Gå til innhold
  • Bli medlem

Vi lager skal lage miljøvennlige fiskesluker!!


Joburs

Anbefalte innlegg

Jeg er en del av en studentgruppe som jobber med et prosjekt om å utvikle hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre og forsterket av andre miljøvennlige produkter. Vi er interessert i å få synspunkter fra andre fiskere som dere for å vurdere om det er et marked for slike produkter i Norge.

 

Her er noen spørsmål vi gjerne vil ha deres tanker om:

Ville du være interessert i å bruke hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

Hvilke fordeler ser du med slike sluker, og hva kan være eventuelle ulemper?

Hvor viktig er bærekraft og miljøhensyn for deg når du velger fiskeutstyr?

Hva ville du være villig til å betale for slike sluker sammenlignet med konvensjonelle kroker?

Er det andre aspekter eller funksjoner du ønsker å se i slike produkter?

Din tilbakemelding vil være til stor hjelp for oss i å utvikle et produkt som kan møte behovene til fiskere. Takk på forhånd for din deltagelse og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en spørreundersøkelse...? 🙄 Personlig føler jeg at slike ikke hører hjemme på et forum som dette, men det er sikkert delte meninger om det. Det er ikke uten grunn at mange forum/Facebookgrupper o.l. forbyr slike innlegg, de er «low effort» som det heter på godt norsk. Særlig når det er første innlegg fra nyopprettede brukere, da fremstår hele greia som et ønske om å hente kunnskap ut fra folk uten å gi noe tilbake.

I og med at dette virker å være i kommersielt øyemed er det vel ikke helt innafor retningslinjene til forumet?

Sitat

 §11. Markedsføring

Fjellforum skal ikke brukes til markedsføring eller lignende.

Bedrifter, organisasjoner, reisearrangører m.fl. har anledning til å skrive på Fjellforum så fremt det ikke omhandler egen markedsføring eller reklame for produkter eller tjenester. Innlegg skal i så fall ha ren informasjonsverdi for aktuelle produkter eller tjenester. Det skal fremgå i tråden hvem man representerer.

Ellers finnes det vel allerede wobblere av eksempelvis balsatre, såvidt jeg vet. Og du blander sammen sluker og kroker, som er to ulike ting.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joburs skrev (7 timer siden):

Jeg er en del av en studentgruppe som jobber med et prosjekt om å utvikle hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre og forsterket av andre miljøvennlige produkter. Vi er interessert i å få synspunkter fra andre fiskere som dere for å vurdere om det er et marked for slike produkter i Norge.

 

Her er noen spørsmål vi gjerne vil ha deres tanker om:

Ville du være interessert i å bruke hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

 

Enten det er fiskesluk eller fiskekrok du mener så vil det påvirke egenskapene til sluken om det har noe trevare i seg. Ser for meg at den ikke får riktig gange eller flyter på overflata.

Jeg holder meg til det som funker, har iallfall ikke sett noe om at de slukene per dags dato er så miljøskadelige. I Norge er vi jo ganske nøye på sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Joburs said:

Jeg er en del av en studentgruppe som jobber med et prosjekt om å utvikle hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre og forsterket av andre miljøvennlige produkter. Vi er interessert i å få synspunkter fra andre fiskere som dere for å vurdere om det er et marked for slike produkter i Norge.

 

Her er noen spørsmål vi gjerne vil ha deres tanker om:

Ville du være interessert i å bruke hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

Hvilke fordeler ser du med slike sluker, og hva kan være eventuelle ulemper?

Hvor viktig er bærekraft og miljøhensyn for deg når du velger fiskeutstyr?

Hva ville du være villig til å betale for slike sluker sammenlignet med konvensjonelle kroker?

Er det andre aspekter eller funksjoner du ønsker å se i slike produkter?

Din tilbakemelding vil være til stor hjelp for oss i å utvikle et produkt som kan møte behovene til fiskere. Takk på forhånd for din deltagelse og hjelp!

TekLed på gang? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen er interessant.  Den foregår for fullt i Saltstraumen, kanskje Norges mest populære fritidsfiskeplass i sjøen? https://www.nrk.no/nordland/saltstraumen-fylles-opp-av-tonnevis-med-sluker-og-milevis-med-snorer-1.16102032


Man trenger ikke å være kjemiker for å skjønne at 11 tonn med blysluker neppe er bra for miljøet? Ser man antall tonn over år, og et tenkt scenario der dykkerklubben slutter å plukke sluker fra havbunnen, så vil naturmiljøet i Saltstraumen bli ødelagt. At vi i Norge er nøye på det som skjer under havoverflata? Det må i så fall ha begynt i dag.  

Nå fisker jeg aldri i Saltstraumen på grunn av turismen der, men jeg ville absolutt vurdert noe mer miljøvennlig enn Fireline og blysluk om jeg fiska der. 

