Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt for en person ⛺️- Keb Endurance 2, Nammatj 2, NammatjGT 2 eller noe helt annet.


Globerotta

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Håper nok engang på gode råd og innspill fra dere. 😊

Jeg skal på en 10-dagers skiekspedisjon på Svalbard i april. Til det trenger jeg et vintertelt - stormmatter er ikke nødvendig, det har jeg sjekket. Det er kun meg i teltet, orker ikke å dele telt med en annen (og som jeg ikke kjenner, hvertfall ikke enda). 

Etter mye om men tror jeg at det kan bli ett av de tre nevnte i overskriften . Keb Endurance 2  og NammatjGT 2  er forsåvidt noenlunde like, men begge er lange og ikke superlette. Og jeg  vet ikke om jeg trenger så store fortelt? Det som tiltar meg med Nammatj2 er at det er lettere, og derav også fortere å få opp og ned. Men så er spørsmålet om forteltet er stort nok til multifuelbrenner, snøsmelting mm. Hmmm! 

Anyone? 🙏🏻 Er det andre telt jeg bør kikke nærmere på? HS Himalaya Xtrem er ikke et alternativ for meg.

 

 

Endret av Globerotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Globerotta endret tittelen til Vintertelt for en person ⛺️- Keb Endurance 2, Nammatj 2, NammatjGT 2 eller noe helt annet.
Annonse

Må ikke ta dette som et råd, for vintertelting kan jeg veldig lite om.

 

Men Hilleberg har jo også frittstående telt som Staika, Tarra og Allak. Litt mer stødig hvis det skulle bli drittvær?

 

 

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 timer siden):

Må ikke ta dette som et råd, for vintertelting kan jeg veldig lite om.

 

Men Hilleberg har jo også frittstående telt som Staika, Tarra og Allak. Litt mer stødig hvis det skulle bli drittvær?

 

 

Sant nok, men ingen av disse har vel noe særlig fortelt. Det er et must på vintertelting. Alle de tre ovennevnte skal også være ganske stødig i vind. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Nammatj 2. Det er et fint vintertelt, men det to ting som jeg ikke synes er ideelt. Det ene er at endeveggen er skrå, så med en lang person oppå et tykt underlag inne i en stor sovepose kan gi litt kontakt med duken. Har ikke gitt meg noen problemer, men kan være greit å være obs på. Det andre er at forteltet er litt lite. Det går greit å lage mat, men må være litt forsiktig. Blir heller ikke så god plass til oppbevaring, noe som betyr at flere ting må lagres i innerteltet eller ute. 

For lengre turer eller turer der det er fare for å uvær eller å måtte tilbringe mye tid inne, er det nok bedre med GT-versjonen slik at man har litt mer plass til både koking og lagring. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de tre teltene, så ville jeg gått for Nammatj 2 GT. Nammatj er et Black Label telt, dvs. de mest hardføre teltene til Hilleberg. GT fordi det kun er 700 gram tyngre og fordi det kun er fordeler med et stort fortelt på vinterturer kontra et lite ett slik jeg ser det. Du får god plass til kuldegrop/sitteplass, mat, egen "kjøkkenavdeling", snø til smelting, etc., annet utstyr, etc., noe som kan være ekstra hendig hvis du blir værfast noen dager. På bildet mitt ser du at jeg også har dratt inn pulken min i forteltet - kan være kjekt i drittvær, og til høyre for bildet, så hadde jeg laget en plass der jeg hadde mat, termos, tallerken, etc. Da blir det ordna forhold og lett å ha kontroll på ting.

Jeg kan heller ikke forstå at et lettere telt er raskere enn et tyngre å få opp og ned. På vinterturer vil jeg anbefale deg å bruke en teltpose der du bare ruller teltet sammen. Det er raskt og effektivt.

 

PXL_20230401_185857292.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for Keb Endurance, men som 3-manns om vekt og kost ikke har noen betydning noe for deg. 3-mannsutgaven gir deg en vesentlig bedre takhøyde og mindre skråning i både innertelt og fortelt. Som 3-manns er ikke teltet spesielt bredt, så det er ikke vedlig mye større. Om du er noe særlig lenger enn 185 cm ville jeg vurdert noe annet enn Fjällräven da de er litt korte med de skrånende fotendene.

Det er noe med funksjonene og kvalitetsfølelsen på absolutt alt i Keb Endurance (og Fjällräven-telt generelt) som jeg ikke klarer å gå vekk fra. Bare ventilasjonslukene og justeringsmulighetene som er superenkle med ryddige glidelåser synes jeg overgår disse pølsetraktene (??) til f.eks. Helsport og Barents Outdoor.

