Gå til innhold
  • Bli medlem

Én uke i Nordmarka i november (02.11 - 08.11)


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Målet var å være én uke i Nordmarka alene.

Jeg er en nybegynner, så dette var en stor nok utfordring for meg, særlig siden jeg aldri har vært så lenge på tur alene før. Turen startet på Grua, hvorfra jeg fulgte blåløypa over åsen sør for Mylla mot Trantjern, så sørover mot Tverssjøstallen, deretter Finnstad, Katnosa og til Kringla ved Langlikoia. Jeg maset meg opp til Slottsåsen gjennom kratt, gran og bratter, over Kjelen og Slottsmyra, og til slutt ned på igjen veien for å få en mer bekvemmelig ferd til siste overnattingssted, Morlikåsen. Derfra gikk jeg til Sørkedalen skole. I tillegg til natten på Morlikåsen, lå jeg to netter ved Mylla, så én ved Ølja, deretter to ved Katnosa. Nettene tilbrakte jeg i gapahuk.

Hele turen hadde jeg måne, de siste nettene, fullmåne. Svært heldig, altså. Da jeg gikk av toget på Grua, var det noen kuldegrader og masse snø. På det meste rakk snøen meg nesten til knærne, på slutten av turen var det kun flekker med snø. Kan ikke klage på været, men i november anbefales bål. Ganske trist å befinne seg i mørke fra 17.00 til 07.00. Men så var det stjernene, da... fullmånen...

Bildene forteller resten:

post-898-133474442372_thumb.jpg

post-898-13347444238_thumb.jpg

post-898-133474442389_thumb.jpg

post-898-133474442397_thumb.jpg

post-898-133474442404_thumb.jpg

post-898-133474442413_thumb.jpg

post-898-133474442421_thumb.jpg

post-898-13347444243_thumb.jpg

post-898-133474442446_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må prøve å få meg en slik tur snart jeg også..

flotte bilder. håper på litt roligere dager på skolen nå så da er det vel bare å kaste seg ut på tur.

Men du? den veden du hadde der... den så veldig tatt med hjemmefra ut. bare du med ved helt hjemmefra, er litt juks men skikkelig luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukestur alene i novemberskauen er sjelden kost.

Gir ro i sjelen det! Ikke mye bråk og trafikk da nei (men noen hadde sikkert vært mørkredde... :?)

Heldig med været også, og det morrabildet var jo vakkert! Et rent ønskemotiv for et stativmontert vidvinklet kamera!

Og bra du ikke møtte noen surmagete skiløpere der du stavret deg fram til fots i den oppkjørte skiløypa! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksent gjort å ta en slik tur på denne årstiden av en som kaller seg nybegynner.

På et bilde ser det ut som det allerede var preparerte skiløyper i Mylla-traktene. Jeg hørte jo ekstrem-milslukeren, Tom Stensaker, i østlandssendingen her en morgen fortalte om brukbare forhold, men ikke om preparerte løyper bortsett fra Ringkollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Eirik, bra du likte bildene, og turen.

Angående veden, jeg hogg den i skogen. Ikke noe juks her i gården, nei. Da jeg bar med ved til neste leirplass (bare én gang, den tredje dagen, fra Mylla til Ølja), var det fordi jeg skulle slippe å hogge når jeg kom frem. Dessuten, man må jo ikke glemme å legge inn noen treningsøkter... :?

Ja, dra ut på tur!

ozzi, jeg skulle gjerne gjort det.

Er noen som vet hvor jeg kan få tak i kart som digitaliserte bilder? Skulle gjerne ha tegnet inn og vist ruten, både for denne og for senere turer. Har ikke scanner...

Her noen flere bilder:

post-898-133474442476_thumb.jpg

post-898-133474442484_thumb.jpg

post-898-133474442493_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: jeg fulgte blåstien fra Grua til Mylladammen, så til Åssjøen, over nordsiden av Kollern til Trantjern, derfra veien/blåstien til Ølja og Tverrsjøstallen, fulgte deretter veien til Holoasætra, blåstien til Finnstad (like ved Sinnerdammen), tok så østover langs blåstien til Katnosdammen, sørover langs veien til Sandungen, blåstien til Langlia, til slutt veien til sørenden av Kringla, hvor jeg gikk over hogstfeltet i sørøstlig retning og oppover gjennom skogen for å ende opp på Slottsåsen (541 moh), deretter forbi Kjelen (på østsiden), over Slottsmyra (måtte gå rundt), så endelig langs en nedlagt kjerrevei, som også fungerer som skiløype, ned på veien til Sørkedalen. Den fulgte jeg i et par kilometer til jeg kom til en liten stump av en vei som gikk til høyre opp mot Morlikåsen. Neste dag videre på veien til Sørkedalen og sivilisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, fantastisk tur det der! Masse fine områder og neppe så veldig mange turgåere rundt omkring. Synes du var flink til å legge ruta utenom de mer beferdete deler av marka. Både Slottsåsen og områdene vest for Katnosa burde besøkes av flere.

