Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem har forslag til rute med spektakulært utsikt?


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har gått mye i fjellet og har ofte hatt fokus på fisketurer. Nå har jeg lyst til at vi skal gå en fottur i fjellet som handler mest om å se flott/spektakulært utsikt. Jeg tenker på en 4-5 dagers tur med telt. Hvem har forslag til et fint område eller rute? Kravet er at ruten ikke må gå over skumle smale egger, siden jeg har høydeskrekk så det holder. Og jeg er heller ikke glad i gå dagesvis i steinur.

Her har jeg allerede vært på tur tidligere:

  • Vestsiden av Hardangervidda fra sør til nord
  • Aurlandsdalen
  • Rundt Hallingsskarvet
  • Rundt Hardangerjøkulen
  • Østsiden av Dovrefjell, men vest for E6
  • Trekanten i Trollheimen
  • Sørlig Jotunheimen, Fondsbu - Gjendebu
  • Sørlige del av Børgefjell
  • Stabbursdalen (flere ganger)
  • Saltfjellet flere ganger, fra Beiarndalen, fra Lønsdal og fra Bjøllådalen
  • Femundsmarka
Når det gjelder spektakulært utsikt tenker jeg på f. eks. Aurlandsdalen eller fjordutsikt.

Jeg tar gjerne imot gode turforslag.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun hørt lovord om Utladalen, men har til gode å gå den. Særdeles frodig, med mye idyll, men kanskje ikke utsikt i ordets rette forstand. Kanskje med en avstikker til Hurrungane?

 

Edit: avstikkeren kan for eksempel være oppover Stølsmaradalsryggen opp til Stølsmaradalstinden? Breen som ligger 2 kilometer før toppen er kraftig redusert på de nye oppdateringene fra kartverket, så det virker som om det ikke skulle være behov for breutstyr her. Ser ut som om det er en grei tur til en av de snille toppene i Hurrungane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hørt lovord om Utladalen, men har til gode å gå den. Særdeles frodig, med mye idyll, men kanskje ikke utsikt i ordets rette forstand. Kanskje med en avstikker til Hurrungane?

 

Edit: avstikkeren kan for eksempel være oppover Stølsmaradalsryggen opp til Stølsmaradalstinden? Breen som ligger 2 kilometer før toppen er kraftig redusert på de nye oppdateringene fra kartverket, så det virker som om det ikke skulle være behov for breutstyr her. Ser ut som om det er en grei tur til en av de snille toppene i Hurrungane.

 

Jeg så litt på bilder og ble imponert over utsikten inn i Stølsmaradalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 To muligheter til utsiktstur i vest-Jotunheimen:

 

Vetti - Stølsmaradalen via Brendeteigen - Vormeli via Midtmaradalen - Oppom Gjertvasstind før du krysser over til  Skogadalsbøen - tilbake til Vetti via Friken.

 

Parkere lengst mulig inn i Koldedalen - Falketind via Andrevannet - Stølsnostind - Urdadalen via Gravløfti - Skogadalsbøen - retur over Urdanosi - Urdanostind..

 

Begge "bør" gås lettpakka på god værmelding.

 

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To muligheter til utsiktstur i vest-Jotunheimen:

 

Vetti - Stølsmaradalen via Brendeteigen - Vormeli via Midtmaradalen - Oppom Gjertvasstind før du krysser over til  Skogadalsbøen - tilbake til Vetti via Friken.

 

Parkere lengst mulig inn i Koldedalen - Falketind via Andrevannet - Stølsnostind - Urdadalen via Gravløfti - Skogadalsbøen - retur over Urdanosi - Urdanostind..

 

Begge "bør" gås lettpakka på god værmelding.

 

EirikW

Lettpakka krever vel hytteovernatting. Da kan vi være nede i 4-5 kg p.p. Men det er et alternativ. Håper det ikke er altfor fylle hytter i Jotunheimen i juli.

Disse turene er høydeskrekkvennlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil helt klart oppleve trafikk på Skogadalsbøen. Det er mulig å gå til Vormeli på tur nr 2, den er ubetjent så du må ha med mat.

