Gå til innhold
  • Bli medlem

Minifotorapport: Fire uker i Lomsdal-Visten


Manepe

Anbefalte innlegg

Heihå!

En aldri så liten (foto)turraport.

Snaue fire uker uten andre mål enn å være ute og kjenne vinteren og den gode ensomheten på kroppen. Det var målet da jeg fra midten av januar til midten av februar var ute i dalene som strekker seg fra fjordenden Innervisten i Vevelstad kommune i Nordland. Det ble en generelt upretensiøs tur med mye loffing og latskap i de nordvestlige delene av Lomsdal-Visten nasjonalpark.

Dere som kjenner området vet at dette er øde trakter. Selv midt i fellesferien skal det godt gjøres å møte folk her inne. Midtvinters var jeg ganske sikker på å få være alene og i løpet av turen så jeg da heller ikke spor etter andre mennesker. Det gir absolutt en egen dimensjon til friluftslivet å "vite" at du befinner deg i et stort område - for eksempel i møtepunktet mellom to svære daler - helt mutters alene.

Både vær og terreng bød på visse utfordringer. Gjerne kombinasjonen av de to. Området preges av å ligge nært kysten og er jevnt over småkupert og uoversiktlig, og i løpet av ukene opplevde jeg alt fra sprengkulde og storm til høljregn og flomstore elver. Været kunne slå fullstendig om i løpet av én natt. Orkanen Ask var meldt å dundre inn over Sør-Helgeland et stykke ut i turen (uten at jeg visste det - fikk ikke inn radiosignaler i en periode), men uteble. Den ville nok i tilfelle satt en ekstra spiss på røverhistoriene. I stedet kom en småheftig storm som blåste snø gjennom de lafta tømmerveggene i skogskoia jeg befant meg i på tidspunktet. Ellers baksa jeg mye med dårlig skare i første halvdel av turen og vilt mye løssnø i siste. Sistnevnte gjorde blant annet ferdsel i trange elvedaler til riktig så interessante opplevelser.

Turen er del av et større bokprosjekt og jeg kan dessverre ikke skrive for mye om den enda. Men bilder tas jo for å deles og jeg smeller derfor ut en liten serie her. I håp om å i hvert fall gi en følelse av hvordan langturer midtvinters i Lomsdal-Visten kan fortone seg. Området kan absolutt anbefalles, i hvert fall for de med litt god tid og erfaring i sekken.

En litt lengre fotoserie ligger forresten her: https://foto.no/bildekritikk?brukerid=15543&serieid=21662

f17.jpg

Kveld ved Øvre Bønnåvatnet i Bønnådalen.

f2.jpg

Nordlys over Sæterdalen (ikke en del av L-V nasjonalpark, men klemt inn i den og vernet som landskapsvernområde).

f24.jpg

Leir øverst i Nordvassdalen.

f23.jpg

Isfiske (innlandsvann med torsk - det finner du ikke overalt).

f3.jpg

På vei gjennom Søndre Austerfjorddalen. I skyggen, men begynner å se sola i dalsidene. I løpet av turens to første uker så jeg sola én gang.

f14.jpg

Sæterdalselva i flom. Dagen før gikk jeg tørrskiskodd over den.

f23a.jpg

Rufsevær innerst i Svartvasskogen i Sæterdalen.

f10.jpg

I Laksmarkdalen. Skaren langs elva er full av frosne elgspor.

f26.jpg

Innervisten.

f11.jpg

Den ideelle avslutningen av en lang arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk ;) .. Nordlyset er tatt med ISO 500, 13 sekunders lukker og blender 4,5. Det er ikke mye etterbehandlet, men har lysnet noe og økt kontrasten fra den opprinnelige raw-fila (som er veldig blass). Det er selvfølgelig ikke i nærheten av å formidle totalopplevelsen det er å stå å se på dette en iskald vinternatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige bilder og supert at du deler dem med oss!

Jeg likte det bildet med torsken best jeg. Møkkavær og dårlige forhold, men allikevel et kjempemotiv! Det er vel Laksselvvatnet - ett av de få vannene hvor man har både ferskvann og saltvannsfisk. Likte forresten også bildet i mot Innervisten - særs kupert landskap oppover der.

Hvordan gjør du det med varsel hjem når du er borte i disse områdene så lenge? Det er jo ikke akkurat mobildekning. Bodde dere på Bønå i perioder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder.. gleder emg til boka kommer. Regner med at vi Fjellforumbrukere da får anledning til å bestille rabatterte, signerte utgaver.....

