Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til kniv med knivblad 12-14 cm


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser at det er mange her som har stor oversikt over knivmarkedet, så kanskje dere kam hjelpe med å finne en kniv som passer mitt bruk. Jeg er på jakt etter en kniv som skal brukes som jakt, fiske og friluftskniv, siden jeg mistet min kjære Mora 2000 i høst. Bruksområdene spenner fra småhard bruk som batonnering og banking av is på isboret og finpirk-arbeid som filetering av småfisk og rypebryst. Jeg har vært superfornøyd med Mora 2000 kniven, men ønsker av og til at bladet kunne vært litt lengre. Og så er jeg litt redd for at kniven skal knekke snart under batoneringen, er like overrasket hver gang det går bra. 
De kravene jeg har satt til kniven er da at:

-Bladet må være 12-14 cm

-Fulltengs, eller deromkring så den tåler litt juling

- bladtykkelse på rundt 3 mm. Vil ikke ha særlig tykkere enn dette, men må man så må man. 

- en slire som er funksjonell i beltet, dvs lett å sette kniven på plass mens man holder på med greier. Sliter litt med å se hvor praktisk disse amerikanske taktiske slirene man knyte på låret egentlig er. Slirene på Mora 2000 og hunterkniven er fantastisk bra synes jeg.
 

Bestilte nesten Helle Digi Galgalu, men fant en review hvor sliren fikk slakt siden kniven ramlet ut i tide og utide. Så satt den på vent. Synes Fallkniven S1 er bra ut, men den har veldig tykt blad. Og så finner jeg flere amerikanske kniver som ser passende ut, men klarer ikke overbevise meg om at slirene er bra nok. 
Hunterkniven liker jeg godt både størrelsesmessig og sliren,  men tror den også knekker til slutt med mye batonering også. 

Så, er det noen av dere som har forslag til kniver å sjekke ut som passer mitt bruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du ser etter er den perfekte turkniven, og den finnes ikke. Du må finne det optimale kompromisset for deg. Mora 2000/Kansbol er nok fortsatt ett bra valg til bruken du beskriver. Og ifht. mange andre alternativ som kanskje er marginalt bedre på noen områder, så er Morakniven både rimelig og lett å erstatte om den skulle møte sin overmann i en stri vedkubbe.

Som alltid er mitt råd å ha to kniver som komplementerer hverandre. En trenger ikke alltid å ha med begge to, men de gangene du vet at både kraft og presisjon kan bli nødvendig så er det verdt litt ekstra vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (58 minutter siden):

Hei,

Ser at det er mange her som har stor oversikt over knivmarkedet, så kanskje dere kam hjelpe med å finne en kniv som passer mitt bruk. Jeg er på jakt etter en kniv som skal brukes som jakt, fiske og friluftskniv, siden jeg mistet min kjære Mora 2000 i høst. Bruksområdene spenner fra småhard bruk som batonnering og banking av is på isboret og finpirk-arbeid som filetering av småfisk og rypebryst. Jeg har vært superfornøyd med Mora 2000 kniven, men ønsker av og til at bladet kunne vært litt lengre. Og så er jeg litt redd for at kniven skal knekke snart under batoneringen, er like overrasket hver gang det går bra. 
De kravene jeg har satt til kniven er da at:

-Bladet må være 12-14 cm

-Fulltengs, eller deromkring så den tåler litt juling

- bladtykkelse på rundt 3 mm. Vil ikke ha særlig tykkere enn dette, men må man så må man. 

- en slire som er funksjonell i beltet, dvs lett å sette kniven på plass mens man holder på med greier. Sliter litt med å se hvor praktisk disse amerikanske taktiske slirene man knyte på låret egentlig er. Slirene på Mora 2000 og hunterkniven er fantastisk bra synes jeg.
 

Bestilte nesten Helle Digi Galgalu, men fant en review hvor sliren fikk slakt siden kniven ramlet ut i tide og utide. Så satt den på vent. Synes Fallkniven S1 er bra ut, men den har veldig tykt blad. Og så finner jeg flere amerikanske kniver som ser passende ut, men klarer ikke overbevise meg om at slirene er bra nok. 
Hunterkniven liker jeg godt både størrelsesmessig og sliren,  men tror den også knekker til slutt med mye batonering også. 

