Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte-til-hytte-pulk


Småvill

Anbefalte innlegg

Hei!

Kunne tenkt meg en pulk når jeg går fra hytte til hytte. Har fra før av et paris brett, men synes den velter lett i kupert terreng, selv om jeg forsøker å pakke med lavt tyngdepunkt. Har erfart å sinke turfølget som har gått med sekk fordi jeg blir stående å slite med pulken

 

Selv om jeg ikke sover ute på slike turer, må jeg ha med nok sikkerhetsutstyr til å klare meg en natt ute. I tillegg kan jeg finne på å ta med litt mer enn det absolutt mest nødvendige.

 

Har blant annet sett på Acapulka Scandic Tour 100. Synes den ser fin ut, men er usikker på om den er verdt pengene.

 

Alle forslag og innspill er velkomne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

133 Fjellpulken skal dekke behovet størrelsesmessig mer enn nok da jeg tidligere har vært på flere turer med den på telting alene der man gjerne har med en del utstyr mer enn på hytte-hytte. Men smal. Sammenligninger jeg har hørt tyder på at Akapulka pga bredden er noe stødigere. (Så størrelse under dette bør også fungere utmerket)

Jeg har senere byttet til en lengre utgave (168) Fjellpulken. Jeg har 2 Paris-brett også.

Erfaringene tilsier at det er mer å hente på konsekvent pakke tungt i bunn av pulken enn å bytte fra den ene til den andre. Eksempelvis har vi noen vann på fjellet vi ofte beskøker der det alltid blir velting om vi legger isborret på toppen, men aldri blir det om vi gidder pakke det i bunn. Ulempen med å pakke i bunn er den kjipe formen som gjør det vanskelig å passere evt kasser og annet stort utstyr fornuftig, men tyngden av det utgjør alltid forskjellen på velt eller ikke. 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hytte-til-hytte burde en Xcountry 118 (minste fra Fjellpulken) gjøre nytten. Jeg har brukt min temmelig mye på teltturer (opp til en uke), og de eneste sjeldne gangene den velter er når det er dyp, løs snø og gjerne litt sidelengs helling (tips: gå alltid litt oppover når det heller sidelengs). Jeg har riktignok brukt den med stivt drag, og det ser jeg for meg hjelper mye på at det ikke skal velte, men om den først velter er det et mega-ork å få den opp igjen om du er alene, siden sekk og sele må av osv. :)

For å ikke gjøre den kjempestore investeringen ville jeg kanskje prøvd et stivt drag på Pariserbrettet ditt først.

Som Espen over sier, så har pakking også mye å si.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fjellpulken 133, men gikk opp til 168. Gikk opp primært fordi jeg gikk fra 1 bikkje til 2 bikkjer som trekker pulken. Men 133 hadde holdt i massevis. Kan fint ta en ukestur med den og hadde som regel rundt 20 - 30 kg på helgeturene som var en fin vekt i forhold til pakking og vektfordeling. På litt lengre turer kunne jeg ha 40 - 50 kg uten noe problem, selv om pulken veltet letter. Det fine med 133 er vekta på selve pulken + at jeg fikk den inn i baksete på 2004 Ford Fiesta. Personlig hater jeg å ha ting på taket og er ikke noe fan av skiboks. Har større bil i dag og funnet en fin måte å få 168 inne i bilen :-)

Mitt dilemma for valg av pulk har vært midre eller større pulk. Begge har absolutt sine ulemper og fordeler. Ulempen med stor pulk at det fort veier 4-5 kg mer tom kontra en mindre. Det er ekstra kilo som er unødvendig å dra på. For mye plass er også en ulempe ved pakking om man ikke skal ha så mye ting og tang med. Har faktisk flere ganger måtte hive ekstra ting og tang i pulken for å "fylle" den opp, slik at bagasjen ikke flytter på seg under bevegelse. Jeg bruker bikkjer til trekking av pulk, som mine vurdering her er i forholde til dette :-) Jeg holder på nå å anskaffe bikkje nr. 3 og tenker på sikt at 4 bikkjer er tingen. Da blir det setupet jeg har i dag, kanskje alt for lett, selv om jeg pakker pulken helt opp.

Min anbefaling er å se på avstander du skal gå, kontra vekt du skal dra og velge pulkstørrelse etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro 118 (Gamle "Snerten" eller nå XCountry) bør være mer enn stor nok - jeg bruker min på teltturer opptil ukes lengde (den blir riktig nok ganske høy da, men..). Veldig praktisk størrelse ved transport til/fra tur også, mtp plass i bil / kollektivtransport. Jeg får til å løfte min ved å holde i hempene foran og bakerst - det sliter jeg med å klare på gubbens større pulk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (8 timer siden):

Takk for svar!

 

Har søkt etter andre alternativer enn Fjellpulken og Acapulka, men finner omtrent ikke andre produsenter. Finnes det andre merker enn de to som kan anbefales?

Finske Savotta har også to pulkmodeller som jeg synes ser fine ut. Savotta lager kvalitet i alt annet de gjør, så regner med dette gjelder pulkene også.

Ingen erfaring med selv for øvrig.

https://www.savotta.fi/collections/ahkios

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (46 minutter siden):

Noen erfaringer med kvaliteten på de, om de glir godt og hvor lett de velter sammenliknet med Fjellpulken og Acapulka?

Har ikke noe erfaring med Acapulka, men Fjellpulken velter ikke så lett, eller at den "bare" velter av seg selv. De fleste grunnene til at pulken velter på tur et at pulken kommer ut av "kontroll". Selv om det er mye snø er ikke underlaget "flatt" og det er ikke "dempere" på pulken. Jeg tror det vil fysisk umulig å lage en pulk som ikke kan velte. Som skrevet ovenfor bruker jeg hund til å trekke pulken. Med to dra villige bikkjer, kan det ofte gå over stokk og stein. Selv med en godt pakka pulk, vil jeg som ofte oppleve at pulken velter selv på i løypa, fordi bikkjene tok svingen litt for krapp eller at det var liten hump i veien. Med to bikkjer og godt føre kan det gå rimelig fort med pulken, spesielt nedoverbakke. Ofte vil pulken velte og sprette tilbake før jeg får tid til å rette den opp. Vil si at potensiale for velt er letter med to bikkjer enn hvis jeg hadde trukket den selv med stivt drag.

Når man ser hvor mange som bruker paris brett, tenker jeg at velt av pulk utgangspunktet er "ikke tema". Jeg har observert tog av pulk på vei opp til Litlos og samtlige drar paris brett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring med både Paris brett, Fjellpulken veteran, en small pulk fra Fjellpulken og 2 ulike modeller fra Segebaden (glassfiber og tre). 

Fjellpulken velter for meg oftere i selvtråkket skispor enn Parisbrettet, men Segebaden holder seg ofte mer stabil fordi draget er festet lenger inn under pulken (se bildet), og dragstengene kommer da på utsiden av fremste del av pulken.  

På Parisbrettet har jeg eliminert alt av ideer om strikk for å holde lasten på plass, her går det i stumt 6 mm tau for å se til at lasten ikke rører seg i det hele tatt. 

Det er dog mer irriterende når pulker med drag velter enn et Parisbrett i taudrag fordi man må ta av alt for å få snudd den igjen, og har et brett eller pulk først veltet kan man nesten være sikker på at lasten forskyves og det skjer på nytt og på nytt. Parisbrett i skrått terreng kan jo også finne på å rulle helt rundt, og da er jo problemet løst... 

seg 1.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (12 timer siden):

Har søkt etter andre alternativer enn Fjellpulken og Acapulka, men finner omtrent ikke andre produsenter. Finnes det andre merker enn de to som kan anbefales?

Bo Hilleberg sitt pensjonistprosjekt, Jamtlander er ett alternativ. Har ikke hørt noen erfaringer om disse enda, og ser ut som de kun selges i Sverige. 

Også ut Pullpac, denne kunne kanskje vært interessant til hytte til hytteprosjekt. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Segebaden BP/ T1 er 47 cm bred, 125 cm lang, rommer 170 liter, veier 6,5 kg, og koster 8500 kr.

 

Til sammenlikning er Acapulka Scandic Tour 120, 51 cm bred, 120 cm lang, rommer 250 liter, veier 5,5 kg og koster 7600.

 

Kun ut fra tallene på de to er vel Acapulka det mest fornuftige valget. Med mindre Segebaden har andre egenskaper som ikke fremkommer gjennom tallene. Sistnevnte er kanskje noe man kjøper fordi man liker stilen.

Endret av Småvill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange år med Segebaden trukket av både 1 og 2 bikkjer og de senere år har jeg trukket den selv. Det var vel noen tråder her på forumet for noen år siden hvor Segebaden var tema.

Du skal være rimelig uheldig vist du får en velt med denne pulken, takket være sideveggens konstruksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (3 timer siden):

Har mange år med Segebaden trukket av både 1 og 2 bikkjer og de senere år har jeg trukket den selv. Det var vel noen tråder her på forumet for noen år siden hvor Segebaden var tema.

Du skal være rimelig uheldig vist du får en velt med denne pulken, takket være sideveggens konstruksjon. 

Vet du hvilken modell dette er, ev. hvilke mål den har? Og hvilken type drag bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei husker ikke modell, men den er ca 160cm og jeg kjøpte den i Sverige i 1979. Bruker et "no name" drag av glassfiber når jeg trekker den selv. 

Segebaden lager jo fortsatt trepulker, men tror jeg først hadde sjekket Finn hvor det fra tid til annen legges ut Segebaden for en rimelig penge. Fantastisk pulk og med litt kjærlighet kan den gå i arv. Min er altså 44 år og og brukes hver vinter. Ingen ting er gått i stykker og ingen ting er byttet til nå, men i år må jeg nok bytte nylontauet som surrer fast bambus spilene i trekket.

Bruk søkefunksjonen her på forumet og du finner en god del om Segebaden, bl a et oppussingsprosjekt av pulken min. På YouTube kanalen min "saktetur" ser du den også i bruk når jeg gikk fra Ringebufjellet til Sjusjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (1 time siden):

Nei husker ikke modell, men den er ca 160cm og jeg kjøpte den i Sverige i 1979. Bruker et "no name" drag av glassfiber når jeg trekker den selv. 

Segebaden lager jo fortsatt trepulker, men tror jeg først hadde sjekket Finn hvor det fra tid til annen legges ut Segebaden for en rimelig penge. Fantastisk pulk og med litt kjærlighet kan den gå i arv. Min er altså 44 år og og brukes hver vinter. Ingen ting er gått i stykker og ingen ting er byttet til nå, men i år må jeg nok bytte nylontauet som surrer fast bambus spilene i trekket.

Bruk søkefunksjonen her på forumet og du finner en god del om Segebaden, bl a et oppussingsprosjekt av pulken min. På YouTube kanalen min "saktetur" ser du den også i bruk når jeg gikk fra Ringebufjellet til Sjusjøen.

 

Det er jo også greit å vite at Segebaden selger alt av reservedeler til pulkene - slik at et rimelig skrog med dårlig trekk i løpet av en kveld eller 3 kan bli omtrent som ny - men det koster jo noen kroner. 

(Det skal sies at min erfaring er at å spikre i de 150 messingspikrene gjennom lær og trekk inn i trekverket tilsa forboring med det minste boret jeg fant - påsatt en dremel - ellers var det rimelig grei skuring.)

Som Rayun nevner om arv -  filosofien til Segebaden er at pulken skal gå i arv, og de kjøper også tilbake gamle pulker for å sette de i stand og selge de på nytt.  (Men så kan det jo også være for spesielt interessert siden det krever litt mer interesse for vedlikehold å ha en trepulk. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Fjellpulken xcontry 144, Fjellpulken Xpedition 168 og Acapulka Scandic Tour 150, samt trukket en del av komposers Paris brett.
 

Må si at Acapulka er en god klasse over Fjellpulken i kvalitet og brukervennlighet. Mye bedre løsning på trekk og stropper, men draget er litt mer styr å sette sammen.

Meiene på Acapulka er og det de kaller T formet med et smalere parti midt i meien som stikker litt ut fra resten. De sitter mye bedre på hardt føre så pulken ikke sklir så lett sideveis når en traverserer. Det hjelper en del på hvor ofte den velter også.

Fasongen på Acapulka gjør at den går mye bedre i egentråkka spor enn fjellpulken og Paris brett.
Draget til Acapulka har wire inni stengene, om du knekker stengene kommer du fortsatt fint framover. Knekker et fjellpulken drag må du spjelke i felt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Fjellpulken har en praktisk liten glidelås bakerst for enkel tilgang til niste og drikkeflaske. Kan ikke se at Acapulka har det samme. Har behov for lett og rask tilgang på et par liter vann, niste, litt snacks og dunjakke. Hvordan har Acapulka løst dette på Scandic Tour pulkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acapulka har løst det ved at hele toppen  av trekket er en glidelås. Det er bare å plassere gliderene over det du vil ha tak i raskt.  Jeg finner det mye lettere siden åpningen til Fjellpulken blir veldig knotete og liten når en god stor dunjakke, tjukklua, lunch og drikke skal ut samtidig. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
bjaalean skrev (På 2.3.2023 den 12.12):

Bo Hilleberg sitt pensjonistprosjekt, Jamtlander er ett alternativ. Har ikke hørt noen erfaringer om disse enda, og ser ut som de kun selges i Sverige. 

Også ut Pullpac, denne kunne kanskje vært interessant til hytte til hytteprosjekt. 

 

 

Denne er jo super på kombinasjonsturar som til dømes nokre av dei lange breskiturane. 

Der har jo babyakebrett stroppa på sekken vore ei vanleg løysing å sjå. 

Eg sjølv har nytta både det òg Parisbrett. Varianten i linken ser no fin ut mtp at ein slepp tenke på stropping osv, og det er enkelt å skifte mellom slep og bær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.