Hehe. Kanskje det, kanskje. Ingen dårlig idé ;)

Hvordan gjør du det med varsel hjem når du er borte i disse områdene så lenge? Det er jo ikke akkurat mobildekning. Bodde dere på Bønå i perioder?

Jeg har med meg en liten nødpeilesender, en spot, som kan sende ok- og sos-meldinger med koordinater. Den gir i hvert fall en følelse av trygghet når man er ute såpass lenge alene.. Jeg bodde på Bønå første dagen, for å vente på flo og få båtskyss direkte opp til Lakselvvatnet, også lånte jeg en koie oppi Bønnådalen for et par netter den siste uka. Bønå er for øvrig en veldig hyggelig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fremdriftsplan har du videre med prosjektet?

Håper du tar med noen av områdene enda lenger vest. Slik som Fjordområdene inkl Lappskardalen, Svanvatnan, Småvatnan, Ausli osv. Man kan leie Auslia gård for en billig penge. Disse fjordområdene er litt spesielle - man får høyfjell stemning helt ute ved kysten på grunn av at det er så værhardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fremdriftsplan har du videre med prosjektet?

Håper du tar med noen av områdene enda lenger vest. Slik som Fjordområdene inkl Lappskardalen, Svanvatnan, Småvatnan, Ausli osv. Man kan leie Auslia gård for en billig penge. Disse fjordområdene er litt spesielle - man får høyfjell stemning helt ute ved kysten på grunn av at det er så værhardt.

Nå må du ikke friste meg for fort igjen her... Men, ja: Det blir å henge en del i denne delen utover våren og sommeren. Da skal jeg stort sett være ute. Ellers står i hvert fall en seinvintertur på programmet, i tillegg til reportasjeturer (ala denne: http://detgjemtelandet.no/foto04.php ) om reindrifta, fastboende og så videre. Avslutter arbeidet i løpet av høsten. Det er nok å gjøre, men så er det da også et utrolig spennende prosjekt å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å besøke området til sommeren, og gang på gang frister du med dine bilder og berettelser Marius! (Vi har kikket mye på websiden din ja...)

Flotte, vakre bilder og jeg gleder meg til du får gitt ut boken.

Når estimerer du at den kan ligge i postkassen min? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å besøke området til sommeren, og gang på gang frister du med dine bilder og berettelser Marius! (Vi har kikket mye på websiden din ja...)

Flotte, vakre bilder og jeg gleder meg til du får gitt ut boken.

Når estimerer du at den kan ligge i postkassen min? ;)

Takk for veldig hyggelig tilbakemeldinger. Morsomt at det kan inspirere! Boka gis ut på Larsforlaget tidlig i 2011, men noe mer konkret tidspunkt kan jeg ikke gi allerede nå. Dessuten avhenger det jo litt av postkassen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord blir fattige syns jeg! Det ER flottere enn Børgefjell dette området! Det er jo som om Vassfarområdet i urørt tilstand er gjenfunnet i Nordland og rikelig krydret med nordnorske egenskaper i tillegg. Kan ikke tenke meg annet enn at gamle Fønhus måtte falt pladask for dette området om han hadde fått det med seg. For alt jeg vet kan det jo ha skjedd, har jo ikke lest mer enn tidelen av alle bøkene hans enda.

Den boka di skal jeg jammen kjøpe jeg også :!::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord blir fattige syns jeg! Det ER flottere enn Børgefjell dette området! Det er jo som om Vassfarområdet i urørt tilstand er gjenfunnet i Nordland
Vi har jo visst om det hele tiden vi som bor her da - og brukt det hele tiden. Lokalt har det vært en viss motstand mot vern nettopp på grunn av at når det blir NP blir besøket større. Jeg har selv truffet en del folk som var der kun for å oppleve området før det blir NP. Men uansett blir det ikke like stort besøk som Børgefjell - rett og slett på grunn av at det er mye kupert og krevende enkelte steder.

Vi har også en lokal forfatter, Arvid Sveli, som har utgitt mange fortellinger om og fra dette området, og det er han som kalte det Det gjemte landet.