Så, er det noen av dere som har forslag til kniver å sjekke ut som passer mitt bruk?

Siden du er inne på Helle, har du vurdert Nord? Denne sitter veldig dypt i slira og tåler en god porsjon juling? 
Den er kanskje ikke beste kniven til filetering av småfisk og rypebryst, men til alt annet er den helt enorm. 

https://no.helle.com/products/nord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (33 minutter siden):

Det du ser etter er den perfekte turkniven, og den finnes ikke. Du må finne det optimale kompromisset for deg. Mora 2000/Kansbol er nok fortsatt ett bra valg til bruken du beskriver. Og ifht. mange andre alternativ som kanskje er marginalt bedre på noen områder, så er Morakniven både rimelig og lett å erstatte om den skulle møte sin overmann i en stri vedkubbe.

Som alltid er mitt råd å ha to kniver som komplementerer hverandre. En trenger ikke alltid å ha med begge to, men de gangene du vet at både kraft og presisjon kan bli nødvendig så er det verdt litt ekstra vekt.

 Ja, er egentlig klar for å fortsette med mora 2000 hvis det trengs, en bonus for meg er at den finnes i en forferdelig skrikende oransjefarge på både slire og kniv. Da minimerer jeg sjansen for å miste nok en kniv. Og så er den jo veldig billig hvis den skulle forsvinne eller knekke som du sier. 

 Men å operere med forskjellige kniver til ulikt bruk passer ikke for meg, jeg har nok av andre ting å passe på før hver tur, sånn at Kniven skal henge i beltet på turbuksen uten at jeg trenger å tenke mer på det. 

tshansen skrev (10 minutter siden):

Siden du er inne på Helle, har du vurdert Nord? Denne sitter veldig dypt i slira og tåler en god porsjon juling? 
Den er kanskje ikke beste kniven til filetering av småfisk og rypebryst, men til alt annet er den helt enorm. 

https://no.helle.com/products/nord

Ja har sett på den og tenkt at den er veldig stilig, men kanske blir i største laget. Men det blir jo kun en teoretisk øvelse i stua, så dersom du eller andre har gode erfaringer så tar jeg det med meg i vurderingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (4 timer siden):

De kravene jeg har satt til kniven er da at:

-Bladet må være 12-14 cm

-Fulltengs, eller deromkring så den tåler litt juling

- bladtykkelse på rundt 3 mm. Vil ikke ha særlig tykkere enn dette, men må man så må man. 

- en slire som er funksjonell i beltet, dvs lett å sette kniven på plass mens man holder på med greier.

Terävä Jääkäripuukko får du i både 8, 11 og 14cm utgaver.  Karbonstål (80CrV2) som tåler hard bruk og som er lett å vedlikeholde/gjøre skarp. Slire får du enten i lær eller "Boltaron" (tilsvarer Kydex, men skal være bedre i streng kulde). https://www.varusteleka.com/en/collection/terava/175

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (10 timer siden):

.  Men å operere med forskjellige kniver til ulikt bruk passer ikke for meg, jeg har nok av andre ting å passe på før hver tur, sånn at Kniven skal henge i beltet på turbuksen uten at jeg trenger å tenke mer på det. 

Jeg kjenner veldig godt til den problemstillingen. Dette er vel største grunnen til at jeg gikk over til liten øks og mindre kniv til mitt bruk. Det har fungert helt utmerket lenge, men etter at jeg fikk prøve Helle - Nord, har øksen blitt brukt mindre. 🤩 Det er rett og slett gøy å battonere mindre kubber å lage fyrings ved. Snakker om terapi for en mann 😂
Problemet er at til matlaging, spikking eller enkle oppgaver med kniv liker jeg en mindre og mer kontrollerbar kniv. Jeg har ekstremt sansen for Mora with, men denne er ganske dyr i forhold til hva du kan få tilsvarende andre steder. Så nå for tiden bruker jeg Helle Temagami, Helle Nord og en av mine Gränsfors Bruks økser. Da er jeg dekket 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (9 timer siden):

Terävä Jääkäripuukko får du i både 8, 11 og 14cm utgaver.  Karbonstål (80CrV2) som tåler hard bruk og som er lett å vedlikeholde/gjøre skarp. Slire får du enten i lær eller "Boltaron" (tilsvarer Kydex, men skal være bedre i streng kulde). https://www.varusteleka.com/en/collection/terava/175

Denne var veldig spennende, bortimot akkurat hva jeg er på jakt etter, kanskje bortifra knivblad i karbonstål. Utsolgt nå, så satte meg på liste så jeg får varsel om når denne e tilbake på lager. Mon tro om det er greit å levere tilbake hvis man ikke er fornøyd på slike utenlandske butikker? 