Her er forresten et utdrag fra ECHA (European chemestry agency) - bakgrunnsrapporten for blyforbudet i blyhagl som ble gjeninnført i år. Rapporten er 404 sider lang, og 150 av disse sidene forklarer problemet med bly med tanke på miljøskader og menneskehelse. ECHA anbefaler forbud mot blysluker:
 

Sitat

The proposed restriction for the lead in fishing tackle is three-fold:

(1) a ban on placing on the market and using of lead fishing sinkers and lures with different transition periods depending on the weight of the lead fishing sinkers and lures,

(2) a ban on using fishing tackle rig or equipment intended to drop off intentionally sinkers, and

(3) the obligation to inform the buyers at the point of sale about the presence, toxicity and risk of lead to human health and the environment


Er enig om de betraktninger som gjelder spørreundersøkelsen!

Endret av ingen87
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (5 timer siden):

TekLed på gang? 

Det var det første som slo meg også. NTNUs eget emne i spamming.

Synes ellers at det er ganske avslørende at trådstarter oppretter bruker, lager en tråd (med en veldig dårlig og misvisende tittel i tillegg) og så forsvinner på minuttet. Om man er litt genuint interessert hadde man jo sjekka innom i løpet av et døgn for å kunne gi litt mer informasjon, svare på spørsmål og slikt.

Ser ellers at samme fyr har posta dette innlegget på flere forum: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/81384-vi-lager-skal-lage-miljøvennlige-fiskesluker/ (med samme skrivefeil i tittel – så åpenbar klipp og lim). De har forresten posta akkurat samme spørreundersøkelse på Fiskersiden tidligere, men da skulle de lage miljøvennlige kroker. De har altså bare bytta ut "kroker" med "sluker" i halvparten av teksten, noe som forklarer sammenblandingen mellom sluk og krok (og samme skrivefeil i tittel her også...): https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/81365-vi-lager-skal-lage-miljøvennlige-fiskerkoker/

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra de opplysningene vi har fått ved registrering av denne brukeren har vi ikke noe grunnlag for å tro at dette er noe annet enn et skoleprosjekt. Veldig fint derfor, hvis dere skal svare i tråden, at dere svarer på spørsmålene til ts og toner ned beskyldningene om spamming, kvaliteten på undersøkelsen, nyopprettede brukere etc. etc. Det er helt greit å ikke like spørreundersøkelser, da kan man la være å svare i tråden. 

 

Moderator 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hadde vært interessert, er veldig aktuelt med tanke på hvor mye forurensning i havet det er fra fiskeindustrien. Men mer aktuelt hadde vært fiskesnor som brytes ned naturlig (jeg har ikke peiling, men fra edderkoppersilk?). Har tenkt på dette i årevis da tonnevis av fiskesnor og avfall fra fiskernæringen havner i havet og på strender. Synes det var bra initiativ, jeg, men bør heller rettes mot næringen som er vel den største avfalls-synderen der. Men jeg synes det var god initiativ.  Tenker at den som finner opp nedbrytbar fiskesnor som allikevel tåler noe blir milliardær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/19/2023 at 1:55 PM, Joburs said:

Jeg er en del av en studentgruppe som jobber med et prosjekt om å utvikle hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre og forsterket av andre miljøvennlige produkter. Vi er interessert i å få synspunkter fra andre fiskere som dere for å vurdere om det er et marked for slike produkter i Norge.

 

Her er noen spørsmål vi gjerne vil ha deres tanker om:

Ville du være interessert i å bruke hjemmelagde miljøvennlige fiskesluker laget av tre i stedet for tradisjonelle kroker?

Hvilke fordeler ser du med slike sluker, og hva kan være eventuelle ulemper?

Hvor viktig er bærekraft og miljøhensyn for deg når du velger fiskeutstyr?

Hva ville du være villig til å betale for slike sluker sammenlignet med konvensjonelle kroker?

Er det andre aspekter eller funksjoner du ønsker å se i slike produkter?

Din tilbakemelding vil være til stor hjelp for oss i å utvikle et produkt som kan møte behovene til fiskere. Takk på forhånd for din deltagelse og hjelp!

Hele konseptet fremstår som idiotisk når det kommer fra noen som ikke en gang skjønner forskjellen på en sluk og krok. Kanskje greit å holde seg til noe man kan noe som helst om.

 

Grunnen til at fiskesluker lages i metall og plast er at man trenger tyngden og materialtettheten man får fra metaller for å kunne kaste slukene langt ut. Hvis man bytter ut metallet i en skjesluk med tre så klarer man ikke å kaste dem. Tenk deg hvor langt du kan kaste en 10 grams metallbit sammenlignet med en tilsvarende trebit som kanskje bare vil veie 2 gram.

 

Og det er også slik at metallsluker velges fordi at de synker, når fisken står langt nede i vannet trenger man noe som er tungt nok til å komme ned til dem. Tre vil bli flytende i overflaten eller knapt synke ned i vannet.

