GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Helsport ringstind pro 2019


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som har erfaring med det nye ringstind pro 2-teltet fra Helsport (2019-utgaven)? Veldig interessert i Ä hÞre eventuelle tanker og erfaringer rundt dette teltet (plass, diverse praktiske lÞsninger, tÄleevne mot vind/snÞ etc.). 

Takk!

Endret av KS10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

FĂžlgjer denne. Eg synes i utgangspunktet at Pro 2 ser kjekt ut, eg lika opa langside.

Men sÄ er det den saken at eg ville hatt fotenden mot vinden, som har lÄgaste vindfanget. Og dÄ stÄr veret rett inn i forteltet. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Men sÄ er det den saken at eg ville hatt fotenden mot vinden, som har lÄgaste vindfanget. Og dÄ stÄr veret rett inn i forteltet. 

Det er flere tunneltelt, som skrÄr i fotenden, hvor produsenten anbefaler Ä sette hodeenden av teltet mot vinden. Dette er for Ä unngÄ at vinden skal blÄse inner og ytterteltet i hverandre.

Uten at jeg har erfaringer med Ringstind vil jeg tro at det ikke burde vÊre noe problem Ä sette hodeenden mot vinden slik at forteltet havner i le. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

23 minutes ago, Anders_G said:

Det er flere tunneltelt, som skrÄr i fotenden, hvor produsenten anbefaler Ä sette hodeenden av teltet mot vinden. Dette er for Ä unngÄ at vinden skal blÄse inner og ytterteltet i hverandre.

Uten at jeg har erfaringer med Ringstind vil jeg tro at det ikke burde vÊre noe problem Ä sette hodeenden mot vinden slik at forteltet havner i le. 

Ut ifra bildene jeg har sett mtp blant annet bardunering virker det som teltet vil stÄ stÞdigst med fotenden mot vinden.

Lurer dog pÄ hvorfor de kun har barduneringspunkter i fotenden og sidene, og ikke noen ved hodeenden. Skulle tro at sistnevnte ville gjort teltet mer robust ved evt endring av vindretning.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vi hadde en trÄd her sist sommer om Ringstind teltene og vindstabilitet. Det var mange meninger sÄ da jeg har Pro 2  og Superlight 1-2 bestemte jeg meg for Ä prÞve dette pÄ fjellet like ved Fagerheim fjellstove.. Det var meldt 14 m/s hva det var i vindkastene vet jeg ikke, men det blÄste sÄ jeg mÄtte stoppe opp og holde imot med stavene. Min erfaring fra dette er at det er fotenden som mÄ opp mot vinden. Med vinden inn pÄ hode enden, legger vinden deler av teltduken flatt ned pÄ bakken. Vindkastene rappet til meg med teltduken  i fjeset skikkelig et par ganger. Det er kommet flere videoer om dette pÄ youtube sÄ der vises det tydelig at blÄser det opp sÄ legg fotenden opp mot vinden. Ringstind tÄler nok vinden godt inn fra hode enden ogsÄ, men behagelig er det ikke og liggelengden blir ille kort. SÞk pÄ Helsport Ringstind pÄ youtube sÄ vil dere se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Noen spekulasjoner/synsing her om hva jeg tror er tenkt med konstruksjonen.

20190504_221737.jpg.854810646782156ccc0e2bf002069c62.jpg

- Buen med teltstang stÄr veldig mye nÊrmere hodeenden en fotenden for Ä fÄ stÞrst hÞyde ovet bryst pÄ en liggende person (gir romfÞlelse). Dette gir mye lengre teltduk mellom fotende og bue og dermed mye lettere Ä fÄ presset sammen duk i innertelt og ytterteltet om fotenden skulle stÄtt opp mot vinden enn hodeenden.

- Ved Ă„ ha Ă„pningen i fotsiden av buen fĂ„r man stĂžrre Ă„pning. Vippe fĂžttene ut og vri seg ut. Åpning pĂ„ motsatt side vil gi veldig liten Ă„pning Ă„ Ă„le seg inn/ut av.