Går du turen igjen kan det være en variant å legge den siste biten over Kikuttoppen og Porthøgda. Kjerkeberget er også gøyal å få med seg når du uansett er i nærheten.

Du brukte Gapahuk hele veien ? Ikke telt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gapahuk. Helt greit, beskytter mot vind (ved vann, inne i skogen er det jo sjelden noen vind å snakke om) og nedbør, men mange netter kunne jeg ligget under åpen himmel. Hadde med meg sommerposen med en komfortemp. på +7 grader (for å spare vekt), så jeg foretrakk å ha det lunt. Kledde på meg godt før jeg la meg (ull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha vært en herlig tur! Var på en lignende tur fra Gol til Flå med naboen i september. Nå skal han ha ei uke i Drammensmarka, og det gjør meg grønn av misunnelse. Jeg skal "kaste bort tida" på jobbsøking i stedet, blir bare med den siste helga tror jeg. Bare kjenner suget når jeg ser oppklyvd ved og bålrøyk. Det er livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er å ha en jobb som både gir litt penger OG fritid. Grunnleggende premiss er selvfølgelig å ha lite eller ingen gjeld. Jeg har kun studielånet. Ja, og noe gjeld på kredittkortet til tider når jeg ikke har kunnet la være å kjøpe noe utstyr...

Vil du ha mye penger, er du ute å kjøre med en gang mht fritid. Altså et farlig ønske, men etter hva jeg vet, er det svært utbredt. Jeg har akseptert at man ikke kan få både i pose og sekk. Etter jeg gjorde det, ble det mye lettere for meg å være fornøyd med det lille jeg har.

Sum: For å kunne dra mye på tur, må man ha mye fritid, ergo også lite penger.

Vel, dette var en digresjon.

runegutt123: Å ligge i sommerpose på denne turen ville alle ha greid, for med to lag ull på kroppen, som jeg hadde, er posen god for en del kuldegrader. Dessuten var det rundt 0 grader flere av nettene, kaldest var de første to, da var det -7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er å ha en jobb som både gir litt penger OG fritid. Grunnleggende premiss er selvfølgelig å ha lite eller ingen gjeld. Jeg har kun studielånet. Ja, og noe gjeld på kredittkortet til tider når jeg ikke har kunnet la være å kjøpe noe utstyr...

Vil du ha mye penger, er du ute å kjøre med en gang mht fritid. Altså et farlig ønske, men etter hva jeg vet, er det svært utbredt. Jeg har akseptert at man ikke kan få både i pose og sekk. Etter jeg gjorde det, ble det mye lettere for meg å være fornøyd med det lille jeg har.

Sum: For å kunne dra mye på tur, må man ha mye fritid, ergo også lite penger.

Vel, dette var en digresjon.

runegutt123: Å ligge i sommerpose på denne turen ville alle ha greid, for med to lag ull på kroppen, som jeg hadde, er posen god for en del kuldegrader. Dessuten var det rundt 0 grader flere av nettene, kaldest var de første to, da var det -7.

Jeg er arbeidsledig for tida, og fornuften sier at jeg må søke aktivt på jobber. Men med tid og stunder håper jeg å kunne opparbeide meg en posisjon hvor jeg kan jobbe mindre og ha mer fritid. Trenger ikke så mye penger for å være fornøyd jeg... Men føler at jeg ikke har så mye jeg skal ha sagt per i dag :wink:

Villmarksliv og jobb går uansett etter min mening ikke så godt sammen. Det er verdens mest tidkrevende interesse. Det er tragisk at man bare skal ha 5 uker ferie til disposisjon, man skulle minst hatt alle skoleferiene... Jeg vil iallefall ikke tjene massevis av penger hvis prisen for det er at jobben blir hele livet. Min drøm er å få anledning til et nøkternt økonomisk liv hvor belønningen er masse anledning til å gå på tur :cry: Du er heldig som har fått det til!

Virkelig flott tur må det ha vært gjennom Nordmarka ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott turbeskrivelse...

Blir motivert av å lese og se bilder... Også er det litt morsomt å se at man kan ha det godt på tur i bakgården av Oslo.

Er vel strengt tatt Oslo som er Nordmarkas bakgård :lol:

Ellers så det ut som en super tur. Har hatt lyst til å prøve det samme, men med telt. Får aldri ut finger'n!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje W spør om det er spor av gaupe, stor-hund eller ulv.

Det er helt sikkert ikke Gaupe (man kan se spor av klør) Gaupa (katten går med kløra inne). Det er enklere å svare på om det er ulv/hund ut fra hvordan spora er ellers (Hund vimser mye- Ulv går mye rette strekk). Jeg tipper at dette er spor av hund.

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.