 

Derfor er den eneste typen "sluker" man kan lage i tre wobblere, som stort sett fiskes i elver eller dorges fra båt. Noe som bryter med reglene i de fleste fiskevann.

 

Det er også slik at miljøvennelighet har veldig lite å si når det kommer til tresluker, fordi at når slukene flyter så betyr det vanligvis også at man ikke setter seg fast i bunnen. Og da mister man også skjelden sluker.

 

Og du må ikke missforstå meg, jeg kunne veldig godt ha tenkt meg miljøvennelige sluker. Og jeg kjøper ofte wobblere som koster over 200 kr per stykk. Men realiteten er at den eneste typen sluk man reelt sett kan lage i tre er wobblere, som har et svært begrenset bruksområde og er den typen sluker hvor det vil utgjøre minst forskjell om de er miljøvennelige eller ikke ettersom man svært skjelden mister dem.

 

Det er kanskje greit å plukke et tema du kan noe om.

 

Bare prøv å kaste en stålkule kontra en trekule i tilsvarende størrelse og se hva som skjer.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Espen Ørud said:

Dette skulle Rapala tenkt på for lenge siden...

 

Og hvor forskjellig ville da Rapala's wobblere ha blitt? Når det er snakk om heltre så er det stort sett snakk om Rapala Original, en miljøvennelig versjon ville ha byttet ut plastleppen med et annet materiale og hatt miljøvennelig maling men det er egentlig alt man kan forandre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

 

Og hvor forskjellig ville da Rapala's wobblere ha blitt? Når det er snakk om heltre så er det stort sett snakk om Rapala Original, en miljøvennelig versjon ville ha byttet ut plastleppen med et annet materiale og hatt miljøvennelig maling men det er egentlig alt man kan forandre.

 

 

Nettopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sluk uten krok? Da slår man flere fluer i en smekk. Da blir det både miljøvennlig, bærekraftig og ikke minst mindre smertefullt for fisken. Med kamera i enden kunne det garantert blitt morro for den som fisker også. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (42 minutter siden):

Hva med sluk uten krok? Da slår man flere fluer i en smekk. Da blir det både miljøvennlig, bærekraftig og ikke minst mindre smertefullt for fisken. Med kamera i enden kunne det garantert blitt morro for den som fisker også. 

Tore

Tanken deres var vel kroker av tre. Jeg synes det de skriver om produktet på forumet Fiskersiden vitner om at de ikke har hatt særlig kjennskap til fiske og fiskeredskap før de satte i gang med prosjektet, da formuleringene er dels hyperbole:

Sitat

Hei og takk for svar TT, måten vi skal gjøre wobblerene mermiljøvennlig er via å fjerne plastikken fra "skjegget" til wobblerene erstatte limet brukt i produksjon med en miljøvennlig limaktig substans som ikke vil forurense vannet og forgifte marint liv i nærheten. Angående kvalitet av krokene så skal vi bruke en seig type tre for å unngå at de knekker eller at ulike deler av kroken løsner.

Jeg har ikke hørt om at limet i wobblere forurenser vannet og forgifter marint liv i nærheten. Da hadde jo dette vært forbudt å bruke i drikkevannskilder, vil jeg anta, hvis man forurenset vannet til en slik grad at fisk osv. blir forgiftet. Wobblerne må vel også være myntet på veldig små fisker hvis kroken skal være laget av tre som ikke knekker. Seig/myk krok vil jo ikke funke som en krok særlig lenge, da blir det jo litt som å feste en tannpirker på sluken/wobbleren... Og en krok av tre vil ikke være spiss lenge heller, særlig ikke hvis det skal brukes et mykt treslag, tenker jeg? Da ville jo fort enden på visa bli at man måtte bytte ut krokene oftere enn om de var av stål (som i og for seg ikke er særlig forurensende), og den miljømessige vinninga går liksom litt opp i spinninga for noe som har liten – om noen – faktisk påvirkning. Jeg hadde i alle fall ikke gidda å bytte krok for hver gang jeg fikk fisk liksom.

For all del, tanken og motivasjonen er god, men etter mitt syn kan det ikke ha vært gjort så veldig mye research i forkant, og man ender opp med å forsøke å løse et oppkonstruert problem.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (46 minutter siden):

Hva med sluk uten krok? Da slår man flere fluer i en smekk. Da blir det både miljøvennlig, bærekraftig og ikke minst mindre smertefullt for fisken. Med kamera i enden kunne det garantert blitt morro for den som fisker også. 

Tore

Dette er laget før. Det er dessuten bare å ta kroken av hvilken som helst sluk som har krok. Da har du 2 muligheter med 1. 

 

Ellers er det for lengst laget sluk med fintrådet garn/tråd i stedet for krok til f.eks horngjel. Fisken blir ikke kroket, men setter tennene fast i trådene og vikler seg fast. Er vel minst 20 år siden man var såpass innovativ..

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.