Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakten på ny skalljakke


Bjørnar Ø

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt mye brukt, var tiden kommet for å kassere Trollveggenjakka kjøpt i 2010. Det har vært en sabla god jakke og lista for en erstatter ligger høyt. God synlighet på tur er viktigste kriterie for ny jakke.

Har prøvd Bergans Breheimen uten å funne riktig størrelse. XL er pølseskinn uten mulighet til annet enn en t-skjorte under. XXL blir for lang på armene.

Arctheryx er ikke prøvd da jeg ikke har funnet riktig størrelse i butikk enda.

Norrøna er ikke sett på så langt.

Noen som har tips til jakke?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutes ago, Bjørnar Ø said:

Etter å ha blitt mye brukt, var tiden kommet for å kassere Trollveggenjakka kjøpt i 2010. Det har vært en sabla god jakke og lista for en erstatter ligger høyt

Siden du var fornøyd med den gamle, ville jeg helt klart sett på de nye Trollveggenjakkene. Det er solide, gode jakker, og som Marius sier har Norrøna svært gode garantiordninger.
Jeg har et par Arcteryxjakker, det er også særdeles gode jakker, og har romslige passform. I likhet med deg kan jeg ikke fordra trenden med trange pølseskinnjakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jakt etter jakke selv for en tid tilbake. Min bergans Storen jakke hadde fått seg en tur for mye og var ikke like tett lengre. Etter mye søking ble prisen fra Revolution Race for fristende til å ikke prøve (sammenlignet med andre) 

Jeg må bare si, denne jakken har fått prøve seg i alt slags vær å den skuffer ikke. Det eneste man skal passe på er at modellen er litt slim, så om man har litt ekstra stor mage eller brystkasse, er det fornuftig å gå en størrelse opp i forhold til hva man ellers bruker. 
Det er god lengde på armene uten at den blir posete som mange andre modeller. Jeg er rett og slett kjempefornøyd. 

1533642619_Screenshot2021-09-21at16_07_43.thumb.png.3c8ff78c04bc8c935d262d9197dd77f3.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (2 timer siden):

Noen som har tips til jakke?

Ta en titt på Gore-Tex Pro Shell Jacket fra Whiteout (Norrøna). Jeg erstattet min Falketind-jakke med denne og er veldig fornøyd. Jeg vil si dette er samme kvalitet som de heftigste Norrøna-jakkene, men til halve prisen. Jakka er ganske sid og har romslig passform. Men bortsett fra den gule så er fargene ganske jordnære. 


https://www.whiteout.com/products/the-outdoor-shell-jacket-mens/?color=3301&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (14 minutter siden):

Ta en titt på Gore-Tex Pro Shell Jacket fra Whiteout (Norrøna). Jeg erstattet min Falketind-jakke med denne og er veldig fornøyd. Jeg vil si dette er samme kvalitet som de heftigste Norrøna-jakkene, men til halve prisen. Jakka er ganske sid og har romslig passform. Men bortsett fra den gule så er fargene ganske jordnære. 


https://www.whiteout.com/products/the-outdoor-shell-jacket-mens/?color=3301&

Sikkert bra klær dette, dog har de ikke større størrelser enn xl og faller ut på farge. Skal ses når jeg er ute på tur. Klær som gjør at jeg ikke synes så godt har jeg allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (1 time siden):

Sikkert bra klær dette, dog har de ikke større størrelser enn xl og faller ut på farge. Skal ses når jeg er ute på tur. Klær som gjør at jeg ikke synes så godt har jeg allerede.

Skjønner. Jeg syns du skrev at XXL ble for stor, men mulig jeg misforsto. Som nevnt så har de en gul en som burde synes godt i terrenget. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (29 minutter siden):

Skjønner. Jeg syns du skrev at XXL ble for stor, men mulig jeg misforsto. Som nevnt så har de en gul en som burde synes godt i terrenget. : )

det var kun retatert til nevnte Bergans jakke, altfor lang på armene selv med to lag under. Såpass mye for lange armer at det føles ukomfortabelt. kan hende det dukker opp andre bergans modeller som passer bedre. men rundt midjen og brystkassa passt det med xxl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (6 minutter siden):

det var kun retatert til nevnte Bergans jakke, altfor lang på armene selv med to lag under. Såpass mye for lange armer at det føles ukomfortabelt. kan hende det dukker opp andre bergans modeller som passer bedre. men rundt midjen og brystkassa passt det med xxl

