Gå til innhold
  • Bli medlem

Tynn sommerull, som er mer holdbart en Devold Breeze


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Har Devold Breeze i t-skjorte, longsleve og stillongs. Rett nokk brukt en god del, men det er ikke særlig holdbart. 

Må snart bytte ut noe av garderoben, men til hva? (siden jeg ikke er i stand til fikse klær selv, har jeg fått bistand av en ekspert, men det begynner også å gå i oppløsning). Vasker selvsagt ikke mellom hver gang. 

Kanskje noe som er blanding av merino og  noe annet? 

(har en tynn ulltrøye fra Devold, utgått modell, Energy. Den har kjørt seg ganske bra, og vesentlig bra i lengre tid en Breeze. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt tynn sommerull kan du egentlig ikke regne med holder så mange sesonger. Jeg holder meg til Devold, Brynje og Aclima på ull, gode erfaringer med alle, men styr unna "design" plaggene.

Skal du ha noe som varer lenge må du etter min erfaring kjøpe noe som er ullblanding eller noe som er litt tykkere.

 

Forresten gode erfaringer med ull fra dovrejell fra magasinet.no også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Krankman said:

Jeg har flere av tskjortene deres, og liker de kjempegodt, men de kunne godt vært mer solide. Etter bare noen måneder bruk (hvor jeg vekslet mellom to stk) så var det slitasjehull både under armene og på ryggen der jeg har festene til bukseseler. Ingen andre tskjorter jeg har hatt har fått hull der før.

Testet ut livstidsgarantien deres, og ble fortalt at det gikk raskere å fikse selv, da det bare var ei dame som sydde innimellom, så det tok fire uker, og når jeg fikk de tilbake ble jeg skuffet. Satt på noen lapper som var sydd sånn at jeg hadde trodd det var min egen søm fra barneskolen. 

Alt i alt er jeg veldig glad i Northern Playground-klærene mine, men skulle ønske de var mer solide, og at de gjorde en bedre jobb på reparasjon. At man kan gå 60 dager uten vask er også feil, eller hva de reklamerte for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (12 timer siden):

Men er andre her enig i at Devold Breeze ikke er super-holdbart? 

Devold Breeze er et veldig behagelig plagg, men de to skjortene jeg har hatt er nå begge pensjonert. Den ene pga at den tovet seg (min feil), den andre rett og slett pga slitasje. Jeg tror ikke Devold er mindre holdbart enn andre merker, jeg tror bare at så tynne plagg i 100% merinoull med aktiv friluftsbruk ikke kan forventes å vare veldig lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ei ny t-skjorte i vår, type Smartwool Active ultralite short sleeve. Ull og tencel. Sidan eg er i første sesong er det vanskeleg å seie noko om slitestyrke, men det er i alle fall den svalaste tskjorta i ullmix eg ha prøvd. Blir fleire på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også inntrykket av at Devold Breeze ikke tåler stort, mulig det er fordi jeg er mann og ikke kan bruke en vaskemaskin. Har flere stykker og de har ikke vart i mer enn ett par måneder med litt aktivt hverdagsbruk. Men det er ett utrolig behaglig plagg å ha på seg, synd det er å regne som engangsplagg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovre ullundertøy. Jeg har brukt Dovre mye og også hatt noen plagg fra Devold. Kvaliteten kan ikke sammenlignes. For meg så holder Dovre mange ganger lenger enn Devold. Vasker det på 40 grader og det holder passform og kvalitet. Jeg er dog forsiktig med sentrifugering. Dovre er ikke samme merkevare som Dovrefjell bare for å avverge den misforståelsen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke ull som trådstarter etterspør (så skjønner egentlig ikke hvorfor jeg nevner den...) men jeg bruker denne hele tiden på tur. Puster som ett nesehorn og er ferdighullet fra fabrikken (tusner av hull).

Kan dog medføre artig mønster på skuldre ved bæring av sekk, samt en viss Freddy Mercury vibe om du går på butikken med den. 

Men SLITESTERK er den ihvertfall...

Greit. Carry on!

 

https://www.brynje.no/super-micro-t-shirt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Brynje ser jeg ut som en person jeg ikke vil være som bedriver "aktiviteter" jeg ikke kan gå god for, så det brukes kun om vinteren.

Hørte noen rykter i sin tid om at tynn ull kunne ha svalende effekt i varmen, det har jeg til gode å oppleve, men nå blir jeg varm uansett. Og veldig greit å slippe å vaske så ofte. Og på overnattingsturer er det greit å ha med et par trøyer og bytte på uten at det stinker. (vasker heller ikke syntet hver gang, men skyller godt, men det kan jo stinke. litt) Bruker syntet når det heller over mot trimming. 

Mest slitasje har jeg faktis fått på mage/bryst, men det er jo da naturlig nok hofte og bryststroppene. Skuldrene er ikke slitt. 

Stilongs blir slitt på innside lår. Hiking-modellene tåler naturlig nok mer. 

Men mye bra tips her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg opplever at tynne ullskjorter (T-skjorter) av de fleste fabrikat lett får slitehull - først små som ekspanderer raskt (rakner) om man ikke stopper med nål og tråd.

Det er kommet på markedet en alternativ måte å spinne merionofibre til ullskjorter som kalles Nuyarn og som lover bl.a økt slitestyrke. Noen som har testet ut skjorte(r) med Nuyarn og kan dele erfaring? 


https://nuyarn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.