Populært innlegg +Memento mori Skrevet 23. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 23. februar 2018 Drømmeforhold i marka i dag også. Kaldt fra morgene av, men våren er i anmarsj, det drypper fra trærne i sørhellingen. Prøvde også å finne igjen en gammel teltplass, men tok av på feil myr. Kom til et tre jeg kjent igjen fra i sommer og sjekket GPS'en. Det var riktig gått, men en myr for tidlig, gadd ikke gå opp igjen bakken, da det begynte å bli seint. Skreiv feil i snøen... Gravde ut åpningen i glo'en. Brukte dette til å lage en plass i solen🌞. Mange blide mennesker innom. 15
a_aa Skrevet 23. februar 2018 Skrevet 23. februar 2018 Der fikk jaggu @Memento mori æren av å legge inn innlegg nr 4000 i denne tråden, gratulerer! 2
Populært innlegg Vandrefalk Skrevet 24. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 24. februar 2018 Nesten samme sted som forrige helg. På Senja er det brodder/stegjern som gjelder for tiden.. 14
Populært innlegg tonymakkaroni Skrevet 24. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 24. februar 2018 Vært noen dager ved Rondane, startet på Venabygdsfjellet og gikk nordover. Uten spesielt mål, men med mye mening, oppleve vinterfjellet. Hadde selskap første del av turen. Møtte ikke folk, bortsett fra et par sveitsere idag på returen, hvorav en var kursholder for iglobygging 😁 Mye fint vær, bortsett fra idag med ingen sikt på fjellet 14
Populært innlegg Tutogkjør Skrevet 25. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 25. februar 2018 Ny tur på Utvikfjellet. Sjeldent været er så fint, så det måtte nytes! Bilder av Eggenipa og mot vest/snøfjellet/Dunheia. Fantastiske forhold! 14
Populært innlegg a_aa Skrevet 25. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 25. februar 2018 Tok bussen fra holdeplassen på Kringsjå til holdeplassen i Bjørndalsbakken, og gikk tilbake over en aldri så liten hindring; Lyderhorn: Gikk opp fra Sildaberget over Skarpafjellet, og trengte ikke broddene før jeg hadde passert Grøvledalen. Da gikk også vindjakken ned i sekken, det blir fort varmt i stigningen oppover mot toppen selv om det var nullføre. Da jeg endelig var opp, kom det både fleecehoodie og vindjakke på kroppen igjen, kald vind måtte stenges ute. Så var det tid for litt belønning - mens Marit Bjørgen koste seg med et tremils-gull, slappet jeg av på toppen med et organisk alternativ: Turen nedover gikk virkelig kjapt, perfekte stier for brodder. Traff for øvrig på en kar i pensjonistalder med sikte på toppen - jeg møtte ham ikke så langt nedenfor, og det imponerende var at han gikk på ski oppover der! Det er tøft nok å komme seg opp der på føttene, og hvis han i tillegg rente nedover på skiene sine, så er det bare utrolig Spoiler Nå er det drøye tre uker siden jeg hadde februarovernattingen min på Lyderhorn i fullmåne og nordavind - ryggsekken min markerer stedet der jeg slengte ut bivybagen, som nå var fylt opp av en større snøskavl: Må vel begynne å tenke på et nytt fint sted for marsovernatting snart også Selv om skyene ble tettere og lavere enn ventet, ble det en fin søndagstur, knappe 8 km og iflg mobil-GPS-en 800 høydemeter. Jeg pleier å trekke fra 25% på det siste, tror den bare forsøker seg med elektronisk smisking 13
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 25. februar 2018 2 forskjellige turer i 1, i dag. Først ned Kleiva på Snowracer, uten neseblod denne gangen, selv om farten var oppe i 41 km/t. Ingen bråstopp denne gangen, med tilhørende svev og tryning i snøen, mulig det er grunnen. Del 2 var ski i bygdeløypene. Snødd litt i natt og en del føyke. Ligger litt mere bilder på en liten blog tur1.net som jeg leiker meg litt med. Har mange turer hvor det blir tatt litt bilder og som blir for mye for denne tråden, passer dårlig på snap, insta og face. Så tester litt ang blog med Wordpress som verktøy. Frontpage som jeg kan er helt ute. Ligger litt flere bilder og tekst der. 12
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 25. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 25. februar 2018 Forumtreff på Grotli her er nokre av helgas hyggelige frammøtte 16
Populært innlegg Isak Knutsen Skrevet 25. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 25. februar 2018 Fantastisk nedkjøring fra Skuggnatten i Nissedal i dyp og urørt puddersnø! Dette var bare oppvarming til jeg reiser inn i Sunnmarsalpene om få uker! 10
Populært innlegg Imp Skrevet 25. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 25. februar 2018 Alpint i Kongsberg ble avlyst da eldstejenta ble syk. Istedet tok jeg med meg minsten til Herstadhei, en turisthytte i Røyken drevet sv lokale ildsjeler. Koselig liten hytte med fantastisk utsikt alle veier. Kan se ut og inn Oslofjorden, Drøbaksundet, Drammen og helt til Sverige på klare dager. Fem km til hytta, mye oppoverbakker, så Sigurd fikk hjelp av Ulv. De hadde god fart slik at jeg slet med å holde følge og fikk god trim! 😊 13
+Memento mori Skrevet 26. februar 2018 Skrevet 26. februar 2018 Drømmeforhold i ettermiddag, men kaldt. ☀️ Varmer, men dunjakka var god å ha når jeg rastet. Tok en liten «white-out» test på meg selv, og gikk på GPS «rett rute». Som dere ser på skisporet ble det litt hit og dit, men GPS-tracking viser at det var innenfor. Slitsomt å gå og hele tiden sjekke GPSen. Burde hatt et slags kompass/GPS-stativ hvis dette var hverdagen. Er det noen som har laget seg et slikt? 8
På Ville Veier Skrevet 26. februar 2018 Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, Memento mori skrev: Drømmeforhold i ettermiddag, men kaldt. ☀️ Varmer, men dunjakka var god å ha når jeg rastet. Tok en liten «white-out» test på meg selv, og gikk på GPS «rett rute». Som dere ser på skisporet ble det litt hit og dit, men GPS-tracking viser at det var innenfor. Slitsomt å gå og hele tiden sjekke GPSen. Burde hatt et slags kompass/GPS-stativ hvis dette var hverdagen. Er det noen som har laget seg et slikt? Nosånt, kanskje?
+tshansen Skrevet 26. februar 2018 Skrevet 26. februar 2018 3 timer siden, Memento mori skrev: Drømmeforhold i ettermiddag, men kaldt. ☀️ Varmer, men dunjakka var god å ha når jeg rastet. Tok en liten «white-out» test på meg selv, og gikk på GPS «rett rute». Som dere ser på skisporet ble det litt hit og dit, men GPS-tracking viser at det var innenfor. Slitsomt å gå og hele tiden sjekke GPSen. Burde hatt et slags kompass/GPS-stativ hvis dette var hverdagen. Er det noen som har laget seg et slikt? Litt usikker på hvor nøyaktig den gps’en er i forhold til gitt koordinat, men viser den ikke med pluss/minus 1 meter? Å derfor aldri vil klare å gå snorbeint med hjelp av GPS kurs alene? 🤔 uansett et interessant prosjekt jeg skal prøve selv en dag!
+Memento mori Skrevet 26. februar 2018 Skrevet 26. februar 2018 7 minutter siden, tshansen skrev: pluss/minus 1 meter? Den er nok pluss/minus 3 meter på en vanlig GPS. Følger du et gammel spor, blir det det dobbelte, DVS pluss/minus 6 meter. Noen ganger legger jeg inn et gammelt spor fra en tur på isen for et år siden, og følger dette. Når jeg kommer hjem, sjekker jeg tracket fra dagen spor. Jeg er nok mere unøyaktig enn det jeg hadde trodd, på isen er alt helt flatt og du har ingen gode hjelpemiddel. Viktig å kjenne GPSen sin, slik at du kan den den dagen du virkelig trenger den, har den derfor ofte med selv på helt kjente steder.
