Gå til innhold
  • Bli medlem

Utfordring: legg inn ditt aller beste fjellbilde!


Busken

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

500fjell skrev:

Ang. bildet ditt stemmer det bra med at du er under siste oppstigningen til Nørdre Heillstugutinden fra sør

Hmmmm, mener bestemt at vi startet i nord og bildet er mot syd-sydvest, men det blir bare flisespikkeri. :wink:

For å spikke litt mer på flisene…

Nørdre Hellstugutind er vel egentlig den 2218 meter høye toppen sør for Hellstuguhøe. Bildet til Dag G. er tatt på sørryggen til Midtre Hellstugutind (2339 moh), på vei ned mot bandet mellom Store og Midtre, som Dag G. selv sier. Bildet er altså tatt mot sørvest. :)

Siden man allikevel kan legge ut flere gode minner/bilder her, bidrar jeg også med mer fra Jan Mayen/Beerenberg. En annen del av kraterkanten enn hva ”kjiver” sitt bilde viser:

post-42-133474590703_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spikke litt mer på flisene…

Nørdre Hellstugutind er vel egentlig den 2218 meter høye toppen sør for Hellstuguhøe. Bildet til Dag G. er tatt på sørryggen til Midtre Hellstugutind (2339 moh), på vei ned mot bandet mellom Store og Midtre, som Dag G. selv sier. Bildet er altså tatt mot sørvest. :)

Siden man allikevel kan legge ut flere gode minner/bilder her, bidrar jeg også med mer fra Jan Mayen/Beerenberg. En annen del av kraterkanten enn hva ”kjiver” sitt bilde viser:

Fabelaktig stykke Norge dette her. Må ha vært en fantastisk tur.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabelaktig stykke Norge dette her. Må ha vært en fantastisk tur.

Gunnar

Kan love deg at det var en fantastisk tur Gunnar! :wink:

Må forresten si at dine Matterhorn-bilder formidler en meget god stemning hos meg, spesielt det siste! Det lyset, og skyhavet lenger nede, herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bilde m/tekst over:

Jeg skrev: Matterhorn FRA Sveits, det skal selvsagt være i Sveits og ikke FRA. :wink: (Rart ingen stusset over dette) .....

Korreksjon: Sist endret av Rune den Fre Okt 24, 2008 1:14 pm, endret 1 gang

___________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag G-Evje wrote:

Ravnen sitt bilde har jeg sett før under et annet nik.

Samme person ?

Ravnen and Polar Bear are not the same person.

It looks like Ravnen did like my picture so much that he placed it as Ravnen nicest picture.

It was a picture from the west side of Templet Mountain on Spitsbergen.

www.fjelltours.nl/Spitsbergen/TempletMountain.htm

I have got so many nice mountain pictures, choosen the best one is impossible.

The picture below is from Down Under: This picture, which looks like a painting, is taken from mountaintop Tapua-O-Uenuku (2885) and is looking over the Clarance river with Mountain Manakau in the background. It is hardly to see that the high difference from the Clarance river to Mount Manakau is about 2500 meters.

post-2131-133474591472_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde til Gunnar tatt fra Margherita-hytta på Zinalkuppe (4559 moh.) er meget bra, det synes jeg oxo ..... flotte farger og fin kontrast til skyhavet nede i dalene, men bildet mitt av Matterhorn ..... Er det ingen som liker det ;) Kunne vært interessant å få en uttalelse om dette bildet!

Bildet er riktignok tatt med et simpelt Minolta analogt kamera for nesten 30 år siden, så skarphet/kontrast/farger/kvalitet er jo ikke av det beste. Dessuten er bildet scannet på en HP-multiskriver, så kvaliteten fra originalen blir selvsagt noe forringet. Jeg har flere(som kanskje er bedre), men disse ligger på dias.