ForĂžvrig en teltkonstruksjon som er totalt uaktuelt for min del mtp hvor myk jeg er, mtp Ă„ komme seg inn/ut, skifte klĂŠr inne i teltet, osv. 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det var all synsingen som gjorde at jeg sist sommer prÞvde selv. Jeg fastholder det jeg opplevde selv, sÄ ta en titt pÄ youtube fÞr du synser videre. Du ser veldig tydelig hva som skjer. Husk ogsÄ at Ringstind SL 1-2 har tre glassfiber staver innsydd ved fotenden litt som Hilleberg Akto har. Akto har til og med  dette i begge ender.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

8 minutter siden, Terka skrev:

Jeg forbeholder meg retten til Ă„ synse uansett, selv om dette teltet er uaktuelt for min del. 😂

To videoer, med vind inn fra hodeende og fotende (Pro Þverst med vind fra hodeende og Superlight nederst med vind fra fotende):

https://youtu.be/VVmfoXjp2w4

 

Ser ganske utrivelig ut uansett hvilken vei man setter det opp... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

Jeg forbeholder meg retten til Ă„ synse uansett, selv om dette teltet er uaktuelt for min del. 😂

To videoer, med vind inn fra hodeende og fotende (Pro Ăžverst og Superlight nederst):

https://youtu.be/VVmfoXjp2w4

 

Bra, da sÄ du poenget mitt. Dette med synsing og mening er jeg litt opptatt av fordi nye her spÞr om rÄd og da har det liten eller ingen verdi Ä svare uten kunnskap eller erfaring.  Det jeg har hatt glede av og lÊrt mye av da jeg begynte med friluftsliv igjen er Ä fÞlge de pÄ forumet som har kunnskap og erfaring, det har jeg lÊrt mye av. ØrkeslÞse trÄder med synsing er i min verden verdilÞse for de som ber om rÄd/hjelp, men det er jo sÄnn i dag at det er ikke nÞdvendig Ä kunne noe for Ä mene noe. Jo mindre kunnskap jo sterkere mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

11 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Bra, da sÄ du poenget mitt. Dette med synsing og mening er jeg litt opptatt av fordi nye her spÞr om rÄd og da har det liten eller ingen verdi Ä svare uten kunnskap eller erfaring.  Det jeg har hatt glede av og lÊrt mye av da jeg begynte med friluftsliv igjen er Ä fÞlge de pÄ forumet som har kunnskap og erfaring, det har jeg lÊrt mye av. ØrkeslÞse trÄder med synsing er i min verden verdilÞse for de som ber om rÄd/hjelp, men det er jo sÄnn i dag at det er ikke nÞdvendig Ä kunne noe for Ä mene noe. Jo mindre kunnskap jo sterkere mening.

Synsing er ikke verdilÞst. Det kan faktisk gi en helt annen vinkling av saken enn man selv har tenkt. 

PÄstander uten hold derimot er verdilÞst. 

SĂ„nn. Det var litt synsing fra min side 😂

 

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

18 minutter siden, Gittiamo skrev:

Synsing er ikke verdilÞst. Det kan faktisk gi en helt annen vinkling av saken enn man selv har tenkt. 

PÄstander uten hold derimot er verdilÞst. 

SĂ„nn. Det var litt synsing fra min side 😂

 

You go girl

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

9 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Bra, da sÄ du poenget mitt. Dette med synsing og mening er jeg litt opptatt av fordi nye her spÞr om rÄd og da har det liten eller ingen verdi Ä svare uten kunnskap eller erfaring.  

@Per Fredrik, er ganske enig med deg i det du skriver i ditt forrige innlegg. 🙂

Min synsing er pĂ„ selve konstruksjonen, og ut fra at jeg selv har hatt (og dermed prĂžvd) 10+ fjelltelt med ulike konstruksjoner og lĂžsninger (og vĂŠrt pĂ„ tur i  flere andre ogsĂ„). Basert pĂ„ de erfaringene sĂ„ har jeg etterhvert noen preferanser pĂ„ hva som kan fungere eller ikke for meg. 😄.  Men egen kompetanse kan ogsĂ„ alltid forbedres, og jeg Ăžnsker gjerne Ă„ fĂ„ innspill fra andre basert pĂ„ deres erfaring.  🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har ett par kompiser som har litt mer enn 2 netter pÄ fjellet i Äret som har brukt det teltet i endel Är og de har klart deg greit :)
Men slik det jeg har skjÞnt det sÄ er de flinke til Ä sette opp teltet slik at de har stÞrst mulig sjense for Ä ikke fÄ "vÊret" inn
dÄrligligst mulig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Grunnen til at eg e skeptisk e fordi eg av erfaring veit at eg trivast best med fĂžttene mot vinden. Å sette den flata i haudeenden opp mot mykje vind gĂ„r heilt sikkert fint, mem for MIN trivsel og mine preferanser sĂ„ ser det ut som ei dĂ„rleg lĂžysing :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, Anders_G skrev:

Uten at jeg har erfaringer med Ringstind vil jeg tro at det ikke burde vĂŠre noe problem Ă„ sette hodeenden mot vinden slikï»ż at forteltet havner i le. 

Eg tenkjer det vil gÄ fint teknisk, men her snakkar me trivsel.