Johanks Skrevet 27. februar 2018 Skrevet 27. februar 2018 (endret) 8 timer siden, Memento mori skrev: Drømmeforhold i ettermiddag, men kaldt. ☀️ Varmer, men dunjakka var god å ha når jeg rastet. Tok en liten «white-out» test på meg selv, og gikk på GPS «rett rute». Som dere ser på skisporet ble det litt hit og dit, men GPS-tracking viser at det var innenfor. Slitsomt å gå og hele tiden sjekke GPSen. Burde hatt et slags kompass/GPS-stativ hvis dette var hverdagen. Er det noen som har laget seg et slikt? Så en gang Cecilie skog brukte dette over Grønland. Har ikke klart å finne produsent men burde være mulig å lage noe utfra en gopro sele og kajakkfeste til gps'en din kanskje. Endret 27. februar 2018 av Johanks
Tessatroll Skrevet 27. februar 2018 Skrevet 27. februar 2018 3 timer siden, Johanks skrev: Så en gang Cecilie skog brukte dette over Grønland. Har ikke klart å finne produsent men burde være mulig å lage noe utfra en gopro sele og kajakkfeste til gps'en din kanskje. Eg har ein til salgs
+Memento mori Skrevet 27. februar 2018 Skrevet 27. februar 2018 Fant på nettet, Nordenmark. Sendt en pm til @Tessatroll også. Finnes også med kortholder.
Gjest Mareng Skrevet 27. februar 2018 Skrevet 27. februar 2018 Cecilie skog har pleid å kalle den greien for «kuken» 😂 «Følg kuken», «kuken peker den veien». Eller så var det noen andre damer som gikk til svalbard som fant på det flotte navnet. Etter jeg har brukt gps til å finne rett kusr stiller jeg inn kompasset og følger det. Ser av og til bak på skisporet for å se om jeg går bent. Ellers er whiteout/tåke i fjellet her i området livsfarlig. Vi gikk forbi en 15 meter høy skavl i fugladalen en gang. Så den først når vi snudde oss! 😱 Derfor har jeg nå 6 meter reflekterende bardunsnor alltid surret rundt den ene skistaven. Da kan jeg lage en løkke rundt hånden, kaste skistaven fram, og følge den. Gjentar til jeg er på trygg grunn. Siden tauet er surret tundt skistaven blir det aldri glemt. Lengden på tauet kan være lengre eller kortere, med litt erfaring finner du ut hvor langt tau som er passe for deg. Whiteout i marka eller på ett flatt vann er ikke like skummelt, da slipper man jo disse skavlene.
Populært innlegg Tutogkjør Skrevet 27. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 27. februar 2018 Ny fantastisk dag på Vestlandet! Ingen plass i hele verden er finere, enn her, når været spiller på lag! Gikk en 4-5 timers dagstur over Nonstua(1140moh) og Svinestranda(1074) her på Sandane. Det ble en A til B tur hvor starten gikk fra Kleivane og mål ble ned mot Eids- og Leirstøylen. Dvs ca 1000høydemetere ned på fjellski i (nesten) urørt pudder! Først over tregrensen, så i fjellbjørkeskog, før en kommer ned i furuskogen. På Nonstua gikk jeg rett på ei singel Villrein-simle. Da vi oppdaget hverandre var vi mellom 10 og 20m unna. Så løp den og stoppet og betraktet oss på trygg avstand. Ganske så uredd villreinen i området her. Jeg utløste også ett lite flakskred. Skulle ned på østsiden av Svinestranda og det var en litt bratt kant jeg måtte ned fra. Da jeg fant en egnet plass så løsnet en rett linje på 20-30m og raste. Linjen startet 20cm under skiene mine. Det var ett "grunt" og kort ras. Absoulutt ikke dramatisk, men allikevel fasinerande å se rett ovenfra. Levende fjell og natur er gøy! (Alle bilder er tatt med en gammal og skrantete Iphone.. ) Oppe på ca 900moh , mellom Svinestranda og Eggene. Bikkjene er i "fyr og flamme" etter å hatt nærkontakt med ei Reinsimle. Dyret løp, stoppet og betraktet oss lenge. Utsikt mot Stryn + + Nonstua Svinestranda. Utsikt mot sørvest. Sninestranda. Utsikt mot øst. Miniskredet Dunheia i bildet Toppen er Svinestranda. Kikker tilbake. Fortsatt laaangt ned igjen. Bikkja Eidsstøylen Mål, rett før solnedgang idet fjerne. 20
