Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus har byttet gassboksprodusent, passer ikke lenger inni kjelen


jaknudsen

Anbefalte innlegg

Primus har byttet produsent fra koreanske Taeyang (som de fleste bruker) til greske Camper Gaz. Ny til venstre:

IMG_7466.thumb.jpeg.5ed7f5aff45a12c3946ed13b5e617da5.jpeg

De nye 230g-boksene har litt større diameter, som gjør at de ikke passer i min Optimus Terra Weekend HE-kjele:

IMG_7467.thumb.jpeg.56fe585d1b296d321209fe26460d73ce.jpeg

(den går ikke lengre ned)

 

Ganske irriterende, vil tro at en del andre kjeler/bokser også er laget for å akkurat passe en vanlig (dvs Taeyang) boks?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Espen Ørud skrev (1 minutt siden):

Hva er bakgrunnen for behovet for akkurat den størrelsen kjele?

Jeg bruker enten en titankopp som det ikke er plass til noen gassboks oppi eller en kjele som er så stor at jeg sikkert får oppi 2...

Hvis du velger 100g-boksene så får du fortsatt plass i kjelen....

Det er vel heller motsatt. Jeg har akkurat samme oppsett som TS da det er en kompakt og grei alt i ett løsning, med 230gr gassboks, kjele med varmeveksler, lokk, vindskjerm, optimus crux gassbrenner, fot til gassboks, piezotenner og en dæsj tørkrpapir. Alt relativt godt beskyttet og skranglefritt.

100gr bokser får plass, men tar bort litt av poenget med å ha deler som passer perfekt sammen for maks utnyttelse, kapasitet og beskyttelse. Og minimalt med skrangling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 minutt siden):

Det er vel heller motsatt. Jeg har akkurat samme oppsett som TS da det er en kompakt og grei alt i ett løsning, med 230gr gassboks, kjele med varmeveksler, lokk, vindskjerm, optimus crux gassbrenner, fot til gassboks, piezotenner og en dæsj tørkrpapir. Alt relativt godt beskyttet og skranglefritt.

100gr bokser får plass, men tar bort litt av poenget med å ha deler som passer perfekt sammen for maks utnyttelse, kapasitet og beskyttelse. Og minimalt med skrangling.

Hvis primusboksene var de eneste som passet så var det jo ren skjær flaks? ;-) Tipper det fortsatt er produsenter som har bokser som passer i systemet deres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (8 minutter siden):

Hvis primusboksene var de eneste som passet så var det jo ren skjær flaks? ;-) Tipper det fortsatt er produsenter som har bokser som passer i systemet deres....

Nja, når man (optimus) designer ett kjelesett som er ment å brukes sånn, så er det ikke ren og skjær flaks at de mest "populære" og utbredte gassboksene passer perfekt oppi. Som du sier er det fortsatt andre bokser fra Primus sin gamle produsent som passer akkurat like godt som de gamle primusboksene, men fortsatt dumt at primusboksene ikke passer siden mange selger dem og de nesten alltid er lett å få tak i.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at standardisering av ting er veldig kjekt. Da tenker jeg i form av en skikkelig standard, med oppgitte mål og toleranser, slik at utstyr fra ulike produsenter kan benyttes sammen. Det er jo til det beste for oss forbrukere, men også sett i et miljø- og bærekraftsperspektiv, at man ikke må kjøpe komplett sett fra f.eks. Primus for at ting skal passe sammen på grunn av et leverandørbytte. Litt på samme måte som krav om USB-C som ladeport på småelektrisk i dag fremfor Apple-løsningen med ekslusivitet.

Fryktelig slitsomt å måtte sjekke alle mulige kombinasjoner i fall enkelte har et bittelite avvik pådimensjoner fra resten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt av utvalget mitt, og Optimus, MSR, Biltema (forrige gen) hadde samme diameter som de gamle 230g boksene fra Primus.

Jeg pleier ikke pakke slik, men det er utrolig klønete å ikke fortsette med samme diameter.
Når en bruker toppmonterte brennere så kan det være lurt med fot på gassboksen for å få den mer stødig. Når Primus velger større diameter på boksen, så er det heller ikke gitt at foten passer på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (18 timer siden):

Hva er bakgrunnen for behovet for akkurat den størrelsen kjele?

Jeg synes 950ml er en praktisk størrelse, holder til f.eks. 2 x frysetørret middag, evt. én + kaffe/toddy. For en langhelg med litt varmefyring er det fint å få plass til en 230g-boks som gir ca 1,5t brenntid. Som andre skriver er det fint å få plass til «alt» i en relativt kompakt enhet. Har en annen mindre kjele (med 100g boks og mindre brenner) de gangene vekt/volum er ekstra viktig.

 

Espen Ørud skrev (18 timer siden):

Hvis primusboksene var de eneste som passet så var det jo ren skjær flaks? ;-) Tipper det fortsatt er produsenter som har bokser som passer i systemet deres....

Alle bokser fra Taeyang passer, men som det blir skrevet her er bokser fra Primus de mest vanlige, f.eks. på DNT-hytter.

 

Hege P. skrev (8 timer siden):

Er det kanten nede på den nye som er annerledes (ser slik ut på bildet)? Går boksen oppi kjelen dersom den settes opp/ned?

Både kanten og kroppen har litt større diameter (har ikke målt). Mener å huske at boksen ikke går langt nok inn opp/ned til at lokket kan lukkes helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (På 2.10.2023 den 16.47):

Nå har jeg målt; falsen/kanten på Taeyang er 109 mm i diameter, på Camper Gaz er den 112 mm. Støttebena passer heller ikke:

Sendte en mail til support med link til innleggene dine og tråden her.. Om det hjelper vet jeg ikke, men noen svarte nå på mailen i det minste:
 

Sitat

From: Support Primus <[email protected]>
To:
Subject: Re: Gassbokser - bytte av produsent , større omkrets på boksene
Date sent:    Wed, 4 Oct 2023 10:49:02 +0000

Hei,

Takk for ditt engasjement og for at du gjør oss oppmerksom på dette. Vi har nettopp tatt over Primus så jeg sender dette til rett avdeling her hos oss.

Ønsker deg en fin dag :)

Med vennlig hilsen
[....]
Customer service


Mye man ikke får med når det skjer:
Fra https://www.fenixoutdoor.com/fenix-outdoor-news-2023-primus/

Sitat

April 28, 2023

Fenix Outdoor has today completed its sale of Primus to Silva Group. In December last year, Fenix Outdoor AB entered into an agreement to divest Primus AB and its subsidiary Primus Eesti Ou to Silva Sweden AB.

We reported then that the closing was planned for spring 2023 and has today come to this point. Primus is now wold to Silva Sweden AB. Primus and Silva’s operations will henceforth be run in one company: Primus-Silva Sweden AB (previously Silva Sweden AB).

Fenix Outdoor will, in certain European markets, for a transitional period continue to sell Primus through its Global Sales segment. The products will also continue to be a natural part of Fenix Outdoor’s Frilufts segment’s product range.

The transaction is not expected to have any significant financial effect in Fenix Outdoor’s consolidated accounts.

Fenix Outdoor believes that Primus, in combination with Silva, has a significant growth and development opportunity and wishes the “newly created” Primus-Silva company all the best in its continued expansions.

For further information, contact CFO Thomas Lindberg, +46 703 33 17 63

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang beskjed om at MSR og Primus brukte samme produsent (og gass). Jeg ble aldri helt sikker (og MSR skryter av gassblandingen sin som om dette er noe de er alene om), men kanskje et godt tidspunkt for noen å finne ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (25 minutter siden):

Jeg fikk en gang beskjed om at MSR og Primus brukte samme produsent (og gass). Jeg ble aldri helt sikker (og MSR skryter av gassblandingen sin som om dette er noe de er alene om), men kanskje et godt tidspunkt for noen å finne ut?

MSR blir også produsert av Taeyang, og har samme beholder og innhold som f.eks. Biltema.

https://assets.tlecdn.net/SAFETY_DATASHEET/8/1717418/MSR_Safety_Data_Sheet.pdf

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/nb/c47ce12b-e73b-4486-b626-c27fe95fe8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (38 minutter siden):

MSR blir også produsert av Taeyang, og har samme beholder og innhold som f.eks. Biltema.

Er nok ganske like men MSR har 110 gram gass i «samme» boks som primus har 100 gram. 
 

Jeg har også spurt Primus, og fikk dette svaret;

Hei Morten,

Takk for at du tar kontakt. 

Vi har inte bytt tillverkare. Men det har kompletterats med gas från den grekiska fabriken (CampinGaz ligger i Frankrike, och har inget med detta att göra) när tillgång inte räkte för att täcka efterfrågan (var tilbake i 2021). Så det är endast någon enstaka gång som PowerGas har kommit från den fabriken.

Däremot kommer vår SIP gas från den fabriken och har den något större diametern.

Dessa PRIMUS gasbehållare passar i våre/PRIMUS kokkärl. Vi kan inte svara för andra tillverkare (kanske passar de även i optimus om man tar bort den meshpåsen som man på bilden sitter sitter runt gasbehållaren, och ökar diametern ytterligare)?

 

Er det noe mer vi kan hjelpe med så er det bare å ta kontakt.

Ha en fin dag videre :)

Sip gassen har jeg ikke testet, men bør vel tas i en egen tråd! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.