Og ja, teltet tåler en støyt :) Her fra 25-27 m/s vindkast og enkelt stangsett.

Jeg hadde planer om å bruke teltet på egen Svalbard-ekspedisjon i år, men det ble ikke noe av for denne gang likevel.

 

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (32 minutter siden):

Jeg er helt for Keb Endurance, men som 3-manns om vekt og kost ikke har noen betydning noe for deg. 3-mannsutgaven gir deg en vesentlig bedre takhøyde og mindre skråning i både innertelt og fortelt. Som 3-manns er ikke teltet spesielt bredt, så det er ikke vedlig mye større. Om du er noe særlig lenger enn 185 cm ville jeg vurdert noe annet enn Fjällräven da de er litt korte med de skrånende fotendene.

Det er noe med funksjonene og kvalitetsfølelsen på absolutt alt i Keb Endurance (og Fjällräven-telt generelt) som jeg ikke klarer å gå vekk fra. Bare ventilasjonslukene og justeringsmulighetene som er superenkle med ryddige glidelåser synes jeg overgår disse pølsetraktene (??) til f.eks. Helsport og Barents Outdoor.

Og ja, teltet tåler en støyt :) Her fra 25-27 m/s vindkast og enkelt stangsett.

Jeg hadde planer om å bruke teltet på egen Svalbard-ekspedisjon i år, men det ble ikke noe av for denne gang likevel.

 

 

Jeg er 164 cm, så da burde Fjellreven være greit. 🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (37 minutter siden):

Av de tre teltene, så ville jeg gått for Nammatj 2 GT. Nammatj er et Black Label telt, dvs. de mest hardføre teltene til Hilleberg. GT fordi det kun er 700 gram tyngre og fordi det kun er fordeler med et stort fortelt på vinterturer kontra et lite ett slik jeg ser det. Du får god plass til kuldegrop/sitteplass, mat, egen "kjøkkenavdeling", snø til smelting, etc., annet utstyr, etc., noe som kan være ekstra hendig hvis du blir værfast noen dager. På bildet mitt ser du at jeg også har dratt inn pulken min i forteltet - kan være kjekt i drittvær, og til høyre for bildet, så hadde jeg laget en plass der jeg hadde mat, termos, tallerken, etc. Da blir det ordna forhold og lett å ha kontroll på ting.

Jeg kan heller ikke forstå at et lettere telt er raskere enn et tyngre å få opp og ned. På vinterturer vil jeg anbefale deg å bruke en teltpose der du bare ruller teltet sammen. Det er raskt og effektivt.

 

PXL_20230401_185857292.jpg

Enig, 700 g mer er ikke så mye mer for GT-versjonen. Og muligens lettere å selge i ettertid? 🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg er helt for Keb Endurance, men som 3-manns om vekt og kost ikke har noen betydning noe for deg. 3-mannsutgaven gir deg en vesentlig bedre takhøyde og mindre skråning i både innertelt og fortelt. Som 3-manns er ikke teltet spesielt bredt, så det er ikke vedlig mye større. Om du er noe særlig lenger enn 185 cm ville jeg vurdert noe annet enn Fjällräven da de er litt korte med de skrånende fotendene.

Det er noe med funksjonene og kvalitetsfølelsen på absolutt alt i Keb Endurance (og Fjällräven-telt generelt) som jeg ikke klarer å gå vekk fra. Bare ventilasjonslukene og justeringsmulighetene som er superenkle med ryddige glidelåser synes jeg overgår disse pølsetraktene (??) til f.eks. Helsport og Barents Outdoor.

Og ja, teltet tåler en støyt :) Her fra 25-27 m/s vindkast og enkelt stangsett.

Jeg hadde planer om å bruke teltet på egen Svalbard-ekspedisjon i år, men det ble ikke noe av for denne gang likevel.

 

 

Det står jo veldig bra i vinden, da! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (1 minutt siden):

Det står jo veldig bra i vinden, da! 🤩

Vel og merke bak en snøvegg her, men etter å ha "testet forholdene" den gangen i 2022 har jeg fin tro på at det burde takle samme vinden rett på også så lenge alle barduner er festet skikkelig.

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammatj GT har "verdens beste dør", bare den alene er verdt hele greia.