Har etterhvert kjøpt Digitalt Speilreflekskamera (Olympus E-510), men jeg har ikke tatt noen naturfotografier (kjøpte kamera isommer) med dette kamera enda. Har brukt Pentax MV-1 Analogt Speilrefleks i en årrekke og har vært meget fornøyd med det, men nå var det på tide å oppdatere teknologien og få seg et digikamera. :D

____________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du tar uttalelsene fra en amatør på strak arm Rune.

Som man roper i skogen får man svar.

Har et par grunner til at bilde ditt ikke er helt inne på 3 på topp lista.

Skyene skjuler for mye av toppen.

"Dramatikken" i bilde forringes av at du nesten står på ei grønn eng.

Man "deltar" ikke aktivt i bildet, blir kun en passiv beskuer.

Hytta i forgrunnen blir for liten. Den ser i første omgang ut som en vanlig stein.

Fargene er dessuten noe blasse, men det sier du selv.

Noen med andre synspunkt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja El Gringo, får vel lov til å uttale meg som amatør igjen.

Synes bilde fremstår som noe rotete.

Alle humpene i forkant kunne med fordel ha blitt beskåret.

Likeens skyene, men dem er det ikke så mye du kan gjøre med.

En mindre urolig himmel kunne kanskje gitt mer ro over hovedmotivet som er en vakker solnedgang.

Men smaken er som baken, den er delt i to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde som jeg dveler ved av og til.

Ingen spektangulære tinder.

Bare en morgenstemning. Uke 2. 2005.

Det går mot lysere tider. ;)

"Amateurs worry about sharpness. Professionals worry about sales. Photographers worry about light".

jfr. SUNRISE.jpg

Det er lyset som bærer dette bildet.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde til Gunnar tatt fra Margherita-hytta på Zinalkuppe (4559 moh.) er meget bra, det synes jeg oxo ..... flotte farger og fin kontrast til skyhavet nede i dalene, men bildet mitt av Matterhorn ..... Er det ingen som liker det ;) Kunne vært interessant å få en uttalelse om dette bildet!

Bildet er riktignok tatt med et simpelt Minolta analogt kamera for nesten 30 år siden, så skarphet/kontrast/farger/kvalitet er jo ikke av det beste. Dessuten er bildet scannet på en HP-multiskriver, så kvaliteten fra originalen blir selvsagt noe forringet. Jeg har flere(som kanskje er bedre), men disse ligger på dias.

Har etterhvert kjøpt Digitalt Speilreflekskamera (Olympus E-510), men jeg har ikke tatt noen naturfotografier (kjøpte kamera isommer) med dette kamera enda. Har brukt Pentax MV-1 Analogt Speilrefleks i en årrekke og har vært meget fornøyd med det, men nå var det på tide å oppdatere teknologien og få seg et digikamera. :D

____________________________

Rune.

Rune,

Siden du er modig nok til å spørre om bildekritikk:

Det som gjør ideen bak dette bildet bedre enn de fleste Matterhornbilder, er at du setter fjellet i forhold til en menneskeskapt konstruksjon - ei hytte. Lille menneske, store fjell.

Jeg synes også skyene gjør bildet til mindre av en klisje enn de klokkerene Matterhornbildene. Det er den bærende ideen også bak mitt eget mørkeste Matterhornbilde. Poenget her er ikke så mye gjenkjenning som dramatisk lys skapt av mørke skyer og skjevt innkommende sol.

Forbedringsmulighetene for ditt bilde ligger i det tekniske og i lyset: Komposisjonen er litt for stram etter min oppfatning, scannet for grovkornet, og høylysene brenner ut. Tror bildet er tatt en gang mellom 10.00 og 16.00 da lyset er på sitt kjedeligste.

Litt romsligere komposisjon (kanskje har du mer å hente på originalbildet?), mer skrått og gulrødt lys , og bedre scannerarbeid hadde gjort bildet (enda) bedre - i mine øyne.

Når dette er sagt: Bildet er mer enn godt nok som signaturbilde på Fjellforum.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver på en vanskelig dialekt Gunnar.

