Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av turkniv?


Anbefalte innlegg

Halla folkens! Er en atund siden jeg postet her sist, men jeg prøver meg igjen :) 

jeg er ute etter en såkalt generell "campingkniv". Litt spikking, lettere hugging av tynne busker for å skaffe treverk til bålet etc. en kniv som holder seg skarp lenge og eller en som er lett å slipe. 

Ja jeg har lest en del om stålkvaliteter og sannheten er at jeg har en Helle "samekniv" som jeg ser dem selger også i dag. Denne kjøpte jeg faktisk i millitæret så den er ca. 28 år gammel. Dog ble den bare brukt det året i militæret og noen random turer ett par år når jeg kom hjem. Jeg dro den fram fra skuffen her om dagen og ga den litt pleie og den er nesten like god som ny. Den har jeg åpnet hermetikkbokser med, rørt i bålet med, hugget små trær med samt brukt som matskje etc. denne er like skarp i dag som da den var ny. Jeg kan ikke erindre at jeg har slipt den noen gang.... 

MEN denne er hakket for stor. Jeg vil ha en litt mindre kniv som tåler noenlunde samme juling. Det kommer derfor kanskje ikke som noen hemmelighet at jeg er svak for Helle sine kniver. Er stålkvaliteten på alle knivene til Helle den samme som på denne "samekniven"? 

Er vel 12C27 stål? 

Jeg har hatt noen dyrere kniver også. En Cold Steel Hunter til over 2.000 kroner, men denne ble fort sløv og fikk skader i eggen. Jeg hadde igså en slik Bear Grylls foldeknif med sort blad. Bare driten. Ble hakk i eggen ganske fort. 

Så derfor sikter jeg mest i retning Helle. Men er åpen for forslag. Jeg er dog ingen jålebukk når det kommer til kniver, så rundt 1500 spenn er absolutt maks. Så sant ikke kniven er såpass bra at den faktisk er verdt mer.....:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@tshansen

Kan sikkert svare, han liker den type kniver. 

Cold steel er forøvrig dårlige, men ofte kule kniver. De er også veldig dyre i Norge.

Men hvis du vil ha kvalitet så er det andre merker som gjelder.

Og det finnes stål som er langt bedre enn 12c27 med tanke på holdbarhet..

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SCR-20240319-rcdk.thumb.png.6beb3c854a6680d15c277d561690eb1e.png

Helle sin Temagami er jeg personlig veldig fornøyd med. Jeg har noe som sikkert skulle vært diagnosert når det kommer til kniver. Som du selv sier, sameknivene er godt egnet til sitt bruk, men veldig lite allsidig når det kommer til flere arbeidsoppgaver eller bare sitte ved bålet å spikke. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme ærend som deg tidligere i vinter, og bestilte opp masse forskjellige kniver ( tror jeg bestilte kniver for 15000 kroner, men returnerte jo det aller meste og fikk pengene igjen). Mitt behov er å klyve vedkubber, kviste bjørk, sløye fisk og ryper etc. jeg fant ut at knivblad på 13 cm var riktig for meg, og endte tilslutt opp med hellekniven didi galgalu. Den er en fryd å batonere vedkubber med, men litt for stor til å gjøre opp en hare med. Jeg er storfornøyd med valget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tshansen har nok orden på sysakene der vil jeg tro ja :) 

ja, jeg dras mot Helle. Synes dem har mange fine kniver. Men jegbhadde en slik liten Helle Besseggen en gang. Ganske tynt blad. Skarp som tusan. En av de skarpeste knivene jeg har hatt. Men den tålte ikke hard spikking. Gikk skal av eggen ganske fort. 

Jeg har forelsket meg litt i Helle Utvær kniven. Evt. Helle Norden. Men mest grunnet utseendet. Er veldig fin den kniven du viser også @tshansen :) 

Noen som har handlet fra Aya Sport? Ser dem selger Helle kniver til ganske lave priser. For godt til være sant? Ser dem har ligget veldig lvt i pris vertfall en ukes tid nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (3 timer siden):

Aya Sprt er finfin sjappe. Jeg vil også anbefale Helle Temagami. Har den selv i samlingen. 

