Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra ultralightweight artikkel om Peski


Flyalf

Anbefalte innlegg

Glen Van Peski

https://www.outsideonline.com/adventure-travel/destinations/north-america/utah-buckskin-gulch-ultralight-hiking-glen-van-peski/?fbclid=IwAR3ZcAIk4zVSSBC8R0kEQGebJ2GSVxKFWvMQItjrRTAq6EMGaOJysfujZp0

"He didn’t drink coffee in the morning; instead, he chewed the beans, because boiling water was an inefficient use of time that would be better spent on the trail." "Twenty-one dry roasted chocolate-covered coffee beans, seven for each morning on the trail, just enough to stave off a caffeine-withdrawal headache and not one more."

"Glen Van Peski’s backpack, fully loaded, weighs only six pounds, two ounces." =2.7783 kg (uten telt og uten vann).

"When I’m familiar with the group and have more confidence, I leave unnecessary items behind. On those hikes, my base pack weight is”—and then, when the rest of us might say something like, “Oh, four to five pounds,” Glen says, “4.68 pounds.”" = 2.12kg (med mat).

Hør mer: https://francistapon.com/Work/WanderLearn-Podcast/Gossamer-Gear-s-Founder-Glen-Van-Peski-on-Backpacking

Pakkelister: https://www.glenvanpeski.com/gear-lists/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Flyalf skrev (30 minutter siden):

"He didn’t drink coffee in the morning; instead, he chewed the beans, because boiling water was an inefficient use of time that would be better spent on the trail." "Twenty-one dry roasted chocolate-covered coffee beans, seven for each morning on the trail, just enough to stave off a caffeine-withdrawal headache and not one more."

Sliter med hodepine på tur selv, skyldes for lite koffein på tur for min del. Jeg døyver med Paracet i en maks to dager så er det over. Men jeg drikker kaffe på tur, men ikke nok, tydeligvis. Men imponerende vekt han er nede på. 

Men er det ikke litt stressende å ikke ha tid til å kose seg med en kaffe på morgen da?
En kaffe på morgen er vel anvendt tid spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

that there’s a whole lot of shit you don’t need when you’re on the trail

Jepp, og kaffe er en sånn greie. Sjokolade derimot...

Finner at stup, enten de går opp eller ned, ikke er på min liste over godkjente turmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (På 3.4.2023 den 12.10):

Sliter med hodepine på tur selv, skyldes for lite koffein på tur for min del. Jeg døyver med Paracet i en maks to dager så er det over. Men jeg drikker kaffe på tur, men ikke nok, tydeligvis. Men imponerende vekt han er nede på. 

Men er det ikke litt stressende å ikke ha tid til å kose seg med en kaffe på morgen da?
En kaffe på morgen er vel anvendt tid spør du meg...

Enig. M Å   H A   K A F F E ( med zombie stemme). Men gøy å lese om de som tar det ut i det mer ekstreme :-) . Selv bruker jeg en kaffepose fra brewcompany.com som veier 37gr og kan gjenbrukes, og har med ca 30 gr kaffe per ekstra kok. Drar aldri uten kokeutstyr :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (2 timer siden):

Selv bruker jeg en kaffepose fra brewcompany.com som veier 37gr og kan gjenbrukes, og har med ca 30 gr kaffe per ekstra kok. Drar aldri uten kokeutstyr :-)

Disse har jeg også brukt en del. Min erfaring er at de ikke holder så lenge før de går i oppløsning selv om jeg skyller ut grut, og tørker de så godt det lar seg gjøre før de brukes på nytt. Det går gjerne med to stk på en uke. Greit så lenge en har vann og kan rense de skikkelig. Litt mere tungvint på vinteren vil jeg tro, da de vil fryse etter bruk.

Jeg har bestilt engagnsfiltre med oppheng for å ha med på tur, disse har ikke ankommet enda, men gleder meg til å prøve.

71nDCyHDFKL._AC_SL1500_.png.567a1b428760e44306f88faa628de5ec.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sofasliter: Ja enig; kaffeposene fra Brecompany varer imo 4-8 ganger, og lengst om de får tørket godt. Engangsfiltre til å henge på koppen funker bra for de som liker drippkaffe. Er i Korea nå, der kjøper jeg ferdig ladete engangsfiltre med gourmet kaffe. Men de er virkelig engangs, ser ut til å være laget av papir/papp så relativt miljøvennlig.

@GrundeL og andre som måtte bry seg :-) : Filter løsninger trenger en kopp (som er dyp nok) + en kjele, dvs fort omtrent 100gr ekstra. Jeg har uansett begge deler med, men vet ikke hvor ekstreme andre er for å spare vekt.

