+Espen Ørud Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) Skal få til en noe mer utførlig turrapport når jeg får igjen følelsen i beina 😂 Endret 7. juli av Espen Ørud 3
Swiss John Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Norsk Matterhorn? Da jeg så denne toppen i går, antok jeg at det var Falketinden, siden jeg var i det området. Men nå er jeg ikke så sikker, ettersom jeg passerte den «ekte» Falketind omtrent to timer senere. Dessverre tok jeg ikke frem kompasset for å sjekke retningen, men jeg tror nå det kan være Koldedalstinden. Bildet ble tatt på fjellet mellom Tyinosen og Koldedalen (Breikvam), over den sørlige armen av Trollsjøen sett til venstre (nordvest) av stien. Jeg brukte 10x zoomfunksjonen på mobiltelefonen min. Kan noen oppklare forvirringen? ......og her i normalt perspektiv som viser den sørlige delen av Trollsjøen med strømledningen (trestolper) på den andre siden: Og her den «ekte» Falketind, sett senere på veien til Koldedalen: 5
+Bjellesau Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Espen Ørud skrev (6 timer siden): Skal få til en noe mer utførlig turrapport når jeg får igjen følelsen i beina 😂 Vi gleder oss til tur rapport og bilder....
Populært innlegg +ingen87 Skrevet 7. juli Populært innlegg Skrevet 7. juli (endret) Kveldstur i bakgården. En times gåing til det første vannet (Djupdalsvatnet), og halvannen til vann nummer to (Nedre Sauvatn). Den fineste delen av Junkerdal nasjonalpark, som ikke fikk være nasjonalpark likevel. Her bugner det med fugleliv og ikke minst planter, for de som interesserer seg for det. På tur opp på fjellet. Solvågtind og Båtfjell åpenbarer seg da jeg kom ut av skogen. Her hadde "Evenesdalfolket" sti til fjells. Nå er stien så godt som borte. Bak meg stikker Satertind opp som en enslig majestet. Jeg bor nede i dalbunnen til venstre i bildet. Djupdalvatn. Fikk en liten ørret. Artig lite vatn, men lengesiden jeg fikk noe stort der. Et lite fjellvatn, som tidligere huset stor ørret, men virker som det er langt mellom de nå. Nedre Sauvatn, med Solvågtind og Båtfjell i bakgrunnen. Hvis man går ned mellom fjellene kommer man til Junkerdal. Kjip kveld. Røya veide 940 g. Den ligger litt rart på steinen, så den er ikke så rund som den ser ut som. Første ordentlige fjellfisk med SilverCreek-stanga, som jeg har laget en egen tråd om her på forumet. Midnattsol over et av Tjelmavatna. Her ligger det flere små fisketomme vann, men der både svømmesnipe, storlom og krikkand plaska i overflata. At jeg ikke går denne turen oftere... 🤔🤯 Endret 8. juli av ingen87 12 1
+Espen Ørud Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli Bjellesau skrev (På 7.7.2025 den 19.39): Vi gleder oss til tur rapport og bilder.... Må bare vente til sommersesongen er over så vi ikke får et renn med folk som plutselig skjønner at det er ok nordpå... 😉 3
+ingen87 Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli (endret) Nei, det er jo egentlig ikke noe særlig her nord. Mygga stiller ekstra mannsterk i år og har inngått allianser med knott og blinding! Kleggen svarer med å bite enda litt hardere, på steder der det klør ekstra mye. Til og med bjørnen er mannevond denne sommeren! Stay out, sier nå jeg. Det er meldt "dårlig" vær også.. store nedbørsmengder! Endret 9. juli av ingen87 3
Populært innlegg Swiss John Skrevet 9. juli Populært innlegg Skrevet 9. juli Tirsdag 8. juli Fondsbu er veldig stille for øyeblikket, noe man kan se av bare ett eller to par sko i inngangen til soveplassene. Hva kan man si om Fondsbu som ikke allerede er sagt. Alltid en varm velkomst og utmerket mat. Hytta er veldig godt drevet, og det slutter aldri å forbløffe meg hvordan Solbjørg husker navnene på enkeltpersoner selv om tusenvis av gjester passerer her hvert år: Falketind igjen?!! Man kan ikke ha for mange bilder av et vakkert fjell. I forgrunnen er Kaldedalsvatnet: Falketinds fetter Uranostinden, som bor på den andre siden av Uradalen, så meg ta bildet av Falketind og spurte meg om jeg kunne legge ut et bilde av ham på Fjellforumet også: Sen ettermiddagsstemming i nedre Uradalen. Hurrungane si hei: Skogadalsbøen - en liten juvel på kronen av Jotunheimen. Hjertet mitt slår en salto hver gang jeg ser denne hytta: 10