Hva er det du egentlig vil fram til.

Angående mine egne bilder så ville jeg ikke plassert dem på topp 10 i denne tråden.

Men når noen spør om deres mening så gir jeg et ærlig amatørsvar.

Tørr i hvert fall det.

Hei Dag,

Denne dialekten er vår tids lingua franca og jeg foretrekker å sitere på originalspråket. Du er alt for beskjeden på egne språklige vegne, men er trolig språkpolitisk bevisst.

Til saken: Det viktigste kriteriet for et godt bilde er - etter min oppfatning - spennende lys. Særlig i bilder fra naturen. Det har du i ditt bilde og det er det som er det bærende elementet.

Bilder med spennende lys kan forbedres ytterligere med et spennende motiv, en god komposisjon og god eksponering. På disse forbedringskriteriene har bildet ditt mer å gå på. Det har de aller fleste av mine bilder også.

Men det behøver jo ikke folk å få vite om ;) Og her finner jeg støtte i ytterligere et sitat på en av de mer perifere dialektene i vår tid:

"Bad photographers show all their pictures, good photographers show only a selection"

Mvh. Gunnar

post-14-133474591516_thumb.jpg

post-14-133474591531_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet der er konge Gunnar! Så det på hjemmesiden din for noen uker siden, og da det nylig var tema "i vinduskarmen" på fotografikonkurransen i værmeldingen på TV2, tenkte jeg øyeblikkelig på det bildet!

Takk for hyggelig kommentar. Jeg må følge bedre med på TV2 - trenger å fornye noe turutstyr...

Mvh. Gunnar

http://gunnarfermann.zenfolio.com/

post-14-13347459154_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for omtale av bildet mitt over (det fra Matterhorn), både i positive og negative vendinger. ;) Jeg var ingen trenet fotograf på den tiden, så mye kunne sikkert vært gjort adskillig bedre både rent teknisk og visuelt. Kan opplyse at skarpheten er mye bedre på originalen og skyene rundt toppen, synes jeg gjør bildet mer levende (noe Gunnar poengterer). Må også tilføye at hytta i forgrunnen, er tatt med for å fremheve storheten på fjellet i bakgrunnen.

En skyfri Matterhorn er egentlig en sjelden vare i likhet med f.eks. St. Skagastølstind. Dette motivet var ikke ment som noe glansbilde eller prospektkort, men heller slik toppen vanligvis ser ut om sommeren.

___________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å velge mellom mine mange tusen bilder, så det blir mye personlig synsing. Men her er et par jeg fant fram (det første har muligens vært på FF før).

Da jeg tok det første bildet, kom jeg i hug Åsmund Olavson Vinje:

"Men når eg no er lagd i kista, so vil mi ånd slå upp sin heim deruppe millom fjelli.

Og så vil eg sitja der på Falketind og sjå ut yver Noreg, og fjellradirne skal stiga fram".

Bildet er riktignok ikke fra Falketind, men jeg skal si at "fjellradirne" steig fram.

Det andre bildet er tatt under Grand Capucin.

post-66-133474591794_thumb.jpg

post-66-133474591808_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et par bilder fra Sveits, jeg også.

Ett av Matterhorn som jeg er ganske godt fornøyd med, da jeg syns det viser hvor "hissige" fjell kan være.

Det andre er av Weisshorn. En topp som har surret ganske mye i bakhodet mitt den siste tiden...

post-4434-13347459182_thumb.jpg

post-4434-133474591848_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med en utenlandsk en også. Dette er fjellet Amorghino i Argentina sett fra teltet morgenen etter en heller tung tur på Aconcagua. Fjellet er ca 6000 moh og teltet står også på omkring den høyden. Om det teknisk sett ikke er verdens beste bilde, så gir det fine minner om god stemning i leiren etter at de fleste besto eksamen og nådde toppen av Amerika.

post-480-133474591872_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.