Gå til innhold
  • Bli medlem

Foldekniv - hvilken/ tips ???


Erik78

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger tips for kjøp av foldekniv. Vet det er vanskelig å svare og handler mye om personlige preferanser, men føler d er verdt å spørre dere.

Vurdere å kjøpe 2 stk. en liten og lett ( gjerne med belteclipp ) og en større. Blir nok mest brukt til fiske, og diverse spikking og praktiske smådill rundt hytta.

Har vurdert div modeller: Gerber Drop point fine edge el Randy Newberg - Benchmade bugout 535 el Mini 533 - Civi Elementum.

så langt virker fine edge den mest attraktive.

Noen erfaringer ev andre anbefalinger. Tenker ca 2000kr er makspris. Takk for alle inspill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av de du nevner er det bare bugout og mini bugout jeg har erfaring med.
Det første som må nevnes er at mini bugout er veldig mini. Det kan være fint det, men ikke for meg er det ikke en kniv som faller naturlig inn under "uteliv" kategorien. Det er mer en hverdagskniv for de som ikke så ofte trenger en kniv. 

Vanlig Bugout er heller ikke en veldig stor kniv, men stor nok til å gi ett godt grep og en bladlengde som fungerer greit til f.eks. matlaging.
Det jeg liker godt med begge er at de veier lite, tar liten plass i lommen og har ett effektivt design som gir deg mye egglengde ifht. størrelsen på grepet. 
Bladlåsen, axis-lock eller tverrbolt-lås er først og fremst en smakssak. Noen mener at omegafjærene er ett svakt punkt, men jeg har aldri opplevd at de har gitt seg. Det er uansett en veldig sikker lås så lenge den fungerer, som låser godt når bladet er foldet ut, samt at den opprettholder ett svakt men konstant press på bladet i lukket posisjon, som reduserer sjansen for at den åpner seg i lommen.
Tynne, flatslipte knivblad i S30V ble ikke utviklet med snekkere og treskjærere i tankene, ei heller det tynne grepet som klart signaliserer at dette er en kniv tiltenkt å tilbringe mer tid i lommen enn i hånden. Til annet smådill er den godt egnet. 

535 var min foretrukne lommekniv i ganske lang tid, men over tid har preferansene mine sklidd mer og mer mot enkle løsninger, med enkel betjening og enkelt vedlikehold. Da er det vanskelig å komme utenom back lock og Spyderco sin salt serie, med tilnærmet helt rustfrie (aka. syrefast) kniver uten metall linere og annet dilldall som fanger fukt, gugge og blodsøl fra fisk og vilt.
Av en eller annen grunn har Spyderco Native 5 Salt blitt en favoritt til friluftsliv. Den har forholdsvis kort egglengde, men har vist seg å være veldig allsidig. Spyderco Salt 2 og Pacific Salt 2 i LC200N er kanskje mer naturlige alternativ til Bugout ifht. vekt, bladlengde og bærekomfort.
Utover det som allerede er nevnt generelt om Salt serien, har alle disse det "berømte" Spyderco hullet for betjening. Kanskje ikke en fryd for øyet, men utrolig enkelt å betjene under alle forhold, og det kommer aldri i veien for det du skjærer i. Midt plassert back lock som også er enkel og sikker å betjene under alle forhold. I likhet med axis lock holder også back lock mekanismen ett konstant press på bladet i lukket tilstand, og ofte mer enn en typisk axis-lock. Det er også en enklere mekanisme som ikke har de samme tilbøyelighetene til å feile, samt enklere vask og vedlikehold. 

Siden du vurderer to foldekniver, skal jeg ta meg den friheten å be deg vurdere noe jeg ikke har prøvd (men det står på to-do-lista); en kombinasjon av Spyderco Salt og en skandinavisk foldekniv fra Helle eller Casström. Personlig hadde jeg nok valgt kombinasjonen Helle Kletten og Spyderco Pacific Salt 2 (LC200N) da jeg liker små kniver med skandinavisk slip til spikking og småpirk, og en litt lengre Salt kniv er ideelt til matlaging og generelt utendørsbruk. Ulempen er at Kletten ikke har belteklips, så kun den største kniven vil ha dette. Kanskje en ulempe, selv om den fortsatt er lett og lommevennelig. Alternativt kan du gå for Salt 2 (også i LC200N), som er stor nok til det meste, men mer lommevennlig enn storebroren Pacific Salt 2.

