Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbeholder 227 gram eksploderte


Anbefalte innlegg

IMG_6198.thumb.jpeg.222d78b897477af312e5b035401e4436.jpeg

Link til VG

Tviler vel sterk på at det er gassbeholderen som har eksplodert….. 

«– Det bærbare kokeapparatet var ikke bruk da lekkasjen oppsto. Vi vet ikke hva som har antent gassen, men ved «riktig» blanding gass og luft kan en gnist fra et elektrisk produkt, som kjøleskap eller panelovn når termostaten slår inn, være nok til at det smeller, sier Holm ved brannvesenet i Vestfold.

De opplyser at gassbeholderen var på bare 227g , som er på størrelse med en sprayboks.

Kokeapparatet skal ikke ha vært i bruk da uhellet skjedde, men brannvesenet advarer om at det likevel kan gå galt hvis det er en lekkasje.

– Gasslekkasje i lukket rom er kjempeskummelt, understreker brannmesteren.»

Brannvesenet kan nok mer en journalisten. Er nok en butanboks ut fra 227 gram og beskrivelsen. Men mye energi ved en lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutes ago, Memento mori said:

 

Tviler vel sterk på at det er gassbeholderen som har eksplodert….. 

 

I følge det de sier så har gassbeholdene hatt en lekkasje i et lukket rom, som feks en bod, og så har hele rommet blitt fylt med gass. En enkelt liten gnist i det rommet vil da være nok til at hele rommet eksploderer med en voldsom kraft. Og 227 gram gass er mer enn nok til en kraftig eksplosjon hvis alt antennes samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (2 timer siden):

 

På et kurs i regi Sivilforsvaret kastet vi en 230 g gassboks på et bål. Videoen er dessverre litt kort, men gir et inntrykk av kreftene i en slik boks. Jeg oppbevarer mine i garasjen og oppfordrer alle andre til det samme.

Har vært med på lignende demo. Kraftige greier.
Jeg har mine gassbokser i våpenskapet, siden jeg bor i leilighet og ikke har garasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Lompa said:

Har vært med på lignende demo. Kraftige greier.
Jeg har mine gassbokser i våpenskapet, siden jeg bor i leilighet og ikke har garasje. 

Er ikke det enda mer farlig?

Hvis det på et eller annet vis klarer å antenne på innsiden av våpenskapet vil jo eksplosjonen bli enda mer ekstrem. Og mens våpenskap tåler mye utenfra så tåler de ikke nødvendigvis en eksplosjon fra innsiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et våpenskap er vel laget for å motstå å brytes opp/ut, så det er forhåpentligvis solid nok. Det virker dog bare på en av to eksplosjonsmåter, nemlig når gassboks varmes opp så mye at den eksploderer: https://www.youtube.com/watch?v=esKRn0Ku8aY Det vil selvfølgelig også forlenge tiden slik at man har litt bedre tid til å slukke før boksen eksploderer. I videoen i innlegget over ser det ut som dørene på kontaineren ikke er låst, så om de hadde motstått eksplosjonen er vanskelig å si, men jeg tror de hadde gjort det.

Hvis en gassboks lekker så vil skapet forsinke spredningen av gass litt, men i et lukket rom så vil det til slutt bli nok. Hvis det da kommer en eller annen gnist/antennelse, som for eksempel en bryter som blir slått på, så blir det utrivelig/farlig.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (30 minutter siden):

så det er forhåpentligvis solid nok.

Tja, tviler på at det holder. Om husken stemmer kan du få et eksplosjonstrykk på maksimalt 10 kg pr kvadrat centimeter… 
Men det er vel relativ liten sjangs til at en boks som ikke er tilkoblet skal lekke. Viktigste er at den er i et rom med ventilasjon og ikke i en kjeller(kjellerbod). Og at du ikke samler opp en haug med bokser som ikke blir med på tur. Så bruk opp en og en boks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 10.3.2024 den 23.34):

Er ikke det enda mer farlig?

Hvis det på et eller annet vis klarer å antenne på innsiden av våpenskapet vil jo eksplosjonen bli enda mer ekstrem. Og mens våpenskap tåler mye utenfra så tåler de ikke nødvendigvis en eksplosjon fra innsiden.

 

Hvordan tenner man på gass inni et sånt skap? Skapet er ikke helt lufttett, og om en gassboks lekker vil ikke gassen antennes inni skapet, men utenfor. Og sjansen for at en brann i leiligheten får en boks til å eksplodere av varmepåvirkning er langt mindre. 
Alternativet er oppbevaring i kjellerbod, og det er nei i min bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Lompa said:

Hvordan tenner man på gass inni et sånt skap? Skapet er ikke helt lufttett, og om en gassboks lekker vil ikke gassen antennes inni skapet, men utenfor. Og sjansen for at en brann i leiligheten får en boks til å eksplodere av varmepåvirkning er langt mindre. 
Alternativet er oppbevaring i kjellerbod, og det er nei i min bok. 

