GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Pulk og telt - liste over de teltene som egner seg best for hurtigoppsett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg  har sett disse fantastiske videoene pÄ youtube der  man drar pÄ tur med telt og pulk, og har funnet ut at dette kan vÊre noe for meg , selv om jeg i skrivende stund har null kunnskaper om telting i fjellet pÄ vinterstid.  Jeg har skaffet meg pulk, og neste  anskaffelse pÄ lista er telt.  Jeg skal ha ha et telt for to personer som egner seg for pulk og vintercamping.  Teltet mÄ ha to utganger tenker jeg.  Er det noen erfarne "pulkere" som kan presentere en oversikt over de 3-5 teltene som de mener egner seg best til nevnte formÄl?

Annonse
Skrevet (endret)

- Hilleberg Keron 3/3GT

- Hilleberg kaitum 3/3gt

- Helsport Spitsbergen Xtrem 3

- Helsport Spitsbergen pro 3

Dyre telt, men veldig god kvalitet og enkelt Ä pakke pÄ pulk/sette opp alene. Keron og Spitsbergen Xtrem er de mest robuste av disse, men kaitum og Spitsbergen pro vil ogsÄ klare seg i masse vÊr.

Endret av KS10
  • Takk 1
Skrevet

Hei

Har i tidens lÞp vÊrt pÄ en del vinterturer med Paris pulk og telt samt Elginnen og nÄ senere med 2 huskyer. Til vinterbruk er det bra med et romslig fortelt til pik-pak og grave en sittegrop til kokkelering og snÞsmelting. Det siste tar ganske lang tid selv om en bruker primus med parafin/bensin. 

Skal man vÊre 2 personer i teltet pÄ vintertur anbefales et 3-personers telt varmt for Ä fÄ plass til vinterunderlag og tykke soveposer. Huskyenes evne til Ä finne myke og behagelige plasser kan jeg bare nevne her.

Vi har bÄde telt med 1 og 2 utganger. Forteltene er mindre pÄ Helsport teltet med 2 utganger, sÄ vi ender altid med 1-utgangsteltet med 1 stort fortelt.

De fÞrste gange kan du jo telte ikke alt for langt inne i Þdemarken, hvis du trenger finne ut av og justere saker og ting. Ellers er det mange trÄder her om vintertelting eller hos Lars Monsen (villmarksboka) eller Randulf Valle.

Elgen 

• Takk 1
Skrevet

De @KS10 nevner, og tilvarende fra Fjellreven og andre produsenter. Nammatj 3 GT (og andre med 1 fortelt) er hakket kjappere Ä sette opp (1stang mindre gir litt fÊrre punkter Ä feste/bardunere). Forutsetningen er da at teltene transporteres med stengene i teltet og teltet er sammenrullet/i teltpose under transport som gir "halvferdig" telt Ä sette opp ved camp.

Om teltene transporteres i orginal pakkepose med stengene sammenbrettet ved siden av sÄ er jeg ikke sÄ sikker pÄ om det er sÄ stor forskjell pÄ nevnte tunelltelt og kuppeltelt. (Har selv satt opp Helsport Svalbard 3 Camp raskere enn sidemmanen+hjelpemann satte opp Keron 4 GT pÄ en tur, begge telt nedpakket i original pakkepose..)

• Takk 1
Skrevet

Jeg liker at vinterteltet er tunelltelt med stort fortelt. 3-personers til 2 personer pÄ vinteren.

For Ă„ komme i gang tenker jeg det er greit Ă„ begynne med billig og bra, gjerne brukt kvalitet, og heller 500 gram mer og bedre plass enn 500 gram mindre og mindre plass.

Til barmarksbruk foretrekker jeg kuppeltelt med 2 innganger.

- Fjellreven

- Helsport

- Hilleberg

- Robens

- Frisport

- Nordisk

Disse, med flere, har trolig modeller som passer.

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet (endret)
20 hours ago, fraVaranger said:

I mitt hode er d kun helsport som gjelder til vinter bruk, 

-Storm skjĂžrt

-Flere barduner enn hilleberg

-innvendig stangkanaler

-plass for dobble stenger

PrÞvd bÄde Helsport fjellheimen extrem og hilleberg keron og her er min konklusjon:

- Helsports stormmatter er fine Ä ha pÄ vinteren for Ä forankre teltet og gjÞre det litt lunere, men er ingen must. Hvor ofte jeg egentlig har hatt bruk for det er jeg usikker pÄ. Ytterduken pÄ Keron gÄr helt ned til bakken og ved Ä spa snÞ oppÄ duken oppnÄr du omtrent tilsvarende effekt. PÄ sommeren synes jeg det er bedre uten stormmatter. Slipper da Ä skyve de under ytterduken for Ä hindre vannoppsamling ved regn.

- Keron oppleves raskere Ä sette opp, selv med én stang mer. Etter min mening glir stengene lettere igjennom stangkanalene og blir sjeldent/aldri "hektet opp" nÄr de tres igjennom. Dette opplevde jeg mer trÞbbel med pÄ Fjellheimen. Det er ogsÄ raskere Ä bardunere keron pga barduner som ikke floker seg. 

- Likte glidelÄsen pÄ ytterdÞren pÄ Fjellheimen bedre enn pÄ Keron (grovere tenner som jeg vil tro tÄler mer ising). Dog liker jeg selve dÞren bedre pÄ Keron (mye stÞrre og flere Äpningsmuligheter). 

- Likte fargen pÄ fjellheimen bedre. 

- Vekten er den samme (ca 5kg), til tross for at mitt nÄvÊrende keron 3gt har to utganger og en del mer romfÞlelse i innerteltet.

- For meg et lite bonus at man har, ved Ä Äpne ventilene i ytterteltet pÄ keron, mulighet til Ä se rett ut pÄ omgivelsene/vÊret utenfor gjennom ventilene. Dette er ikke mulig i samme grad pÄ fjellheimen. 

Konklusjon: 

Begge teltene har sine fordeler og ulemper, og begge tÄler knallhardt vÊr pÄ vinteren. For meg vant til slutt simplisiteten og det jeg oppfatter som enklere lÞsninger pÄ Keron. 

Endret av KS10
  • Liker 4
  • Takk 1
Skrevet
fraVaranger skrev (11 timer siden):

I mitt hode er d kun helsport som gjelder til vinter bruk, 

-Storm skjĂžrt

-Flere barduner enn hilleberg

-innvendig stangkanaler

-plass for dobble stenger

Det er plass til doble stenger i Keron, og jeg regner med det gjelder de andre "black label"-teltene til Hilleberg ogsÄ. 
Jeg har ikke erfaring med ekspedisjonstelting, men Keron brukes mye pÄ begge poler, og de fÊrreste fÄr sydd pÄ stormskjÞrt. Man trenger ikke dette sÄ lenge ytterduken gÄr helt ned. 

NÄ er jo jeg veldig fan av hvor enkelt Keron GT er. Enkelt og stabilt. Jeg har teltet selv sÄ jeg skal ikke si det er mye bedre enn alle andre telt, men jeg har hatt et Fjellheimen X-trem. Det solgte jeg da jeg ikke var fornÞyd med det. De problemene skal visstnok vÊre fikset i nyere utgaver. 

Jeg mĂ„ si at FjellrