikker måte. Mobiltelefon, SPOT, osv er ikke med på turen. Fjellvettet er med andre ord fraværende i planleggingsfasen av turen, og Fjellvettregel nr 2 (Meld fra hvor du går) er brutt.

Personen i hitoria burde blitt fratatt sertifikatet for å ha lov til å ferdes i naturen på egen hånd i seks måneder, og personen må opp til ny muntlig og praktisk eksamen for å få sertifikatet tilbake.

Med personens avsløring av mangelfull kunnskap kan man vel heller ikke vente at personen kan noe om snyblindhet. Turfolk med kunnskaper om snyblindhet hadde nok lagt seg i teltet for å vente til synet kom tilbake og ropt om hjelp av og til i håp om at en med synet i orden tilfeldigvis skulle reke forbi.

Å fyre omnifuel i teltet kan jo være risikosport nok for folk med synet i orden, så eg ville holdt meg unna den fristelsen. Mens man ligger og venter til synet kommer tilbake, så trur eg man har god tid til å ergre seg over et amatørmessig turopplegg. Glede, men også kjeft venter en nok når man kommer hjem, så totalt sett er man nok bedre forberedt og utstyrt til neste tur.

Kanskje vi kan si at personen velger å ta beslutningen om å prøve å komme deg hjem, fordi personen ikke har kunnskaper om snyblindhet. Personen trur at synet tilfeldigvis forsvant for alltid på denne turen, og at det både var dumt og upassende. Personen har allerede vist seg som turperson med store mangler, så eg er ikke overbevist at denne personen kan navigere ved hjelp av verken sola eller kompasset. Hvis denne personen skal ta seg hjem uten syn, så er det å håpe på at flaksen som aldri inntraff i Lotto, var styrt og spart av Vår Herre til denne mangelfulle turen. I beste fall falt synet på plass før personen falt om.

Tilbake til trådstarters spørmål om hvordan eg gjør det: Eg blir i teltet, og blir det styggevær som blåser hull i teltet, så blir eg der fortsatt, men hører eg kvinnestemme®, kler eg av meg og går ut...

Hehe.. sikker på du vil leke med huldra i blinde?

Tjah.. hva om du stakk deg i begge øynene på en grein, sms om hvor og når du dro ble aldri sendt fordi så gnien som du var så hadde telenor sperra tlf din pga. ubet regning? :) I`m just saying :)

Bra innlegg btw. finnes en del folk fortsatt som legger for lite vekt på pakkliste og sunne fjellvett regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. sikker på du vil leke med huldra i blinde?

Tjah.. hva om du stakk deg i begge øynene på en grein, sms om hvor og når du dro ble aldri sendt fordi så gnien som du var så hadde telenor sperra tlf din pga. ubet regning? :) I`m just saying :)

Skal vel aldri si helt aldri, men eg anser det som lite sannsynlig at eg skulle stikke meg i begge øynene på en grein. Kanskje det må en klomse til, og eg er ingen klomse (: Og eg har aldri hatt en regning eg ikke har hatt penger til å betale (:

Eg gjør feil som alle andre, men ikke tre grove turfeil som i historia di. Eg har pakkelister og er en nøyaktig kar. Spesielt vinterstid har eg stor respekt for lengre skiturer i fjellet. Derfor trur eg også eg er bedre forberedt enn flere andre. Eg har ikke sagt det før, men eg vil gjenta det: God planlegging, gode kunnskaper og konsekvenstenking er tre nøkkelord for å kunne få en tryggere tur med redusert risiko.

F.eks er det ikke så lurt å kjøre idiot ned en bakke (med tung last) alene på vinterfjellet. Skal det på død og liv gjøres, så er det jo tryggere å gjøre det når man er flere på tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et uhell med primus i teltet kan muligens ende i mørket. Det jeg prøver å si at det faktisk er godt mulig å plutselig bli stående blind et sted der ute, så det er ikke dumt å tenke over hvordan man skal klare seg da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et uhell med primus i teltet kan muligens ende i mørket. Det jeg prøver å si at det faktisk er godt mulig å plutselig bli stående blind et sted der ute, så det er ikke dumt å tenke over hvordan man skal klare seg da. :)

Helt enig, og da er det jo en fordel at noen vet hvor du er og at du kan kontakte noen for å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjonen, har jobbet hardt med å utvikle den mobil-prototypen der. Hehe, nå skrev jeg vel strengt tatt ikke at jeg skulle gjøre et søk på Wikipedia i felt, tok utgangspunkt i at den kunnskapen var med på tur fra starten av :)

 

Fin tråd for å gjøre litt obs på at uforutsette ting kan skje. Fornuftig innlegg fra @Fjellbokken, å luke vekk risiko på tur alene ved å være forberedt og ta gjennomtenkte valg underveis minker nok sjansene for at ting går riktig galt. Men sikker er man aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål: Dersom denne blinde fyren tross alt klarer å famle seg tilbake til bilen, hvordan kjører han hjem da?

Haha...det lurer jeg på også. Bedre å bli i teltet enn å prøve å fomle i blinde til en bil du uansett ikke kan kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøv deg, SuperTed, du hadde rotet deg vekk og fant ikke tilbake!

 

;)

Ja, hvordan har han ellers kommet på å ligge i teltet og telle sekunder i timesvis ;)

Eg ser at det også er viktig at man ikke gir fuglene tilgang på spriten, så de kan kvitre til normal tid om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål: Dersom denne blinde fyren tross alt klarer å famle seg tilbake til bilen, hvordan kjører han hjem da?

Hvis fuglene kvitrer til forventet tid, og hvis man ikke får rot med tellingen av sekunder, og man finner både dalen og bilen, så klarer man å kjøre hjem også (; Kanskje bilen er nærmere folk og hjelp enn man er i det teltet.

Endret av Fjellbokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen som trådstarter her legger frem blir litt hypotetisk for meg. Jeg bruker nemlig ikke truger. Skulle jeg likevel prøve meg på en løsning måtte det bli noe slikt: Etter å ha virret blind rundt på vidda noen døgn akkopagnert av fuglekvitter ville jeg vel innsett at livet hang i en tynn tråd. Da hadde jeg rett og slett grepet fatt i denne tråden og fulgt den tilbake til livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.