Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor får man kjøpt "Transfer valve" i Norge?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Annonse

Aldri sett slike for salg i Norge, litt usikker på reglene for slikt, men når du får tak i så husk at du må ikke fylle mer enn 80 volumprosent gass ivæskeform i gassbeholderen for at den skalvære trygg når temperaturen stiger.  Det er lettest å kontrollere slikt med en vekt. Tom beholder + antall gram som står på beholderen, eller maks så mye som en ny full beholder av eksakt samme type veier er greie huskeregler.    Det skal vist ikke være helt gunstig å være i nærheten når de eksploderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere tråder på forumet om dette.

Selv er jeg skeptisk til å bruke engangsbokser for mange ganger. Det tryggeste er å bruke opp en boks før man begynner på en ny. De veier så lite uansett at det burde gå greit å ta med en ekstra ny boks om den man ha begynt på begynner å bli tom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er problemfritt, men jeg bruker likevel ikke boksene mer enn 3-4 ganger.

 

Jeg bruker gass til masse forskjellige type turer i den delen av året jeg ikke bruker bensin. Til noen turer hvor lett vekt prioriteres høyt vet jeg st jeg klarer meg med 100g til en helg. Jeg bruker da stumper fra store bokser brukt på andre typer turer til å lage noen 100g. 

Det er min måte å utnytte slumper osv maks på. Jeg kan godt gjøre som Matius også og ta med en halvtom boks og reserveboks og dermed brenne tom den ene først. Beggw metoder medfører at det over tid stabler seg opp masse bokser I boden og man får en kostnadseffektiv bruk.

Jeg har sett dem i Norge, både typen med slange og typen opp/ned og ventil i mellom. Husker ikke hvor, men det finner du kanskje i en av flere tråder som handler om dette.

Jeg vil igjen presisere at dette er aktivitet man bør gjøre utendørs og være helt sikker på hva man gjør. Bruk en nøyaktig vekt og vær helt sikker på at du ikke fyller mer enn det som er i original boks.

Er du av typen som leser bruksanvisningen ETTER at ting ikke stemmer eller har gått galt så sett gjerne jobben bort til en kompis.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det var en norsk nettbutikk som tidligere solgte slike. Men jeg tror ikke det er tillatt å selge lenger, fordi boksene kun er godkjent for engangsbruk (fikk en e-post om dette som gikk ut til alle som tidligere hadde kjøpt). Jeg har en slik og er bevist på å begrense hvor mange ganger jeg fyller opp enkeltbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Marius Engelsen said:

Finnes flere tråder på forumet om dette.

Selv er jeg skeptisk til å bruke engangsbokser for mange ganger. Det tryggeste er å bruke opp en boks før man begynner på en ny. De veier så lite uansett at det burde gå greit å ta med en ekstra ny boks om den man ha begynt på begynner å bli tom.

Det eneste som blir slitt på boksene er gjengene i seg selv, og ventilen hvis man bruker den i veldig lang tid. Så hvis man holder seg innenfor 80% grensen og begrenser seg til å bare kombinere halvfulle bokser så skal det være helt uproblematisk å bruke en slik en som dette.

Men om man begynner å fylle enkeltbokser 10-15-20-25 ganger på rad, da begynner man å ta litt risiko. Det samme hvis man ikke veier boksene underveis, overfylling kan medføre risiko.

 

Dette er en typisk ting som er helt trygt for normalt oppegående mennesker, men risikabelt for "Tut og kjør" typen som ikke er så nøye på detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.