Gå til innhold

kardam

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    260
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om kardam

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Lompa, er det mulig å komme over med tungt laster sykkel med 20 kg i sykkelveskene?
  2. Har også planer om samme turen som de. Tog til Vinstra og sykle videre til Beito, båten over Bygdin. Videre til Vaset, Golsfjellet og over i Numedal. Og sørover "Mjølkevegen med avstikkere" av Birgit Haugen anbefales.
  3. Har ikke syklet der, men god turbeskrivelse på følgende side: https://www.cycletourer.co.uk/cycletouring/tours/norway15.shtml Hjemmesiden til Jon og Frank er verdt et besøk. De har en god oversikt over tunneler i Norge. Masse flotte turbeskrivelser og bilder på siden. Anbefales!
  4. Jeg padler med flat åre, men bruker nesten wingåreteknikk. Med mye rotasjon i overkroppen. Merker ikke noe til vesten under padling. Den er ikke i veien under padling. Men til alt annet er den stor pga mye oppdrift og mye lommer. Det lever jeg veldig godt med. Bruker drikkepose på 1,5 liter. Og med gode feste muligheter til slangen. Kan anbefales til turbruk. Men til raske turer i nærområdet er det en mere minimalistisk vest.
  5. Bruker også en Palm Kaikura. Er 181cm og litt over normal vekt, men bruker m/l i størrelse. Har 70 N i oppdrift. Er greit ved tømming av kajakk og reentre. Vesten er en ekte turvest som jeg meget godt fornøyd med. Men bruker en enkel vest til sommerpadling i nære områder. Men denne har bare 50N i oppdrift.
  6. Mimrebilder fra turen fra Bodø og sydover. Sykkelen fungerte over all forventning. Stabil med last og med min 181 cm er rammestørrelse #56 perfekt. Setet som fulgte med ble raskt byttet ut med det innkjørte Brooks B17 standard. Kan anbefales på det sterkeste! Sykkelen kan anbefales på det sterkeste. Noe negativt? Bremsene kunne vært kraftigere. Men fungerer greit nok. Nye modifikasjoner? Son 28 dynamo i frontnavet er høyt på ønskelisten, sammen med USB lader.
  7. Har du prøvd med plattform pedaler og "normale" sko? Mulig det hjelper. Brukes ofte av langtursyklister.
  8. kardam

    Fra olje til voks

    Ser Bikeshop reklamerer for voks. Tror jeg hiver en slik opp i neste bestilling https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/smøring/vedlikehold/voks/molten-speed-wax/molten-speed-wax-kjedevoks-453-gram-revolusjonerende-smøremiddel-msw10001-p0000155982
  9. Litt sent, men god tur!
  10. Med full oppakning med telt og tilhørende synes jeg 100 mil på 2 uker er fornuftig. På ferietur er ikke hensikten å jage kilometer. Og med et par hviledager blir det en fin tur. God tur!
  11. kardam

    Fra olje til voks

    Koking av kjedet på motorsykler var normalt på 70-tallet. O-ringkjedet var ikke oppfunnet på den tiden. Smøringen ble tyntflytende og trengte inn i leddene. Spennende prosjekt. Vi venter i spenning!
  12. Har 28" på sykkelen, med 700X38C som dekkstørrelse. Skifte av drev av drev var raskt gjort, men må demontere kranken for å få skiftet drevene. Senket skifteren foran 5mm. Og kappet kjedet 2 ledd. Kunne kanskje kuttet 4 ledd. Hvis turen går med lett oppakning er den opprinnelige giringen bedre. Men med full langturoppakning passer dette bedre for meg.
  13. Nok en modifikasjon på Fuji Touring`n. Sykkelen ble levert 48/36/26T på kranken og 11/34T på kassetten. En helt grei utveksling til tursykling med ikke altfor tung bagasje. Men til mitt bruk som er langtursykling med full utrustning blir det litt for høy utveksling. Har nå skiftet til 44/32/22T foran. Har nå fått en utveksling på laveste gir på 17,8". En benevning som ofte brukes på nettet. Litt gresk, men å følge linken har det en enkel forklaring: http://www.bikepacking.com/plan/granny-gear-inches/ Spranget mellom de forskjellige utvekslingene foran har fin overlapping. Litt lav giret når jeg sykler uten bagasje. Men 44/11T holder i masse vis. Det er jo tross alt en tursykkel. Med last blir det fin utnyttelse av den tredelte kranken. Og prisen ble drøye 500 kr for 3 drev i Deore-kvalitet.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.