Populært innlegg +tshansen Skrevet 27. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 27. februar 2018 Ut å nyte finværet igjen, målet var å gå litt på ski oppe på vidden (Byfjellene) men pga mye vind tok jeg turen til Nordhytten i stede å spiste meg en bedre lunsj i solveggen der. Skikkelig "tippe tue" på vei oppover. Helt uproblematisk å gå oppover, men det slår meg at her kan det bli artig ned igjen Vinden tar godt gjennom dalen, så må stoppe å ta på meg en ekstra jakke. Ser det er noen som har gått opp her på bena også.... det er det alt for mye snø til Mens jeg sitter der å varmer meg med en kopp kaffe og et par pølser i brød, kommer det flere som skal oppover i vinden. Jeg får stormvarsel på klokken å det er liten tvil om at vinden øker i styrke. Jaja, de får ha lykke til. Vinden bidrar til at effektive blå er langt høyere enn temperaturmåleren viser. Det skal legges til at nedkjøring på dette føret var helt hysterisk morro! Selv uten wire på bindingene gikk det sjokkerende lett å sette telemarksvingene. Rett og slett magisk. Håper dette føret holder seg lenge. 20
Populært innlegg Tutogkjør Skrevet 28. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 28. februar 2018 (endret) Ny flott fantastisk dag i Sogn! Tok turen opp til Svartekari (1220moh). Her var det mer avblåst og mange skarete og isete partier. Ikke så rart når jeg tipper gjennomsnitts-vinden her har vært 15-20m/s siste mnd. Og det ga meg noen utfordringer nedover på mine slitte Breidabikk-ski. Men med å være litt forsiktig så pleier det å gå greit. Også idag. Flott utsikt fra Svartekari mot Mørefjell, Sunndalsfjell, Myklebystbreen, Gjegnen, Snønipa, fjord og fantastisk flotte Gloppen generelt! For oss her i vest, ser den Sibirvinden ut til å være perfekt! Kaldt og nydelig! Foreløpig uten vind. Det er 2 varder på Svartekari. Denne ligger 10-20m under toppen, men har finest utsikt. Sandane sentrum i skjul nede til høyre. Gloppefjorden og Nordfjorden. Mot Volda og sunnmøre: Mot Sunnmøre: Snønipa på Myklebystbreen. Gloppen og Jølster kommune sine høyeste topp(1827moh). Kjempetøft fjell, som jeg skal opp på i april/mai! Den høyeste "Firkanta boksen", bak til venstre er Gjegnen(1670moh). Gjegnabu som er Norges 3 mest utilgjengelige dnt-hytte ligger der. Samt Norges vestligste isbre. Skjønner godt at dette blir kalt trivselsfylket! !! Endret 28. februar 2018 av Tutogkjør 14
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 28. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 28. februar 2018 Russerkulde? Pfhhh. Null stress for denne gjengen. -20 på toppen og ca 15 m/s er ingen stress (så lenge kakaoen er varm) 14
Populært innlegg a_aa Skrevet 28. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 28. februar 2018 Fra Bergen kan jeg rapportere om 7-8 minusgrader, rundt 5 m/s, skyfri himmel og nesten fullmåne. Rakk så vidt å se solen gå ned i skylaget bak Lyderhorn. Hadde med både fleecehoody, Ullvest og ziplongs i sekken - og der ble de liggende, det holdt med oppoverbakkene for å holde varmen, gitt Mange fine nyanser i lyset, som et mobilkamera dessverre ikke har nok dynamisk omfang til å fange på en god måte. Men det forringer jo ikke opplevelsen og minnene - en fin liten tur igjen, altså 11
+Memento mori Skrevet 28. februar 2018 Skrevet 28. februar 2018 Nærtur -ligger i en grop i hagen og ser på månen. Blir test av den nyanskaffede soveposen i natt. 7
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 1. mars 2018 Populært innlegg Skrevet 1. mars 2018 Da er testen ferdig, sov bra, men litt trekk/vind. En tarp hadde nok hjulpet. Det har vært ned mot minus 20 i løpet av natta. Litt kaldt i bare ullundertøyet når jeg sto opp og gikk inn, orket ikke ta noen bilder. 12 1
Anbefalte innlegg