Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Amundsen - valg av lengde på ski


Ola1

Anbefalte innlegg

Noen som har tips på valg av lenge for Åsnes Amundsen ski? Jeg er 185 og veier 93 kg. Er 194 cm passe lengde, eller bør man gå for 201 cm?

I tillegg, noen som har erfaring med smørefritt versjon av skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville nok gått for 201cm. Iom. at du går for Amundsen regner jeg med at primærbruken vil være turer i ikke altfor bratt og ulendt terreng. Til din vekt vil du med en lengre ski få litt bedre bæring, retningsstabilitet og spenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Ola1 said:

Noen som har tips på valg av lenge for Åsnes Amundsen ski? Jeg er 185 og veier 93 kg. Er 194 cm passe lengde, eller bør man gå for 201 cm?

I tillegg, noen som har erfaring med smørefritt versjon av skiene?

Kanskje greit å si litt om hvilken bruk du ser for deg, Åsnes Amundsen har både fullverdige fjellski, fjell-løypeski hybrid, toppturski og fjell-topptur hybridski.

 

Men samtidig så vet du mer enn oss om hvilke forhold du kommer til å bruke skiene i, noen liker å begi seg ut på skitur i høyfjellet i Januar og Februar, noen går i spor, andre går utenfor, og mange venter til påske når snøen er krammere. Og hvis du går i løsere snø og utenfor løypene hjelper det med lengre ski, mens kortere er å foretrekke i fastere snø eller skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å prøve å få gått med pulk vinterstid. Har ikke så veldig mye erfaring med fjellski, så blir i første omgang ikke de mest heftige turene (sikker i nærmiljøet der det kan være litt kuppert), men etterhvert kan det blir på vidda.  Har også sett på Nansen og Gamme, men jeg synes valget er vanskelig. Vet ikke om det er bare Amundsen som passer i vanlig skispor? I utgangspunktet hadde det vært fint å kunne bruke skiene på ikke for bratte turer til noen topper, og samtidig fungere på vidda. Jeg har allerede Randonee ski, som jeg tenker å bruke hvis jeg skal på bratte toppturer. Alle tips til valg av ski settes pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har amundsen, nansen og finnmark (omtrent en gamme uten stålkant). Nansen er ørlite for brede for nypreppa skiløyper, men passer nedi når de er «inngått». Skal du gå mest utenfor løyper ville jeg valgt nansen, skal du gå mye i løyper og der det bærer godt så ville jeg valgt amundsen. Men alle tre skia du nevner er bra, og det handler vell mest om personlige preferanser om hva som man liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Ola1 said:

snip:)

Husk på at vi ikke vet noe om nærmiljøet ditt. For alt jeg vet bor du i Dubai og planlegger skiturer på sand.. :)

Og spøk til side, når det kommer til anbefalinger, uavhengig av om det er ski eller et hvilket som helst annet produkt, så får du alltid de beste anbefalingene hvis du har en klar ide om hva du kommer til å bruke skiene til. Du nevner feks Hardangervidda, men sier ikke noe om du tenker på påsketur eller Januartur.. Det kan utgjøre en vesentlig forskjell mtp skivalg.

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, bor i Trøndelag, så i nærheten er det muligheter for å dra til f.eks Oppdal eller Meråker. Tipper det blir en del turer dit først. Der er det mulighet til å dra på mindre fjell som jeg kunne tenkt meg bruke fjellski til, som enger seg bedre enn Randonee, da det er litt å gå før man beveger seg oppover. Men ikke de høyeste og bratteste fjellene, da bruker jeg Randonee. :) Men i tillegg tenker jeg å etterhvert dra på turer i Dovre, Hardangervidda, Trollheimen og Rondane.

Endret av Ola1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen er en vidde commuter, og er nok den Åsnes skien med mest spenn. Den er langstrakt og ganske rett (ikke mye innsving), det gjør den litt vanskeligere å svinge med enn de øvrige modellene.

Den er rask å gå med om noen har gått der før deg, altså ikke den skien som brøyter best nye spor. Det er en rask og god ski, som har en del gode egenskaper, og som mangler noen.

Gå for 201, jeg er 179 og har de i 201.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola1 skrev (2 timer siden):

Noen som har tips på valg av lenge for Åsnes Amundsen ski? Jeg er 185 og veier 93 kg. Er 194 cm passe lengde, eller bør man gå for 201 cm?

I tillegg, noen som har erfaring med smørefritt versjon av skiene?

Eg ville gått for lenger lengde. Eg er 166 og stort sett mellom 67-70 kg. Har Amundsen i 187 cm, Nansen i 185 og Finnmark i 190. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok et par Amundsen på 201 cm fra min far. Jeg er 83-89 kg, 192 lang, skulle jeg kjøpt selv etter å ha brukt de i to sesonger hadde jeg gått for enda lenger. Mulig det er dette parret, men jeg synes spennet blir for lite. 

Bruken er stort sett med pulk og sekk i Nord-Trøndelags nordre del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ousland er også et alternativ som er laget for å trekke pulk, samt har tupp som søker til overflaten i løs snø og litt innsving så er litt bedre å svinge med. Sverdrup er den nyeste og kanskje mest allsidige fjellskien til Åsnes. Den fungerer vel til det meste, også litt løsere snø og kan gå også ned i oppkjørte spor om de er litt slitte/ikke alt for smale.

Det er mye å velge i og som med alt så er det en avveining av hvilke egenskaper du setter høyest. De mest spesialiserte skiene/med smalest bruksområde er vel Amundsen og Nansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.