Gå til innhold
  • Bli medlem

Måke til middag?


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Jeg tror at måke som middagsrett ikke står høyt i kurs hos folk flest, men er det noen grunn til det? Tankene vandrer vel gjerne innom diverse søppelfyllinger der man har sett fuglen godte seg i alkskens griserier og man konkluderer med at måke umulig kan være egnet som middagsmat. Sånn i utgangspunktet så skjønner jeg det, men hvis måke tilberedes "riktig", så smaker det faktisk riktig så godt.

Jeg legger ut en oppskrift som garantert smaker godt, i alle fall i min gane. Og prøver du den, hadde det vært gøy å høre din erfaring. Angående transmak; du vil ikke kjenne noe til den i det hele tatt.

Måkeoppskrift (helst fra ungmåke)

2 måkebrystfileter

1 ts Natron

2 ts eddik

30 gram margarin

1,5 dl melk

2 terninger kjøttbuljong

1 dl rømme

2 ss hvetemel

¼ ts malt nellik

Salt, pepper

Viltkrydder (eks Santa Maria med einerbær, hvitløk, løk, koriander, rosmarin, salvie, paprika, laurbærblad, timian)

Det er gjerne fisk i magesekken eller tarmsystemet på en måke og det er selvfølgelig om å gjøre at dette ikke sprer seg til kjøttet på fuglen. Derfor skjærer jeg ut brystfiletene fra måken umiddelbart etter at den er skutt. Skyld så filetene i saltvann før de legges tilside. Må innrømme at jeg også bare går etter ungfugl når jeg skyter måke.

Hjemme koker jeg kjøttet i vann tilsatt Natron (1l vann/1ts Natron) for å koke vekk fett og eventuelle rester av transmak. Ta så ut kjøttet og skyld godt før det legges i vann tilsatt eddik i 4 timer (1l vann/3 ts eddik).

Brun kjøttet i en jerngryte med margarin. Tilsett deretter 1,5 dl melk og 1,5 dl vann, 2 terninger kjøttbuljong samt nellik, salt, pepper og viltkrydder. La småkoke under lokk i 60 minutter før 1 dl rømme tilsettes og kokes i ytterligere 30 minutter.

Ta ut kjøttet og sil sausen før du tilsetter en melblanding av 2 ss hvetemel/0,5 dl vann. Pisk godt og la koke i 10 minutter. Smak sausen til med krydder.

Serveres med poteter og grønnsaker. Hvis du ikke har store fordommer mot måke som mat, vil du sannsynligvis elske denne maten.

Bon appetit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde stilt hadde du invitert på middag :shock:. Måke bør vel ikke skille seg så alt for mye fra f. eks. skarv? Har aldri smakt det. I følge gamlingen hadde de en periode da han var liten der de var innom det meste som kunne fly. Kramsfugl ble visst en favoritt.

Jeg er uansett mer enig i metoden din enn denne: http://www.ba.no/nyheter/article3637071.ece :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kramsfuggel smaker jo godt fra naturens side.

Med måkekjøttet må man jo som du sier drepe all naturlig smak med koking og marinering i eddikk osv for å få det etandes.

er sikkert et ok måltid, men en kunne sikkert gjort det samme med en påkjørt grevling :shock:

Men en skal vel ikke bjeffe for høyt når en ikke har prøvd det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sesongjakt på måker forresten? Noen som har almanakken foran seg?

Fiskemåke, gråmåke og svartbak

Hele landet: Jakttid: 21.08.-28.02./29.02. Unntatt i Oslofjorden-Skagerak er den frie jakten på hav og fjord, jf. viltloven § 32, på strekningen fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke. Jakttid: 10.9.-28.02./29.02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ny på forumet men måtte bare dele mine erfaringer meg å spise måke :lol: Jeg jobbet en periode på en fiskebåt bemannet med færøyværinger og der var det helt vanlig å spise "kjalk"(havhest). Denne fuglen lever store deler av året på det åpne hav.

