Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Equipment Helium 600 vs Warmpeace Viking 600


bobben

Anbefalte innlegg

Heisann!

skal kjøpe meg 3-sesongspose og har kikket en del på Mountain Equipment Helium 600 og Warmpeace Viking 600. hva er det beste valget av disse to? har ikke særlig peiling på dette så kom gjerne med andre forslag!

skal brukes fra tidlig vår til sen høst. har idag brukt en Bergans rondane 3-sesong sovepose som jeg arvet av fattern og den syntes jeg er ganske tung og ikke så varm når det kan bli litt kjøling iløpet av natta.

 

Takk for hjelp 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hva du vektlegger. Hvilke faktorer er viktigst? Dunkvalitet/dunspenst, duntype, vekt, sammenpakket volum, maks personlengde, bredde, form (trang/mumieformet eller vid), pris og så videre. Å kategorisk si at det ene er et bedre kjøp enn det andre vil bli litt rart i mitt hode, da det som er best for meg ikke nødvendigvis er det beste for deg (ulikt budsjett, kroppsfasong, høyde osv.).

Det ser ikke ut til å være store vektforskjeller og temperaturgrenser, og begge har andedun, men Helium har dunspenst 700 vs Viking sine 600. Derav litt «luftigere dun» på Helium. I teorien i alle fall.

Personlig har jeg fått avsmak på Hekta på Tur og Warmpeace Viking ut fra det som er diskutert i tidligere tråder her inne ang. feilaktig/upresis og useriøs markedsføring fra Hekta på Tur, selv om flereher inne har gode erfaringer med nevnte Viking 600 (f.eks. @Marius Engelsen om jeg husker riktig). Jeg kommer ikke til å anbefale å hande derfra av prinsipp, men det er en personlig vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Warmpeace Viking 600, og var inne på flere runder reklamasjon. Kammer som nesten manglet dun fra fabrikk. Sømmer som revnet. Overhodet ikke imponert. 

Har ikke ME-pose men sett posene til andre som har og de ser fine ut. Hadde mye heller valgt det.

Endte selv med en Western Mountaineering-pose, som er beste jeg noensinne har hatt men det er noen prisklasser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (11 timer siden):

selv om flereher inne har gode erfaringer med nevnte Viking 600 (f.eks. @Marius Engelsen om jeg husker riktig).

Tja.

Det har jo vert Halleluljastemning rundt denne posen med en gang den kom, og påstander om at den er varmere enn temperaturratingen. Det er jeg uenig med, for det er ikke min. Den holder greit til ett par minus.

Men denne posen har holdt seg veldig bra over tid, og det skyldes kanskje at den er veldig lett å få vasket og tørket hjemme i vanlig vaskemaskin og tørketrommel. Og på 14 dag på kajakktur i telt, hvorav siste halvdelen av turen var i ØS PØS regnvær og ett lite Hilleberg Unna, holdt dunen seg eksemplarisk. Det kan jo skyldes at den var nyvasket og jeg bruker Nikwax Down proof som impregnering.

En dunpose med tynne og små kamre er mye vaskeligere å vaske/tørke, og en skitten dunpose isolerer dårligere og takler fukt dårligere enn en ren pose. 

Jeg synes også komforten i den er bra. Den er ganske vid, lett å stramme/lukke hetter og krave, har innvendig lomme med glidelås, og har hel glidelås som gjør den god til sommerbruk også.

Stoffet kjennes bra ut, det er ikke så tynt lett og skjørt som på ultralette poser. Klistrer seg heller ikke like mye til klam hus som supertynt/-lett stoff.

foroll skrev (6 timer siden):

Hadde en Warmpeace Viking 600, og var inne på flere runder reklamasjon. Kammer som nesten manglet dun fra fabrikk. Sømmer som revnet. Overhodet ikke imponert. 

 

Min manglet nesten all dun i nederste kammer. Jeg fikk den etterfyllt på reklamasjon. Uansett, sykt elendig fra fabrikk.

Dunklaffen over glidelåsen er også temmelig slapp, den er veldig dårlig fyllt. Men sømmer har tålt alt av vask og bruk hos meg.

———

Plusspoeng For komfort, robusthet (tåler klør på små hunder ihvertfall) og lett å vaske/tørke. (Og pris?)

Minuspoeng For varierende kvalitet på utførelsen av fyllmengde og ikke av de letteste og mest kompakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill 👍 Endte med å bestille ME helium 600 fra fjellsport med 45% rabatt som du @KjartanE linket til. Gleder meg til å prøve denne til våren.

Har Sea To Summit Ether Light XT Insulated liggeunderlag fra før, håper den komboen med denne posen gjør susen🙂

Endret av bobben
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lurer på om jeg har helium 800. Den er smal eller jeg er litt for brei. Men det er håp om den føles smal. Det er laget en original "forlengelse" for å gjøre posen bredere. En 10 cm list med glidelås. Den fikk jeg tak og vips var posen perfekt for min litt bredere kropp. Kom ikke på noe bedre ord men det heter garantert noe annet dette stykket. Billig er det iallefall ikke.

Tore 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i beskrivelsen: "Alpine Fit 2.0 passformen er bredere over skuldre, rundt knær og fotboks, uten å øke vekten signifikant."

 

Kan virke som at de har gjort den bredere? Har i alle fall ikke sett noe om dette i tester/reviews 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (52 minutter siden):

Lurer på om jeg har helium 800. Den er smal eller jeg er litt for brei. Men det er håp om den føles smal. Det er laget en original "forlengelse" for å gjøre posen bredere. En 10 cm list med glidelås. Den fikk jeg tak og vips var posen perfekt for min litt bredere kropp. Kom ikke på noe bedre ord men det heter garantert noe annet dette stykket. Billig er det iallefall ikke.

Tore 

De kaller den "Expansion baffle". Har en selv til min ME Helium 400. Kjekk sak det. :)
https://www.mountain-equipment.co.uk/products/helium-expansion-baffle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (46 minutter siden):

De kaller den "Expansion baffle". Har en selv til min ME Helium 400. Kjekk sak det. :)
https://www.mountain-equipment.co.uk/products/helium-expansion-baffle

For den som er litt bred over skuldrene kan det være greit å vite at tilsvarende også finnes for bl.a. Warmpeace og andre merker, se : fjellforum.no/topic/51575-utvidereforlengere-eller-hva-nå-det-heter-til-sovepose/?do=findComment&comment=470562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.