Gå til innhold
  • Bli medlem

Længde på skistave til fjeldbrug


Jakob

Anbefalte innlegg

Hej.

Jeg har læst de enkelte tråde om emnet som findes på FF, men er stadig ikke sikker.

Jeg skal købe nogle skistave og primært bruge dem til to ting:

1. Længere ture, fx vinterens forsøg på Finse->Haukeliseter (igen igen) (med pulk og rygsæk)

2. Ture i sporet, fx rundt i Geilo området.

Kan I være behjælpelige med en længde?

Jeg er 180 cm høj.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellskistaver bør være litt kortere. Selv bruker jeg 130 cm staver. Da har jeg 90 grader i albuen når jeg står rett opp og ned med stavene. Hvis det er veldig kaldt er det også lettere å holde varmen i henda når stavene er kortere fordi blodet strømmer lettere nedover i armene.

Fort-fort-løypestaver bør gå ca opp til armhulen.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Swix Mountain Extrem stavene godt:

http://www.oslosportslager.no/produkt/swix-mountain-extreme-fjellskistaver-7024.aspx

Langt korkhåndtak og store løkker gjør at du kan ta forskjellige tak etter forholdene. Har brukket noen staver i løpet av livet (4-5 ganger). Extrem staven holder godt. Synes vanlige fjellteleskopstaver virker for spinkle og løsningen for sammeskruing for dårlige (eks-svogerens svikta til stadighet). Har noen Gripon staver. De fungerer utmerket, men er tunge. Har med en på langturer som ekstrastav. Har ikke prøvd disse, men de virker interessante:

http://www.oslosportslager.no/produkt/gipron-797-flicklock-rondane-teleskopstaver-7073.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg 184 og bruker 150 cm staver til turbruk, men de kunne gjerne vært 5 cm kortere. Opp til armhulen synes jeg er bra til turbruk. Til joggepinnene bruker jeg 155 cm, men de kunne gjerne vært 5 cm lenger.

Ser løsningen for deg her... kapp av turbrukstavene dine 5 cm, og bruk disse 5cm på joggepinnene dine.. da er du akkurat der du vil :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at fjellskistaver skal være noen få cm kortere enn for Marka.

Det er i alle fall nødvendig å ha store trinser. Aller helst med lærstropper. Det er viktig at trinsen kan stå vannrett mot underlaget om staven peker for- eller bakover. De fleste teleskopstaver jeg har sett på har for harde trinser. Hvis trinsene er for små synker de for dypt, og man må løfte hele staven ut av snøen for hvert tak.

Og en annen ting: Ikke langtur uten ekstra trinse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv går eg 5 cm opp i lengde i løpet av sesongen. Startar med kroppslengde minus 35cm før jul og endar med kroppslengde minus 30 cm i løpet av januar.

Vanlege racingtrinser held i massevis så lenge ein held seg over skoggrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Swix Mountain Extrem stavene godt:

http://www.oslosportslager.no/produkt/swix-mountain-extreme-fjellskistaver-7024.aspx

Langt korkhåndtak og store løkker gjør at du kan ta forskjellige tak etter forholdene. Har brukket noen staver i løpet av livet (4-5 ganger). Extrem staven holder godt.

Jeg har dem også siden i fjor og liker dem veldig godt. Jeg merker at jeg blir mye mindre sliten i armene når jeg går mye oppoverbakke. De store løkkene har som ulempe at hendene kan glippe ut av dem, spesielt når du er vant med markaski der hendene stitter fast i stroppene. Men de store løkkende går vel den fordelen at du lett kan holde stavene på et annet sted og derfor bruker jeg fortsatt de løkkene som de er. Fint å kunne variere i kupert terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for hjælpen alle sammen.

Min kære familie vil købe nogle julegave-fjeldstave i længde 145 (-35 fra min kropslængde), med store lædertrinser og ekstra trinser hvis uheldet er ude.

Nu regner jeg med at købe nogle Åsnes Amundsen som hjælp til stavene :wink:

Altid en fornøjelse at spørge til råds her!

God jul

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snakkes om staver opp til armhulen, skal jeg da teste når jeg står barbent på gulvet eller med ski i sneen?

Ang. staver opp til armhule gjelder fra trinse og opp til arnhule. Dersom du tar staven oppned skal da trinsen være omtrent ved armhule. Gjelder for staver av "markatypen".

Fjellstavene mine er derimot målt fra spiss og opp til armhule.

Utgangspunktet mitt er her med skisko på bena innendørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ikke vi gått på samme sted... :D Hva gjør du med slike staver når det er 50 cm nysnø?

Dersom det er vanleg med 50cm nysnø der du har gått, så har me nok ikkje gått på same stad, nei :D

Eg har opplevd omlag 50cm nysnø ein gong over skoggrensa, og då var det ikkje trinsene på stavane som var problemet. Hadde desse flote oppå snøen, ville stavane vore 50cm for lang den gongen. Fjellskia gjorde ikkje teikn til å ville flyte oppå, så det vart ein stutt tur. Eg har ingen tru på at store trinser ville ha flote oppå heller. Små trinser kan i slike tilfeller vera fordelaktig, ved at dei er mykje lettare å dra oppatt frå snøen. Dagen etterpå var alt ved det normale att.

Eg ville ikkje ha nokon betenklegheiter med å gå over Hardangervidda med racingstavane mine.

Eg har ikkje brukt anna enn racingtrinser sidan midten av 80-talet, og i alle fall dei siste åra har eg vore på skitur over skoggrensa kvar helg frå tidleg november til månadskiftet juni/juli. Stort sett har eg tråkka mi eiga løype, og trinsene har aldri vore noko problem. Det einaste er i såfall at stavane ikkje står av seg sjølv når det er veldig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent 50 cm over alt.. Når jeg går opp den ene siden av fjellet kan det være blåst ned på skaren, mens det er 50 cm løssnø på lesiden. Man må uansett løfte staven ut at snøen for å få flyttet den fram, og hvis man må løfte den 30 cm for hvert tak blir det slitsomt..

Vi får vel bare konstatere at vi er uenige.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.