Balanserer mellom Helle Tamagami og Helle Utvær. Jeg dras mest fot Utvær da den ser litt mer robust ut med tanke på større blad etc. jeg ser at @tshansen sender knivene sine til knivslipern. Jeg har en liten samling kniver som jeg kanskje vil sende til han etter hvert. 150 kroner er jo ikke all verden for å slipe en kniv synes jeg. Kanskje for han "polert opp" den gamle lappland samekniven min fra Helle også. Sistnevnte er jaggu meg et beist av en kniv som virkelig tåler juling. Men den er dor stor og klumpete og drasse med seg på tur synes jeg. :)

Takker for alle innspill. Jeg skal suge litt på dropsene før jeg bestemmer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (11 timer siden):

@tshansen har nok orden på sysakene der vil jeg tro ja :) 

ja, jeg dras mot Helle. Synes dem har mange fine kniver. Men jegbhadde en slik liten Helle Besseggen en gang. Ganske tynt blad. Skarp som tusan. En av de skarpeste knivene jeg har hatt. Men den tålte ikke hard spikking. Gikk skal av eggen ganske fort. 

Jeg har forelsket meg litt i Helle Utvær kniven. Evt. Helle Norden. Men mest grunnet utseendet. Er veldig fin den kniven du viser også @tshansen :) 

Noen som har handlet fra Aya Sport? Ser dem selger Helle kniver til ganske lave priser. For godt til være sant? Ser dem har ligget veldig lvt i pris vertfall en ukes tid nå. 

Utvær er ganske liten i håndtaket og jeg finner den ikke behaglig i hånden. Mine to absolutte favoritter fra Helle er Temagami og Nord, men Nord blir mer brukt som en liten øks. Også er den helt fenomenal til å kutte opp kjøtt før middag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra bruken du beskriver, så høres det jo ut som Helle Nord er det du etterspør, men den er over budsjett og siden du virker som du vurderer at litt mindre kniver vil holde, så gjør de sikkert det.

I tillegg, hvis du i utgangspunktet er fornøyd med samekniven, og kan tenke deg å vurdere andre merker, så finnes det jo mindre samekniver enn Helle sin. Den tilsvarer vel omtrent Strømeng sin 8-tommer. Strømeng har også 7- og 5-tommere. Disse kan være verdt å vurdere.

https://nettbutikk.samekniv.no/standardmodeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (10 timer siden):

Utvær er ganske liten i håndtaket og jeg finner den ikke behaglig i hånden. Mine to absolutte favoritter fra Helle er Temagami og Nord, men Nord blir mer brukt som en liten øks. Også er den helt fenomenal til å kutte opp kjøtt før middag. 

Jeg har ikke så voldsomt store hender så jeg TROR Utvær vile passe meg bra. Nord blir for stor. Da kan jeg like godt sende inn Helle Lapplands kniven min til slip og polish. Den er utrolig solid. 

Men hva tenker du forskjellen er på Temagami og Utvær med tanke på stålkvalitet? Jeg vet jo at 12C27 stålet i lappelandskniven har vært utrolig robust. De fleste andre kniver jeg har hatt har ikke imponert meg veldig egentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (7 timer siden):

Ut fra bruken du beskriver, så høres det jo ut som Helle Nord er det du etterspør, men den er over budsjett og siden du virker som du vurderer at litt mindre kniver vil holde, så gjør de sikkert det.

I tillegg, hvis du i utgangspunktet er fornøyd med samekniven, og kan tenke deg å vurdere andre merker, så finnes det jo mindre samekniver enn Helle sin. Den tilsvarer vel omtrent Strømeng sin 8-tommer. Strømeng har også 7- og 5-tommere. Disse kan være verdt å vurdere.

https://nettbutikk.samekniv.no/standardmodeller

Jeg har en 7" "samekniv" fra Strømeng, men bladet er veldig tynt. Ble hakk i eggen den første gangen jeg brukte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg har ikke så voldsomt store hender så jeg TROR Utvær vile passe meg bra. Nord blir for stor. Da kan jeg like godt sende inn Helle Lapplands kniven min til slip og polish. Den er utrolig solid. 