Den kan åpnes i toppen og en terskel kan stå igjen nederst som du kan legge snø inntil. Jeg lager trinn på innsiden og ned i stågropa på mitt Keton 3GT. Når jeg skal ut går jeg oppreist "opp trappa" og rett ut, samme når jeg skal inn (bare ned selvsagt). Jeg har aldri krabbet ut på knærne i det teltet. Helt genial løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammatj er "en-inngangsversjonen" av Keron. Keron er eit telt eg diggar, har slitt ut, og brukt mange netter i det meste av tilhøve, både her heime på berget, på Svalbard og Grønland. Eit telt dei fleste (alle?) eg kjenner trivast i om dei først prøvar det. Toler mykje, og skulle ragnarok melde seg så grev ein uansett ned teltet og evt dreg ekstra tau over telte + lemur.

God plass i fortelt, genial dør, enkelt oppsett, rause stangkanalar, ingenting er vanskeleg med tjukke vottar, ikkje eingong når absolutt alt er til-isa og glatt. God ventilasjon og godt med armslag.

Keb kan eg ingenting om, men fjellreven lagar no bra telt.

Dei fleste alternativa er gode. Dersom det står om småtterier, hadde eg gjort det enkelt å kjøpt det eg kom over til finast pris.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinterturer alene bruker jeg Helsport Spitsbergen 3 manns telt. Det er et skikkelig stort telt, kanskje litt vel stort når man er alene på tur. Men samtidig er det veldig behagelig med rette endevegger, og stort område med sittehøyde. Jeg kan ligge midt i teltet, og unngår å komme i kontakt med innerteltet. Slipper å komme i kontakt med innerteltet når jeg lager mat eller skifter klær. Har plass til pulken i forteltet, kjøkkenavdeling og kuldegrop/stågrop. Om sommeren er det greit med et lite telt, men på vinterturer er det topp med masse plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg foreslå et Nortent Vern 2? https://nortent.no/products/nortent-gamme-6-arctic8
Nettopp kommet i ny konfigurasjon med flere stenger for økt stabilitet.

Det er kanskje et dristig forslag, da det er såpass nytt med lite publiserte erfaringer fra områder som Svalbard. Men på papiret virker det både stødig og romslig, og kvaliteten til Nortent blir ofte sammenlignet med Hilleberg.

Hvis det er for stort, kommer også Vern 1 i oppdatert versjon med tilsvarende stangløsning om en liten stund, i følge Facebooksiden til Nortent.

Jeg har for øvrig ingen tilknytning til firmaet, jeg bor bare i samme by og liker tanken på en lokal produsent av kvalitetstelt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (2 timer siden):

Kan jeg foreslå et Nortent Vern 2? https://nortent.no/products/nortent-gamme-6-arctic8
Nettopp kommet i ny konfigurasjon med flere stenger for økt stabilitet.

Det er kanskje et dristig forslag, da det er såpass nytt med lite publiserte erfaringer fra områder som Svalbard. Men på papiret virker det både stødig og romslig, og kvaliteten til Nortent blir ofte sammenlignet med Hilleberg.

Hvis det er for stort, kommer også Vern 1 i oppdatert versjon med tilsvarende stangløsning om en liten stund, i følge Facebooksiden til Nortent.

Jeg har for øvrig ingen tilknytning til firmaet, jeg bor bare i samme by og liker tanken på en lokal produsent av kvalitetstelt :)

Ser jo veldig bra ut dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 1/23/2024 at 9:17 AM, Stark said:

Har et Nammatj 2. Det er et fint vintertelt, men det to ting som jeg ikke synes er ideelt. Det ene er at endeveggen er skrå, så med en lang person oppå et tykt underlag inne i en stor sovepose kan gi litt kontakt med duken. Har ikke gitt meg noen problemer, men kan være greit å være obs på. Det andre er at forteltet er litt lite. Det går greit å lage mat, men må være litt forsiktig. Blir heller ikke så god plass til oppbevaring, noe som betyr at flere ting må lagres i innerteltet eller ute. 

For lengre turer eller turer der det er fare for å uvær eller å måtte tilbringe mye tid inne, er det nok bedre med GT-versjonen slik at man har litt mer plass til både koking og lagring. 

Løsningen på den skrå endeveggen i Nammatj ble for min del å plassere den tomme ryggsekken på tvers i fotenden av teltet, slik at ryggplaten i sekken ble stående på kant. På dette viset presset sekken opp telduken nok til at fotenden på dunsoveposen holder seg tørr på ukeslange turer, selv med en tykk downmat som underlag.

Bortsett fra den skrå fotenden, og ising i glidelåsen i ytterteltet (noe alle telt sliter med?), så har Nammatj 3 fungert bra for aleneturer vinterstid. For min del er det også vesentlig at teltet er enkelt å sette opp alene under vinterlige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.