Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til å bestemme hvor pulkturen går


varmtvann

Anbefalte innlegg

Har fått tatt meg fri noen dager neste uke så planlegger pulktur onsdag-lørdag. Får ikke helt bestemt meg hvor turen skal gå så tenkte jeg kunne få litt innspill her. Har tenkt at jeg ikke skal til Hardangervidda denne gangen men kunne tenke meg å se mer av Langsua (har bare vært en liten tur før). Men så frister også skogtur litt og jeg har aldri vært i Femundsmarka. Men skulle gjerne hatt noe flere dager om jeg skal kjøre dit. Og så tenker jeg at en liten kosetur i Trillemarka også kunne vært fint. Men det er jo også fint over tregrensa da... og sånn går jeg i ring. 

Noen som har vært i disse områdene i det siste og har praktisk erfaring med snøforhold? Eller andre forslag? 

Er ikke supergod på ski så vil helst ikke ha en rute som er voldsomt kupert. Og så vil jeg helst se minst mulig folk. Ellers ganske fleksibel. Skal telte så trenger ikke hytter. Kjører fra Oslo. 

Endret av varmtvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som vanlig foreslår jeg Sjusjøen. Siden du kjører blir det nødvendigvis start og mål på samme sted. Parker f eks på Sjujsøen hytter og camping, eller kjør over Storåsen og parker langs veien typ Kroksjøen eller noe sånt. Det er parkering oppe på Storåsen også, men da får du en drøy bakke opp til bilen på slutten av turen litt avhengig av returvalget.

Du er ikke alene rundt stadion og andre typiske utfartssteder, men det bedrer seg straks du kommer litt unna. Siden du ikke har alt for mange dager ville jeg valgt å bevege meg mot Kroksjøen og videre på vestsiden av vannet. Videre i retning mot Pellestova , Hafjell, Øyerfjellet og ellers så langt nordover du gidder før du tar en mer østlig retur, eller gjør det motsatt.

Da får du en fin rundtur i lettgått vakkert og ikke minst snillt terreng. Det kan selvfølgelig blåse og være friskt i det åpne landskapet, men det er aldri langt til nærmeste lavtvoksende treklynge som kan gi ly. Jeg har mange teltnetter i området og du skal ikke mange meter unna løypa før du kan telte uforstyrret. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket Skisporet.no nå og det ser ut til at du kan få en fin rundtur i gode traseer. Vist du holder høyden, altså ikke fall for fristelsen til å gå nedom f.eks Nordseter osv så har du ikke mange tunge høydemeter å forsere, bare mil på mil med nydelig, lett terreng. Du beveger deg i 850-950moh men det er ikke vanskelig å få godfølelsen på de åpne myrene/flyene som preger terrenget mellom Sjusjøen og Rondane.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Langsua! Tok min første fjellskitur-helg der. Veldig "snillt" terreng, og massevis av område å gå i! Veldig mye snø.

Sist jeg forsøkte på en tur der i år var jeg litt håpefull når jeg dro ut med ambisjoner om flere mil under skia samme uke det lavet ned som bare rakkern. Kom meg meg 200m fra bilen pga 1,5m høyt med løssnø. Det var nok litt vel tidlig ute med tanke på været til at det var gått eller kjørt noen spor. Sannsynligvis mye bedre forhold nå.

Synstgardsetra er en fin plass å starte fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (2 timer siden):

@graham og @Hammer kan vel seie noko om tilhøva i Langsua når denne helga er over.

Eg veit det var snakka om noko dårleg føre oppi Femundsmarka, i alle fall avd. nord. 

Ellers er Hedmarksvidda veldig fin om dagen! 

Langsua er kjekk som alltid. Avblåst og hardt i høyden, men ikke isete. Godt med snø i skogen, lite hold i snøen så greit å sikte seg inn på preppa eller stikkka løyper her.

IMG_20230225_182131.jpg

IMG_20230224_163934.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (På 24.2.2023 den 20.01):

Sjekket Skisporet.no nå og det ser ut til at du kan få en fin rundtur i gode traseer. Vist du holder høyden, altså ikke fall for fristelsen til å gå nedom f.eks Nordseter osv så har du ikke mange tunge høydemeter å forsere, bare mil på mil med nydelig, lett terreng. Du beveger deg i 850-950moh men det er ikke vanskelig å få godfølelsen på de åpne myrene/flyene som preger terrenget mellom Sjusjøen og Rondane.

 

Dette høres jo veldig fint ut, da. Jeg har kjøpt meg kart i dag 🙂

Endret av varmtvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (6 timer siden):

Kan anbefale Langsua! Tok min første fjellskitur-helg der. Veldig "snillt" terreng, og massevis av område å gå i! Veldig mye snø.

Sist jeg forsøkte på en tur der i år var jeg litt håpefull når jeg dro ut med ambisjoner om flere mil under skia samme uke det lavet ned som bare rakkern. Kom meg meg 200m fra bilen pga 1,5m høyt med løssnø. Det var nok litt vel tidlig ute med tanke på været til at det var gått eller kjørt noen spor. Sannsynligvis mye bedre forhold nå.

Synstgardsetra er en fin plass å starte fra.

Jeg har vært i Langsua en gang for to år siden, bare to overnattinger, men synes det var veldig fint. Vil gjerne tilbake. Tror jeg så posten din om den 200m-turen! Og takk for forslag til startpunt. Husker ikke helt hvor jeg gikk fra for to år siden - det var helt greit men jeg konkluderte at jeg skulle prøve noe annet ved neste gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (4 timer siden):

@graham og @Hammer kan vel seie noko om tilhøva i Langsua når denne helga er over.

Eg veit det var snakka om noko dårleg føre oppi Femundsmarka, i alle fall avd. nord. 

Ellers er Hedmarksvidda veldig fin om dagen! 

Takk! Droppe Femundsmarka nå da kanskje. Tenker uansett at det er en tur hvor det hadde vært bedre å ha 6-7 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (1 time siden):

Langsua er kjekk som alltid. Avblåst og hardt i høyden, men ikke isete. Godt med snø i skogen, lite hold i snøen så greit å sikte seg inn på preppa eller stikkka løyper her.

IMG_20230225_182131.jpg

IMG_20230224_163934.jpg

Å, det var vakkert! Håper du hadde fint tur. Hvor gikk du fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har vært i Langsua flere ganger, både sommer og vinter. Det er "snille" fjell og fint område, som jeg vil anbefale både med telt og det er også både DNT hytter og fjellstyrehytter der, hvis man trenger å tørke.

Jeg har flere ganger startet ved å kjøre inn ved Yddin og gå mot Skaget o så er det fritt frem videre både i åpent fjellterreng og noe småskog.

God tur!

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (10 timer siden):

Å, det var vakkert! Håper du hadde fint tur. Hvor gikk du fra? 

Det ble en ålreit tur ja. Vi gikk fra Finnbøle, dvs Jotunheimveien forbi Slangen opp noen bakker til hvor brøytingen stopper, der er det en stor utfartsparkering. Og så har vi gått mot Nordre og Søre Langsua, rundet over til Oskampen og tilbake. 

Ellers har jeg startet et par ganger ved Synstgardsætra ovenfor Svatsum, det er også et fint utgangspunkt om vinteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.