Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kan man parkere når man skal på kajakk og camping tur på Femund?


Håvard-

Anbefalte innlegg

Hei!

I sommer har jeg tenkt på å prøve noe nytt og jeg driver å sikter meg inn på kajakk og camping. 

Jeg er relativt "ny" i villmarkslivet og jeg har aldri vært på en lengere kajakk tur eller vært på Femund. Har funnet frem til flere campingplasser i Femund området, men jeg føler litt mer for å campe "der ute" og kanskje ta noen toppturer også. I den forbindelse har jeg prøvd å finne ut hvor jeg trykt kan parkere bilen gratis (eller ikke veldig dyrt) i en uke eller to? 

Jeg har forstått at det er to "innganger" til Femund, en i nord og en i sør. Jeg er noe usikker på hvilken retning jeg kommer ifra enda. Jeg har heller ikke bestemt meg for hvor i Femund jeg skal padle, men jeg har sett på flere "turer" på denne nettsiden https://www.femundcanoecamp.no/femund-og-isterens-strender. Er det noen som har forslag til parkering som f.eks. passer med en eller flere av turene på linken? 

Over til en helt annen sak, er det noen som har en formening av hva slags type kajakk jeg burde skaffe meg? Det står vel imellom en havkajakk eller en rekreasjonskajakk, men jeg lener mot en havkajakk med tanke på plass til oppakning, jeg har sett på en av disse https://www.westsystem.no/produkt/vega-designs-expedition-518-hv/.

Det skal sies at jeg kun har padlet med kajakk engang tidligere, det var med en såkalt rekreasjonskajakk på en liten og stille innsjø, som jeg mener å huske at var litt breiere enn den type havkajakk jeg har sett på, mener at den kanskje så litt ut som denne https://www.xxl.no/azul-expedition-10-rekreasjonskajakk/p/1219165_1_style?page=1.

Ser frem til tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok gått for en havkajakk, betydelig raskere å padle enn rekreasjonsmodellen. Du bør definitivt få deg ett kurs i våttkortstigen til padleforbundet før du legger ut på Femunden, det handler om sikkerhet. Grunnkurs alternativt introkurs vil være en god investering.

Femunden kan være lumsk, bølgene blir korte og krappe. Ikke lange slake som dønninger på havet.

Jeg aner ikke hvor det er gratis parkering. Elgå har god kapasitet på parkering, men der må du betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Håvard- kajakken fra West System har en veldig hyggelig pris, og den har en fin lengde og lastekapasitet. Plast tåler også mye.

Av de to kajakkene du har sett deg ut så ville jeg nok gått for den.

Det du bør legge merke til er at den er veldig tung. Den veier 29 kg. Det er ganske mye, spesielt hvis du skal løfte den opp og ned fra biltaket alene.

Du kan få tak i kajakker som er (mye) lettere enn den fra West System. Ulempen er at du kanskje må litt opp i pris. Du kan sikkert finne noen fine brukte kajakker på finn, eller sjekke ulike forhandlere. Ser at Padlespesialisten i Arendal har sommerkampanje nå:

https://www.padlespesialisten.no/categories/kajakksommer

De selger også pakker der du får med padleårer m.m. Det kan være greit å stikke innom en padlebutikk og se på utvalget. Da får du også muligheten til å prøvesitte kajakker eller til og med prøvepadle de :)

Lykke til!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tidligere her unntatt at 29 kg er ikke tungt for en plastkajakk. Du bør absolutt bruke plast havkajakk med spruttrekk på Femunden. Plastkajakker er robuste og man kan padle rett opp på rullesteinsstrender. Jeg har padlet mye på Femund og omkringliggende områder. Man skal lete for å finne betalingsparkering.

Jeg har stort sett brukt Prijon Yukon Expedition, en super robust tur- og ekspedisjonskajakk som tåler alt. Veier 27 kg, 4,4 m lang. Bra lastekapasitet og kombinerer sjø - og elveegenskaper. De lages dessverre ikke lenger så man må satse på brukt. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=264203269

Legger ved noen bilder fra tur fra Synnervika nord i Femund til Røros via tømmerrenne, Feragen og Håelva. Elva kan være litt vanskelig ved liten vannføring, men man kan avslutte turen hvor som helst langs elva da veien ikke er langt unna. Vi kom oss tilbake til bilen ved å ta buss fra Røros til Synnervika.

Ellers er det et underforum for kajakk og kano der det er masse tips om utstyr og turer:

https://www.fjellforum.no/forum/40-kano-kajakk-eller-packraft/

20190814_123431.jpg

20190814_112304.jpg

Screenshot_20190812-174945_Samsung Internet.jpg

20190814_130807.jpg

20190814_144709.jpg

20190814_103843.jpg

Endret av peik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal den bare brukes på vann, eller også på hav? 

De grønne kajakkene i innlegget over er korte rekreasjonskajakker. De er nok grei til sitt bruk og fine kajakker på ferskvann, men ikke om du har tenkt å padle lengre distanser på åpent hav.

En glassfiberkajakk tåler alt du utsetter den for, og kan repareres og shines opp enkelt i motsetning til en plaskajakk. Det bråker fælt når du får små riper i den, men plast er mykere og får dypere riper. Men det bråker lite når den ripes opp, så det føles ut som den tåler mer. Plast bør ikke oppbevares utvendig i sterk sollys (uv-stråling) eller varme steder over tid.

