Gå til innhold

kardam

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    255
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om kardam

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Bruker også en Palm Kaikura. Er 181cm og litt over normal vekt, men bruker m/l i størrelse. Har 70 N i oppdrift. Er greit ved tømming av kajakk og reentre. Vesten er en ekte turvest som jeg meget godt fornøyd med. Men bruker en enkel vest til sommerpadling i nære områder. Men denne har bare 50N i oppdrift.
  2. Mimrebilder fra turen fra Bodø og sydover. Sykkelen fungerte over all forventning. Stabil med last og med min 181 cm er rammestørrelse #56 perfekt. Setet som fulgte med ble raskt byttet ut med det innkjørte Brooks B17 standard. Kan anbefales på det sterkeste! Sykkelen kan anbefales på det sterkeste. Noe negativt? Bremsene kunne vært kraftigere. Men fungerer greit nok. Nye modifikasjoner? Son 28 dynamo i frontnavet er høyt på ønskelisten, sammen med USB lader.
  3. Har du prøvd med plattform pedaler og "normale" sko? Mulig det hjelper. Brukes ofte av langtursyklister.
  4. kardam

    Fra olje til voks

    Ser Bikeshop reklamerer for voks. Tror jeg hiver en slik opp i neste bestilling https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/smøring/vedlikehold/voks/molten-speed-wax/molten-speed-wax-kjedevoks-453-gram-revolusjonerende-smøremiddel-msw10001-p0000155982
  5. Litt sent, men god tur!
  6. Med full oppakning med telt og tilhørende synes jeg 100 mil på 2 uker er fornuftig. På ferietur er ikke hensikten å jage kilometer. Og med et par hviledager blir det en fin tur. God tur!
  7. kardam

    Fra olje til voks

    Koking av kjedet på motorsykler var normalt på 70-tallet. O-ringkjedet var ikke oppfunnet på den tiden. Smøringen ble tyntflytende og trengte inn i leddene. Spennende prosjekt. Vi venter i spenning!
  8. Har 28" på sykkelen, med 700X38C som dekkstørrelse. Skifte av drev av drev var raskt gjort, men må demontere kranken for å få skiftet drevene. Senket skifteren foran 5mm. Og kappet kjedet 2 ledd. Kunne kanskje kuttet 4 ledd. Hvis turen går med lett oppakning er den opprinnelige giringen bedre. Men med full langturoppakning passer dette bedre for meg.
  9. Nok en modifikasjon på Fuji Touring`n. Sykkelen ble levert 48/36/26T på kranken og 11/34T på kassetten. En helt grei utveksling til tursykling med ikke altfor tung bagasje. Men til mitt bruk som er langtursykling med full utrustning blir det litt for høy utveksling. Har nå skiftet til 44/32/22T foran. Har nå fått en utveksling på laveste gir på 17,8". En benevning som ofte brukes på nettet. Litt gresk, men å følge linken har det en enkel forklaring: http://www.bikepacking.com/plan/granny-gear-inches/ Spranget mellom de forskjellige utvekslingene foran har fin overlapping. Litt lav giret når jeg sykler uten bagasje. Men 44/11T holder i masse vis. Det er jo tross alt en tursykkel. Med last blir det fin utnyttelse av den tredelte kranken. Og prisen ble drøye 500 kr for 3 drev i Deore-kvalitet.
  10. Mer enn startklar. Bestilt flybillett til Bodø i sommer. Så blir det tur sydover på kystriksveien. Sammenliknet med utvekslingen på den gamle langtursykkelen og ønsket det samme på den nye. Sykler med høy pedalfrekvens og da var skifting av drev foran enkelt å bestemme seg for.
  11. Ja, og så har sykkelen fått navnet "Rocinante". Oppkalt etter hesten til Don Quijote.
  12. Litt oppdatering: Tubus tara, bærer er montert. og Ortlieb veskene passer bra. Kjedestaget er langt nok til at sykkelskoene ikke subber borti veskene bak. Har byttet ut dekkene til litt bredere. Schwalbe Maraton green guard, 700X38C. Noe mer er det ikke plass til. Med skjermer montert må jeg montere hjulet bak uten luft for å få det på plass bak. Det er OK. Setet mitt som jeg er glad i, Brooks B17 standard, passer bra inn i sittestillingen. Styret er nå er par cm høyere enn setet, perfekt. Har også bestilt nye drev foran for å få litt lavere giring. Får nå 22, 32 og 44 foran. 26 satt som standard på lille skiva. Med 34 på kassetten som laveste. Da er det klart for bakker med 10-12 % stigning og oppakning. Fikk noen turer i høst før kulden kom. Rammen har nok fjæring til at det blir gode dager på setet til sommeren. Hadde det vært like mye fjæring på landevei sykkelen hadde det vært krise. men ikke på en sykkel for times vis på setet, dag etter dag.
  13. Med sykkel oppover Numedal er også Åan- og Tuva turisthytter innenfor rekkevidde. Fin bilvei med bra grus. Vakre daler innover Hardangervidda. Kan fint sykles med racer som har litt bredere dekk, 25mm/28mm eller bredere. Sørsiden av Pålsbufjorden har en grusvei stengt med bom. Den ender nedenfor demningen. Og da erTunhovdfjorden ikke langt unna og ned til Rødberg.
  14. Hei Sykkelen er ikke å finne på nettet. Men er å få i butikken på RUD i Bærum. Men sikkert også i de andre Birkbutikkene. Sykkelen har normalpris til 7500. Med 40% avslag blir det 4500.-. Tror de tok inn noen for å prøve salget og for å ha sykkel til noen "særinger". Birk/Rud har faktisk solgt "en del" sykler til turentusiaster. Et godt kjøp. Løp og kjøp! Neste års modell skal komme med mekaniske skivebremse + noen andre modifikasjoner. Årets modell er spekket opp med normalt sliteutstyr. Som egentlig bare betyr litt høyere vekt. Men funksjon og slitestyrke er like bra som dyrere utstyr. To turer som er på listen er Helgelandskysten fra Bodø til Trondheim. Og fra Kirkenes til Tromsø med omveier. Om det blir med sykkelvesker eller Bob Yak tilhenger er ikke bestemt.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.