 

tshansen skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner veldig godt til den problemstillingen. Dette er vel største grunnen til at jeg gikk over til liten øks og mindre kniv til mitt bruk. Det har fungert helt utmerket lenge, men etter at jeg fikk prøve Helle - Nord, har øksen blitt brukt mindre. 🤩 Det er rett og slett gøy å battonere mindre kubber å lage fyrings ved. Snakker om terapi for en mann 😂
Problemet er at til matlaging, spikking eller enkle oppgaver med kniv liker jeg en mindre og mer kontrollerbar kniv. Jeg har ekstremt sansen for Mora with, men denne er ganske dyr i forhold til hva du kan få tilsvarende andre steder. Så nå for tiden bruker jeg Helle Temagami, Helle Nord og en av mine Gränsfors Bruks økser. Da er jeg dekket 😂

Ja, det der stemmer bra,  vi menn strikker ikke som meditasjon, vi klyver ved, og da gjerne med en stor kniv. Har ikke sett Nord i praksis, så bestiller opp en sammen med Digi galgalu så får jeg i allefall sett på disse på nært hold :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Lavvosolberg said:

Ja, det der stemmer bra,  vi menn strikker ikke som meditasjon, vi klyver ved, og da gjerne med en stor kniv. Har ikke sett Nord i praksis, så bestiller opp en sammen med Digi galgalu så får jeg i allefall sett på disse på nært hold :) 

Hvis du skal kløyve ved med stor kniv så ville jeg ha vurdert en Kukri Machete i stedet.

https://www.coldsteel.com/kukri-machete/

Vekten i knivbladet ligger langt fremover så her kan du hogge ned halve skogen uten problemer.

image.thumb.png.a2b4475433aef6f0cbb3055ab0999843.png

 

Finnes til og med som sag/kniv combo.

 

image.thumb.png.afccc4f03114f1f116da62f75c39961f.png

Litt usikker på hvilke som har god kvalitet men Kukri kniver er som skapt for formålet hvis du ønsker å ha noe som kan hugge ved til bålet.

 

Det blir i praksis en mellomting mellom kniv og øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (15 timer siden):

Terävä Jääkäripuukko får du i både 8, 11 og 14cm utgaver.  Karbonstål (80CrV2) som tåler hard bruk og som er lett å vedlikeholde/gjøre skarp. Slire får du enten i lær eller "Boltaron" (tilsvarer Kydex, men skal være bedre i streng kulde). https://www.varusteleka.com/en/collection/terava/175

 

Lavvosolberg skrev (5 timer siden):

Denne var veldig spennende, bortimot akkurat hva jeg er på jakt etter, kanskje bortifra knivblad i karbonstål. Utsolgt nå, så satte meg på liste så jeg får varsel om når denne e tilbake på lager. Mon tro om det er greit å levere tilbake hvis man ikke er fornøyd på slike utenlandske butikker?  :) 


Returmuligheten kan du lese om her: https://www.varusteleka.com/en/page/returns-and-refunds/21977
Har handlet flere ganger der selv, men aldri hatt behov for returnere. Regner med at du kun får selve vareprisen refundert ved retur, ikke frakten, men du får finlese.

En annen sak er moms betalt ved innførsel. Om du (gidder å bry deg!) å søke om dette finner du info om hvordan her:
https://www.posten.no/sende/sende-utland/retur-til-utlandet

Regner med du er kjent med at siden vi er utenfor EU, så betaler du ikke Finsk mva/moms/VAT når du handler fra Finland. Derimot betaler du mva til Norge ved innførsel til Norge (håndteres normalt av Posten, UPS eller annen befrakter som ble benyttet). Men refusjon av moms betalt for vare sendt i retur må du altså søke staten om, ref linken over. (Noen, som regel større butikker, er registrert i mva-registeret i Norge og kan kreve inn moms direkte når du handler - på vegen av staten Norge, så for slike forhandlere vil refusjon av et varekjøp ved retur normalt også omfatte momsen)