Populært innlegg BjørnM Skrevet 13. juli Populært innlegg Skrevet 13. juli I dag så har jeg vært på Stornappstinden 740 moh. i Flakstad kommune i Lofoten. Lengde t/r ca. 5 km, tok 3 timer. Temperaturen var 20 grader, så det var godt og varmt å gå tur i. Stornappstinden er midt i bildet: Nappskaret, oppstart ved vegen langt der nede: Mot vest: Nappstraumen: Nappstraumen: 12
Populært innlegg Swiss John Skrevet 14. juli Populært innlegg Skrevet 14. juli (endret) Onsdag 9.juli. Skogadalsbøen > Sognefjellshytta. Utsikt ned Vetle Utladalen fra Steindøla-slukten: Torsdag 10 juli. Sognefjellshytta > Fannaråki > Sognefjellshytta. På vei til Fannaråki. Der var 100% skydekke hele dagen: Jeg kunne ikke se hytta før jeg var ca. 40 meter unna. Da jeg skulle dra, hadde jeg bare gått 30 meter da jeg motte en engelsk dame som kom opp. "How far to go?" spurte hun. Hun ble veldig overrasket da jeg sa "About 30 metres": Om noen få minutter får jeg det siste stempelet på MASSIV-kortet mit (i Fannaråkhytta). For å fullføre MASSIV-turen må jeg imidlertid fortsatt gå fra Sognefjellshytta til Nørdstedalseter........lang historie som jeg ikke vil forklare her: Fredag 11. Juli. Sognefjellshytta > Nørdstedalseter. Brutalt langt! Jeg har gått denne ruten flere ganger på ski, og den er mye enklere og raskere en til fots. Ha det, Sognefjellshytta!: .......og slik ser Fannaråki-gruppen ut i dag!: Storevatnet fra vestsiden, sett sørøstover mot Smørstabbtinden: Et veldig velkommet øyeblikk! Når jeg kommer ned dit om noen minutter, har jeg fullført MASSIV-turen for 6. gang: Endret 14. juli av Swiss John 14
Populært innlegg foroll Skrevet 14. juli Populært innlegg Skrevet 14. juli Startet måneden med 10 dager i Sulisfjellene (Junkerdal Nasjonalpark). Mye snø igjen i fjellet. Så ikke ett eneste vak. Folk var heller ikke å se. 17
Populært innlegg varmtvann Skrevet 14. juli Populært innlegg Skrevet 14. juli En uke på Hardangervidda, rundtur fra Mogen. Strålende vær. 16
+Bjellesau Skrevet 14. juli Skrevet 14. juli varmtvann skrev (10 minutter siden): En uke på Hardangervidda, rundtur fra Mogen. Strålende vær. Ser nydelig ut. Ble det for varmt i Souloen? (Ser du ønsker mesh innertelt..) Jeg skaffet mesh til Unnaen min. Stor forskjell 👍 2
varmtvann Skrevet 14. juli Skrevet 14. juli 10 minutes ago, Bjellesau said: Ser nydelig ut. Ble det for varmt i Souloen? (Ser du ønsker mesh innertelt..) Jeg skaffet mesh til Unnaen min. Stor forskjell 👍 Så fint! Satt nettopp og leste en gammel "erfaringer med mesh"-tråd her inne. Ja, ble ganske varmt noen av dagene. Har lenge tenkt at mesh ikke er nødvendig (er generelt frysen) men nå er jeg klar for å teste det ut... 1
Populært innlegg Swiss John Skrevet 20. juli Populært innlegg Skrevet 20. juli Søndag 13. juli. Nørdstedalseter > Sota Sæter. Dette var den siste turdagen på turen min, som startet ved Breistølen. Ruten var Breistølen > Sulebu > Slettningsbu > Fondsbu > Skogadalsbøen > Sognefjellshytta, deretter en omvei Sognefjellshytta > Fannaråki > Sognefjellshytta og videre til Nørdstedalseter > Sota Sæter. Jeg valgte denne ruten for å fullføre MASSIV-turen, som jeg startet som en skitur i mars i fjor og måtte avbryte på grunn av skade. Et andre forsøk som skitur i mars i år måtte også avbrytes på grunn av en lengre periode med dårlig vær med skredvarsler, samt to mindre, men gjenstridige, benskader. Avreise fra Nørdstedalseter klokken 05:00 (det er en lang tur!): Morgenlys i bakkene ovenfor Fivlemyrane i Nørdstedalen: Jeg er vanligvis veldig forsiktig med å ikke forstyrre ville dyr, men denne rypemoren kunne ha valgt et bedre sted å bygge reiret sitt. Det var bokstavelig talt en støvellengde unna den merkede stien. Ungene, selv om de nylig klekket, trengte ikke å bli fortalt hva de skulle gjøre: de løp i dekning så fort som mulig: Rypemoren spilte det vanlige teateret for å lokke meg bort fra ungene sine: Det høyeste punktet på ruten over Fortundalsbreen (ca. 1570 moh). Jeg valgte den direkte ruten over breen, som jeg kjenner godt fra skiturer, fordi jeg gikk den vanlige sommerruten via Illvatnet for noen år siden og syntes den var tøff. Siden jeg var alene, brukte jeg en søkestang for å teste tykkelsen på snøbroene over sprekkene – selv om jeg bare fant noen få sprekker under snøen: Denne lille tjørnet «Heksegryta» er tydelig markert på kartet, men jeg har aldri lagt merke til den før på skiturer. Den må ha vært helt fylt med snø: Hyttene på Sota Sæter ligger i den nærmeste enden av Liavatnet og kan sees ved å zoome inn: Den sjarmerende lille sentrale hytta på Sota Sæter. Hver hytte har et navn, men jeg kan ikke huske navnet på denne: Som med alle de betjente hyttene jeg bodde i på denne turen, nøt jeg en varm velkomst, godt selskap og utmerket mat. De betjente hyttene er en ære for den norske turistnæringen, og nettverket av selvbetjente hytter er noe jeg aldri har funnet noe annet sted. 14
