Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser Helsport har endelig oppdatert linjen sin med nye soveposer i dun.

Hva tenker menigheten?

Nesten 6 lapper for en dunpose for 0 grader er i overkant for min del.

https://helsport.com/no/kategori/sovesystem/soveposer/dun

Polar Svalbard Down -30 195cm - Pris: 20 000 NOK
Polar Spitsbergen Dual -30 195cm - Pris:18 000 NOK

Blizzard Down -20 200cm - Pris:9 500 NOK
Blizzard Down -20 185cm - Pris:9 000 NOK
Blizzard Down -10 200cm  - Pris:8 000 NOK
Blizzard Down -10 185cm - Pris:7 500 NOK

Pro Down -5 185cm - Pris:5 900 NOK
Pro Down 0 200cm  - Pris:5 900 NOK
Pro Down 0 185cm - Pris:5 500 NOK

image.png.1bc45c6766c355bbdb968490f006c983.png

Endret av kgjersda
sortering
  • Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke EN13537-standard temperaturgrenser på noen av soveposene, kun "Helsport-temperatur". Standarden er ikke perfekt men det er utrolig mye bedre med en standard som gir sammenligningsgrunnlag mellom produsenter enn ingenting.

Utover det er det dyre soveposer uten at jeg ser nevneverdige fremskritt. Jeg har i flere år brukt en Rago Down X-trem 185 cm som vintersovepose. T-Comf: -16 C°, T-Lim: -25 C° . Romslig og komfortabel pose. God krage. 90/10 750 cuin gåsedun. 1,63 kg. Det synes jeg er en god vintersovepose. Western Mountaineering er av noen sett på som gullstandarden og tilsvarende pose fra de (blir vel Lynx) er doble prisen for å spare 200 g. 

Jeg antar Blizzard Down er posen som er mest tilsvarende. Samme liggelengde og Helsport-temperatur -20 C°. Krage ser omtrent helt lik ut. Ellers har den fått en glidelås til høyrehånda. Prisen er 9000 kr (mot 6-7000 som har vært veiledende for Rago X-trem) og vekta er økt til 1,80 kg. Dunkvaliteten er 650 cuin mot Ragos 750. Kan ikke skjønne annet enn at dette er et dårligere produkt til en høyere pris.

Endret av foroll
  • Liker 2
Skrevet

Syns det ser ut som prisen er litt høy i forhold til hva dette er og hvilke materialer som er brukt. Men ikke det verste jeg har sett.

Og i kjent stil så blir det vel i praksis ikke vanskelig å finne dem til 30-40 % rabatt flere steder om ganske kort tid, så da er jo prisen rett og slett nokså rimelig.

Skrevet

Superdøllt å kjøre sin egen temperatur-rating.

Jeg var litt giret først når jeg så midtstilt glidelås på den ene, men det er visst kun for ytterposen, og ikke dunposen på innsiden.

Rago X-Trem posen min har fremdeles mange år igjen, men det ser ikke ut til at jeg kommer til å helle mot Helsport for "neste" sovepose med det første.

• Liker 1
Skrevet
kgjersda skrev (10 timer siden):

Polar Spitsbergen Dual -30 195cm - Pris:18 000 NOK

Med selvfølgelig lite info på hjemmesiden. 

Men jeg tolker det som P. Spitsbergen D -30 er to soveposer? Så det vil si du egentlig for 2 soveposer til prisen 18 tusenlapper?

Ser det er oppgitt vekt på 2,2 kg for Svalbard posen, men 20 tusen for nok i det heftigste laget spør du meg.

Min vinterpose er veier 2 kg og kosta rundt 2 tusen, dog med komfor temp på -10. 

Skrevet (endret)

Billig dun (FP650+) i noe dyr pose ( Pro Down 0) ...  Ikke attraktiv vekt - til sammenlikning veier f.eks. en Cumulus Panyam 450 omtrent 200g mindre på ellers samme lengde og temperaturområde. Og koster noe i samme prisleie etter toll og frakt. Ish. 

Endret av DFM62
  • Liker 3
Skrevet
Dompappen skrev (Akkurat nå):

Min vinterpose er veier 2 kg og kosta rundt 2 tusen, dog med komfor temp på -10.

Fikk 30 % rabbatt og den kosta rundt nesten 4 tusen full pris :-) 

Skrevet
Dompappen skrev (1 time siden):

Med selvfølgelig lite info på hjemmesiden. 

Men jeg tolker det som P. Spitsbergen D -30 er to soveposer? Så det vil si du egentlig for 2 soveposer til prisen 18 tusenlapper?

Ser det er oppgitt vekt på 2,2 kg for Svalbard posen, men 20 tusen for nok i det heftigste laget spør du meg.