Ungfugler ble fanget og flådd. Deretter ble de tiberedt ferske ved bruning og koking i saus. Dette smakte veldig godt. Ingen ting annet enn å flå og steke ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en periode på 80-tallet da vi bestemte oss for å spise alt vi kom over av fugl. Og det meste var spiselig. Men alt var ikke like godt. Bodde ved sjøen da, så det var snakk om sjøfugl. Siden skarv er nevnt i denne tråden, kan jeg for min del si at jeg synes det smakte "så dãr." Lot den ligge i melk ei stund for å ta transmaken, men kjøttet var for grovt og trevlete etter min smak. Lunde, teist og alke derimot, ok. Lunde er ei delikatesse. Vi skjøt en del ender som endte i gryta, og disse smakte fortreffelig. Kråke og trost er snadder hvis de er riktig tilberedt. Måke derimot er jeg mer skeptisk til. Men det har sikkert bare med psykologi å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av fugl jeg har skutt og spist kan jeg i farten huske: Stær, eller kramsfugl som det visst kalles, diverse trost, hettemåke, en sjøorre (tatt i garn), rype, ringdue, fasan, stokkand, krikkand og toppand. Sjøfugler er nok det som gir minst mersmak, men duer er veldig godt. Fasan skal visst være kongemat, men det kan kongen bare spise for meg, jeg tar heller en god kylling.

Under krigen, 1940 - 1945, så ble det fanget mye kråker i store bur søretter Jæren. Disse ble flådd og sendt til Oslo hvor de ble solgt som Jærryper. Jeg tror ikke det var denne maten som drepte flest folk på den tiden så kråke skulle sikkert også være grei nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jærryper... :)

Har forrsten tatt blindtest med bryst av due, rype og kråke for venner. Kråka vant! Selv liker jeg rypa bedre, men viltsmaken er litt mye for noen, og de likte kråke klart mye bedre enn due. Pass bare på at kråka er skutt langt fra nærmeste søppelplass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

BUMP :D

 

Jakten er begynt, og smaksløkene skal pirres. 

Jeg fikk en måke her om dagen. Det var en ung måke. 

jeg skar ut bryst stykkene ca 30minutt etter den ble skutt. tok med kjøttstykkene opp til teltplassen og der lå de ca 2 timer i en pose slik at fluer og slikt ikke skulle komme på kjøttet.   fyrte opp et bål og heiv stykkene i en gryte med en god klump margarin. og stekte på samme måte som en biff. kun med litt salt og pepper. skal si det var nydelig. ikke noe Spessielt transmak heller. ble tatt på sørlandet et godt stykke ut i havgapet.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ungdommen var jeg ofte ute i min lille båt og fisket. Om høsten hadde jeg med ei gammel enløpet hagle jeg fikk av min far. Av og til fikk jeg skutt ei and, andre ganger ei måke. Da ble det å dra inn til nærmeste holme og fyre bål. Der ble fuglen grillet på pinne. And eller måke, godt var det. Stor stas! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måke har skyhøye verdier for en del stoffer man ikke bør ha i seg, det er til og med advarlser for egga, som norlendingene er så glade i. Smaken er det sikkert ikke noe i veien med. Nils Henrik Hoff og han metroseksuellle kokken han hadde med seg i det villmarksprogrammet på tv2 hadde vel med måke som backup i tilfelle bomtur. De fleste sjøfugl spiser vel det de kommer over, det er vel funnet plastikk i flere arter enn dem man tradisjonelt har sett på som altetere og søppelkonsumenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måke er godt og det er kråke også. Jeg jobbet en liten stund på Bolærne (etter at det ble privatisert) og der hadde vi måke, kråke og skarv på julebord. Til et julebord så gikk vi tom for kråke og da fikk vi bestillt rype som erstatning for kråke.

Her skal dere få et lite måkevers, må leses med litt innlevelse, særlig på slutten.

 

Sommer, sol og skjærgård måke måke måke.

Vinter, sne og skispor måke måke måke.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måke er godt og det er kråke også. Jeg jobbet en liten stund på Bolærne (etter at det ble privatisert) og der hadde vi måke, kråke og skarv på julebord. Til et julebord så gikk vi tom for kråke og da fikk vi bestillt rype som erstatning for kråke.

