Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekt på pulken


Anbefalte innlegg

Hei dere, 

I stua hjemme står pulken (Fjellpulken Transporter) mer eller mindre ferdig pakket, men den blir tung ser det ut til, planen er å bruke 8-9 dager på vidda neste uke.

Hva anser dere som en grei pulkvekt / total vekt?

min ser ut til å klokke inn på 55kg 😕

20230320_215953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes tungt ut, men sikkert ikke umulig, selv om jeg tror du vil kjenne litt på det om føret ikke er på din side og man må kave seg opp bakkene fiskeben-stil 😁

Vanligvis for helgeturer ligger pulken min på 27-35 kg, litt alt etter som hvor mye "luksusmat" og drikke som tas med. Jeg bikket vel 40 kg på Hardangervidda-kryssing i fjor, men fant ut at jeg hadde med unødvendig mye fuel og mat fordi jeg forventet at turen skulle vare lenger enn den gjorde (turbofart i følget 😅).

Hva er værstingene i pulken din, med tanke på vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, sneakyowl said:

Hva er værstingene i pulken din, med tanke på vekta?

Fuel: 9L
Real turmat posen 4,5Kg
Elektronikk: 2 x 20000mha + gps, gopro
Telt: 4,7Kg
Sovepose: 3,31kg
Liggunderlag: 0,885kg
Brennere 0,700kg + repkit, pumper og 3x0,6 flasker

Må måle opp enkelt pakkene når jeg kommer hjem, men her er pakkelista:
https://www.dropbox.com/s/yejrbvbofziabtx/Pakkliste Finse - Haukeli 2023 Final.xlsx?dl=0

-T

Endret av Thøger Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin oversikt!

Om du ikke tenker å fyre for varme veldig mye så ville jeg sagt 9l er veldig mye fuel. Du har kanskje regnet deg frem til noe forbrukstall?

På nesten samme tur Haugastøl > Haukeli i fjor hadde jeg med ~3,6l fuel og stod for snøsmelting og vannkoking for 2 personer til frokost, middag og for vann på dagen (i tillegg til litt tidkrevende pizzasteking). Vi brukte 5 dager på turen og jeg satt igjen med minst 1 liter fuel når turen var over, om jeg husker rett. Det ble ikke særlig til "kosefyring" i teltet. Når vi kom frem på slutten av dagen gikk det fort mye tid til snøsmelting og matlaging at man heller bare vil legge seg i posen for å møte neste dag.

3x 0,6l flasker - Trenger du de? Du trenger vel strengt talt kun én flaske som er aktivt i bruk, som du kan etterfylle med fuel fra plastdunk/plastflaske(r) med fuel.

Med 2x 20000mah powerbanker tror jeg også du trygt kan legge igjen solcellepanelet hjemme også. Dekning har du veldig lite av på Hardangervidda, så det er begrenset hvor mye du må lade telefonen så lenge du har den i flymodus. Nå vet jeg ikke hvor mye du skal filme med GoPro, det kan være utslagsgivende i så fall.

Kanskje også en revurdering på 24x AAA batterier. Er det til hodelykt og teltlykt? Det er ganske lyst nå i påsketider, så det vil vel egentlig bare være noen få timer hver kveld hvor hodelykten og teltlykten behøves (mao. kanskje ikke så stort batteribehov).

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin og nøyaktig oversikt! Tur alene er alltid tyngre enn hvis man er flere. Som sneakyowl sier så tror jeg nok du har med litt mye fuel og batterier.

Fuel: Personlig beregner jeg 0,5l fuel per dag og da får jeg vann(smeltet fra snø og varme i flere timer) beregner ikke noe ekstra med tanke på å være værfast. Det er som regel litt igjen i 0,5l flasken hver dag. 

Et par andre ting jeg tenker når jeg ser listen er:

- Trenger du virkelig 24 teltplugger/snøanker?

- Jervenduk og nødpose

- To primuser og repkit

- To hodelykter

 

Et tips for å spare vekt kan være å legge inn vekt på alle tingene, da ser man veldig lett hva som drar opp vekten. Så er det bare å avveie om det er hver å ha med... Erfarte dette selv når jeg pakket til en langtur og tenkte at to kommer med kakao om dagen må jeg jo ha. 60 porsjonspakker av 35g ble til 2,1kg med kakao, det ble ikke med for å si det sånn!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 kg synes eg var mykje for 8-9 dagar men det kjem no litt an på kva du skal drive med. Trur eg har brukt å ligge omlag der for 14 dg men då har eg gjerne noko tilleggsutstyr (sikringsutstyr bre, isbjørn, våpen/jakt, fiske eller toppturutstyr i tillegg til fjellskitur...). 

Om det er for rein pulktur utan tilleggsaktivitet eller krav til ekstra tryggleiksutstyr ville eg slanka den litt. Kan greie seg med mindre enn det og framleis ha det meget komfortabelt. 

Så er det ofte slik at eg delar telt me nokon, slik at kok og telt vert fordelt på to. Har lagt på mellom 30 og 35 dei gongene eg har pakka for rein pulktur på halvanna veke. Ish' fem kilo om ein er åleine. 

Edit; ser du har med veldig mykje fuel. Det er no eit val ein tek. 

Eg har berekna alt frå 0.3 l per dag til 1 l per dag alt etter kva høgde over havet eg opererar på, og om det er langt til folk om noko uventa skulle oppstå. Reknar eg 0.5 per dag er eg riktig så komfortabel. 1 l er ein luksus som eg stort sett bedriv når eg er på tur med kjærast eller venner og det er ein del sosialt, eller på turar der det av ein eller annan årsak er ein del tid i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for fantastisk mange gode tips og tilbakemeldinger :-)

Planlegger intill 9 dager på tur, muligens 8 (se hvor lang tid jeg bruker på Finse). Vil ha rom for å ta et par dager uten forflyttning / kunne sitte litt værfast.

Først og fremst så må jeg si at 56kg var resultatet når jeg hadde pakket ønskelista mi, var nok litt naiv men lov å prøve ;). For de som evt. har fulgt litt med påpakklista så har den endret seg betraktelig, men fortsatt er nok sum litt for høyt.

1L om dagen var vel det høyeste jeg fant i ett turopplegg som var organisert, og Randulf sa jo heller mer enn mindre på første lange vinterturen for et par uker siden. pt. har jeg redusert til 0,6 og muligens til 0,5 (men da må jeg begynne å tappe av blåkanna). 

Har halvert real middager og erstattet med real suppe for lunsj, det gjorde jo litt. har 2 flasker istedenfor 3, jeg synes det er tryggt å greit å ha 2 flasker så jeg slipper å begynne å fylle midt i snøsmeltinga eller ut av teltet. har også 2 pumper, så om en feiler så prøver vi den andre før vi begynner å skru opp. (hadde 3 flasker med 3 pumper, det var nok litt overkill)

1 brenner veier ikke så mye, ca halvparten av 2. på Hardangervidda finnes det flust av hytter så det kan være en ryker, men tanken var å gå "unsupported :-D", så sikkerheten var litt i bildet når jeg kjøpte en reservebrenner.

Neste slag står om power, Har nå 2 andersons 20k mha banker (400gr hver), samt ett solcellepanel. dette skal drive gps, inreach, gopro og telefon. (liker ikke oppladbare lykter på tur derfor batterier). 1 bank + solcelle, 2 banker ingen solcelle eller kun en bank. her vet jeg ikke hva som er beste fasit, heller litt mot 1 bank og solcelle men været fremover kan muligens indikere motsatt :)

Jervenduken og bamse var lenge en avveining, jerven hunter er 1500g mens bamse mye lettere, Bamse røyk og foreløpig er jerven med videre (sikkerhet, gulv i teltet), chairkit røyk hvist også, får spa meg en stol ;)

Ryggsekken er kanskje en kandidat til å ryke, den ble med for å kunne ta noen småturer hvis jeg tok en dag uten forflyttning, kunne laste opp litt i oppoverbakker for å få bedre press på skiene osv. 

Begynner å få dårlig tid her nå, og har planlagt dette i ganske lang tid, merkelig det der. Utfra svarende så hadde jeg vært happy med 40kg helt til @Marius Engelsen meldte seg på chat'en ;)

 

Endret av Thøger Amundsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tur Espen said:

Et tips for å spare vekt kan være å legge inn vekt på alle tingene, da ser man veldig lett hva som drar opp vekten. Så er det bare å avveie om det er hver å ha med... Erfarte dette selv når jeg pakket til en langtur og tenkte at to kommer med kakao om dagen må jeg jo ha. 60 porsjonspakker av 35g ble til 2,1kg med kakao, det ble ikke med for å si det sånn!

 

Vekt er lagt inn og lista revidert ;), nødposen er kun en reflektor på 60gr. kan riktignok brukes som gulv for å reflektere kulde eller oppå underlaget for å reflektere varme. men ikke til så mye mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting bør man ha med to av, som feks votter, blåser det bort så har man ett problem.. hvor mange brennere man tar med seg må man jo vurdere etter lengden på turen og egen evne til mekke primus, uansett så er det fint med to pumper. Termos ville jeg aldri lagt igjen på vintertur, det å ha varm drikke til lunsj, og ha mulighet til å ha kaffevann som kanskje bare trenger en liten oppkok på morgenen er uvurderlig.

1L bensin om dagen er det jeg kan ha med meg på turer i januar der det er mye tid i teltet. På denne tida så er jo dagene lengre, og sola varmer teltet (forhåpentligvis), regner man 0,5L pr dag så har man greit med fuel, evt 0,25 pr snute pr dag. Nå kan man jo finne overvann ved å spa litt ned i snøem, da kan man spare mye fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (21 minutter siden):

Utfra svarende så hadde jeg vært happy med 40kg helt til @Marius Engelsen meldte seg på chat'en ;)

 

Hehe, det er DIN tur, så ingenting er hverken rett eller feil ;) 40 kilo er jo betydelig lettere å dra enn 56 kilo.

Når det gjelder jervenduken. Hvis du ikke bruker denne i pauser, og kun har den med for å tenke sikkerhet, så har du både telt og sovepose som kan brukes som nødly eller nødvindsekk.

Thøger Amundsen skrev (25 minutter siden):

 

Har halvert real middager og erstattet med real suppe for lunsj, det gjorde jo litt.

Skal du ha tørrmat til lunch kan du vurdere thermos. For det er ikke kult å sette seg ned i frisk bris på vidda i svette klær og koke vann. Det blir kaldt. Jeg foretrekker sjokolade, chips, kjeks, nøttebarer, nøttepos etc. til lunch på vintertur. Eller brødskiver pakket i plastpose i innerlommen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 kg er lettvektspulk ;-) 33408043074_c27004297e_o.thumb.jpg.d7660676d4e5b3d97ebf79fb01c450c9.jpg

 

Nå er jeg der at lett pulk ikke er noe mål i seg selv. Det er turen som er viktig. En del av tur for min del er å bli litt fysisk sliten og få benyttet kroppen. Som flere har nevnt så har du antakelig bensin nok til døgnkontinuerlig drift på brennerne hele turen. Jeg ligger som oftest i underkant av 0,5 pr døgn på egoturer selv med litt ambisiøs meny. Men det kosefyres sjelden. Med et utgangspunkt på 0,5 l/døgn og en liter eller 2 i backup så har du gooood margin. Men så er det det med å gjøre egne erfaringer og det synes jeg er gull verdt. Jeg begynte også med alt for mye utstyr og drivstoff på de første turene og har justert ned etter mitt eget behov etter hvert. Det blir etter hvert som man kjenner egne mål/kunnskaper/rutiner/sikkerhetsnivå. Jeg har fortsatt med en del utstyr som jeg ikke har hatt behov for, men som er en del av min sikkerhetsvurdering og eller som er kritisk ifht å måtte avbryte før tiden. Av dette så er ekstra votter, dobbelt med brenner/repkit, dobbelt med hodelykt eksempler på noen av dem. Slik jeg er på tur så er feil eller mist på noen av disse ting som setter turen i fare. Av samme grunn er for eksempel mat og drivstoff adskilt i dobbel forstand.


Jeg ser en stor verdi i å starte de første turene med for mye utstyr og så evt justere ned etter eget (og ikke andres) behov. Det er selvsagt likevel lurt å be om innspill fra andre, men gjør vurderinger rundt hvilke av disse som er nyttige for deg og ikke...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samd med Espen; prøv og sjå kva som høver deg. Kva vi ynskjer å oppnå på tur er så ulikt, og det er også kanskje ulikt frå tur til tur (i alle fall hjå meg). 

Ein gong veg pulken 35 kg for halvanna veke, ein annan gong 50 kg for ei veke. Nokre gonger er det eit mål med lange dagar der ein sluker kilometer, andre gongar er det andre ting som er målet. Du skal høgt i vekt før du får problem med å få det med deg.

Men, eg personleg synes det er digg å halde pulken på moderat tyngde. Ikkje for at eg ikkje får dradd han med meg (eg har mellom anna i lange periodar trent med pulk på mellom 70 - 110 kg). Men, fordi eg for min del på dei type turar eg likar å gjere ikkje ser hensikta med å trekke tyngst mogleg. 

Så er det også diverre slik at det å trekke pulk belastar andre musklar enn vi er vane med. Dersom ein durar avgarde på lange turar med tung pulk utan å ha ein del pulk i kroppen frå før, så er det ein vesentleg større sjanse for vondtar, til dømes i akilles.

(Eg seier ikkje at du ikkje har pulkmil i kroppen, men berre nemner at det er eit element å ta med når ein vurderer akseptabel vekt på pulk). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

likesom sekk: så lett som mulig dog med hensyn til sikkerhets utstyr og ønsket komfort! Som mange sir er det mer enn rikelig med fuel. Gammel tommelfingerregel er 0,25 l pr mann/dame pr. dag til mat og snøsmelting. Kosefyring kan være litt skummel, når man døser trett i sovepose og pludselig velter brenner! Og ikke minst mht CO, kulos forgifting (se tråde om det!!!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og så ikkje minst med omsyn til terreng...60 kg pulk er ikkje tungt på eit vindpakka vidde eller på eit scooterspor. Men det kan jammen fort verte nok å bakse med i botnlaus snø i bjørkelia eller om ein skal opp og over brattare lende. 

Men, alt går, om ein berre har tia og dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på @Espen Ørud og @Tessatroll her jeg står å pakker for nte gang, nå er jo pulken super light i forhold til nyere definisjoner :)

Lista er så endelig som den kan bli tror jeg: https://www.dropbox.com/s/yejrbvbofziabtx/Pakkliste Finse - Haukeli 2023 Final.xlsx?dl=0

Jeg endte på 45,5 kg, men det inkluderer 3kg snacks, reduserte litt på spade, fjernet hunter og halverte batterier, fjernet solcelle osv. 

kan være jeg stapper inn 3-400 gram med comfort på slutten her, og så har jeg ett spørsmål:

Har noen Snowline brodder (1cm tagger), de veier 400 gram, er dere pro/con disse nå som det har vært mildt, snødd, blir bra kaldt fremover?

jeg går greit med 35kg på ryggen, så 45 kg. skremmer meg ikke så veldig mye (har langfell med), men har ikke mange pulkmil i vomma som det ble nevnt. Noen pulk turer i fjor, et par korte i år og endel dekk trening frem til jeg ble slått ut av covid og en endeløs rekke av forkjølelser i oktober - januar. På den annen side har jeg ikke dårlig tid og blir lei meg om jeg ikke bruker alle dagene ;)

07:00 går bilen på lørdag morgen og ettersom det kan bli endel snø på lørdag tenker jeg en rolig start til restauranten på Finse er en god første etappe...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje forstå at du skal ha bruk for broddane men det kjem an på kva rute du skal gå mellom Finse og Haukeli og om du skal oppom nokre toppar eller ei. 

Vekta høres fornuftig ut for den turen etter mitt begrep. På Finse Haukeli har eg brukt ligge på 30-35, men då har eg delt telt og kok.

I tillegg brukar min kjærast påpeike at fordi eg er lita så veg alle mine personlege greier (liggeunderlag, sovepose, kle, bedding osv) langt mindre enn ein mann med LW utstyr😅 

Elles; god tur. Finse - Haukeli er ein veldig flott tur! 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd og mange bra tips!

På min siste pulktur hadde jeg med billig og lett luksus. En nesten tom pakke med våtservietter. Hyggelig med en kjapp vask etter nr 2, spesielt når man skal bruke samme ullboxeren i mange dager. Våtservietter løser seg ikke opp i naturen, slik at jeg tok dem med hjem som resten av søpla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Siste dilemma (50kg grensa nær igjen). Snøkjele eller Eagle kaffe kjele. Eller begge?

Snøkjele best å smelte mye i, men også best å søle med. Kaffekjele overlegent best til å helle fra 😅

Endret av Thøger Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (15 minutter siden):

Ok. Siste dilemma (50kg grensa nær igjen). Snøkjele eller Eagle kaffe kjele. Eller begge?

Snøkjele best å smelte mye i, men også best å søle med. Kaffekjele overlegent best til å helle fra 😅

Jeg bruker en 1,8 liter kaffekjele. Mindre damp i teltet, håndtak som ikke kan falle av, og mindre kjangs for å søle og skade seg på kokende vann. Går helt fint å smelte i flere omganger. 

Å skolde seg på tur kan være skummelt, pass på uansett hva du velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (9 timer siden):

På min siste pulktur hadde jeg med billig og lett luksus. En nesten tom pakke med våtservietter. Hyggelig med en kjapp vask etter nr 2, spesielt når man skal bruke samme ullboxeren i mange dager. Våtservietter løser seg ikke opp i naturen, slik at jeg tok dem med hjem som resten av søpla.

Våtservietter har det med å fryse til stive pappplater! Og det er jo masser av snø rundt om en til vask både her og der!😜 Ikke vær pysete!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips du har fått her! Ville bare tilføye at «pulk» og «brett» er to forskjellige ting. 

Det er stor forskjell på å dra et plastbrett i forhold til en pulk med meier. Plastbrett er veldig mye tyngre - spesielt i løs snø er det ganske håpløst.

Nå har du ikke med isfiskeutstyr her, men dette er ofte et problem å få med seg på toppen av alt annet. Holder på å pakker ned selv så listen din skal jeg bruke som sjekkliste.

De fjellpulken - dragene som du har på brettet er designet med bøy nede for å brettes under fjellpulken under transport på f.eks. biltak. Det kan av og til være slik at ringene på draget løsner når du har det montert den veien du har på bildet. Men har sett begge deler..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Kjell Iver said:

Gode tips du har fått her! Ville bare tilføye at «pulk» og «brett» er to forskjellige ting. 

Det er stor forskjell på å dra et plastbrett i forhold til en pulk med meier. Plastbrett er veldig mye tyngre - spesielt i løs snø er det ganske håpløst.

Nå har du ikke med isfiskeutstyr her, men dette er ofte et problem å få med seg på toppen av alt annet. Holder på å pakker ned selv så listen din skal jeg bruke som sjekkliste.

De fjellpulken - dragene som du har på brettet er designet med bøy nede for å brettes under fjellpulken under transport på f.eks. biltak. Det kan av og til være slik at ringene på draget løsner når du har det montert den veien du har på bildet. Men har sett begge deler..

Skal sjekke de når jeg er på Finse. Bretter de alltid over toppen så har de motsatt vei. 

Det er en herlig gjeng og mye kunnskap og kreativitet her inne. Gull for sånne som meg 👍. Skulle gjerne hatt en 144 eller 168, men litt mye å investere for en tur, investerer et par dager ekstra istedenfor. 

Ang våtservietter så er ett alternativ å ta med pakken fra i sommer som nå har tørket ut. Dyppes før bruk 👍 brukte teposer tørket i lua igjennom dagen funker også 🙂. Tok dog med 10 nye i siste sving ut døra...

PS. Ankommer Noragutu stasjon nå, andre på vei idag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.