Det er en to-pose type pose, ja 👍 Helsport har lagt ut videoer av noen av disse nye soveposene på sin YouTube-kanal

Skrevet
foroll skrev (18 timer siden):

Jeg antar Blizzard Down er posen som er mest tilsvarende. Samme liggelengde og Helsport-temperatur -20 C°. Krage ser omtrent helt lik ut. Ellers har den fått en glidelås til høyrehånda. Prisen er 9000 kr (mot 6-7000 som har vært veiledende for Rago X-trem) og vekta er økt til 1,80 kg. Dunkvaliteten er 650 cuin mot Ragos 750. Kan ikke skjønne at dette er et dårligere produkt til en høyere pris.

Jeg syns argumentasjonen din sammenfaller veldig med at det som nå presenteres er ett dårligere produkt til en høyere pris, så er vel litt uenig med deg der 🤭

foroll skrev (18 timer siden):

Western Mountaineering er av noen sett på som gullstandarden og tilsvarende pose fra de (blir vel Lynx) er doble prisen for å spare 200 g.

Jeg (eller barna) har noen Helsport Rago Superlight poser, og det er absolutt knall poser som virker gjennomført av god kvalitet.

Har prøvd disse på flere overnattinger, både i telt og hengekøye. Men jeg synes ikke de når opp til komforten i mine Western Mountaineering SummerLite eller VersaLite soveposer.

Jeg var heldig å kjøpe de nevnte WM soveposene på 50% tilbud, og pga de så valgte jeg å kjøpe en WM Kodiak GWS til fullpris, rett og slett pga komforten og kvaliteten på posen. Dette er poser som jeg sannsynligvis har resten av turlivet mitt, gitt jeg tar normalt godt vare på de. Så for min del var det ikke for å spare vekt, men for komfort og kvalitet. 

Skrevet
23 minutes ago, Walle said:

Jeg syns argumentasjonen din sammenfaller veldig med at det som nå presenteres er ett dårligere produkt til en høyere pris, så er vel litt uenig med deg der 🤭

Jeg (eller barna) har noen Helsport Rago Superlight poser, og det er absolutt knall poser som virker gjennomført av god kvalitet.

Har prøvd disse på flere overnattinger, både i telt og hengekøye. Men jeg synes ikke de når opp til komforten i mine Western Mountaineering SummerLite eller VersaLite soveposer.

Jeg var heldig å kjøpe de nevnte WM soveposene på 50% tilbud, og pga de så valgte jeg å kjøpe en WM Kodiak GWS til fullpris, rett og slett pga komforten og kvaliteten på posen. Dette er poser som jeg sannsynligvis har resten av turlivet mitt, gitt jeg tar normalt godt vare på de. Så for min del var det ikke for å spare vekt, men for komfort og kvalitet. 

Jeg stusset litt over kommentaren her før jeg så at jeg har skrevet feil! Jeg mente å skrive at jeg "kan ikke skjønne annet enn at dette er et dårligere produkt til en høyere pris". Men så forsvant noen viktige ord 😅

Jeg synes Rago X-trem er bra. Western Mountaineering er enda bedre. Denne nye serien ser ut som dårligere enn Rago for en høyere pris. 

• Liker 1
Skrevet
foroll skrev (27 minutter siden):

Jeg stusset litt over kommentaren her før jeg så at jeg har skrevet feil! Jeg mente å skrive at jeg "kan ikke skjønne annet enn at dette er et dårligere produkt til en høyere pris". Men så forsvant noen viktige ord 😅

Hehe, jeg skjønte det egentlig slik, men kunne ikke dy meg 🫣

Skrevet

Jeg er ganske glad for at jeg har 3 Western Mountaineering poser som jeg har hatt passe lenge.. Jeg får i dag kun kjøpt den billigste til ordinær pris for samme sum kroner jeg har betalt for alle. Prisene har gått opp og Dollarkursen var hyggeligere før.

En Hailite overbag Pro gjør også susen, har brukt Antelope GWS (-15) ned til -30 i mer enn én natt (med Hotsac vbl dampsperre). Overbag Pro gjør hvilken som helst pose til et toposesystem. 

Kanskje det er "us fillpower" som gjør de nye  soveposene til Helsport dyre?🙂

• Liker 1
Skrevet

20.000 for en sovepose!!! Da skal den være bedre enn all verdens prinsessemadrasser og ertebeskyttelser. 

Tok en kjapp titt på sidene til Oslo Sportslager (en velkjent sportsbutikk i Oslo som ikke akkurat har billigsalg). Deres dyreste sovepose er en RAB med ekstremgrense på -40 grader, vekt ca 2070 gram og pris på 12999,-. Hvordan Helsport kan forvente å selge poser med en startpris på 20.000 er meg ubegripelig. 

Skrevet
ost skrev (27 minutter siden):

20.000 for en sovepose!!! Da skal den være bedre enn all verdens prinsessemadrasser og ertebeskyttelser. 

Tok en kjapp titt på sidene til Oslo Sportslager (en velkjent sportsbutikk i Oslo som ikke akkurat har billigsalg). Deres dyreste sovepose er en RAB med ekstremgrense på -40 grader, vekt ca 2070 gram og pris på 12999,-. Hvordan Helsport kan forvente å selge poser med en startpris på 20.000 er meg ubegripelig. 

