Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til en på 205cm


anetteh

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til et telt til de turene kjæresten er med. Det er ikke så ofte, og kun sommerstid, så jeg tenker max 3000kr. Så får vi heller oppgradere om interessen hans stiger.

Men utfordringen er at han er 205cm høy, vi ønsker et telt med to innganger som er minst 115cm høyt innvendig og minst 225 langt. Samtidig som at vekten ikke trenger å overstige 2,5kg.

Har ikke behov for stort fortelt men vil jo gjerne ha lav vekt. Så skjønner jo at kriteriene høyde, lengde, vekt og pris ikke gjør det lett, kanskje heller ikke mulig. 

Jeg har ett msr acces 2 som jeg bruker alene og det er for lite for han.

Er det noen som har noen tips til telt, eller må vi mot lavvo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at det er kuppeltelt som oftest stiller med bedre liggelengde, spesielt om eventuelt tunneltelt ikke har rette endevegger. Har det ikke det, så er oppgitt lengde i praksis mye kortere.

Mine tunneltelt har iflg specs innvendig lengde på hhv 220 og 225, men jeg føler jeg på 183 cm makser den praksise lengden. Til sammenligning har de to kuppelteltene mine samme lengde iflg specs (220 og 225), men på de opplever jeg et hav av ekstra plass i lengden, mye fordi veggene går "rett opp" og ikke skråner opp fra gulvet.

Verdt å være obs på.

Jeg tror også du må på tyngre og dyrere, men sjekk Finn! Mange kupp som kan gjøres der.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fruen bruker et Sea to Summit Telos TR3. Det har en innvendig takhøyde på0 128cm og er 230cm langt. Veier vel 2,2kg. Gikk fra Helsport Reinsfjell 2 og liker den ekstra takhøyden utrolig godt. 

Til sommerbruk er det ypperlig. Kan ta av ytterteltet eventuelt rulle det helt opp, så det god lufting på varme dager. 

Prismessig har jeg sett det på tilbud flere ganger til rundt 4500kr, men det er jo fortsatt et stykke over 3000kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter tankegangen om tunneltelt. Hvis det er så at typen bare blir med ut en sjelden tur, og gjerne hvis det er godvær i tillegg ville jeg sett på et vanlig tunneltelt der man om natten legger innerteltet ned og erstatter dette med "bug-bivys". F.eks en slik: https://www.garagegrowngear.com/en-no/products/bristlecone-bivy-by-katabatic-gear?variant=41678788198587. Da kan du tenke vanlig superlett telt til deg selv ved neste investering, og eventuelt ha med en bivy-bag til hver av dere ved soving. Så bruker du bare hele teltet når du er på tur alene eller med venninner. 

Alternativt telt: Dan Durston X-mid 2 p solid, rett over kiloen i vekt, to innganger, 114 cm sittehøyde, forholdsvis langt. Ta ned innerteltet ved nattebruk, sett det opp igjen for daglig bespisning osv når myggen herjer. Er  dyrt, ca 300 US dollar + frakt, krever staver for å stå, men veier betraktelig mindre enn alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går opp fra 2 til 3 personers telt, så kan han ligge litt diagonalt. Da funker det meste. Den litt større bredden gjør at man heller ikke trenger være like kravstor på plass i ytterteltet. (Hilsen en på 199). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped gemini 3 leverer på liggelengden, og vel så det. Søk på finn.no. Lengste teltet jeg har prøvd, med mine 190cm hadde jeg 30cm ekstra å gå på. 

Ellers kan du sjekke marmot limelight i forrige utgave. Sikkert billig på enkelte butikker, evt finn. Har helt rette vegger så den leverer på lengde. Tyngre enn du ønsler men du ber kanskje ke om for mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er selv 206, og har funnet ut at rette endevegger har alt å si (duh!).

Jeg har nylig kjøpt et Durston X-Mid 2, som i praksis er et 1P telt for meg. Litt skråere endevegger enn jeg hadde trodd/håpet…

Har også testet Marmot Limelight 2P som er nevnt , som jeg likte ganske godt bortsett fra litt små fortelt. Målt til 220cm reell liggelengde og så og si rette endevegger. 
 

Hadde jeg ikke kjøpt X-Mid hadde jeg nok kjøpt dette for stuetesting:

https://barentsoutdoor.no/product/stetind-2-ultralight-skjonnhetsfeil/


@Marius Engelsen Har 2P Orion teltene fått like lang liggelengde som 3P? Mener å huske at 2P var kortere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.