P.S. Noen som bruker øl-boks kokekar for å spare vekt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å ikke nyte god kaffe på tur.

Lettest: GSI javadrip over snyltekoppen (som @GrundeLlinker til) + medbrakt hjemmekvernet kaffe i porsjonpakninger (litt for få for å spare vekt)
Tyngre: Trangia kaffekanne + kokmalt Friele frokostkaffe = cowboy kaffe 
Tyngst:  Aeropress Go med gjenbrukbart metallfilter + håndkvern og kaffebønner nok til alle trøtte tryner som titter ut av teltåpning -verdt det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på en av pakklistene hans. Hvis jeg skulle hatt et liggeunderlag som bare er 40 cm bredt ved skuldrene og 30 cm ved beina, så ville det ikke vært pulverkaffe som sto for lidelse på turen. Bruker selv pulverkaffe hvis vekta er viktig, men aldri et så smalt liggeunderlag.

Lurer også litt på hva han gjør hvis han støter på skikkelig uvær...(kanskje ikke så vanskelig å unngå på en tur på bare 3 dager som han er på når han har så lett sekk, men man vet aldri, før eller siden kan det slå til...)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg så på en av pakklistene hans. Hvis jeg skulle hatt et liggeunderlag som bare er 40 cm bredt ved skuldrene og 30 cm ved beina, så ville det ikke vært pulverkaffe som sto for lidelse på turen. Bruker selv pulverkaffe hvis vekta er viktig, men aldri et så smalt liggeunderlag.

Lurer også litt på hva han gjør hvis han støter på skikkelig uvær...(kanskje ikke så vanskelig å unngå på en tur på bare 3 dager som han er på når han har så lett sekk, men man vet aldri, før eller siden kan det slå til...)

Ja, han tar det jo til det ekstreme, men nettopp derfor gøy å lese :-) . Fasinerende å se eksperimentering med ulike brennere / oppvarmings metoder.

Når det gjelder dårlig vær om sommeren så er det for meg mye bedre å gå lettvekt. Dersom været blir for jævlig er det enklere å gå tilbake / ned. Det enkleste måten å bære lett og dermed kunne nyte turen mer er å skrelle bort alt som er med "for sikkerhets skyld". Men dette er jo personlige valg, folk nyter turen på forskjellig vis :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Skogens Stønn said:

Jeg så på en av pakklistene hans. Hvis jeg skulle hatt et liggeunderlag som bare er 40 cm bredt ved skuldrene og 30 cm ved beina, så ville det ikke vært pulverkaffe som sto for lidelse på turen. Bruker selv pulverkaffe hvis vekta er viktig, men aldri et så smalt liggeunderlag.

Lurer også litt på hva han gjør hvis han støter på skikkelig uvær...(kanskje ikke så vanskelig å unngå på en tur på bare 3 dager som han er på når han har så lett sekk, men man vet aldri, før eller siden kan det slå til...)

Han har sagt selv at litt Paracet gjør liggeunderlaget mer komfortabelt 😄 Jeg og bruker et lite underlag (ikke så lite da men) om sommeren, og det går helt fint så lenge bakken er myk. 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (12 timer siden):

Ja, han tar det jo til det ekstreme, men nettopp derfor gøy å lese :-) . Fasinerende å se eksperimentering med ulike brennere / oppvarmings metoder.

Når det gjelder dårlig vær om sommeren så er det for meg mye bedre å gå lettvekt. Dersom været blir for jævlig er det enklere å gå tilbake / ned. Det enkleste måten å bære lett og dermed kunne nyte turen mer er å skrelle bort alt som er med "for sikkerhets skyld". Men dette er jo personlige valg, folk nyter turen på forskjellig vis :-)

Ja, å bevege seg vekk eller snu/gå hjem er helt klart en god strategi hvis man er på et sted hvor det er en mulighet. Men er det en hel dagsmars eller mer kan det hende det ikke går så bra. Skal dog ikke overdrive dette. Han har sikkert tenkt på det også. Og om sommeren skal det en del til før det blir helsefarlig å være på tur. 😁

Ja, litt av hvert å ta med seg ved  se på pakklistene hans, for min del først og fremst med tanke på å se på hva jeg ikke finner der (altså hva jeg egentlig kanskje kan legge igjen hjemme neste gang). Men minst 60 cm liggeunderlag, akkurat det må jeg ha altså. Men det kan gjerne være tynt på sommeren, under 1 cm.

Endret av Skogens Stønn
En HUAWEI-telefon som mener å vite hva jeg egentlig skulle skrive
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.