 

Ingen av turene kan sies å være helt høydeskrekkvennlige. Jeg vet ikke hvor hard høydeskrekken er, men tur nr 1 utfordrer nok høydeskrekken minst.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysebotn- Flørli over Kjeragbolten må vel kunne kalles ganske spektakulert:) http://ut.no/tur/2.1845/

Området ser fint ut, men jeg kommer neppe til å klatre over Kjerakbolten! Håper det går ån å gå rundt. Og jeg leste nylig at disse trappene i Florø gir mye sug i magen. Jeg holder området i bakhodet, men den kan være litt for krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett sted som kanskje på grunn av den beskjedne høyden på 1454m faller litt ut av listene. Det er Horntind, den kan tas som en dagstur på noen timer i starten eller slutten av noen av turene beskrevet tidligere i tråden.

Derfra er har du utsikt over hele sørsiden av Jotunheimen. Du ser et panorama med Rasletinden i øst med hele Jotunheimbeltet til Hurrungane i vest. Snur du deg ser du toppene i Hemsedal.

Er du innom dnt kontoret i Oslo, så har de en reproduksjon av en tegning laget derfra i 1884 hengende på veggen der, den ble trykket i "Fjell og vidde anno 1885".

Klarvær påkrevd!

Horntind ligger ved Tyin, på sommeren kan det kanskje være mulig å parkere 500m-1km inn på veien til Eidsbugarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å bestille kart over Jotunheimen. Nå at jeg har sett på ruteforslagene og noen av bildene og mulige ruter, begynner det å friste, spesielt vestsiden av Jotunheimen/Hurrungane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor spektakulært det må være, men det er nå bare å plukke områder på Vestlandet, så vil det bli ganske spektakulært uansett.

Jeg hadde en veldig fin tur i fjor i Tafjordfjella. Selvsagt mye stein i høydene, men stort sett fint å gå nede i dalene. Så mitt tips er helt klart Tafjordfjella. Ta en tur innom Karitind eller Pyttegga, eventuelt gå hele pyttegga - Høgstolen - Karitind.

Det er både hytter og fine teltmuligheter der. Vi gikk i begynnelsen av september, og da var det veldig lite folk.

Her er turrapporten:

http://www.fjellforum.no/topic/33932-tafjord-skjåk-årets-største-lille-eventyr/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området ser fint ut, men jeg kommer neppe til å klatre over Kjerakbolten! Håper det går ån å gå rundt. Og jeg leste nylig at disse trappene i Florø gir mye sug i magen. Jeg holder området i bakhodet, men den kan være litt for krevende.

Kjerragbolten er ikke en del av ruten. Den ligger noen hundre meter fra den merkede løypa.

Trappene i Flørli er bratte enkelte strekk, og det er noen plasser forholdsvis luftig.

Det går sti utenom trappene. Den er bratt nok, men helt problemløser for meg (som også har problemer med høyder).

Stien fra Langavatn til Førli tar tid. Opptil 8 - 9 timer med tung sekk.

Fra det samme området vil jeg også anbefale Fidjadalen og Blåfjellenden.

(Jeg kan godt tenke meg å anbefale å starte på Mån, gå Fidjadalen opp til Blåfjellenden og så videre til Langavatn, Kjerrag og så til Flørli.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag ovenfor: Turen ind til Kjerragbolten og udsigten til Lysefjorden. Utledalen med tur forbi Avdalen, Stølsmaradalshytte, Vettismorki, Vormeli, Skogadalsbøen og måske tur op på Jervvasstind. Om du vover det - gå helt ind under Vettisfossen og få en dusj.

 

Og når du allerede har været rundt Hardangerjøkulen, så må du have set udsigten ned til Simadalen og fra Demmevasshytta: http://www.fjellforum.no/topic/21862-sommertur-til-demmevasshytta/?hl=demmevass

 

Ellers tænker jeg Jostedalsbreen. Der kan du få en fantastisk vårtur (bretur med telt) om vejret ellers er OK - turen på langs. Fantastisk udsigt fra Kjenndalskruna, ved Småttene, Lodalskåbe og ved Flatbrehytta mod Fjærland. Et par fotos:

http://www.panoramio.com/photo/3845826

http://www.panoramio.com/photo/3846084

 

Også inde ved Austerdalen og over Lokebreen der er flot

http://www.panoramio.com/photo/11856127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sletterust ved vejen mellem Tyin og Øvre Årdal kan man gå op over Vetle Knipen (1470 m), som giver fin udsigt i flere retninger. Herfra kan man fortsætte ind mod Hjelledalen og videre til Vettismorki. Fra Morkaskaret er der fin udsigt ned over Vettismorki, Utladalen og over mod Hurrungane og Stølsmaradalen på den anden side af Utladalen. Man kan slå et sving ned forbi toppen af Vettisfossen, så man ser den ovenfra. Videre mod Skogadalsbøen og fortsæt derfra efter nogle af de andre forslag ovenfor.

