Gå til innhold
  • Bli medlem

M77, snart pensjonist


Bjørnar Ø

Anbefalte innlegg

Kjell Iver skrev (På 30.10.2023 den 7.56):

Husker godt mine m77 som ble levert inn etter førstegangstjeneste - blir ikke savnet! Gikk 3 mila med de på asfalt - gjør det ikke igjen uten at det er krig. 
Ser at de satser på sko uten Gore-tex-  noen som kjenner til argumentene for å ikke ha det?

Tipper det er litt individuelt med dem ifht passformen. Den var vel litt etter "one-size-fits-all" og passet sikkert derfor best til gjennomsnittsfoten. Hva asfalt gjelder så var det vel ikke dempefunksjonen noe det var lagt mest prestisje i for disse ;-)

Har gått både tremil, infanteriløp og løpt en av mine bedre tretusenmeter i disse i tillegg til en rekke turer i skog, mark og fjell med dem etterpå helt til deler av sålen manglet. Så til meg passet de godt, men de var ikke kjempebehaglige på harde underlag, nei.

Hva Gore-Tex angår i nye utgaver så tipper jeg det har med tørketid å gjøre. Erfaringsmessig tar det vesentlig lengre tid å tørke membransko om man først har klart å få dem våte oppi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 10/30/2023 at 7:56 AM, Kjell Iver said:

Husker godt mine m77 som ble levert inn etter førstegangstjeneste - blir ikke savnet! Gikk 3 mila med de på asfalt - gjør det ikke igjen uten at det er krig. 
Ser at de satser på sko uten Gore-tex-  noen som kjenner til argumentene for å ikke ha det?

Samme her 😄👍 Blir ikke savnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om noen skule føle på et savn, så finnes det mye "rart" man kan stikke bena i å få kjøpt. Noe nytt, noe brukt her: https://shop.overskuddsmateriell.no/fottøy
Sikkert noe bra også, men når det er ukjente produkter....så kan det bli "litt bingo". Er man heldig får man gode støvler for en billig penge, er man uheldig kastet man bort noen kroner.

PS: Første 3-mila gikk jeg med M66 på beina. I 27 grader på kokende varm asfalt. En medsoldat hadde kun på seg nylonstrømper i litt for store støvler. Da han kom i mål la han seg ned og fikk noen til å dra av seg støvler og strømpene. All huden på beina fulgte da med. Uff det var blodig ille. Selv var jeg heldig. Fikk kun et stort gnagsår på ryggen, som jeg ikke kjente særlig til før jeg stilte meg opp i dusjen etterpå (jeg var raskt ute igjen, for å si det slik).

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Bokhylla skrev (På 1.1.2024 den 12.54):

@Magne S jeg ble heldigvis veldig positivt overrasket over mine Lundhags Vandra midt. Var innsrilr på gnagasår og inngåing, men det var bare å ta de på å gå rett på tur😀

Jeg elsker de skoene! Har gått ut et par nå. Eller sålen er slitt såpass ned at det er for lite friksjon på fjell og stein. De lever videre som arbeidssko på hytta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vandrefalk skrev (På 30.10.2023 den 18.27):

M77 er totalt akterutseilt og burde vært skiftet ut for mange år siden! I Brigaden bruker de joggesko når de går 3-mila; argumentet er at de ville ødelagt føttene ved bruk av M77...

 

Noe av det mest latterlige en kan se. 

Ikke mye dagens "puter under armen"-ungdom tåler. Som om det er et alternativ å traske med joggesko på utmarsj i en stridssituasjon. 

Å gå med M77 er en treningssak. Og alle klarer det. Noen må kanskje bare tåle et par gnagsår, og at det er litt vondt i starten. De blir fort myke og gode med bruk. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veidemannsblod skrev (23 timer siden):

 

Noe av det mest latterlige en kan se. 

Ikke mye dagens "puter under armen"-ungdom tåler. Som om det er et alternativ å traske med joggesko på utmarsj i en stridssituasjon. 

Å gå med M77 er en treningssak. Og alle klarer det. Noen må kanskje bare tåle et par gnagsår, og at det er litt vondt i starten. De blir fort myke og gode med bruk. 

Jeg kan ikke se at det finnes absolutte argumenter mot noen av alternativene.

Jeg likte M77 godt helt fra barneskolen til godt forbi førstegangstjenesten, men fra ca. midt i førstegangstjenesten frem til midten/slutten av 20-årene ble de gradvis faset ut til fordel for andre sko og støvler.

