Gå til innhold
  • Bli medlem

Vom som er utgått.


fjellræv

Anbefalte innlegg

Har hatt vom i fryseren litt over 2 år nå, den har ikke vært tint og har vært fryst hele tiden. Det er vell ikke noe problem å gi det til hund selv om den er gammel? 
overtok hund idag så greit om jeg kunne bruke den opp tenkte jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fjellræv skrev (10 timer siden):

Har hatt vom i fryseren litt over 2 år nå, den har ikke vært tint og har vært fryst hele tiden. Det er vell ikke noe problem å gi det til hund selv om den er gammel? 
overtok hund idag så greit om jeg kunne bruke den opp tenkte jeg. 

Jeg var ikke klar over at Vom hadde forbruksdato :-) Tenker at det er null stress å gi disse til hunden, hadde iallefall gitt disse til mine, de spiser mye rart uansett når de får anledning, så de har mage til å tåle dårlig "kjøttkvalitet". Jeg har ofte gitt Vom som har både vært tint og fråsset flere ganger uten at jeg har sett merkbar forskjell på skiten som kommer ut i den andre enden. Ville vært mer skeptisk til dato på tørrfor og kvalitet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, fjellræv said:

Har hatt vom i fryseren litt over 2 år nå, den har ikke vært tint og har vært fryst hele tiden. Det er vell ikke noe problem å gi det til hund selv om den er gammel? 
overtok hund idag så greit om jeg kunne bruke den opp tenkte jeg. 

Det spørs litt, er fryseren -18? -24? -30? -40?

Bakterier dør ikke i fryseren og utviklingen stopper heller ikke helt opp, det som skjer i stedet er at det bare går saktere og saktere frem til, som om det er trygt er avhengig av hvilken temperatur den holdt før du la den i fryseren samt hvilken kondisjon den var i når den gikk i fryseren første gang.

Det sagt så går det sikkert fint, men du kan vurdere å varmebehandle for sikkerhets skyld. Hvis du får opp temperaturen til 70 grader et minutt så vil det drepe det meste av bakterier som kan ha utviklet seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

Det spørs litt, er fryseren -18? -24? -30? -40?

Bakterier dør ikke i fryseren og utviklingen stopper heller ikke helt opp, det som skjer i stedet er at det bare går saktere og saktere frem til, som om det er trygt er avhengig av hvilken temperatur den holdt før du la den i fryseren samt hvilken kondisjon den var i når den gikk i fryseren første gang.

Det sagt så går det sikkert fint, men du kan vurdere å varmebehandle for sikkerhets skyld. Hvis du får opp temperaturen til 70 grader et minutt så vil det drepe det meste av bakterier som kan ha utviklet seg.

 

Vet ikke hvor kaldt men en sånn vanlig "husholdningsfryser". Bikkja virka ikke sånn kjempebegeistret for den, mulig den var litt uttørka etter å ha vært i frysern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, fjellræv said:

Vet ikke hvor kaldt men en sånn vanlig "husholdningsfryser". Bikkja virka ikke sånn kjempebegeistret for den, mulig den var litt uttørka etter å ha vært i frysern.

Det stiller du inn selv, jeg har sånt amerikansk kjøleskap med fryser på ene siden og kjøleskap på den andre, og der kan jeg velge temperatur mellom -18 og -24. Det er vel ganske normalt for moderne frysebokser. Mens bestemutra's gamle frysemonster fra 80 tallet går vel ned til -45. :) Hvis du ikke vet må du sjekke egen boks. Det er sannsynligvis en instilling på siden av den et sted. Eventuelt kan du legge et termometer i boksen.

 

Men som du nevner, det er ikke bare matsikkerheten men også smaken det går ut over når ting ligger i lang tid. Det blir uttørket, mister smak og får gjerne også en bismak etter hvert. Tommelfinger-regelen for fryst mat er faktisk at det kun holder i 3 måneder. Men hvis det er skikkelig vakumpakket i en kald fryser holder det i min erfaring en god del lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.