Tja... For en slags sammenligning, ta en titt på prisstigningen til feks Hilleberg på teltene deres.

Eller se på jakkene til Norrøna og Arc'teryx. Tidligere ble jo pusten blåst ut av folk fordi man måtte ut med 10 000 for ett komplett skallsett i råeste GORE-TEX, nå må man ut med 10 laken for jakka alene...

Helsport har jo som nevnt tidligere i tråden generelt hatt høy veiledende pris og 'alltid' vært på salg, så det skjer kanskje her også. Eller kanskje de ønsker å tre opp i premium markedet, i hvertfall hva prisen angår. For er det noe vi mennesker er, så er det lettlurt. 😏

"Oj, den koster jo 7000 mer, den må jo bare være mye bedre enn den RAB tulleposen til 12999,-"

Skrevet
ost skrev (6 timer siden):

Jeg ble ikke akkurat imponert over spesifikasjonene til de andre nye soveposene, men Polar posene ser ut som de er innenfor normalen. 20000 i veiledende for en pose med 1,4 kg med 900+ dun er nok ikke annent enn å forvente. Tipper det blir mulig å kjøpe denne posen betraktelig rimeligere hos forhandlere etter hvert også. Til sammenligning koster ekstrmposen til Cumulus med 1,5 kg 900 FP dun 935 euro. Da vil denne koste over 14000 før man kan plukke den opp på postkontoret.

Skrevet
rk skrev (2 minutter siden):

Jeg ble ikke akkurat imponert over spesifikasjonene til de andre nye soveposene, men Polar posene ser ut som de er innenfor normalen. 20000 i veiledende for en pose med 1,4 kg med 900+ dun er nok ikke annent enn å forvente. Tipper det blir mulig å kjøpe denne posen betraktelig rimeligere hos forhandlere etter hvert også. Til sammenligning koster ekstrmposen til Cumulus med 1,5 kg 900 FP dun 935 euro. Da vil denne koste over 14000 før man kan plukke den opp på postkontoret.

Så er cumulus laget i relativt småskala i Polen og ikke på en fabrikk i Kina..

Rart hvis helsport dumper ut lagrene sine til lave priser for så fylle opp med noe de har dårligere margin på. Er nok en del av business strategien deres. Mer fokus på Brand og design. Helsport mistet jo «all» kompetansen når de ble solgt til Brav. 

• Liker 1
Skrevet
Omnilite skrev (9 timer siden):

Kanskje det er "us fillpower" som gjør de nye  soveposene til Helsport dyre?🙂

Og det gjør det enda verre. 650 US fillpower tilsvarer nærmere 600 EU fillpower. Det vet sikkert du og mange andre her, men kanskje ikke alle. 

"'US' Method gives a slightly higher figure than the 'EU' method for the same quality down - so feks. an 800+ Fill Power (EU Method) is approximately equivalent to an 850+ Fill Power (US Method)."

https://ultralightoutdoorgear.co.uk/blog/down-quality-76a48f-00413a/

• Liker 2
Skrevet (endret)
Walle skrev (15 timer siden):

Tja... For en slags sammenligning, ta en titt på prisstigningen til feks Hilleberg på teltene deres.

Eller se på jakkene til Norrøna og Arc'teryx. Tidligere ble jo pusten blåst ut av folk fordi man måtte ut med 10 000 for ett komplett skallsett i råeste GORE-TEX, nå må man ut med 10 laken for jakka alene...

Helsport har jo som nevnt tidligere i tråden generelt hatt høy veiledende pris og 'alltid' vært på salg, så det skjer kanskje her også. Eller kanskje de ønsker å tre opp i premium markedet, i hvertfall hva prisen angår. For er det noe vi mennesker er, så er det lettlurt. 😏

"Oj, den koster jo 7000 mer, den må jo bare være mye bedre enn den RAB tulleposen til 12999,-"

Et veldig godt poeng.

Og jeg tenker på friluftsprodukter så må man kanskje først og fremst regne på «pris pr time bruk».

Min erfaring er at for friluftsprodukter så er det ofte (men naturligvis ikke alltid) sammenheng mellom pris og kvalitet.

Jeg har som nevnt ovenfor fortsatt en Ajungilak Tyin Elite sovepose fra 1992 i bruk på vinteren. Jeg har Trangia sett fra 1993 som er akkurat like bra. Jeg bruker en Haglöfs Tight dagstursekk fra 1994. Jeg har en Berghaus Gore-tex jakke fra 1992 som kona har overtatt og fortsatt er i jevnlig bruk. Og jeg har en North Face Gore-Tex jakke og selebukse fra 1999 som fortsatt er i rotasjon.

Den gang også «dyre» produkter, men pris pr time er nå sikker under 1 øre.

Kjøper du en Stormberg jakke så kan du sikker kaste den om 2 år.

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.