Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain equipment greenland


Husky_87

Anbefalte innlegg

Annonse

Hadde Vega hjemme her. Opplevde den som tynn og returnerte den. Har K7 nå som oppleves tykk og varm. Teknisk avansert jakke som gjør det den skal gjøre. 

Beklager, jeg husket feil det var Senja jeg hadde hjemme til prøving som var for tynn. Vega har jeg ikke peiling på. 

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Vega!

Nevnt i en annen tråd her inne, er dette mitt beste friluftsbeklednings-kjøp. Superfornøyd! Kjøpte den i 2010, direkte fra XC Sport. Siden da har jeg jevnt over brukt jakka daglig i vinterhalvåret, og hatt den med både på vinter- og sommerturer. Jakka er nesten strøken enda, bortsett fra noen flekker som ikke forsvinner. Dunfyllet er like spenstig, så si null lekkasje, og varmer tilsynelatende like godt enda. Jeg har aldri hatt behov for varmere jakke. 

Glemte av en ting: strikket nederst i jakka er røket. Det er vel det eneste.

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K7 er ikke parkaslang, men noe lenger enn det skalljakka gjerne er. Jeg synes det er en bra greie. Har ikke selv, men har prøvd i butikk :) Virker som en god jakke. Det er vel den dunjakken fra ME som har mest dunfyll.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (15 timer siden):

Hadde Vega hjemme her. Opplevde den som tynn og returnerte den. Har K7 nå som oppleves tykk og varm. Teknisk avansert jakke som gjør det den skal gjøre. 

Beklager, jeg husket feil det var Senja jeg hadde hjemme til prøving som var for tynn. Vega har jeg ikke peiling på. 

Madammen har Senja. Den er hakket tynnere: Vega har 245 g fyll med 800+fillpower, mens Senja har 220 g med 700+ fillpower.

Den største forskjellen på disse to jakkene er at Vega har gåsedun, mens Senja har and. Mener å ha hørt at gåsedun er varmere (større, mer luft, bedre isolering). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (4 timer siden):

Madammen har Senja. Den er hakket tynnere: Vega har 245 g fyll med 800+fillpower, mens Senja har 220 g med 700+ fillpower.

Den største forskjellen på disse to jakkene er at Vega har gåsedun, mens Senja har and. Mener å ha hørt at gåsedun er varmere (større, mer luft, bedre isolering). 

Jeg kikket på Vega jakken selv for ikke veldig lenge siden, var et nesten for godt tilbud på utgående modell 1990,- eller noe slikt, men jeg leste at så mange var misfornøyd med jakken pga at den var litt trang i halsen? har du noe erfaring med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffa meg Senja for noen uker siden til hverdagsbruk. Ekstremt fornøyd så langt. Veldig god passform og hetta er knall. Hadde nok ikke brukt den i camp på vintertur, da hadde den nok for tynn. Av det jeg leser kan Vega potensielt også blir litt for tynn. Personlig hadde jeg nok gått for K7, men det kommer så klart an på hva slags behov jakka skal dekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (2 timer siden):

Jeg kikket på Vega jakken selv for ikke veldig lenge siden, var et nesten for godt tilbud på utgående modell 1990,- eller noe slikt, men jeg leste at så mange var misfornøyd med jakken pga at den var litt trang i halsen? har du noe erfaring med dette? 

Kan nok oppleves trang hvis man har noe annet rundt halsen, men jeg har aldri følt at den har vært ubehagelig trang..  og jeg får fnatt av buff i kombinasjon av en høy halsede genser/ullundertøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ME Kryos? Har sett litt på den, samt "reviews" som den har scoret høyt, men noen som har erfaring med den?
Hvorfor har de fleste gått for Vega kontra denne? XC sport sier "Denne er 20% varmere enn Vega og pakker og veier mindre.."? Noe jeg burde vite om før jeg kjøper? 

Endret av masjstovel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equpment er et merke jeg synes er fantastisk bra..

Har hatt min ME Annapurna siden rundt 2005 og det er et fantastisk plagg som har gjort jobben i mange år.

Skulle jeg skifta nå så tror jeg at ME K7 ville vært et soleklart førstevalg om jeg skulle ha en ny tykk jakke. Evt. Gått for noen av dem som er hakket lettere da jeg strengt tatt ikke trenger så heftig tykk jakke… Men Annapurnaen får fortsette å gjøre jobben en stund til. Den har nok ikke like god isolasjon som da den var ny, men den er plenty varm fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masjstovel skrev (På 13.12.2023 den 1.06):

Hva med ME Kryos?

Har vurdert denne selv, fra tid til annen, men hver gang lander jeg på at jeg er skeptisk til membran i en dunjakke for kaldt vær. Vanlige duntette tekstiler uten membran er vindtett nok for mitt bruk, så membranet her vil nok tilføre mer ulempe enn nytte. 

Litt mer positiv til buksen, men også her er jeg i tvil.

Edit: jeg har ikke lagt merke til det før, men ser nå at ME's vanlige ytterstoff i dunjakker, Drilite loft, er PU belagt... så membran av noe slag får en vel uansett.

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.