Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia triangle


Bjellesau

Anbefalte innlegg

Annonse

Her her noe for dere:
Why the Alcohol Stove? (Erik Normark, 14.11.);  www.youtube.com/watch?v=hsfj-KzCp0Q

Edit: Og her, en han lagde om Triangle i 2017: www.youtube.com/watch?v=mCTR2bFNbf0

For de som venter på Triangle, men ikke kan vente...så ser jeg at Bushbox Essentials har en modell som ligner, men som dog (etter det jeg kan se) ikke tar gassbrenneren:  Bikeseter fører denne i Norge:  www.bikester.no/bushcraft-essentials-bushbox-ultralight-1048439.html

Så tidligere flere tilsvarende no-name modeller, mer eller mindre samme konseptet, på ebay, men lenge siden jeg søkte der nå - så jeg vet ikke hva man finner der i dag.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

larbrevi skrev (På 3.11.2020 den 0.15):

Takk for raskt svar. Jeg lurer faktisk på om Winter attachment bygger på ganske nøyaktig 23mm, så det tyder jo på at det kanskje er tenkt på, selv om det blir close. Saken er egentlig også at jeg ikke ønsker å bygge Triangle høyere, da jeg ofte bruker dette i forteltet og jeg merker at diverse "påbygg" gjør ofte ting litt ustabilt, avhengig av grunnen det står på så klart. Og man trenger jo ikke pushe det for langt med sprit i teltet osv.

Forøvrig blitt veldig glad i winter attachment. Den fungerer veldig bra når det ned mot 0 og kaldere, men om man bruker den så gjelder det å være litt rask med å stable den på plass etter å ha tent på. Jeg har ofte brukt spritbrenneren oppe i en solo stove titan, men den blir for lav når man putter på winter attachment.

Nå virker det jo uansett som om Triangle er helt umulig å få tak i. Jeg ser Trangia melder om en ny i 2021

Mvh Lars

Hei Lars,  

Ja jeg er også en av de som har forelsket meg i Winter satsen.

Har bestilt denne nå: Bushcraft Essentials Bushbox Ultralight

i håp om at det blir noe ala Triangle....   PS ikke legg dette inn på tråden om kvistbrennere -  da blir jeg vel utstøtt :) 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

larbrevi skrev (På 2.11.2020 den 22.20):

Bittelitt utenfor emnet, men er det noen av dere som har brukt Triangel sammen med Spritbrenner med winter attachment? Altså blir den dyp nok?

Prøvde nå i helgen. Vinter-innsatsen kan du bruke med Triangle ja, men den vil skyves litt lengre opp på brenneren enn tiltenkt. Men jeg ser ikke dette som noe problem.  Ellers er det jo fritt frem å ta en pinne og grave et lite hull rett under der brenneren vil stå, om du ikke står på berg/stein altså, for å at innsatsen ikke skal skyves lengre opp på brenneren.

Et annet alternativ er å bruke noe annet til å formvarme brenneren med. Mang muligheter. En kork av noe slag som ikke er brennbar (f.eks fra et lite syltetøyglass) som du legger under brenneren og fyller med sprit og tenner på. Eller en bomullsdott med litt sprit eller vaselin på som du fyrer på og legger under brenneren. Eller...eller...eller, bare fantasien som setter grensen her. Et vanlig "knep" når det er kaldt ute ellers, er nå  å ta brenner og spritflaska inn under jakken - inn mot kroppen - en stund før du fyrer. Kan og legge i bunn av soveposen over natta, bare pass på at du legger det i en vanntett pose først i tilfelle lekkasje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 minutter siden):

Prøvde nå i helgen. Vinter-innsatsen kan du bruke med Triangle ja, men den vil skyves litt lengre opp på brenneren enn tiltenkt. Men jeg ser ikke dette som noe problem.  Ellers er det jo fritt frem å ta en pinne og grave et lite hull rett under der brenneren vil stå, om du ikke står på berg/stein altså, for å at innsatsen ikke skal skyves lengre opp på brenneren.

Et annet alternativ er å bruke noe annet til å formvarme brenneren med. Mang muligheter. En kork av noe slag som ikke er brennbar (f.eks fra et lite syltetøyglass) som du legger under brenneren og fyller med sprit og tenner på. Eller en bomullsdott med litt sprit eller vaselin på som du fyrer på og legger under brenneren. Eller...eller...eller, bare fantasien som setter grensen her. Et vanlig "knep" når det er kaldt ute ellers, er nå  å ta brenner og spritflaska inn under jakken - inn mot kroppen - en stund før du fyrer. Kan og legge i bunn av soveposen over natta, bare pass på at du legger det i en vanntett pose først i tilfelle lekkasje :)

Jepp, det er mange muligheter.  På min whithe box stove har jeg kjøpt en kakeform i alu og så har jeg peis tråd i rundt.  Lett og effektivt.

