Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur fra Finse til Haukeliseter - Hva kan man forvente?


TillaCharlotte

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å legge ut på tur over Hardangervidda for første gang i sommer, og vi gleder oss stort ;)

Jeg har sett meg litt rundt om på tidligere innlegg, og også på ut.no og dnt sine sider for å få et inntrykk av hva vi kan vente oss.

Ruten vi har valgt er som følger: Finse - Kjeldebu - Dyranut - Hadlaskard - Litlos (om hårteigen) - Hellevassbu - Haukeliseter. Vi ser for oss å bruke ca 10 dager på denne ruten, og vi skal ha med oss hund. Vi baserer oss på å ligge i telt under hele oppholdet da vi synes det er greit å ikke ta hundene i dnt-hyttene der allergikere ferdes. Er dette en god rute? :P Kom gjerne med forslag og erfaringer. Har lest litt om de forskjellige etappene, men det er alltid gøy å høre litt om andres opplevelser.

Vi reiser i løpet av den første uken av august, og det jeg lurer mest på da er hva slags temperaturer kan vi forvente oss? Jeg har ikke funnet noen referanser til det her inne. Ingen kan spå været, men en liten pekepinn hadde vært topp og ville gjort pakkingen av sekken litt enklere.

Og, er matlageret på de selvbetjente dnt-hyttene så gode at man kan "planlegge" med at man skal "handle" underveis? Dette for å kunne unngå litt vekt i sekken. Jeg har sett en oversikt over hva som "skal" finnes, men det sto at dette kunne avvike fra hytte til hytte. Har du besøkt noen av disse hyttene?

:)

Har du tidligere gått en slik tur på vidda og har noen tips eller ting du har ville gjort anderledes til neste gang, del de gjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Ull og vind/vanntett, utval mat på hyttene heilt ok hvis ein ikkje er "godt-eten". Variert terreng og ei flott rute. Dagsetappane blir ikkje lange over så lang tid.

Eit lite tips kan vere å låne nokre bøker om Vidda, utbyttet er mykje større då. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårteigen er et must er det ok vær til det. Jeg klatret opp for første gang sist sommer (se bloggen min) og det var prikken over i'en på den turen. Ellers så anbefaler jeg sterkt "en kald en" på Litlos, gjerne overnatting også. Der er det mange trivelige folk!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårteigen er et must er det ok vær til det. Jeg klatret opp for første gang sist sommer (se bloggen min) og det var prikken over i'en på den turen. Ellers så anbefaler jeg sterkt "en kald en" på Litlos, gjerne overnatting også. Der er det mange trivelige folk!

:)

Hvordan er det å gå med hund opp der? :) På noen av bildene jeg har sett så det ut til at stiene opp til selve toppen var svært smal, og at man måtte nærmest klatre en del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! :smile: Ja, kanskje vi sees. Hvordan pakker du med tanke på varme klær osv? Hvilke temperaturer ser du for deg?

Hei - Jeg har læst mig til at temperaturerne kan 'svinge' meget, så jeg pakker lid ekstra, som jeg ville gøre til dansk sen vinter/tidligt forår med tykt uldundertøj, fjeldtelt og varm vinterdunsovepose. Men også lette shorts og t-shirts, så jeg er forberedt på det meste. Der kan åbenbart være nattefrost, stærk vind og regn, men også 20 graders varme og højt solskin, indenfor et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å gå med hund opp der? :) På noen av bildene jeg har sett så det ut til at stiene opp til selve toppen var svært smal, og at man måtte nærmest klatre en del?

Jeg tror nok ikke turen opp på Hårteigen egner seg for firbente. Det er rett og slett for bratt et par plasser.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en kjempeflott tur - gikk selv Finse - Rembesdalseter - Kjeldebu - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter for noen år siden, men bodde da på DNT-hytter. Riktig som det står over her, husk å pakke variert med klær - vi fikk både kuling med snø og sol, 20 grader og vindstille i løpet av våre 7 dager på tur - men mest sol heldigvis! Et tips er også å lese seg litt opp på hva man kan se langs stien - som f.eks. navn på fjell, gamle rester etter slepene, røverhula i Vilurenuten, for noen av etappene kan bli harde og kanskje litt monotone etter noen dager. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi planlegger å legge ut på tur over Hardangervidda for første gang i sommer, og vi gleder oss stort :)

Jeg har sett meg litt rundt om på tidligere innlegg, og også på ut.no og dnt sine sider for å få et inntrykk av hva vi kan vente oss.

Ruten vi har valgt er som følger: Finse - Kjeldebu - Dyranut - Hadlaskard - Litlos (om hårteigen) - Hellevassbu - Haukeliseter. Vi ser for oss å bruke ca 10 dager på denne ruten, og vi skal ha med oss hund. Vi baserer oss på å ligge i telt under hele oppholdet da vi synes det er greit å ikke ta hundene i dnt-hyttene der allergikere ferdes. Er dette en god rute? :) Kom gjerne med forslag og erfaringer. Har lest litt om de forskjellige etappene, men det er alltid gøy å høre litt om andres opplevelser.

Vi reiser i løpet av den første uken av august, og det jeg lurer mest på da er hva slags temperaturer kan vi forvente oss? Jeg har ikke funnet noen referanser til det her inne. Ingen kan spå været, men en liten pekepinn hadde vært topp og ville gjort pakkingen av sekken litt enklere.