 

En anden tur, som jeg har tænkt, må give mange fine udsigter, men ikke selv testet endnu i praksis: Start fra Grotli i Skjåk, slut ved Gaupne i Luster. Alt efter hvordan du præcis lægger ruten, har du mulighed for at passere Skridulaupbu, Slæom, Sprongdalshytta, Arentzbu, Fast, Vigdalstøl, Fivla og Navarsete. Til højre ser du tværs over Jostedalen mod Jostedalsbreen. Skråt fremad til venstre ser du mod Jotunheimen med Hurrungane nærmest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag ovenfor: Turen ind til Kjerragbolten og udsigten til Lysefjorden. Utledalen med tur forbi Avdalen, Stølsmaradalshytte, Vettismorki, Vormeli, Skogadalsbøen og måske tur op på Jervvasstind. Om du vover det - gå helt ind under Vettisfossen og få en dusj.

 

Og når du allerede har været rundt Hardangerjøkulen, så må du have set udsigten ned til Simadalen og fra Demmevasshytta: http://www.fjellforum.no/topic/21862-sommertur-til-demmevasshytta/?hl=demmevass

 

Ellers tænker jeg Jostedalsbreen. Der kan du få en fantastisk vårtur (bretur med telt) om vejret ellers er OK - turen på langs. Fantastisk udsigt fra Kjenndalskruna, ved Småttene, Lodalskåbe og ved Flatbrehytta mod Fjærland. Et par fotos:

http://www.panoramio.com/photo/3845826

http://www.panoramio.com/photo/3846084

 

Også inde ved Austerdalen og over Lokebreen der er flot

http://www.panoramio.com/photo/11856127

 

Når det gjelder Hardangerjøkulen rundt, så har jeg gått Finse - Rembedalsseter - Hallingskeid, Finse - Kjækkja, Krækkja - Kjeldebu. D.v.s. 3/4 rundt Jøkulen og da har jeg akkurat mistet  utsikten til Sima-dalen. ;-) Det det veldig fint ut der.

 

Skal tenke litt på Jostedalsbreen også, kanskje til en annen anledning. Hvor langt ut i sesongen kan man egentlig gå den turen? Og må du ha breerfaring og gå i taulag? Jeg fikk inntrykk av at det er mer en vanlig skitur uten tau... Jeg har ingen erfaring med bre annet enn en 2-timers turisttur på Nygaardsbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå tråden Vandring i sommer med telt i Møre og Romsdal 2-3 dager. Der har eg to kommentarar med bileter. Ruta han vil gå kan enkelt forlengast og byggast på, både i lengd og hØgd. Den går langs Hjørundfjorden, som er etter mitt begrep overgår dei fleste fjordar i Vest. Du kan evt starte i andre enden av Fjorden. Gå Hundeidvik, Vellesetra, Trandal, Norangsdalen, Bjørke

Edit: ser at eg ikkje har lagt inn bileter frå fjordusikta, men om du googlar Hjørundfjorden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utladalen rundt kan anbefales. Jeg har gått den begge veier.

Brukt ei uke på turen med noen overligger dager.

Lite folk. Hvis du ser bort fra Skogadalsbøen er det "tomt" i fjellet.

 

Nordover må du huke av Lomsdal - Visten på lista. Monsen (på villspor, NRK) var der.

Ulempen er kystklima og større fare for nedbør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig på at jeg skulle reklamere litt for mitt feriested gjennom 32 år, nemlig Steigen. Sånn apropos Monsen, han var også her under Monsen på villspor. Fantastisk område både for fisking, turer, padling og tinderangling. Vil absolutt kalle området spektakulært...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.