IMG_7390.thumb.jpg.980896f2dbfb72394c78c7bdeb24d21a.jpg

Native 5 Salt vs. Pacific Salt 2

E680-EF23-C122-465-B-917-E-90-E6-FEA752-A9.thumb.jpg.d8c36125c09a61fb8acc40d935d432a9.jpg

Native 5 Salt vs. en gammel slire-favoritt, Fällkniven WM-1

IMG_4971.thumb.jpg.13ac45c856902341a1c66adc0e8d5a82.jpg

ø: Dragonfly 2 Salt (H1), m: Salt 2 (H1), n: Pacific Salt 2 (LC200N)

Både Salt 2 og Pacific Salt 2 finnes i ulike versjoner med ulike stål (H1/H2 og LC200N), serratert/plain edge og bladformer. Uten spesifikt behov som tilsier noe annet vil jeg i utgangspunktet anbefale LC200N med vanlig drop point blad og plain edge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over en rekke år tilegnet med en alt for stor samling av kniver. Jeg forstår ikke hva som er så tiltrekkende med slikt verktøy, men det får være en annen diskusjon. 

Det som går igjen, i alle mine tilfeller. Er at jeg bruker og favoriserer kniver som er lett å vedlikeholde. Jeg stropper heller knivene mine litt oftere enn å ha superstål som man må sette himmel og jord i bevegelse for å få skarp igjen når de første begynner å bli sløv. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (17 timer siden):

Jeg har over en rekke år tilegnet med en alt for stor samling av kniver.

Kjent problem :)

Sitat

Jeg forstår ikke hva som er så tiltrekkende med slikt verktøy

Mener du foldekniver generelt?

Sitat

Det som går igjen, i alle mine tilfeller. Er at jeg bruker og favoriserer kniver som er lett å vedlikeholde. Jeg stropper heller knivene mine litt oftere enn å ha superstål som man må sette himmel og jord i bevegelse for å få skarp igjen når de første begynner å bli sløv. 

Definisjonen på "superstål" er nok litt uklar og begrepet er nok i stor grad misbrukt. Samt at det er en viss grad av inflasjon; gårdagens superstål har ikke blitt noe dårligere, men stålsnobbene trekker bare på skuldrene av disse i dag.

Det viktige er å velge stål som passer til bruksområdet og ens egen prioritering ifht. vedlikehold. Mange av stålkvalitetene som har fått super-stempelet er ikke veldig egnet til det som vil være typisk bruk for fjell-forumistene; f.eks. leirkniv, jakt, spikking o.l. som alle vil ha utbytte av å bruke seige stål, mens det gjerne er harde stål med høy slitemotstand som får super-stempelet. Dessverre er det en tendens til at knivprodusentene velger mindre egnede stål til typiske skogs-/bushcraft-/survivalkniver rett og slett fordi de mest egna stålene er ansett som kjedelige og blir vanskelig å markedsføre/selge til ønsket pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tidligere en liten samling kniver med blant annet noen kniver i "gårsdagens" superstål. I dag er det mest eksotiske stålet jeg ville kjøpt VG-10. Det er et av de beste stålene som fremdeles kan slipes med tradisjonelle bryner. Keramiske bryner er også veldig bra. 

Superstål må som regel slipes med diamantbryne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (19 timer siden):

Jeg har over en rekke år tilegnet med en alt for stor samling av kniver. Jeg forstår ikke hva som er så tiltrekkende med slikt verktøy, men det får være en annen diskusjon. 

Det som går igjen, i alle mine tilfeller. Er at jeg bruker og favoriserer kniver som er lett å vedlikeholde. Jeg stropper heller knivene mine litt oftere enn å ha superstål som man må sette himmel og jord i bevegelse for å få skarp igjen når de første begynner å bli sløv. 

 

Sier meg enig her. Har et godt utvalg av kniver, deriblant noen laget på bestilling for meg. De som oftest er med på tur er som Tshansen nevner de som er lettest å vedlikeholde. Gjerne med synt skaft. Ofte er det også med en av godknivene, men da til bruk for å skjære av litt av spekematen som ofte er med på tur. 

Skjære fliser, splitte ved eller spikke pinner går utover den billige brukskniven og får en rask skjerping (les stropp) mellom turene.

Har også en egen jaktkniv som er med til dèt formålet, med bukåpner og som holdes steril.

 

Hva som er fasit for trådstarter er vanskelig for meg å si, vil si det er veldig individuelt hva som er den beste kniven, alt etter bruksområde for min del hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sett med lommekniv-komboer som benyttes litt ut fra behov og en god dæsj humør (jåleri?).

 

Den rimelige varianten, og som da holder seg godt innenfor ditt 2.000 kr-budsjett, er:

*"Den store": Eka Swede 9 Orange-foldekniv. Sterk sak med rundt 9 cm blad. Godt grep, fin å spikke med. Lenke: https://eka-knivar.se/produkt/eka-swede-9/

*"Den litt mindre": Eka Swede 88-foldekniv. Bladet er ca 7 cm, og rimelig tynt; rett under 2 mm tykt. Flott til enklere oppgaver, som mat enklere hverdagsoppgaver (åpne esker, m.m.) Lenke: https://eka-knivar.se/produkt/swede-88/

 

Varianten som sprenger budsjettet ditt (her kan du jo velge èn av knivene nå, kjøp av nr to senere):

*"Den store": Benchmade Osborne Tanto 940-foldekniv. En lekkerbisk av et ikon med 8,4 cm blad. Sterk som juling, tar liten plass, men god for større oppgaver. Kostbar og kan fort føles overkill når pølsepakken skal sprettes opp. Men, den er et smykke! Lenke: https://www.benchmade.com/940.html

*"Den svært mye mindre": Spyderco Dragonfly 2 Salt-foldekniv med rustfritt H1-stål i bladet. Liten, men merkelig nok stor nok til mange oppgaver. 4,8 cm blad-lengde. Hverdagskniv, eller enkle oppgaver på tur. Lenke: https://www.spyderco.com/catalog/details/C28YL2/Dragonfly-2-Salt-reg-FRN-Yellow/665

 

 

 

Sitat
Sitat

 

Sitat

 

 

 

Endret av Rino Holt Larsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (7 timer siden):

Kjent problem :)

Mener du foldekniver generelt?

Definisjonen på "superstål" er nok litt uklar og begrepet er nok i stor grad misbrukt. Samt at det er en viss grad av inflasjon; gårdagens superstål har ikke blitt noe dårligere, men stålsnobbene trekker bare på skuldrene av disse i dag.

Det viktige er å velge stål som passer til bruksområdet og ens egen prioritering ifht. vedlikehold. Mange av stålkvalitetene som har fått super-stempelet er ikke veldig egnet til det som vil være typisk bruk for fjell-forumistene; f.eks. leirkniv, jakt, spikking o.l. som alle vil ha utbytte av å bruke seige stål, mens det gjerne er harde stål med høy slitemotstand som får super-stempelet. Dessverre er det en tendens til at knivprodusentene velger mindre egnede stål til typiske skogs-/bushcraft-/survivalkniver rett og slett fordi de mest egna stålene er ansett som kjedelige og blir vanskelig å markedsføre/selge til ønsket pris.

Jeg ser at litt av humoren min ble borte i redigeringen. Det jeg mente var, jeg skjønner ikke hvorfor jeg selv har så sjukelig interesse av alle disse knivene! Det er få ting som gjør meg mer glad enn å få en ny kniv 😂

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere… takk for masse bra innspill. Har fått noen nye ideer og også fått lest litt mere om stål og hva som egner seg til hva. Som d er blitt sagt, har jeg også en del kniver allerede og det er alltid plass til en ny kniv i samlinga ettersom behovene forandrer seg. Er så jææææækla gøy å få ny kniv og jeg går aldrig lei.

har snust litt mere rundt og står igjen med par alternativer. Synes disse 3 virker bra for meg og har en ok pris for hva jeg hadde tenkt. Kabar dozier hunter / civivi Elementum og spyderco dragonfly 2 salt.  Liker ganske godt alle sammen men Civivi elementum har den lille øyet i skaftet. Digg å kunne feste en line på den i tilfelle den plasker i sjøen. Får se hva jeg velger og om d ev kommer inne noen nye alternativer.

skulle helst hatt spyderco native 5 salt. Men den er litt dyr og finner den ikke så enkel å bestille. Jau jau. Takk for alle inspill

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik78 skrev (3 minutter siden):