Men hva tenker du forskjellen er på Temagami og Utvær med tanke på stålkvalitet? Jeg vet jo at 12C27 stålet i lappelandskniven har vært utrolig robust. De fleste andre kniver jeg har hatt har ikke imponert meg veldig egentlig. 

Forskjellen på disse to stålene 14C28 og 12C27 er minimale. Du vil kanskje om du er jævlig knivnerd oppleve at 14C28 er litt hardere. Men en vanlig mann i gata vil jeg påstå aldri klarer å skille disse to ståltypene fra hverandre. 
Begge stålene er lett å holde skarp (stropping) og er forholdsvis enkelt å slipe til ny egg på. At du har klumset til å fått hakk i eggen kan være mange forskjellige årsaker, ikke nødvendigvis dårlig stål. 

Plukk den kniven som passer best i hånden, jeg vil også påpeke at sliren til utvær ikke er den beste. Jeg er ikke fornøyd med sliren på min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (2 minutter siden):

Forskjellen på disse to stålene 14C28 og 12C27 er minimale. Du vil kanskje om du er jævlig knivnerd oppleve at 14C28 er litt hardere. Men en vanlig mann i gata vil jeg påstå aldri klarer å skille disse to ståltypene fra hverandre. 
Begge stålene er lett å holde skarp (stropping) og er forholdsvis enkelt å slipe til ny egg på. At du har klumset til å fått hakk i eggen kan være mange forskjellige årsaker, ikke nødvendigvis dårlig stål. 

Plukk den kniven som passer best i hånden, jeg vil også påpeke at sliren til utvær ikke er den beste. Jeg er ikke fornøyd med sliren på min. 

Knivnerd kan jeg ikke sinatnjeg er nei, men jeg vet jo hva jeg har hatt og testet og hva som funker av disse. Noen vitenskapelig test har det selvsagt ikke verdt, men 12C27 stålet i lappeland kniven har imponert meg stort. Men altså, selve kniven er jo alt for stor sånn generelt. 

jeg har sikkert ikke brukt knivene jegbhar hatt etter boka. Som regel får dem mer juling enn dem fortjener vil jeg tro. Men uansett så liker jeg 12C27 stålet best. 

så får vi se om jeg velger å belønne meg selv med en godbit om noen dager :) 

Takker for innspill alle sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (51 minutter siden):

(...)jeg vil også påpeke at sliren til utvær ikke er den beste. Jeg er ikke fornøyd med sliren på min. 

Sakset fra et annet forum som jeg frekventerer og hvor tonen er litt mer "tydelig" enn det den normalt er her. Om Utvær: 

 

"en slire som ser ut som den er konstruert av resirkulerte sko, kjøpt på europris og sydd av demente dverger... "   

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Krankman skrev (2 timer siden):

Sakset fra et annet forum som jeg frekventerer og hvor tonen er litt mer "tydelig" enn det den normalt er her. Om Utvær: 

 

"en slire som ser ut som den er konstruert av resirkulerte sko, kjøpt på europris og sydd av demente dverger... "   

 

Hehe, nå er det uansett ikke sliren jeg skal skjære med, å jeg har ikke tenkt til å henge den på bunaden heller. :)
Kniven skal brukes, akkurat som de andre knivene jeg har hatt. 

Men samekniven vurderer jeg å sende til knivsmeden for oppskarping og polering. Den skal få et nytt liv. Det har den fortjent. De andre knivene mine er ikke verdt dette mener jeg. Kjærringa kan få dem. Fin til å smøre på brødskiva med :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bjerknez said:

Hehe, nå er det uansett ikke sliren jeg skal skjære med, å jeg har ikke tenkt til å henge den på bunaden heller. :)
Kniven skal brukes, akkurat som de andre knivene jeg har hatt. 