Jeg setter dem rett og slett utendørs, i skygge mesteparten av året. Er kun februar jeg må ha dem innendørs. Liten plastboks i en mørk krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste å huske på er vel å koble gassbokser fra brenneren når de ikke er i bruk. Da jeg leste om denne hendelsen kom jeg på at jeg hadde en gassbrenner jeg ikke hadde koblet fra boksen etter forrige bruk.

image.png.3dc78bef8c10bff40555c5926d7cf4b4.png

image.png.2ea0d0e9613f0baf89e39b36ff97cd91.png

image.png.14878aeb01862a5d34176e8c0e1a085e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (2 timer siden):

Det viktigste å huske på er vel å koble gassbokser fra brenneren når de ikke er i bruk. Da jeg leste om denne hendelsen kom jeg på at jeg hadde en gassbrenner jeg ikke hadde koblet fra boksen etter forrige bruk.

image.png.3dc78bef8c10bff40555c5926d7cf4b4.png

image.png.2ea0d0e9613f0baf89e39b36ff97cd91.png

image.png.14878aeb01862a5d34176e8c0e1a085e.png

Sånn sett nesten er fordel at BEGGE Primus Firestick-brennerne mine lekker litt med stengt ventil når den står montert på gassboksen. Da er jeg alltid ganske var på å demontere så snart de ikke er i bruk 😅

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 minutter siden):

lekker litt med stengt ventil når den står montert på gassboksen.

Andre varianten - som ikke er så morsom, er at ventilen på boksen ikke stenger når du skrur av koblinga….. 

Nok en grunn til å teste bokser ut og hjemme før en tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GubbePaaTur skrev (55 minutter siden):

Noe av det vi er bekymret for under røykdykking er gassbokser inne i bygg og spesielt i kjelleren.

Jeg har vært røykdykker i industrivernet/offshore. Og selv et syltetøyglass «eksploderer» ille nok! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Memento mori said:

Jeg har vært røykdykker i industrivernet/offshore. Og selv et syltetøyglass «eksploderer» ille nok! 

Da har jeg mange eksplosiver i kjelleren, for vi liker å lage syltetøy selv :-)   Selv tomme primusser kan nok da være skummelt så også der bidrar jeg til skremmende mange smell.  Må kanskje kvitte meg med gamle primusser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen være så snille å komme til byen og bygge en garasje til meg utenfor blokka her? 😉

Seriøst, når man må ha gassboksen i leiligheten, finnes det noe bedre enn våpenskapet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (21 minutter siden):

Kan noen være så snille å komme til byen og bygge en garasje til meg utenfor blokka her? 😉

Seriøst, når man må ha gassboksen i leiligheten, finnes det noe bedre enn våpenskapet? 

Nei, det er det faktisk ikke 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lompa said:

Kan noen være så snille å komme til byen og bygge en garasje til meg utenfor blokka her? 😉

Seriøst, når man må ha gassboksen i leiligheten, finnes det noe bedre enn våpenskapet? 

Eksplosjoner blir mer ekstreme når det blir innestengt, bare tenk på svartkrutt, hvis du tenner på det når det ligger på et bord så brenner det bare fort opp. Men hvis du stenger det inne i en boks har du laget en bombe. Jeg er bekymret for at en gassboks i et våpenskap kan ha en liknende effekt.

Og det tryggeste ville i min mening være å oppbevare den utendørs, hvis du har en veranda med et skyggefult område eller et skap så vil det være et utmerket sted å ha boksen.

Fra sikkerhetsdatablad:

image.thumb.png.b1bbdcf99684bfb61999f1715c423af1.png

Hvis du feks har et lite skap eller en hylle på verandaen hvor det ikke er sollys så vil det være et fint sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste våpenskap, jeg har vært borti, er spesielt tette, men det er klart, noe høyere konsentrasjon, ved en lekkasje, enn i et stort rom, må en vel regne med. Jeg Tviler likevel, helt uvitenskapelig, på at et våpenskap har noe stort potensiale til å bli ei bombe. Tror neste det er større sjanse for at det vil "holde på" eksplosjonen, i stede for at mindre solide strukturer som dører og vinduer fyker av gårde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (40 minutter siden):

 Tror neste det er større sjanse for at det vil "holde på" eksplosjonen, i stede for at mindre solide strukturer som dører og vinduer fyker av gårde.

Vi har kjørt en god del forsøk med dette på jobb. Ikke i våpenskap, men andre solide beholdere. Det fungerer akkurat som du sier. Det holder på trykket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GubbePaaTur skrev (12 timer siden):

Vi har kjørt en god del forsøk med dette på jobb. Ikke i våpenskap, men andre solide beholdere. Det fungerer akkurat som du sier. Det holder på trykket. 

Så da må man vurdere risiko mot hverandre.

En lekk boks vil gi større trykk inni skapet ved en eksplosjon, men hvordan skal gassen bli antent der? Den må lekke ut av skapet for å antennes. Så spørs det hvor mye som er igjen inni. 

Ved en brann vil et FG-godkjent våpenskap som står på gulvet og er skrudd til en murvegg, gjøre at uskadde gassbokser inni ikke kan bli utsatt for direkte flammer. Hvor mye lavere temperatur vil det være inni skapet enn i et vanlig skap i leiligheten? 

Vurderingen til brannmannen jeg snakket med var at han trodde en gassboks i et sånt skap ikke hadde eksplodert om leiligheten brant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (12 minutter siden):

Vurderingen til brannmannen jeg snakket med var at han trodde en gassboks i et sånt skap ikke hadde eksplodert om leiligheten brant. 

Skal alltid være forsiktig med å påstå noe, branner er svært varierte, men det tror nok jeg og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fin diskusjon, og interessant for oss som ikke bor i enebolig med garasje.

Må innrømme jeg har synda og lagret i kjeller som leilighetsboer, men har i det siste hatt halvfulle boksene stående i utesofaen, da jeg har en rottingsofa fra Ikea med avtagbare seter og plass nedi.

Forhåpentligvis er det luftig nok nedi her til at det ikke blir altfor varmt når sola står på sofaen. (Jepp, fullt klar over at det bør vaskes nedi her etter vinteren :) )

IMG_3342.jpeg

IMG_3343.jpeg

Endret av perbl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.