Jeg vurderte denne selv på et tidspunkt,  men valgte den bort til fordel for Whiteout:

https://www.lundhags.com/no/klar/herre/jakker/laka-ms-jacket/?code=7045952443201

Jeg har ikke prøvd denne selv, men har et par andre Lundhags-jakker og erfarer at de er romslige i passformen og ermene er ikke spesielt lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna forandrer mye på Trollveggen-modellen... såpass mye at den like godt kunne ha byttet navn innimellom. Har ikke prøvd den de lager nå, men det kribler ikke like mye i lommeboka som det gjorde for noen år siden og en tidligere versjon.

Skalljakke er uansett så bredt begrep at du nok gjør best i å gå i fysiske butikker og prøve ulike modeller. Både materialer, størrelser og snitt varierer mye både mellom modeller og produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fenrisfrøya said:

Det er mye bra der ute, men min overlegne favoritt er Arcteryx Theta

Enig, jeg har en Theta SVX, muligens den mest bekyttende og robuste skalljakken som er laget. Den tåler det meste, og er førstevalget når zombieapokalypsen kommer :-)
Dessverre har Arcteryx sluttet å lage den, og jeg tror ikke de har erstattet den med en tilsvarende modell. Jeg har sett pent brukte Thetajakker selges for høye priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på jakt etter en arvtager til en Bergans Romsdal jakke (den de selger på xxl). Denne opplever jeg som VELDIG romslig. Prøve den kanskje?

Prøvde nye Trollveggen. Den er for trang i livet for turliv synes jeg. Fin for byfolk som vil se ut som turfolk kanskje. Prøvde en HH odin mountain infinity pro jakke, men den leverte jeg tilbake basert på opplevelsen av bukse i samme stoff som jeg kjøpte (og leverte tilbake etterhvert). Prøvde Revolution race cyclone jakka som er nevnt over. Denne syntes jeg også er for trang i livet for turliv, men endte opp med å beholde den som en hverdagsjakke i "byen". Var jo nesten gratis. Endte opp med en HH verglas infinity jakke (den de bruker på 71grader nord for tiden). Den syntes jeg var fin på passform. Ikke like romslig som Bergansjakken i samme størelse, men den passer bedre da. For min del.

Min "apokalypsejakke" er Brynje Expedition jakka.

 

Edit: Når jeg skriver "rundt livet" over her så mener jeg "rundt linningen" som taler under meg her. Fant bare ikke rette ordet...

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik RR Cyclone Rescue jakke jeg også, og er utrolig fornøyd med den. Det er rett og slett en meget bra og funksjonell jakke til nesten gi-bort-pris. Og nå har jeg fått brukt den lenge, hyppig og relativt hardt nok gjennom våren, sommeren og høsten  (hundetrening med NRH = kravling i alle slags terreng og miljøer i all slags vær flere ganger i uka) til å kunne begynne å konkludere med at kvaliteten virker å være bra også. Den holder meg tørr, og både stoff, sømmer og glidelåser ser finfine ut fremdeles. Har buksa også, og den er også bra.

Men enig i at størrelsene er litt små - og av og til på litt rare måter. Som at en jakke passer perfekt - bortsett fra linningen rundt hoftene/lårene av alt i verden🙈 (gjelder annen modell, men Cyclone er ikke akkurat vid i linningen den heller). Eller fotskjellige bukser som åpenbart ikke bruker samme størrelsesmal selv om de alle benevnes «regular fit». Og så er det greit å være klar over at plaggene kommer jevnlig på 20-25% tilbud og/eller at man gjerne finner rabattkoder om man søker litt rundt (feks instagram).

Nå skjønner jeg at TS har siktet seg inn på et litt annet segment, men ville bare dele min erfaring likevel - gitt trådens tema.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (8 timer siden):

Dessverre har Arcteryx sluttet å lage den, og jeg tror ikke de har erstattet den med en tilsvarende modell.