 

Vedr. forvarming så tar jeg det litt videre nå.  Har bestill en Zippo handvarmer ( 12t).  Dette skyldes noen tanker tilbake til kalde vinterøvelser og jeg hadde en slik hanvarmer som gikk på kull pinner.  Det reddet meg mang en dag og natt. Spesielt behagelig å legge på magen eller nakken + i lomma.

Tanken er at denne skal forvarme GASS bokser, men helt sikker på at denne kan brukes til trangia og på kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, Bushcraft Essentials Bushbox Ultralight er kommet i hus og måtte prøves.

Det blir for trangt med Trangias vintersats inne i selve brenneren.  Så da ble det en annen løsning.  Klippet ned en aluform kake og la en forvarmings filt nedi.  så var det bare å helle på rødsprit, tenne på og sette den under Bushbox.  

Forvarmingen gikk greit.  På min kjele bruke jeg 6 min og 30 sek for å koke opp 0,6 L vann.

Av det andre bilde ser dere vekten på 150 gram komplett sett.  Helt ok!

setup.jpg

vekt.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Nå som jeg har fått Winter Attachment(WA) selv, kan jeg komme med en kjapp oppdatering på Trangia Triangle med Winter Attachment montert, om noen fortsatt lurer på hvordan dette skulle passe:

- WA passer i Triangle, men ikke i hakket i bunnen av spritbrenneren, det blir for høyt:
KJV_2766.jpg.a3c1a8641067eaea1ab6a68938870086.jpg

KJV_2763.jpg.50622ad79155e4594589b3ca1b045100.jpg


- Dytter man WA litt opp, her javnt med bunnen på Triangle, er det fortsatt mulig å forvarme. Man kan feks løfte spritbrenneren opp direkte slik det vises i brukervideoen til 25/27-serien, evt løfte hele Triangle og tenne på gjennom hullene i bunnen av WA, evt gjennom hullene eller utsparingene i Triangle.
For min del funker det da bra med den større utsparingen jeg har laget i den ene veggen til Triangle, der gasslangen kommer ut, som vist tidligere i tråden.
Mange måter å gjøre dette på...
KJV_2768.jpg.74b992e3733ec05ddbf4be30189c1357.jpg

Høyden opp til kanten blir som nevnt tidligere i tråden, 42-43mm.
KJV_2772.jpg.69cb93d3183c02c6ab46bd5cc6207be3.jpg

Her kommer Winter Attachment til å være med fast fremover uansett når på året dette skal brukes, for å få raskere fart på spritbrenneren.
Var stor forskjell med og uten forvarming! :)

 

Diger Jotne skrev (På 4.11.2020 den 8.38):

Som et side notat: Om du ikke fester forvarmeren i hakket som den skal, så passer den ikke lengre lett nedi hullet på vindskjermen . Nå vet ikke jeg hvor mye det er å gå på i trianglet.

På Triangle-holderen som er firkantet blir ikke dette et problem, man setter spritbrenneren oppi med festene til WA ut mot hjørnene av Triangle-holderen, slik som på bildet under:
KJV_2771.jpg.0ba97237ca9a7b2dda4beb571541c5c6.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Blaser skrev (4 timer siden):

Da har jeg mottatt fra Aliexpress en Argos titanium;
Passer fint med trangias gel brenner. Bare at jeg har gjort om fra gel til rødsprit brenner.  Total vekt er 118 gram ferdig pakket

Fin den!  Tar den også gassbrenneren?

Ser at Trangia fremdeles er tom for sin Triangle, men nå står det i det minste "Back in production during 2022!"   trangia.se/en/shop/trangia-triangle/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker knall med Trangia sprit brenner. Er også plass til vinter tilsatsen. 

Edit: Måtte teste når jeg hadde muligheten. Gass brenneren passer. Du må fjerne "fjæra" og kanskje bøye litt på røret for 100% fit. 

20220213_164037.thumb.jpg.84b8b1ffdfded3c789c789298e15d149.jpg20220213_170719.thumb.jpg.fcd5ba98d8fdb4f45643adb06ca7ca9b.jpg20220215_082148.thumb.jpg.8a4c9b7e2333c91bf2907770e912a598.jpg20220215_082153.thumb.jpg.a416ed0d97becf7f18c03627139237ee.jpg

Endret av Diger Jotne
Ekstra info.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.