Om du først er åpen for å handle fra det store utland, anbefaler jeg også Lamnia.com. Har handlet mye der. Meget bra utvalg og har gode filtrerings-muligheter når du har valgt produktgruppe og der søker noe om passer dine preferanser for det ene og det andre best mulig.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (20 timer siden):

 Men å operere med forskjellige kniver til ulikt bruk passer ikke for meg, jeg har nok av andre ting å passe på før hver tur, sånn at Kniven skal henge i beltet på turbuksen uten at jeg trenger å tenke mer på det. 

Greit å ikke ha for mange "dingser" å holde styr på ja...men...en liten Opinel No 8 eller 9 kniv i samme pakkpose som gryte/primus. Ikke så mye mer å dra på det (Mora 2000 ca 150g, Opinel No 8 ca 50g). Tynt flatt blad som du får både i karbon (som jeg foretrekker) og rustfritt. Fin til matstell og sløying av fjellørreten for eksempel. Da slipper du å tenke på at kniven på hofta bør være "god og hendig til alt".

Opinel sine kniver finner man nesten over alt, her for eks hos Widforss: https://www.widforss.no/opinel

Edit: litt utsolgt i utvalget der ser jeg nå, men som sagt finnes hos mange, se feks: https://www.prisjakt.no/c/kniver?brand=18814

Endret av zimwalker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batonering og kakking av is på isboret, går ikke helt i hop med egent til filetering av småfisk i min verden. Jeg tror den du hadde var den beste løsningen. Ikke fordi den er så veldig egnet til batonering, men fordi den er så billig at det er greit å (mis)bruke opp den med ujevne mellomrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turutstyr og friluftskniver er altså et dyrt, svart hull på internett man kan forsvinne i og bli i mange dager. Har nå trålet alle tenkelige knivsider på nettet, og bestilt opp x antall dyre fulltegnas allroundkniver som jeg skal sjekke ut og med plan om beholde en og sende alle andre tilbake. Men så har jeg begynt å tenke at det kan være lurt å beholde mer enn en for å prøve de ut i felt, sånn for sikkerhets skyld. Og så har jeg samtidig funnet ut at jeg har behov for i allefall en foldekniv til, men aller helst to til. Og så var det tilbake inn på knivsidene på internett og lese mer. Og så måtte jeg ha noe mer slipeutstyr for knivene, for det har jeg aldri helt fått til og det er nok mest sannsynligvis utstyret sin feil (!!) så da ble det mer greier der..

Heldigvis leser ikke samboeren min fjellforumposter, og hun har ikke kontroll på hva som blir bært rett fra posten og inn i utstyrsboden, så dette går nok bra tilslutt likevel…

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (18 minutter siden):

Turutstyr og friluftskniver er altså et dyrt, svart hull på internett man kan forsvinne i og bli i mange dager. Har nå trålet alle tenkelige knivsider på nettet, og bestilt opp x antall dyre fulltegnas allroundkniver som jeg skal sjekke ut og med plan om beholde en og sende alle andre tilbake. Men så har jeg begynt å tenke at det kan være lurt å beholde mer enn en for å prøve de ut i felt, sånn for sikkerhets skyld. Og så har jeg samtidig funnet ut at jeg har behov for i allefall en foldekniv til, men aller helst to til. Og så var det tilbake inn på knivsidene på internett og lese mer. Og så måtte jeg ha noe mer slipeutstyr for knivene, for det har jeg aldri helt fått til og det er nok mest sannsynligvis utstyret sin feil (!!) så da ble det mer greier der..

Heldigvis leser ikke samboeren min fjellforumposter, og hun har ikke kontroll på hva som blir bært rett fra posten og inn i utstyrsboden, så dette går nok bra tilslutt likevel…

Velkommen i klubben 👏🏻😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Personlig ville jeg anbefalt Eickhorn Kampfmesser 3000. Den har et godt blad i et slitesterkt stål, og sliren er solid og pålitelig.

Uansett hvilken kniv du velger, er det viktig å ta vare på den. Sørg for å slipe den regelmessig, og tørk den godt etter bruk. Med riktig vedlikehold vil kniven holde i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.