Jeg fikk en Beta SV i erstatning for en Theta SVX og vil si det er omtrent samme jakken. Det har vært en veldig god og vanntett jakke.

https://arcteryx.com/es/no/shop/mens/beta-sv-jacket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe Theta SV er bedre enn min anekdotiske erfaring med Theta AR.

Det er rett og slett den dårligste skalljakken jeg har hatt. Bra materialer, bra design/snitt og god å bruke, men elendig "skrudd" sammen.

Etter noen år med snill bruk (jeg har flere skalljakker jeg fordeler byrden på), begynte jakka rett og slett å ramle fra hverandre. Fancy laser-sømmer som bare sluttet å holde sammen flere steder på jakka, tilsynelatende uten større utfordringer enn tyngdekraft og tidens tann. 

Jeg har fortsatt en Theta SV bib liggende i skapet, som ble kjøpt samtidig. Jeg feilberegnet nok behovet for GTX bib den gangen den ble kjøpt så den er tilnærmet ubrukt, men ser iaf. så langt ut til å holde sammen i sømmene.

En annen jakke som kan være verdt å prøve er Fjällräven Bergtagen Eco-shell. 
Jeg kjøpte vanlig Bergtagen i G1000 når de var på tilbud hos J&F, og den har jeg vært veldig fornøyd med så langt. Romsligere snitt enn Keb og de mer vanlige Fjällräven modellene. Prisen er latterlig dog. Jeg har både G1000 jakka og stretch buksa og de er uten tvil gode, men jeg kunne nok ikke overbevist meg selv om at de var en fornuftig investering til veiledende pris. Eco-shell er i samme prisleie som Trollveggen, så sånn sett er det kanskje innenfor budsjett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Nilsen skrev (5 timer siden):

Men enig i at størrelsene er litt små - og av og til på litt rare måter. Som at en jakke passer perfekt - bortsett fra linningen rundt hoftene/lårene av alt i verden🙈 (gjelder annen modell, men Cyclone er ikke akkurat vid i linningen den heller). Eller fotskjellige bukser som åpenbart ikke bruker samme størrelsesmal selv om de alle benevnes «regular fit»

Hmm.. spennende.

Har så vidt dippet tåa uti RR-dammen etter å ha lest gode tilbakemeldinger her. Kjøpte en Adrenaline outdoor jeans tidligere i sommer, samt prøvde noen shortser som jeg returnerte. Størrelsene er litt rare ja. De skriver at de er små i størrelsene, så jeg bestilte både M og L, jeg er vanligvis M, av og til S og en veldig sjelden gang L. 
L var alt for stor, M var helt ok. Den kunne vært enda litt smalere i linningen, men lår og legger var definitivt trange nok.

Bestilte en GP Rescue pro i medium her i går. Gikk ut fra at størrelsene er ganske konsise på tvers av modeller, men skjønner jo nå at dette kan bli mer spennende enn jeg hadde trudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (På 21.9.2021 den 14.18):

Har prøvd Bergans Breheimen uten å funne riktig størrelse. XL er pølseskinn uten mulighet til annet enn en t-skjorte under. XXL blir for lang på armene.

 

 

Vil tro at det er ganske enkelt å få kortet inn ermene på denne jakken hos noen som har erfaring med slikt, f.eks. Sømhuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Blir en prøvehelg. Arctheryx, Haglöfs, Norrøna. sjekker vel også ut Bergans selv om de ikke har jakke som matcher synbarhetskravet pr nå.

Helly Hansen har jeg ikke noen god erfaring med (seiltøy) så de vurdere ikke i denne omgang.

Noen som har efaring med RAB sine jakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (23 timer siden):

Helly Hansen har jeg ikke noen god erfaring med (seiltøy) så de vurdere ikke i denne omgang.

 

Nei ser den. Tviler på at det blir noe mer HH på meg etter denne.

Venter spent på erfaringer på RAB. Personlig har jeg kun en RAB jakke men det er ikke skalljakke. Er godt fornøyd med den da. Xenon heter den jeg har. Overaskende varm og omtrent heeelt vindtett isolasjonsjakke. Men det er ett annet tema....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.