Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobil eller GPS-enhet?


Espen501

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, det kan du helt fint. Kartene på mobil vil jeg si er bedre til og med kartmessig. Batterilevetid er din eneste utfordring (som ikke er så vanskelig å dekke).

Norgeskart appen er f.eks. veldig fin og enkel. Jeg bruker mest Topokart for tiden pga. litt mer funksjonsrikt. Begge to må man betale i en eller annen form for å kunne ha offline kart.

Inreachen har selvfølgelig andre nyttige funksjoner som satelittkommunikasjon, men det er urelevant for emnet om vi kun snakker kart og navigasjon.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen til GPS enheten er utskiftbare batteri, ekstremt robust, bedre å henge utenpå sekken, enklere å betjene med votter/hansker og at selve kompasset er mye bedre (retningen på pilen/kartet blir riktig).

Skjerm, kart, detaljer og hastighet er mye bedre på mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går det. Men vil jo uansett ha mobil eller gps som supplement til papirkart og kompass. 
Har en gammel gps men det er sjelden den er med på tur pga lite kapasitet på kart så jeg må skifte kartblader i den etter hvor jeg skal. 
Så trekker som du sier gjerne en moderne mobil en del strøm så powerbank er kjekk og ha med. Det er no neon apper du kan forhåndslaste kart slik at det fungerer bruke mobil der det ikke er dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte "Hvor?" fra kartverket i fjor, og var godt fornøyd med den, selv om det tar litt tid å zoome inn/ut på kartet. Gratis, funker offline, og uten reklame. Hvordan vises annonser i Ut.no appen? Så ingen annonser på screenshots på Google play. En gammel telefon i flymodus funker flere dager for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Norgeskart Friluftsliv på mobil, betalversjonen gir også brattetskart. Dette gir god oversikt over grovnavigering og planlegging av rute. Offlinekart er mulig i betalversjon.

Har garmin GPS 66sr, den har oppladbare batteriet, men holder en uke på en lading (oppgitt 38t). Bruker kart fra kartmannen også dette med bratthet.

Det er mulig jeg ikke har lest bruksanvisningen på gps'en, og andre kart kunne løst problemet. Men det som er problemet med gpsen slik jeg ser det, er at nå når en zoomer ut, så forsvinner ikke detaljer fra kartet, så ved å zoome for langt ut så blir hele kartet "brunt". Så den passer best til finnavigering. Og det er den god til.

Jeg har opplevd at telefonen har vært mer enn 50m "off", dette var i tykk tåke i steinete terreng. Den sa jeg var forbi et vann, mens jeg gikk i vannkanten.. Retningsvisningen er også dårlig, må gå et stykke før den kan stoles på.   Gps en var riktig i gitt tilfelle (66sr har dual band som gir enda bedre posisjonsnøyaktighet enn øvrige gpser).

Så egentlig ja takk, begge deler.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker Norgeskart Friluftsliv på mobil, betalversjonen gir også brattetskart. Dette gir god oversikt over grovnavigering og planlegging av rute. Offlinekart er mulig i betalversjon.

Har garmin GPS 66sr, den har oppladbare batteriet, men holder en uke på en lading (oppgitt 38t). Bruker kart fra kartmannen også dette med bratthet.

Det er mulig jeg ikke har lest bruksanvisningen på gps'en, og andre kart kunne løst problemet. Men det som er problemet med gpsen slik jeg ser det, er at nå når en zoomer ut, så forsvinner ikke detaljer fra kartet, så ved å zoome for langt ut så blir hele kartet "brunt". Så den passer best til finnavigering. Og det er den god til.

Jeg har opplevd at telefonen har vært mer enn 50m "off", dette var i tykk tåke i steinete terreng. Den sa jeg var forbi et vann, mens jeg gikk i vannkanten.. Retningsvisningen er også dårlig, må gå et stykke før den kan stoles på.   Gps en var riktig i gitt tilfelle (66sr har dual band som gir enda bedre posisjonsnøyaktighet enn øvrige gpser).

Så egentlig ja takk, begge deler.

 

Det var ganske oppklarende i grunn. Når jeg tenker etter har jeg jo opplevd lignende på kart-apper også. Bruker dem alle: Norgeskart Friluftsliv (betalt), Topokart og Topo GPS i tillegg til FATMAP som gir gode 3D-bilder i kartform. Fint for å planlegge tur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ut.no appen kun når jeg går på tydelige stier, og det er noenlunde pent vær. Ellers bruker jeg papirkart og kompass, og  kartkoordinater fra mobil om jeg er usikker på kartet hvor jeg er. Bruker 113 appen for å se kartkoordinater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en GPS 64 st men fung ej på mina uppladdnings bara fast nyladdade kan gå med 1 st och en Alkaline

Försökt hitta 1.5 V litium men för dyra ifh till Alkal.(anv en liten PB med 1 st 1865 men då krävs ju kabel))

Garmin kan ej lösa problemet,inst för uppl.batteri men hjälper ej.

Smartphone bättre så läng man ej tappar den eller det regnar såvida man ej har en militär variant som har samma klassning som GPS ipex 67( de nyaste GPS med stor skärm är ju bättre men kostar som 2  android telefoner) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.