Her skal dere få et lite måkevers, må leses med litt innlevelse, særlig på slutten.

 

Sommer, sol og skjærgård måke måke måke.

Vinter, sne og skispor måke måke måke.....

Under krigen ble det fanget mye kråke på Jæren. Disse ble flådd og sendt til Oslo hvor de ble solgr som Jærrype.

Når det gjelder måke så er bestanden av sildemåke og fiskemåke så liten at det vel helst ikke burde skytes noe av denne arten.

Fiskemåken er vel på rødlista om jeg ikke husker feil.

https://www.trondheim.kommune.no/content/1117717310/FAKTAARK-om-maker

http://www.rana.kommune.no/naering/Landbruk/utmark/Sider/Fiskem%C3%A5ke---fakta.aspx

Sildemåken vet jeg ikke så mye om, men at det er lite igjen av den i våre farvann er helt sikkert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vet egentlig ingenting om måker, utover at de bråker mye.  Likevel, spisser jeg alltid ører når noen begynner å snakke om noe jeg kan dra nytte av en gang.  Og denne gangen var tilbereding temaet.  Han som snakket høyest, og det måtte han gjøre for å korrigere de mest negative uttalelsene.

Men vedkommende snakket noe om en hvit stripe.  Hvor den befant seg på den flådde skrotten fikk jeg ikke  helt tak i, men fjernet man den raskt fjernet man samtidige grunnen til transmak. Og da - smakte "fævern" godt, for å indikere at denne uttalelsen falt - i Vestfold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden fikk meg til å tenke på en hendelse ved Krokåthåen i Femundsmarka for sikkert snart 10 år siden. Jeg satt ved innløpet og fisket med mark og dupp da jeg lot duppen drive og gikk opp til teltet for å hente noe, med ett hører jeg fiskesnella hylle og det raser ut sene. Jeg stormer ned til stanga, skrur til bremsen noe og retter stanga opp for å starte pumpingen av det jeg reknet med var stor fisk. Men det var noe som ikke stemte, istedet for å gå ned i vannet, gikk sena fra stangtuppen og rett til værs. Da oppdaget jeg at det var en måke i andre enden og ikke en storfisk. Måken måtte dessverre avlives og det ble spekkulert lenge om den skulle bli middag denne dagen. Jeg angrer i ettertid på at den ikke havnet i stekepannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste hettemåke en gang på 1960 tallet, men jeg husker ikke om den smakte tran eller bare vanlig vilt. De siste tallene jeg har hørt angående måkebestanden, det var i et radioprogram, er at fiskemåke, gråmåke og sildemåke har hatt en tilbakegang på nesten 90 % de siste 40 år. Hettemåken, som er en relativt ny art i vår fauna, sliter også med stor tilbakegang. Hovedårsaken for tilbakegangen hos måke skal visst være tilgangen på mat som er sterkt redusert. I byområdene har måkene begynt å hekke på taket av store bygninger siden mattilgangen i bystrøk er bedre enn ute i naturen og i disse områdene er det lite med naturlige hekkeplasser. Hettemåken hekker i kolonier og helst på myrer og våtmarksområder. Dette er det også lite igjen av mange steder hvor enten landbruket eller bebyggelse har fjernet disse. Men det er ikke bare måkene som sliter. F.eks. så er Jæren, som tidligere var et eldorado for vadefugler og rikser, nesten tomt for slike fugler på grunn av et landbruk som effektivt har fjernet alle våtmarksområdene, og i nord hører vi til stadighet om både alkefugler og krykjer som står i fare for å forsvinne på grunn av matmangel i havet.

Nei, jeg sier som vår gamle krovert Bergesen, som solgte oss øl i halvlitersglass da jeg var 18 -19 år, og som til stadighet måtte gripe inn når vi hadde skjemt oss ut på grunn av for stort ølinntak,  HVORDAN SKAL DETTE ENDE?

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.