Gå til innhold
  • Bli medlem

Avlyste reise i uvær - gjorde jeg riktig vurdering, og hvilke andre forhold burde jeg vurdert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er meldt storm til helgen, med gult farevarsel mange steder i Sør-Norge, oransje farevarsel en del plasser og rødt farevarsel sørøst mot Skagerrak-kysten.

Jeg skulle egentlig til fjells denne helgen, reise med tog. Reise opp fredag (i dag), hjem igjen søndag. Planen var egentlig å gå i fjellet, men med uværet så tenkte vi det kunne bli hyttekos istedet. Skulle møte en venn som tar toget fra motsatt retning. Området vi skulle oppholde oss i var oransje farevarsel da pga. mye vind og nedbør.

Men, etter mye familie som sendte bekymrede meldinger, og turvenner som frarådet meg å reise, så avlyste jeg. Argumentene mine ble at jeg ville avlyst turen om jeg var turleder for DNT denne helgen (jeg leder en del turer), det er lurt å holde seg hjemme i uvær og unngå unødvendige reiser og det er sjanse for å bli værfast. Aller mest er jeg kanskje bekymret for om noe uforutsett skal skje, så er det svært uheldig med uværet som er meldt. Det er jo en ting å være til fjells og så kommer uværet, men å dra opp på fjellet den dagen uværet virkelig tar seg til, det har jeg ofte tenkt er uansvarlig (selv om en har lyst å nyte helgen til fjells). 

Nå sitter jeg med tanken om at dette var feil vurdering og at jeg skuffet denne vennen unødvendig. Han er mindre risikoavers enn meg, og en del mindre fjellvant, men har likevel rikelig med erfaring. Han mente turen fint kunne gjennomføres, men respekterer avgjørelsen min.

I ønsket om å lære mer til neste gang, og kanskje redusere gnagingen i bakhodet mitt: hva ville dere gjort, og hvilke andre forhold burde jeg tatt med i vurderingen min?

Annonse
Skrevet
Skrotnissen skrev (9 minutter siden):

Det er meldt storm til helgen, med gult farevarsel mange steder i Sør-Norge, oransje farevarsel en del plasser og rødt farevarsel sørøst mot Skagerrak-kysten.

Jeg skulle egentlig til fjells denne helgen, reise med tog. Reise opp fredag (i dag), hjem igjen søndag. Planen var egentlig å gå i fjellet, men med uværet så tenkte vi det kunne bli hyttekos istedet. Skulle møte en venn som tar toget fra motsatt retning. Området vi skulle oppholde oss i var oransje farevarsel da pga. mye vind og nedbør.

Men, etter mye familie som sendte bekymrede meldinger, og turvenner som frarådet meg å reise, så avlyste jeg. Argumentene mine ble at jeg ville avlyst turen om jeg var turleder for DNT denne helgen (jeg leder en del turer), det er lurt å holde seg hjemme i uvær og unngå unødvendige reiser og det er sjanse for å bli værfast. Aller mest er jeg kanskje bekymret for om noe uforutsett skal skje, så er det svært uheldig med uværet som er meldt. Det er jo en ting å være til fjells og så kommer uværet, men å dra opp på fjellet den dagen uværet virkelig tar seg til, det har jeg ofte tenkt er uansvarlig (selv om en har lyst å nyte helgen til fjells). 

Nå sitter jeg med tanken om at dette var feil vurdering og at jeg skuffet denne vennen unødvendig. Han er mindre risikoavers enn meg, og en del mindre fjellvant, men har likevel rikelig med erfaring. Han mente turen fint kunne gjennomføres, men respekterer avgjørelsen min.

I ønsket om å lære mer til neste gang, og kanskje redusere gnagingen i bakhodet mitt: hva ville dere gjort, og hvilke andre forhold burde jeg tatt med i vurderingen min?