Jeg vil fortsatt si at M77 er en OK allround støvel, mer enn god nok til å gjennomføre 3-mila, og den ble i mitt tilfelle hovedsakelig blitt byttet ut til fordel for mer spesialisert skotøy som er bedre tilpasset spesifikke behov.
Det sagt, da jeg for en tid tilbake kjøpte ett par M77 av nostalgiske årsaker, gikk jeg ikke mange meter før jeg innså at min tid med M77 er forbi. De siste årene har jeg utelukkende brukt skotøy uten hæl og med null eller tilnærmet null drop. Å gå tilbake til opphøyet hæl var nå blitt helt naturstridig for meg. Som du sier, kroppen kan tilvennes det meste med trening, men jeg ser ikke noe grunn til å trene inn en unaturlig fotstilling når jeg kan unngå det. Iaf. ikke nå som jeg er sivilist og kan velge hva jeg vil.

I en stridssituasjon ville jeg valgt det fottøyet som gir størst sjanse for å overleve, hvis det er tid til å velge. På vinterstid er det definitivt høye støvler, men på barmark - spesielt når en skal bevege seg rakt og / eller på hardt underlag, så kan en joggesko være bedre. Har konsekvent brukt løpesko uten membran på fjellturer sommer og høst de siste årene og kommer neppe til å gå tilbake til fjellsko. 
Nå er jo en militærstøvel gjerne valgt utfra en helhetlig tankegang om PPE og sånn sett vil de færreste joggesko gi tilstrekkelig beskyttelse mot varme/kulde, kjemikalier, splinter osv, så det vil i de fleste sammenhenger være førstevalget, men god beskyttelse hjelper jo lite hvis du ikke beveger deg rask nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anta at Forsvaret ikke vurderer joggesko som sitt nye stridsfottøy for helårsbruk. 

Nytt fottøy skal tilstrebe "GODT NOK" til hele Hæren, Luftforsvaret, Sjøforsvaret og Heimevernet. Spesialstyrkene er trolig noe mer fleksible. Tenker den største gevinsten med å erstatte den gamle traver M77, vil være en mer "ferdig inngått" støvel. Den må være uten membran, være robust i materialene, lett å vedlikeholde, tørke raskt og ha en såle med bedre grep enn M77. I tillegg må fasong være kompatibel med bruk av fotposer. Blir spennende å se hva de ender med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veidemannsblod skrev (18 timer siden):

Vil anta at Forsvaret ikke vurderer joggesko som sitt nye stridsfottøy for helårsbruk. 

Nytt fottøy skal tilstrebe "GODT NOK" til hele Hæren, Luftforsvaret, Sjøforsvaret og Heimevernet. Spesialstyrkene er trolig noe mer fleksible. Tenker den største gevinsten med å erstatte den gamle traver M77, vil være en mer "ferdig inngått" støvel. Den må være uten membran, være robust i materialene, lett å vedlikeholde, tørke raskt og ha en såle med bedre grep enn M77. I tillegg må fasong være kompatibel med bruk av fotposer. Blir spennende å se hva de ender med. 

Jeg har nå tjenestegjort noen år i Forsvaret, i inn- og utland, så jeg har rimelig grei erfaring med M77. Den er etter min mening ganske akterutseilt, selv om den med godt vedlikehold enda er en ganske bra marsjstøvel. Jeg hadde forresten aldri noen større problemer med å gjennomføre 3-mila med M77, så at dagens rekrutter slipper unna med joggesko stiller jeg meg jo noe undrende til..  Etter min mening er sålen det største problemet med M77..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det ikke er risken for gnagsår som er årsaken til at det gås tre-mil med joggesko, men nettopp sålene. Mer presis, mangelen på demping. Deyt er nok der risikoen for føttene ligger. 

Jeg husker at jeg brukte innleggssåler, med demping, i feltstøvlene, på barmark, i hine hårde dager. Fungerte greit, men jeg eier ikke noen M77 på privaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste moderne fjellstøvler, i hvert fall av lignende type som feltstøvler, har nok i noe grad litt demping, og i hvert fall mer enn M77. 3-mila gås vel gjerne på ganske hardt underlag også. I terrenget er demping mindre viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (4 timer siden):

Er det egentlig vanlig med demping i sålen på fjellstøvler? Det er selvsagt mer hensiktsmessig med joggesko men det er vel litt i mot selve hensikten med en utmarsj kanskje.