Hei dere… takk for masse bra innspill. Har fått noen nye ideer og også fått lest litt mere om stål og hva som egner seg til hva. Som d er blitt sagt, har jeg også en del kniver allerede og det er alltid plass til en ny kniv i samlinga ettersom behovene forandrer seg. Er så jææææækla gøy å få ny kniv og jeg går aldrig lei.

har snust litt mere rundt og står igjen med par alternativer. Synes disse 3 virker bra for meg og har en ok pris for hva jeg hadde tenkt. Kabar dozier hunter / civivi Elementum og spyderco dragonfly 2 salt.  Liker ganske godt alle sammen men Civivi elementum har den lille øyet i skaftet. Digg å kunne feste en line på den i tilfelle den plasker i sjøen. Får se hva jeg velger og om d ev kommer inne noen nye alternativer.

skulle helst hatt spyderco native 5 salt. Men den er litt dyr og finner den ikke så enkel å bestille. Jau jau. Takk for alle inspill

Deadwood knives (på eBay) har jeg kjøpt en del fra, alltid fornøyd. Kan anbefales om du ikke finner det her i landet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rino Holt Larsen skrev (På 9.3.2023 den 15.02):

Jeg har to sett med lommekniv-komboer som benyttes litt ut fra behov og en god dæsj humør (jåleri?).

 

Den rimelige varianten, og som da holder seg godt innenfor ditt 2.000 kr-budsjett, er:

*"Den store": Eka Swede 9 Orange-foldekniv. Sterk sak med rundt 9 cm blad. Godt grep, fin å spikke med. Lenke: https://eka-knivar.se/produkt/eka-swede-9/

 

 

 

Eka Swede 9 er jeg veldig fornøyd med, min er dog svart men det er kun en smakssak. Godt blad og en god låseanordning. Liker å bruke belteklipsen i lomma. Bruker den som regel til å lage noe opptenningsgreier og enkel matlaging. Baksiden funker bra på tennstål. Det tennstålet som følger med er derimot sørgelig, bruker mye energi på å få tilstrekkelig gnistregn. Bruker Biltema sitt isteden.

Endret av Æljmækk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik78 skrev (På 10.3.2023 den 9.59):

Liker ganske godt alle sammen men Civivi elementum har den lille øyet i skaftet. Digg å kunne feste en line på den i tilfelle den plasker i sjøen.

Alle varianter av Dragonfly 2 har hull til snor. Nesten alle Spyderco, faktisk. Ikke noe jeg typisk benytter meg av, men Knife center sin versjon med pakkawood er så glatt at jeg må ha den i en trangere lomme. Da er det greit å ha en liten snor å fiske den opp etter.

4E6A545A-5BAE-4992-A965-33FB7AE65FDD.thumb.jpeg.a740f0dceedaa968d44f4f3feb3dcde9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (4 timer siden):

Alle varianter av Dragonfly 2 har hull til snor. Nesten alle Spyderco, faktisk. Ikke noe jeg typisk benytter meg av, men Knife center sin versjon med pakkawood er så glatt at jeg må ha den i en trangere lomme. Da er det greit å ha en liten snor å fiske den opp etter.

4E6A545A-5BAE-4992-A965-33FB7AE65FDD.thumb.jpeg.a740f0dceedaa968d44f4f3feb3dcde9.jpeg

Gikk i første omgang for Kabar Dozier. Kommer til å kjøpe flere kniver og tenker at en el flere modeller fra Spderco kommer til å havne i samlinga. Må kjøre litt lavbudsjett nå, siden jeg har vært i ulønna pappa perm i over et år. Hvor kjøper du dine Spyderco kniver fra forresten ?? 
Native 5 Salt er ikke så veldig enkel å oppdrive

Endret av Erik78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik78 skrev (33 minutter siden):

Hvor kjøper du dine Spyderco kniver fra forresten ?? 

Knivkjøp bør vente til både forbruksbudsjettet og sparebudsjettet er i balanse. Ikke noe å stresse med!