Populært innlegg BjørnM Skrevet 23. juli Populært innlegg Skrevet 23. juli I går så var jeg på Måtinden 408 moh. på Andøya. Lengde t/r ca. 6-7 km, oppstart fra stranda ved Bleik(Solsvatnet). Dette er ei perle av en topp. Måtinden er en topp du må på Her er Måtinden: Litt nærmere: Fra Måtinden mot nordvest. Her kommer havtåka lurende: Mot sør: Her er jeg på tur tilbake fra Måtinden: 14
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 26. juli Populært innlegg Skrevet 26. juli 5 dager på Varangerhalvøya med Durston X-dome 2. 10
Populært innlegg foroll Skrevet 29. juli Populært innlegg Skrevet 29. juli (endret) Ble en langhelg i nærområdet. Godt med et par regnværsdager og litt kjøligere vær. Endret 29. juli av foroll 11 1
Populært innlegg BjørnM Skrevet 29. juli Populært innlegg Skrevet 29. juli I dag så gikk jeg opp på toppen av Torghatten. Etterpå så gikk jeg gjennom hullet. Her kommer noen bilder: På tur opp mot hullet: Store dimensjoner: Fra toppen retning Brønnøysund: 13
+torese Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli På fisketur med våt hund! Hun vil ikke være på land og svømmer etter ute i elva. Det blir mindre fisking pg mere hygge på slike turer. Tore 7
+Gabs88 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Var ikke så lang tur i dag, men fikk med meg en laks som var hakket for stor for håven. Målt til 90 cm. 8
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 31. juli Populært innlegg Skrevet 31. juli Ein fin fottur på Svalbard er over. Unge hundar har fått testa seg i fly og open hurtiggåande båt, ned bratte sider med lausmasse og ur med kløv på og langs jernbaneskinner så utvaska under at det eigentleg er ein balansekunst. Dei har lært engelsk av turfølgjet vårt frå Australia, og dei har fått lære å ta livet fullstendig med ro uavhengig av kven som går på og av bjørnevakt. Ei fin forlenging av læringa dei fekk under deira første vekestur vinteren som var. Alder teke i betraktning, så overgår båe hundane våre forventingar, og teiknar til å bli fantastiske turhundar. Eg foretrekk dog områder med rein som faktisk er sky når eg har med polarhund med jaktinstinkt. Tidvis krevjande for kne å henge i andre enden av lina. Foto under syner bikkjer, utsikt, og eit par hundeførarar som har slurva med veskeinntaket (særleg synleg ved nitidig zooming). 16
Kevin Kristensen Skrevet 3. august Skrevet 3. august Var en tur i Setesdalheiene forrige helg(26-27). Gikk fra Øyuvsbu mot Sandvatn. Mtp at det blåste en god del der oppe, så fant man en plass oppi en skråning langs en bekk som lå I le. Fint område, men mye myr! Blir nok en tur ditt igjen, men fra annen plass:) 7
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 3. august Populært innlegg Skrevet 3. august Helgetur i Breheimen for å fiske. Det vart fin og raud fisk, med god storleik. Vi (les: eg) er rævva på fiskefoto, og betre på utsikt. Så det vert utsiktsfoto. 13
Populært innlegg BjørnM Skrevet 4. august Populært innlegg Skrevet 4. august Her kommer en rapport fra min tur til Tøttatoppen 1230 moh. Den er i Narvik kommune og er Narvik sitt svar på Matterhorn. Oppstart fra vannverket, lengde 16 km t/r, turen tok 8-9 timer. Gikk opp baksiden via en rygg og to klyvepunkter nær toppen. En krevende tur, men det var verdt slitet. 13
Stig Floberghagen Photo Skrevet 5. august Skrevet 5. august (endret) Her er en ny video fra en småmagisk tur og overnatting på Bakkanosi. https://youtu.be/YTGRXd1Hwnk?si=jJ8YDINLG9bHRLUQ Fikk en teltplass noen meter unna stupet ned mot Nærøyfjorden. For en utsikt Endret 5. august av Stig Floberghagen Photo 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå