Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft med tzip, yay or nay?


Anbefalte innlegg

Noen som har testet packraft med tzip og har lyst til å fortelle hvordan det var? 

Skal padle dobbelt packraft på lengre tur med barn og vurderer muligheten, det er p.t en svært overlastet packraft og barnet får ikke noe utsikt, sitter bare og kikker inn i rompa på sekken (hvilket jo er ok, men tzip virker mer praktisk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Tzip er jo uansett genialt for å tømme den kjapt for luft og gjøre det lettere å rulle sammen.Finnes vel ingen ulempe, annet enn ekstra kostnad?

Tja, har hørt noen trekke frem at det er et ekstra punkt å vedlikeholde / punkt som kan feile, og at de derfor kunne tenkt seg packraft uten i retrospekt. Kommer vel i grunn an på hvor mye man bruker funksjonen også, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (36 minutter siden):

Tja, har hørt noen trekke frem at det er et ekstra punkt å vedlikeholde / punkt som kan feile, og at de derfor kunne tenkt seg packraft uten i retrospekt. Kommer vel i grunn an på hvor mye man bruker funksjonen også, vil jeg tro.

Nå har jeg hatt dykkerdrakter og padledrakter i 15 år som har fått knallhard og hyppig bruk uten vedlikehold. Ingen har noengang sviktet, heller ikke noen jeg kjenner har skiftet glidelåser. Dette er solide kvalitetsprodukt, jeg tror heller sømmer/sveiser ellers på båten er svakere punkt. 

Det er ikke noe å vedlikeholde på disse, annet enn å smøre litt hvis du vil den skal gli litt lettere.

Eneste jeg har blitt fortalt er at man ikke skal knekke glidelåsen hardt når den pakkes ned. Derfor bør man rulle tørrdrakter og packrafter sammen med glidelåsen ytterst i rullen.

Men om andre har motsatt erfaring, er det selvsagt reellt det også.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 minutter siden):

Nå har jeg hatt dykkerdrakter og padledrakter i 15 år som har fått knallhard og hyppig bruk uten vedlikehold. Ingen har noengang sviktet, heller ikke noen jeg kjenner har skiftet glidelåser. Dette er solide kvalitetsprodukt, jeg tror heller sømmer/sveiser ellers på båten er svakere punkt. 

Det er ikke noe å vedlikeholde på disse, annet enn å smøre litt hvis du vil den skal gli litt lettere.

Eneste jeg har blitt fortalt er at man ikke skal knekke glidelåsen hardt når den pakkes ned. Derfor bør man rulle tørrdrakter og packrafter sammen med glidelåsen ytterst i rullen.

Men om andre har motsatt erfaring, er det selvsagt reellt det også.

Jeg videreformidler bare noe jeg har sett noen andre skrive (tror det var her inne). Jeg har ikke erfaring med det selv, og heller ikke dykkerdrakt osv., så det har du nok mye mer erfaring med enn meg. Jeg syntes også det hørtes ut som et litt «oppkonstruert» problem, men tenkte at jeg kunne nevne det uansett. Men erfaring og innsikt er jo enda bedre! Jeg har inntrykk av at slike glidelåser er ganske solide greier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tzip på min, har aldri brukt det. Skulle jeg ha kjøpt i dag, ville jeg ha droppet det. På turene jeg foretar blir det en del bæringer, å bruke innsiden av packraft for å transportere utstyr blir for tungvint. Dersom man planlegger turer med minimalt med bæringer kan det ha noe for seg, men jeg har erfart et det er ikke slik jeg benytter packraften.

 

Jeg tror tzip kan være en fordel dersom man har behov for å reparere packraft, men har ikke hatt skader på min enda. 

 

Dersom du benytter en liten batteridrevet pumpe for å fylle packraft (noe jeg anbefaler), så kan man bruke den også til å enkelt tømme packraft fullstendig for luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt erfaring med tizip fra tørrdrakt, veldig bra greier men det advares stadig om at de har mindre holdbarhet enn packraften i seg selv. Selv så valgte jeg å unngå det, rett og slett fordi jeg er bekymret for at jeg feks skal padle til en øy, få ødelagt glidlås og så ikke komme meg tilbake.

 

Anfibio har forøvrig et intressant konsept med sin RTC, altså Roll Top Carry, hvor man ruller sammen toppen på samme måte som en pakkepose for å gjøre den lufttett. Mer holdbart enn Tizip.

 

Men jeg har selv 3 packrafter og jeg har ikke verken Tizip eller Roll Top på noen av mine og jeg vil ikke ha det heller. Som noen andre her sa, det er ikke slik jeg bruker packraften. Packraftene mine blir brukt til relativt korte padledistanser og jeg har kjøpt 3 stykk på rad og den siste jeg kjøpte var Anfibio Nano SL, som er en superenkel modell som veier 800 gram. Det er den jeg faktisk ender opp med å ha med meg å bruke gang på gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dobbel packraft med tzip, men har ikke brukt muligheten til å frakte bagasje i pongtongen(e) enda. 
Frem til nå har ungene fått plass selv om jeg har hatt med en 120 ltrs sekk på tur.

Men planlegger å ta muligheten i bruk neste gang vi skal på tur med den, da det begynner (eller har vært en stund) å bli litt trangt for de. (I støytene sitter de to foran)
I tillegg har jeg irritert meg mer enn en gang over sekken som stikker opp og blokkerer utsikten fremover en del, og det samme har for så vidt ungene også...

Denne packraften brukes hovedsakelig på større vann der der det er minimalt med forflytning mellom vann (typ Losby Vassdraget), så behovet for sekk er egentlig ikke tilstede. Dog er innfarten til vannet enn av bøygene for at jeg ikke har tatt i bruk muligheten for bagasje i pongtongen(e) hittil. Blir litt smør på flesk om bagasjen er pakket i sekk under turen inn til vannet og så skal pakkes i mindre pakkposer for å stappes inn i pongtongen(e).

Jeg har derfor sydd til noen stropper for å bruke med Arcteryx Alpha FL 45 sekken min, slik at pakkposene (forholdsvis 'liten' diameter og lange) kan stroppes på siden av sekken.

 

image.thumb.png.cd3a5fb8273deaeeee9275c5da89af99.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt glidelås igjen. (Mitt bruk er veldig annerledes enn trådstarters) For meg brukes zip-en bare til å slippe ut luft. Ellers er den i veien. Jeg har hatt noen tilfeller av at det siver ut litt luft, og da handler det gjerne om at det har kommet noe rusk i låsen. Den må smøres av og til, for ikke å bli for tung å dra. 
Det største ankepunktet for meg er at den påvirker hvordan man kan pakke båten sammen. 
Hvis man vil flytte seg litt mellom vann uten å tømme den for luft, blir den ganske uhåndterlig med vekt inni tuben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg droppa det da jeg kjøpte mine båter. (har to MRS Microraft L). 

Ekstrakostnad betyr ikke noe, ,men at det er mer som kan bli ødelagt, mer å vedlikeholde, og at man må være ekstra på vakt ved sammenbretting/rulling, gjorde at jeg droppa. 

Bruker båtene mest til dagsturer, da trenges det ikke. Og skal jeg på overnattingsturer (som i helga, to netter gjennom Nordmarka), blir det en del bæreetapper mellom vanna, og alt får greit plass i sekken. Jeg har en dekkbag til ting jeg vil ha tilgang til undrer padling, den hempes jo bare av og bæres lett på gåstrekkene. 

Hva reparasjon angår, så tenker jeg (naivt?).. om et blir rift/hull, enten på ut eller innside, lappes det som en sykkelslange. 

Har vel godt over 100 turer nå, siden høsten 2020, og aldri savna t-zip.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.