Jeg har vært litt sløv ifht. å kvitte meg med de knivene som blir liggende i skuffen, så for tiden har jeg flere kniver enn jeg er komfortabel med å ha, og på langt nær nevne her :D  For å få til det må mann shoppe litt rundt. De fleste kommer nok fra Lamnia.com , men også noen fra Kniveksperten.no, knivesandtools.com, knifecenter.com, cutleryshoppe.com, Spyderco.comstnicksknives.comhennie.comFinn.no og sikkert noen til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

aico skrev (44 minutter siden):

De fleste kommer nok fra Lamnia.com , men også noen fra Kniveksperten.no, knivesandtools.com, knifecenter.com, cutleryshoppe.com, Spyderco.comstnicksknives.comhennie.comFinn.no og sikkert noen til ;)

Mange butikker i det store utland, men her hjemme titter jeg av og til innom knivspesialisten.no også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye  å velge i, men til turbruk i den rimelige enden av skalaen liker jeg (kniver som er grei nok og som jeg da også har råd til å miste :-) )
Eka Swede 10:  www.outnorth.no/eka/swede-10        Finnes også i andre farger: eka-knivar.se/produkt/swede-10/

Cold Steel Finn Wolf (her hhv grå og blå variant):
www.knivspesialisten.no/display.aspx?menuid=700&prodid=1362
www.knivspesialisten.no/display.aspx?menuid=700&prodid=13061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har med tiden blitt hekta på Spyderco sine kniver og har en del av de og kan for den pris bevisste anbefale Spyderco Tenacious. Den er vel av de mer rimelige knivene de har i sin kolleksjon. Favoritten min er forøvrig Spyderco paramilitary 2. Den har jeg i 3 forskjellige utgaver der den med knall oransje scales er med meg på tur så jeg finner den igjen i lyngen om jeg mister den. 

Jeg kan også anbefale Spyderco Endura 4. Det er mye kniv for pengene. 

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (7 timer siden):

Hei

Jeg har med tiden blitt hekta på Spyderco sine kniver og har en del av de og kan for den pris bevisste anbefale Spyderco Tenacious. Den er vel av de mer rimelige knivene de har i sin kolleksjon. Favoritten min er forøvrig Spyderco paramilitary 2. Den har jeg i 3 forskjellige utgaver der den med knall oransje scales er med meg på tur så jeg finner den igjen i lyngen om jeg mister den. 

Jeg kan også anbefale Spyderco Endura 4. Det er mye kniv for pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik78 skrev (56 minutter siden):

Hvordan erfaring har dere med bestille fra utland ?? Må d ikke betales både tollavgift og moms ???  

Joda, 25 % moms på varens verdi og på fraktkostnaden. 

Dersom du handler i en butikk som håndterer norsk moms slipper du ofte ytterligere gebyr, men i de fleste tilfeller er det transportøren som krever inn momsen fra deg, og det skal de som regel ha penger for. Posten tar 149 eller 299 kroner avhengig av verdi på varen, og om det er restriksjoner på varen. (aner ikke om dette gjelder kniver.)

Det går selvsagt an å snike seg unna ved å få avsender til å feilmerke pakken, men jeg tenker det sier litt om seriøsiteten til butikken dersom de går med på dette. Seriøse butikker følger reglene både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (14 timer siden):

Hva med Fallkniven? De har mange fine foldekniver.

Joda, mange fine foldekniver i utvalget deres:
- fallkniven.se/en/kniv-kategori/folding-knives/liner-locks-en/
- fallkniven.se/en/kniv-kategori/folding-knives/lock-back-en/
- fallkniven.se/en/kniv-kategori/folding-knives/slip-joint-en/

Jeg har:
U2, 6,4cm blad, 42g (lock-back)
U4 5,3cm blad, 22g (lock-back)
PCx 7,3cm blad, 70g (liner-lock)

U2 og U4 mest brukt til hverdags her i gården. PCx ikke så mye brukt da jeg ikke syns den ligger så godt i hånden, litt for kantete skjefte syns jeg.
Ikke det jeg vil kalle  utpregede turkniver dette, men gjør nytten de også om de er med. Ligger du eller sitter du og slirekniven ligger i sekkelomma eller henger bak på hofta, så er det kjekt å kunne fiske en liten kniv ut av brystlomma (eller om du har en hengende rundt halsen) når noe bare må kuttes/skjæres. Ditto om du aldri går med slirekniven på hofta, men har den på eller i sekken.

Ellers støtter jeg @aico og @Aurejeger sine anbefalinger av Spyderco, mye fint der fra smått til stort, har noen selv. Dog, beveger man seg litt i opp i kniv-størrelse velger jeg heller å gå for en såkalt "nakke kniv" (neck knife) med fast blad -  i tillegg til slirekniven som (som regel) alltid er med.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.