Gå til innhold
  • Bli medlem

Advarer mot vedvarende skredfare denne vinteren


essem

Anbefalte innlegg

Annonse

Synes det har vært bra med snø hittil i vinter jeg :) De to siste førjulsvinterene må vel ha vært noe av det bedre siste 10 år.

Det vil uansett være lokale variasjoner, vil bl.a. være stor forskjell på ytre og indre her i fylket. Tipper siste dagers mildvær bidrar med regn i alle fall opp til omlag 1000 m. Uansett så gjelder det å bruke hodet når en ferdes i bratt terreng.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje kommer det noe godt ut av denne grusomme varmen - vi kan unngå forholdene som var for to sesonger siden, da det var et trasig lag som holdt seg hele sesongen i nord og vestvendte sider.

Hele greia ble ødelagt pga tynt snølag og sterk kulde tidlig i sesongen.

Det er ikke sikkert det er like galt i år her ute.

Det var det året da noen løste ut ras i renna på Smørskredtind, i slutten av april tror jeg, og skredet gikk forbi steinbua..

Men i fjor var det i grunnen stort sett ganske greit, fikk kjørt mye morro.

Ikke at det nødvendigvis betyr noe - jeg kan jo ha hatt en utrolig og vedvarende flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På friflyt.no advares det nå mot skumle lag i snøen pga den kalde og snøfattige forvinteren.

Det tror jeg gjerne. Var på Finse sist helg. Det er forholdsvis lite snø (mot normalen), og det har blåst skikkelig i den kulda som har vært. Dette har gitt mye hard snø. Løse lag oppå dette vil kunne bli et problem senere. I alle fall i de områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje kommer det noe godt ut av denne grusomme varmen - vi kan unngå forholdene som var for to sesonger siden, da det var et trasig lag som holdt seg hele sesongen i nord og vestvendte sider.
Jeg har ikke så mye greie på dette med skred og skredfare, men jeg trodde at denne lagdelingen måtte være ganske fersk. Altså at selv om man har lagdeling en uke eller to, så forsvinner den etter en stund.? Om man har stabil vinter en uke i strekk så skulle det være OK..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye greie på dette med skred og skredfare, men jeg trodde at denne lagdelingen måtte være ganske fersk. Altså at selv om man har lagdeling en uke eller to, så forsvinner den etter en stund.? Om man har stabil vinter en uke i strekk så skulle det være OK..?

Ikkje nødvendigvis, les meire her: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=56226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg oppfattet advarselen går det mest på at når snø blir utsatt for langvarig kulde endrer snøkrystallene seg og de blir mye mindre stabile. Kommer mye ny snø oppå uten at det kommer mildvær i mellomtiden blir det skumle forhold, var vel det som skjedde som okv nevnte. Jeg var på Storhornet, noen km øst for Patchellhytta, i midten av mars 2006, i nordsida der var det skikkelig melen pulversnø og skikkelige isete krystaller på overflaten etter et par uker med mye klarvær og kulde. Mildværet denne stormen vi har akkurat nå på nordvestlandet har brakt med seg sørger i alle fall for at snøen setter seg skikkelig her hos oss for denne gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Altså at selv om man har lagdeling en uke eller to, så forsvinner den etter en stund.? Om man har stabil vinter en uke i strekk så skulle det være OK..?

Bildet viser utløsningsområdet for skredet som gikk helt i slutten av juni 2005, i nordøstsiden av Finnan på Trollstigen.

Bruddkanten under toppskavelen var enorm.

Jeg kjørte siden et par dager før bildet er tatt (Bilde fra renne i vestsida på Stigbotnhornet, "Troll Couloir").

Bruddkanten der jeg entret ned i skredfaret var vel om lag 1m på det laveste.

Skredbanen var helt slett og tildels hard i utløsningsområdet og øvre del av fjellsiden.

Skredet hadde fulgt siden nedover fra utløsningspunktet rett under toppskavelen og helt ned til Bispevatnet.