Men samekniven vurderer jeg å sende til knivsmeden for oppskarping og polering. Den skal få et nytt liv. Det har den fortjent. De andre knivene mine er ikke verdt dette mener jeg. Kjærringa kan få dem. Fin til å smøre på brødskiva med :) 

Kan også vurdere en god knivsliper. Har selv en Work Sharp Ken Onion Edition, sliper alle kjøkken og turkniver en gang i halvåret og da er de skarpe nok til at jeg kan barbere meg med dem. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden temaet om knivslipere er på banen, håper jeg det er greit om jeg "låner" tråden litt og spør om dette kan være en grei løsning? Dette fra en som (dessverre?) ikke bryr seg døyten om kniver og knivsliping, men som likevel ser behovet for å vedlikeholde både turkniver og kjøkkenkniver på en enkel måte: 

https://bakerenogkokken.no/kjokkenkniver/knivslipere/chef-s-choice-chef-schoice-knivsliper-diamant-3-trinn/

Eller om det er like greit å gå for en enkel Fiskars knivsliper til 300 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ringperm

ikke prøvd, så tvilen får komme den til gode, men du kan notere meg som skeptisk.

Ville valgt Work sharp Ken Onion over den der, hver gang. 
"Pull through" slipere er i beste fall til nødbruk. Fiskars sine er kanskje blant de minst værste, men ...nei.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ringperm said:

Siden temaet om knivslipere er på banen, håper jeg det er greit om jeg "låner" tråden litt og spør om dette kan være en grei løsning? Dette fra en som (dessverre?) ikke bryr seg døyten om kniver og knivsliping, men som likevel ser behovet for å vedlikeholde både turkniver og kjøkkenkniver på en enkel måte: 

https://bakerenogkokken.no/kjokkenkniver/knivslipere/chef-s-choice-chef-schoice-knivsliper-diamant-3-trinn/

Eller om det er like greit å gå for en enkel Fiskars knivsliper til 300 kroner

Er ikke i nærheten av det samme en gang og funker dårlig på turkniver.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg oppdatere tråden med å si at jeg nå har bestillt Helle Utvær fra Magasinet.no :)

Så skal jeg sende min Helle Lappeland og Helle Besseggen kniv til sliping og polering hos Knivslipern.com. Da har jeg tre helle kniver i tre forskjellige størrelser som utfyller hverandre. :) 

Så vurderer jeg om jeg bare for morroskyld også skal sende denne Bear Grylls foldekniven jeg har til sliping. Egentlig kjekt og ha en slik foldekniv, men den er vel egentlig overflødig. Ikke har den imponert meg særlig heller... 

Besseggen er egentlig en veldig fin kniv det også. Sylskarp kniv og perfekt til småoppgaver som å spikke pølsepinner og annet småtteri. Dog ser jeg dem ikke selger denne lenger... men det spiller jo ingen rolle for min del :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ove Bjerknes skrev (7 timer siden):

Så vurderer jeg om jeg bare for morroskyld også skal sende denne Bear Grylls foldekniven jeg har til sliping. Egentlig kjekt og ha en slik foldekniv, men den er vel egentlig overflødig. Ikke har den imponert meg særlig heller... 

Det er ille nok at det er brukt resurser på å lage den kniven i første omgang. Vær så snill å la det bli med det. Legg den i en skuff, doner den bort eller still den ut på peishylla til skrekk og advarsel, men ikke invester mer tid og penger i den - sett heller av de pengene til noe fornuftig.

  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ove Bjerknes skrev (8 timer siden):

 

Så vurderer jeg om jeg bare for morroskyld også skal sende denne Bear Grylls foldekniven jeg har til sliping. Egentlig kjekt og ha en slik foldekniv, men den er vel egentlig overflødig. Ikke har den imponert meg særlig heller... 

 

Det tror jeg faktisk er straffbart i henhold til Norges lover, altså å bruke ytterligere penger på den kniven, det burde i hvert fall være det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (På 21.3.2024 den 7.03):

Siden temaet om knivslipere er på banen, håper jeg det er greit om jeg "låner" tråden litt

Det koster ikke mye tid og utstyr og lære seg å slipe sine egne kniver. Mange gode (og dårlige) videoer på youtube om tema.  Her er en som går rett på sak:

Liker den karen, eksperimenterer, prøver og feiler, deler og lærer fra seg.

Start med noen billige kniver fra den lokale jernvaren, kniver du har råd til å feile litt med inntil du får litt erfaring.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da skal madammen få øov til å overta den kniven. Hun liker den godt. Har fått skarpet den opp litt igjen nå, så da har hun kniv som homkan spikke noen dusin pølsepinner igjen før den må slipes på nytt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.