Bor ca litt over 100 km i luftlinje fra Skagerrak og her har det begynt å blåse. Er noe i le for vinden som kommer fra sør, men tipper det blåser godt på heia nå. Det er alltid plass og muligheter finne steder som ikke er så utsatt for vinden, men det er også meldt mye nedbør, hvis dette slår til og det kommer mye på kort tid, er dette mye verre enn mye vind, da bekker og elever kan bli store og et lite feil skjer her, i forbindelse med kryssing, så kan det gå ille.

Tipper det var en riktig avgjørelse. Uansett tror jeg at det ikke hadde blitt så gøy uansett.

Skrevet

Ja, det er jo det uforutsette som er skummelt. Jeg tror egentlig jeg kunne trivdes - planen ble jo å sitte for det meste inne og ta livet med ro og kikke på uvær - og kun gå en 500m til hytta. Men, jeg pleier å tenke at det ikke er lurt å legge ut på reise når det er meldt uvær, selv om det føles feil denne gangen. Er ikke ofte jeg har planlagt for å sitte inne. 

Vi får se hvordan været utvikler seg, så blir det uansett lett å være etterpåklok. Stå i avgjørelsen skal jeg uansett kunne gjøre, men jeg tror kanskje jeg var litt _vel_ risikoavers denne gangen. Og tog blir vel ofte ikke så påvirket av uvær, med mindre det er mye snø eller går et ras?

Skrevet

Er du I tvil, er du ikke i tvil. Er et uttrykk vi bruker på jobb mye. Som redningsmann vil jeg si at dette er en klok avgjørelse. En ting er å skuffe vennen din, men hvilke tanker gjør du deg for eventuelt redningspersonell som må komme å bistå om noe skulle skje i dette uværet? 

Det er en grunn til at det meldes denne type vær, og at de anbefales å være hjemme. En ting er at man kanskje har utstyr som tåler det, eller man er verdensmester på å vandre i fjellet. Men om, hvis, hva det skulle skje noe. Så risikerer man å ikke få hjelp for det ikke er flygevær eller at redningsmannskaper ikke anser det trygt å komme fram til stedet. 

Bruk fornuft! 

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (12 minutter siden):

Er du I tvil, er du ikke i tvil. Er et uttrykk vi bruker på jobb mye. Som redningsmann vil jeg si at dette er en klok avgjørelse. 

100% enig. Vi bruker det samme uttrykket i Forsvaret, og jeg har flere ganger hørt min bror som er politi si det samme.

Skrevet

Du sier det egentlig i 2dre avsnitt:

Reise med tog.

Slik det har blitt med tog i Norge, så har det blitt et upålitetelig transportsystem. Uvær gjør sjansen for stopp stor.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For meg er kanskje selve reisen selve problemet her. I slikt vær er det så masse uforutsigbart som kan skje, alt fra ting som blåser over toglinja, til små og store ras som følge av vannet.

Hvor man reiser kan man kanskje tilpasse? Man MÅ ikke gå til AKKURAT den hytta man planla for tre måneder siden. Kanskje ligger det en nærmere? Kanskje finnes det alternativer andre plasser? Ikke til fjells i alle fall. Det blir jo uansett bare en tur for å sitte inne i hytta og fyre med ved, så det er sånn sett ikke nøye hvor man gjør det. Med god mat og drikke, og hyggelig selskap så kan jo det bli koselig uansett.

Jeg hadde neppe gjennomført turen selv, men mest fordi jeg hadde vært skeptisk til selve reisen, ikke til å sitte på ei hytte og kose meg. Lite som er koseligere enn å sitte i ei lita hytte i uvær :) Heller det enn hjemme, hvor man konstant tenker på alt som kan gå galt. 

Endret av ingen87
Skrevet

Helt riktig valg, det kan fort bli værre enn det er meldt, spesielt lokalt og i høyfjellet. Hytte ville jo sikkert ha gått greit men stor risiko for utsettelser med tog eller liknende, samt økt rasfare osv når du er ute å går. 

Det finnes alltid andre muligheter. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.