Før jeg jeg observerte at dette skredet faktisk var en realitet, falt det meg ikke inn at skred som glir ut på lag nede i snødekket kunne være et reelt faremoment så sent på sesongen.

Gjørmeskred som følge av oppvarming, ja.

Men ikke noe slikt som dette.

Dette er bare en observasjon jeg gjorde.

Når det gjelder ekspertuttalelse så overlater jeg det andre, som faktisk er eksperter i form av profesjon som skredforskere.

post-1275-133474601722_thumb.jpg

post-1275-13347460173_thumb.jpg

post-1275-133474601734_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var på jakt sørøst i Rondane i helga. Snødekket var ganske så ustabilt. Tydelige drønn i snøen realtivt ofte. Av og til kunnevi høre de spre seg langt bortover. Sikkert tegn på skredfare. Vi løste også ut et skred i en bekkedal. Det startet med et drønn i snøen under meg, dette spredde seg nedover dalen og opp i sida hvor skredet gikk. Ca 60-70m unna der jeg sto. Skredet løsnet helt nede ved bakken. Her var det såkalt rennsnø, en meget porøs snøtype som dannes i vintre med lite snø og kaldt vær. Akkurat som det ble advart om tidligere. Denne rennsnøen forsvinner ikke med det første. Den kan godt tenkes å være der helt til våren. Med vedvarende skredfare som resultat.

Svake lag høyere opp i snøen, slike som dannes når det f.eks kommer mye snø kombinert med vind oppå et skarelag stabiliseres derimot etterhvert, ofte på ganske få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har forholdene utviklet seg i Sunnmørsalpene? Jeg skal dit i slutten av mars (ja, jeg vet det er et stykke frem i tid men hvis det er skikkelig dårlige forhold så er det greit å begynne å innrette seg :( ).

Har ikke konkrete rapporter fra Sunnmørsalpane, men videre nordover mot Romsdal er det mye skare og is over skoggrensa.

Vil tippe det er mye av det samme i Sunnmørsalpane. Siste snøfall (10-15 cm) kom 14. januar. Etter det har det vært sørlig til austlig vindretning og tørt vær. Til dels mye vind først i perioden renska fjellsidene. I skogsterreng er det fast underlag med stedvis myk overflate (siste snøfall) ispedd mye barnåler og rusk :wink: Snøgrensa varierer men over 200 m er det vel stort sett nok snø i tradisjonelle skiområder. Pr. d.d. egner føret over skoggrensa seg best for stegjern og isøks.

Kan skje mye innen slutten av mars, så det er bare å avvente.... Jeg kommer neppe til å prøve meg på de bratteste turene først om det nå kommer et stort snøfall :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke konkrete rapporter fra Sunnmørsalpane, men videre nordover mot Romsdal er det mye skare og is over skoggrensa.

Vil tippe det er mye av det samme i Sunnmørsalpane. Siste snøfall (10-15 cm) kom 14. januar. Etter det har det vært sørlig til austlig vindretning og tørt vær. Til dels mye vind først i perioden renska fjellsidene. I skogsterreng er det fast underlag med stedvis myk overflate (siste snøfall) ispedd mye barnåler og rusk

Det er akkurat det sammeher, bortsett at jeg ikke har sett noe til stedvis myk snø under skoggrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nokon som har testa forholda dei siste dagane på Sunnmøre? Det er lite snø i lavlandet, må vel opp til nesten 300 moh for å finne fast og gammal snø, men i tillegg har det snødd i høgda dei siste dagane. Nokon som veit kordan føret er og om det er stor skredfare? Såg dei gjekk ut med faregrad 3 på Strynefjellet. Er det forsvarleg nok til å prøve seg ut ein tur denne helga? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygg sak, utfallet for den kritisk skadde kvinnen uviss: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558840

Gikk også ett stort ras i Småtindan v/Kabelvåg i går, hundredevis av meter bredt. Gikk bra, ingen skiløpere tatt: http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article4153778.ece

Det beste tipset nå om dagene mener jeg bestemt må være å holde seg unna de bratteste områdene, vi finner da nok ski- og turglede i slakkere partier mens skredfaren er som aller verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.