Og, er matlageret på de selvbetjente dnt-hyttene så gode at man kan "planlegge" med at man skal "handle" underveis? Dette for å kunne unngå litt vekt i sekken. Jeg har sett en oversikt over hva som "skal" finnes, men det sto at dette kunne avvike fra hytte til hytte. Har du besøkt noen av disse hyttene?

:)

Har du tidligere gått en slik tur på vidda og har noen tips eller ting du har ville gjort anderledes til neste gang, del de gjerne :D

Hei ! Den ruta du har valgt er grei nok. Men jeg ville ha gått om Sandhaug. Der er det litt mer "komfort" enn i et telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi gikk samme ruta med hund som en del av en lengre tur, og det er jo et veldig fint område. Vi brukte DNT-hytter som "kafe" på regnversdager, midt på dagen var det nærmest ingen gjester. Det var ikke så mye "ferskmat" for salg midt på dagen, men det var kaffe og av og til litt bakst fra dagen før. De aller fleste hyttene var betjente.

Vi satt hunden i bur ved hytta, oftest i vedskjulet, men kunne ikke tenke oss å ha hunden i et slikt bur over natta.

Så gikk vi videre etter en time eller to eller tre og kom sånn omtrent halveis til neste hytte for natten.

Det var et år det regnet veldig mye, og det var hyggelig å gå fra kafe til kafe over Hardangervidda! Nesten litt urbant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en uke fri fra 1 Juli og vurderer å legge turen over Hardangervidda. Er det mulig så tidlig?

Mye is i år. Du kan få problem med noen av kryssingene såpass tidlig vil jeg tro. DNT har opplysninger om de har "hengt opp" broene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser i løpet av den første uken av august, og det jeg lurer mest på da er hva slags temperaturer kan vi forvente oss? Jeg har ikke funnet noen referanser til det her inne. Ingen kan spå været, men en liten pekepinn hadde vært topp og ville gjort pakkingen av sekken litt enklere.

Og, er matlageret på de selvbetjente dnt-hyttene så gode at man kan "planlegge" med at man skal "handle" underveis? Dette for å kunne unngå litt vekt i sekken. Jeg har sett en oversikt over hva som "skal" finnes, men det sto at dette kunne avvike fra hytte til hytte. Har du besøkt noen av disse hyttene?

Det er ingen grunn til å være nervøs for været. Ta med ull undertøy og to mellomlag i tillegg til ei god skalljakke. Et par sett ekstra ulundertøy i tilfelle ting blir vått. Sjansene er store for at store deler av turen blir i t-skjorte, men det er mulig å komme ned i minus også (eller pluss to og regn). I teltet har du alltid soveposen for ekstra varme.

Lageret på hyttene i sesongen er alltid greit. Det kan være enkelte ting som er tomt, men det er såpass mye der at det alltid er noe brukbart frem til neste hytte.

Flott å kunne bruke så lang tid. Da har dere virkelig mulighet til å finne roen og nyte fjellet.

-Og ikke glem fiskestanga!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Om mat i DNT hyttene... det er som regel ikke lettvektmat og ikke spesielt egnet til å ta med for flere dager i sekken. Mye hermetikk (så husk åpner for dette). Jeg har sett hytter med pasta i kilo-pakninger, Joika boller, Sodd, pannekakemiks.

Dere kan kanskje også ta med en del turmat og fylle på med DNT mat når dere skal telte kort tid etter? Være så snill og ta med de tomme hermetikkboksene til neste hytte og ikke stapp dem under en stein (som noen gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Du skriver at dere brukte 7 dager på denne turen. Hvor lenge og langt gikk dere da pr. dag? (ca) :) Vi kom oss aldri på vidda i fjor da ferien til gubben ble flyttet i siste liten, og i år blir det bryllup i august. Derfor har den blitt utsatt til sommeren 2014.

 

Synes det høres ut som en kjempeflott tur - gikk selv Finse - Rembesdalseter - Kjeldebu - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter for noen år siden, men bodde da på DNT-hytter. Riktig som det står over her, husk å pakke variert med klær - vi fikk både kuling med snø og sol, 20 grader og vindstille i løpet av våre 7 dager på tur - men mest sol heldigvis! Et tips er også å lese seg litt opp på hva man kan se langs stien - som f.eks. navn på fjell, gamle rester etter slepene, røverhula i Vilurenuten, for noen av etappene kan bli harde og kanskje litt monotone etter noen dager. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt med hund på hårteigen og anbefale da i grunn ikkje verken for folk eller hund:p, neida så gale er da ikkje. men litt luftigt.men har du med hunden så er da jo ikkje bare å sette den fast i bunn av hårteigen og gå fra den viss den ikkje er vant med det. skal du sette den fast så sett den i bunn av ura og ikkje oppi skaret, da er ikkje egna plass. eg hadde hunden i band rundt halsen og sikra i trekkselen. måtte dra den opp på verste bratto pga ei veldig ugunstig snøfonn som ligg til juli/august avhengig av ver og snømengder. går fint med hund på dnt hytter, er laga til med hundebur på dei fleste, men du må då rekna med å få noken sure kommentara frå enkelte fra finare strøk på østlandet, alltid dei som klager og ikkje dei så kanskje har allergi og sånt. godt utvalg på dei fleste selvbetjente hytter... og som ein seier så er det godt med ei kalde ei på litlos og kanskje ein bedre tre retters middag. kaldt kan det vere og for guds skyld kjøp myggmelk. ellers blir da ein kjip tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.