Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell eller Femunden ?


Mountainking

Anbefalte innlegg

Jeg skal på en tur mellom 5-6 dager, i begynnelsen av Juli. Da er mitt spørsmål;

Er Børgefjell eller Femundsmarka tingen i den perioden ?

Hvis man ser på når isen går, temperatur på natten, fiskemuligheter, hvor fin turer er osv.

Generelt hvilken dere anbefaler i denne perioden ? Har lik null erfaring med kart og kompass (nå som det er)

Men er veldig erfaren ellers, med tanke på bushcrafting, overlevelse og ellers villmarksliv.

Kom med innspill !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Børgefjell var i hvert fall fullt av snø tidlig juli i fjor. Jeg skulle egentlig dit, men endte med å prøve ut Femundsmarka istedenfor pga dette. Drømmen om Børgefjell lever videre... :)

Femundsmarka er veldig fint, men det er litt utrolig hvor mye søppel man finner i bålgropene rundt diverse vann. Det trekker litt ned.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femundsmarka er i alle fin på den tiden. Vi har hatt en ukestur der i slutten av juni de siste årene, og da har det vært helt snøfritt. Vi unngår de mest trafikkerte stiene og går gjerne der det ikke er sti. Da treffer vi lite folk, ser lite søppel, og har fine naturopplevelser. Vær og temperatur er som ellers i fjellnorge - alt fra over 25 plussgrader til noen minus, og det kan skifte raskt.

P.S. Lær deg å bruke kart og kompass. Det er både gøy og livsviktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode svar her. Takk til alle !

Det blir femundsmarka. Rundtur, der vi er halve turen i Norge, og halve i Sverige. Blir å gå mest mulig utenfor stier :) Får til kart og kompass, men vil gjerne mestre det !!

Så blir det Hardangervidda etter, også Børgefjell, også etterhvert Norge på tvers og langs. Mye godt i vente :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Børgefjell eller Femunden ?

Når dere skal inn i Sverige, så må dere sette dere inn for hvor det er lov å fyre bål. Det er gjerne forbudt med bål utenfor dedikerte plasser, men til gjengjeld er det opparbeidet bålplasser med tilgang til ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Mountainking skrev (På 16.1.2024 den 9.30):

Jeg skal på en tur mellom 5-6 dager, i begynnelsen av Juli. Da er mitt spørsmål;

Er Børgefjell eller Femundsmarka tingen i den perioden ?

Hvis man ser på når isen går, temperatur på natten, fiskemuligheter, hvor fin turer er osv.

Generelt hvilken dere anbefaler i denne perioden ? Har lik null erfaring med kart og kompass (nå som det er)

Men er veldig erfaren ellers, med tanke på bushcrafting, overlevelse og ellers villmarksliv.

Kom med innspill !

Hei, Jeg har hatt flere turer inn til Femundsmarka i slutten av Juni, jeg har ikke sett mange mennesker og har hatt store deler for meg selv har jeg kjent på :) Du kan møte noen oppe ved Røvoltjønna og kanskje oppover vestre deler av Røa mellom Femund og Nedre Roasten, men østover ligger eventyret. Jeg fartet rundt med packraft (video fra de to siste turene ligger på YT - fjellmann77) Så jeg kan absolutt anbefale Femundsmarka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdene i starten av juni varierer fra år til år. Vi var en runde i Femundsmarka tidlig i juni '23, isen på vannet hadde akkurat gått. Elvene hadde ganske høy vannføring, men vi så ikke noe snø og bakken tørker fort opp. Vi fulgte spent med på satelittbilder og is, da vi skulle padle Hävlingen fra Sverige tilbake til Norge.

Fin tur i starten av juni. Lite folk å se inntil vi kom til Krokåthåen og Øvre Roasten. Ingen plagsomme insekter og heller ingen fisk...

 

God tur

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.