En kajakk bør uansett prøvesittes, helst prøvepadles. En kajakk til bruk på havet bør sitte på kroppen som en god jeans med god kontakt med lårstøttene/knestøttene.

Uansett om man padler kajakk, kano eller pacraft - alltid padle i forhold du vet du kan redde deg selv om du velter.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 20.6.2023 den 13.09):

Skal den bare brukes på vann, eller også på hav? 

De grønne kajakkene i innlegget over er korte rekreasjonskajakker. De er nok grei til sitt bruk og fine kajakker på ferskvann, men ikke om du har tenkt å padle lengre distanser på åpent hav.

En glassfiberkajakk tåler alt du utsetter den for, og kan repareres og shines opp enkelt i motsetning til en plaskajakk. Det bråker fælt når du får små riper i den, men plast er mykere og får dypere riper. Men det bråker lite når den ripes opp, så det føles ut som den tåler mer. Plast bør ikke oppbevares utvendig i sterk sollys (uv-stråling) eller varme steder over tid.

En kajakk bør uansett prøvesittes, helst prøvepadles. En kajakk til bruk på havet bør sitte på kroppen som en god jeans med god kontakt med lårstøttene/knestøttene.

Uansett om man padler kajakk, kano eller pacraft - alltid padle i forhold du vet du kan redde deg selv om du velter.

En grei rekreasjonkajakk som Børge Ousland bruker på sine rekreasjonturer i Nordishavet og Patagonia ... :D

Den er ikke optimal på åpen sjø pga fasongen som er et kompromiss mellom elv, flatt vann og sleping/pulkbruk. Vi har stort sett slept dem over myrer, lyng og siv mellom vannene. Pakker man det meste under dekk er den grei å dra gjennom kratt og buskap, noe som har kommet til nytte mange ganger.

BO_FJL07_059_08+copy.jpg

ekspedisjonssjefen.jpg

319b2819-7a58-4263-81f7-b007f590812e.jpeg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (5 timer siden):

En grei rekreasjonkajakk som Børge Ousland bruker på sine rekreasjonturer i Nordishavet og Patagonia ... :D

 

BO_FJL07_059_08+copy.jpg

ekspedisjonssjefen.jpg

319b2819-7a58-4263-81f7-b007f590812e.jpeg.jpg

Nemlig. En kort, bred og treg balje som er grei å bruke som pulk ;) 

Ikke en lettdreven sjøsterk og rask havkajakk med gode sjøegenskaper til bruk på tur langs norskekystenZ

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
fjellræv skrev (9 timer siden):

Må man kjøpe billett på forhånd om man skal ta båten (Femund 2)? Eller kan man kjøpe når man kommer på båten?

Når jeg var på båten nylig fikk jeg inntrykk av at man kunne betale for billetten ombord. Jeg forhåndsbetalte en times tid i forkant bare. God dekning rundt hele Femunden til å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et spm til, reiser til femund imorgen men lurer på hvordan terrenget fra revsjøen til volsjøen er? Det ser relativt åpent ut?

Tenkte å ta båt fra synnervika til røa og gå til nedre roasten og padle/gå meg oppover til jeg kommer til nedre muggsjøen og følge elva tilbake til synnervika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (1 time siden):

Et spm til, reiser til femund imorgen men lurer på hvordan terrenget fra revsjøen til volsjøen er? Det ser relativt åpent ut?

Tenkte å ta båt fra synnervika til røa og gå til nedre roasten og padle/gå meg oppover til jeg kommer til nedre muggsjøen og følge elva tilbake til synnervika.

Legg merke til at det er ca. 90m fall på de ca. 6km fra Nedre Myggsjøen til Grunnhåen. Og videre 30m ned til Femunden. Det er nok begrenset hvor mye av dette som er padlebart. Det finnes en tv-episode med Lars Monsen der han tar seg ned der med Ally kano, men nevner nok at det er en grunn hvorfor så få velger den ruta.

Endret av esw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (33 minutter siden):

Legg merke til at det er ca. 90m fall på de ca. 6km fra Nedre Myggsjøen til Grunnhåen. Og videre 30m ned til Femunden. Det er nok begrenset hvor mye av dette som er padlebart. Det finnes en tv-episoder med Lars Monsen der han tar seg ned der med Ally kano, men nevner nok at det er en grunn hvorfor så få velger den ruta.

Ok, det var jeg ikke helt klar over, men hvordan er det å gå langs mugga tilbake? Grunnhåen er jeg ikke helt sikker på hvor er? Men om det finnes andre ruter der packraft er egna er jeg åpen for tips 😁

Måtte fram med papirkartet og ser nå hvor Grunnhåen er, men det går også en sti rett sør for mugga ser jeg.

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (5 timer siden):

Et spm til, reiser til femund imorgen men lurer på hvordan terrenget fra revsjøen til volsjøen er? Det ser relativt åpent ut?

Tenkte å ta båt fra synnervika til røa og gå til nedre roasten og padle/gå meg oppover til jeg kommer til nedre muggsjøen og følge elva tilbake til synnervika.

Ligge video av noen som tok tur med packraft. De dro inn Mugga, opp til Muggsjøen, over volsjøene, gikk ned til Revsjøen.  De dro videre ned over Rogen, Våndåhåene, Vonsjøene, Grøtåa før de dro ned i gjen Røa. Så litt lenger tur enn din. Det er video er i to deler men som jeg husker er turen mellom Volsjøene og Revsjøen i del en. Får du et inntrykk av området.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.