Ganske mye demping i alle de fjellstøvler, jeg kan tenke på fra Meindl til Alfa mmm. De innersåler, som normalt følger med er som regel heller dårlige. Supplert med en dempende innleggssåle har jeg et par Alfa som gir "Luke Skywalker" fornemmelsen. Om vinteren har de dog en tykk filtinnersåle, som varmer bedre, men demper lite.

Men det kan også bli for mye demping, så "kontrollen går tapt. Kanskje superdempingen som reklameres så mye for er oppskrytt?? Barndommens sko var knallhard og uslitelig gummisåle!! Ernst Mensen løp vel enten barbeint eller med en knallhard lærsåle? Snakk om langdistanse her!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veidemannsblod skrev (På 16.1.2024 den 21.39):

Vil anta at Forsvaret ikke vurderer joggesko som sitt nye stridsfottøy for helårsbruk. 

Nytt fottøy skal tilstrebe "GODT NOK" til hele Hæren, Luftforsvaret, Sjøforsvaret og Heimevernet. Spesialstyrkene er trolig noe mer fleksible. Tenker den største gevinsten med å erstatte den gamle traver M77, vil være en mer "ferdig inngått" støvel. Den må være uten membran, være robust i materialene, lett å vedlikeholde, tørke raskt og ha en såle med bedre grep enn M77. I tillegg må fasong være kompatibel med bruk av fotposer. Blir spennende å se hva de ender med. 

Ja, blir spennende å se hva de ender på. For min del fungerer M77 godt, men da med privat dempe-såle. Håper de klarer å sette sammen et system med sko, forposer, innersåler og sokker som gjør at man slipper å supplere med egne innkjøp. Mulig det er variasjoner mellom avdelinger, men har kun fått ut innersåler i ullfilt med "papp" under. Har derfor supplerte jeg med dempesåler i førstegangstjenesten og nå i HV. Opplever da at M77 fungerer godt som "allroundsko".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nubben skrev (41 minutter siden):

Ja, blir spennende å se hva de ender på. For min del fungerer M77 godt, men da med privat dempe-såle. Håper de klarer å sette sammen et system med sko, forposer, innersåler og sokker som gjør at man slipper å supplere med egne innkjøp. Mulig det er variasjoner mellom avdelinger, men har kun fått ut innersåler i ullfilt med "papp" under. Har derfor supplerte jeg med dempesåler i førstegangstjenesten og nå i HV. Opplever da at M77 fungerer godt som "allroundsko".

Pappen skal opp, da varer innersålen lenger, blir mindre komprimert og varmer derfor mer. Etter hver bruk tas innersålen ut og ullen "klores" opp slik at den er klar for neste bruk. Hvis man bruker de med pappen ned blir ullen flat og ødelagt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfjes skrev (3 minutter siden):

Pappen skal opp, da varer innersålen lenger, blir mindre komprimert og varmer derfor mer. Etter hver bruk tas innersålen ut og ullen "klores" opp slik at den er klar for neste bruk. Hvis man bruker de med pappen ned blir ullen flat og ødelagt med en gang.

Ja, pappen opp er absolutt best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M77 er vel spesiell i forhold til andre militære støvler, at de er skibindings kompatible! Muligens har finne og svensken noe sådan, men ellers ikke rundt om i verden.

Danske armeen fikk ny støvler for et par år siden - likner på "alminnelige" fjellstøvler. Ellers skal Norge, Sverige Finland, Danmark har felles klær mv. Billigere i stort innkjøp. Merkelig nok fikk et firma i HELLAS produksjonen - sikkert billigst på anbudet.

Elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
elgen skrev (På 20.1.2024 den 4.54):

M77 er vel spesiell i forhold til andre militære støvler, at de er skibindings kompatible! Muligens har finne og svensken noe sådan, men ellers ikke rundt om i verden.

Danske armeen fikk ny støvler for et par år siden - likner på "alminnelige" fjellstøvler. Ellers skal Norge, Sverige Finland, Danmark har felles klær mv. Billigere i stort innkjøp. Merkelig nok fikk et firma i HELLAS produksjonen - sikkert billigst på anbudet.


www.forsvaretsforum.no/feltsko-fma-forsvarsmakten/dette-er-svenskenes-nye-marsjstovel/363299 

bilde.png

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.