"Det ligger i Norge et sted. Du kan finne det mellom Velfjorden i sør og Vistenfjorden i nord, mellom Høyholmstidene i vest og Jennamengoutel i øst. Det har ingen klare grenser dette landet, for naturen lager ikke slike gjerder. Likevel ligger det en slags usynlig linje omkring det, en grense du bare kan føle når du passerer den, et kaffekok eller to bakom strøk der folk ennå bygger og bor. Bortenfor denne linje vil du sjelden møte men­nesker." (Arvid Sveli)

Han hadde akkurat 90 års dag.

Er han involvert eller intervjuet i bokprosjektet?

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han involvert eller intervjuet i bokprosjektet?

Ja, Sveli vil være med. Nærmest som en selvfølge. Bøkene hans betydde mye i forarbeidet.

For de som ikke har lest dem kan blant annet "Det gjemte landet", "Ved den lange elva" og "Til Åbjøras kilder" anbefales på det varmeste. Flott litteratur om naturen (her og i områdene rundt) og menneskene som levde med den. Også "Stien til Maajeh-Tjokka", som er basert på livshistorien til den legendariske bjørnejegeren Ol-Tomså, er svært god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige og proffe bilder fra "Det gjemte landet"!! :-) Kan du generelt si noe om kamerautstyr, innstillinger og hvilket bilderedigeringsprogram du benytter deg av?

Takk for hyggelig respons :?: Bruker Nikon speilrefleks (D700) og først og fremst fastobjektiver, på denne turen 24 og 50 mm. Ekstreme vidvinkler og lange teler gidder jeg så og si aldri å bære på. Ellers redigeres bildene i Photoshop. Innstillinger er det vel ellers vanskelig å si noe om. Bortsett fra at jeg tar alle bilder i raw og aldri bruker blitz, varierer de fra bilde til bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder og frisk tur!

Hvordan er det å være alene så lenge?

Hva tenker man på underveis?

Begynner man å snakke med seg selv?

Hadde du kontakt med noen underveis?

Kunne vært interessant å høre hvordan psyken utvikler seg når man er så lenge alene, for det har vel de færreste av oss opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig respons :( Bruker Nikon speilrefleks (D700) og først og fremst fastobjektiver, på denne turen 24 og 50 mm. Ekstreme vidvinkler og lange teler gidder jeg så og si aldri å bære på. Ellers redigeres bildene i Photoshop. Innstillinger er det vel ellers vanskelig å si noe om. Bortsett fra at jeg tar alle bilder i raw og aldri bruker blitz, varierer de fra bilde til bilde.

Interessant; det er de samme to fastobjektivene jeg har med på fjellturen min, men da fra Canon.

De er lette: 24mm f/2,8 → 270g, og 50mm f/1,4 → 290g

Bildene fra turen min i fjor (Uranostraversen) er tatt med disse objektivene: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17675&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder og frisk tur!

Hvordan er det å være alene så lenge?

Hva tenker man på underveis?

Begynner man å snakke med seg selv?

Hadde du kontakt med noen underveis?

Kunne vært interessant å høre hvordan psyken utvikler seg når man er så lenge alene, for det har vel de færreste av oss opplevd.

På denne turen var jeg så vidt innom folk igjen etter to uker. Nesten sosialt. Jeg har fremdeles til gode å være mer enn tre uker alene uten å møte noen i det hele tatt.. Men, joda. Det har sin innvirkning på psyken, man får jo god tid til å tenke. Tidligere kunne jeg ha en voksende klump av nervøsitet i magen. Den kom blant annet av diverse pessimistiske ideer som hang seg fast, sikkert grunnet mangel på innspill fra andre og nye impulser. I dag - etter å ha dratt inn litt erfaring fra en håndfull langturer - blir jeg bare roligere og roligere ettersom tida går og føler meg egentlig aldri alene. Jeg blir heller mer vár naturen rundt meg, stemningene og skiftene. Prater også en hel del, gjerne med meg selv, men også med trær og fjell og månen og sola og hva som nå måtte dukke oppe. Det høres sikkert litt sprøtt ut, men bare dét gir en følelse av tilhørighet.

Ellers er det ikke noe mål i seg selv å være alene. Jeg setter stor pris på å dele naturopplevelser. Men ettersom stadig flere venner blir materalistiske og late - og får lavere og lavere tyngepunkt - blir sjansene for å få med seg noen mindre og mindre. Da får man bare tilpasse seg :) Kunne forresten være interessant om andre har erfaringer med hvordan psyken utvikler seg - om den i det hele tatt utvikler seg - på ensomme, lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.