SÄ store flater mot vinden, sÄ tett pÄ meg, veit eg at eg ikkje trivast med. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Terka skrev:

@Per Fredrik, er ganske enig med deg i det du skriver i ditt forrige innlegg. 🙂

Min synsing er pĂ„ selve konstruksjonen, og ut fra at jeg selv har hatt (og dermed prĂžvd) 10+ fjelltelt med ulike konstruksjoner og lĂžsninger (og vĂŠrt pĂ„ tur i  flere andre ogsĂ„). Basert pĂ„ de erfaringene sĂ„ har jeg etterhvert noen preferanser pĂ„ hva som kan fungere eller ikke for meg. 😄.  Men egen kompetanse kan ogsĂ„ alltid forbedres, og jeg Ăžnsker gjerne Ă„ fĂ„ innspill fra andre basert pĂ„ deres erfaring.  🙂

Det var et lite hjertesukk egentlig fordi nÄr noen spÞr om rÄd sÄ kommer det noen ganger sÄ mye "rart" som ikke er i nÊrheten av hva trÄdstarter spurte om. Tror vi kan heve kvaliteten pÄ forumet hvis vi er noe mer disiplinerte. Mulig jeg har traumer fra ungdommen. Da det var norsk stil til eksamen rota jeg med ofte bort. Jeg skrev godt, men det var ikke svar pÄ oppgaven, som moder'n sa "Per Fredrik du mÄ lese oppgave tre ganger"

  • Liker 4
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

13 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg tenkjer det vil gÄ fint teknisk, men her snakkar me trivsel.

Ja, er 100% enig der og derfor valgte jeg ett annet telt :)
Men har en kompis med mye erfaring pÄ fjellet over veldig mange Är og han har gÄtt viddene pÄ kryss og tvers i ett slikt:

2017-07-14 17.15.43.jpg

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 timer siden, tubbs skrev:

Ja, er 100% enig der og derfor valgte jeg ett annet telt :)
Men har en kompis med mye erfaring pÄ fjellet over veldig mange Är og han har gÄtt viddene pÄ kryss og tvers i ett slikt:

2017-07-14 17.15.43.jpg

Ja det verkar som eit supertelt pÄ mange vis. Eg likar veldig godt telt som ikkje har for store fortelt, slik at eg har kort veg ut/utsikt.

Men det blir nok eit nytt Nallo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

8 timer siden, Per Fredrik skrev:

You go girl

Ikke meningen Ă„ fornĂŠrme, men folk har forskjellige synsvinkler og preferanser. Og det er faktisk interessant Ă„ hĂžre pĂ„ hvorfor folk tenker og Ăžnsker som de gjĂžr. Det er pĂ„fyll for egne refleksjoner. SĂ„ det burde absolutt vĂŠre rom for Ă„ lytte til andre enn generiske og tekniske vinklinger.  Derfor foretrekker jeg helt klart trĂ„der her med mer hĂžyde under taket 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

HÄper det kommer info fra noen brukere snart. TakhÞyden pÄ 95 cm er akseptabel for meg med mine 187 cm da jeg bruker "selv oppblÄsbart" underlag med tykkelse 3,8 cm. PÄ bildene ser det ut som om Helsport har tatt hensyn til noen av tilbakemeldingene.det er pluggfester pÄ begge langsidene og pÄ midten ved hode ende. Dette ekstra pluggfeste ved hode enden var det forÞvrig ogsÄ pÄ 2017 modellen av Pro 2 som jeg kjÞpte. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 2 mĂ„neder senere...

For Ă„ synse litt:

Jeg ser noen umiddelbare forbedringer fra min utgave (2016 modellen (tror jeg)).

- Ekstra pluggfeste i hodeenden. Fikk Helsport til Ä sy pÄ et pÄ mitt og det ga betydelig mer stabilitet og lufting.

- Ekstra pluggfeste pÄ langsidene

- 2 innganger. Det vil hjelpe nÄr en mÄ ut Ä lufte Þgla pÄ natta.

- Mye mer oppbevaringsplass med 2 fortelt

- Det er bedre plass til 2 i innerteltet

- Lufting ved inngang 2.

- Stanga og overgang til 3->1 bardun i fotenden vil forhÄpentligvis bety at teltet ikke komprimeres pÄ grunn av terrenget og at vi dermed unngÄr at soveposen stanger i innerteltet

Skeptisk til:

- Mindre takhĂžyde i innerteltet

- Ingen barduner oppe pÄ hver side av hodeenden.

- Ingen bardun pÄ toppen av teltet.

Alt i alt kan det se ut som et potensielt kjÞp for min del. Ringstind har gitt meg mange gode opplevelser selv i dÄrlig vÊr og ser ut som en vridd klut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.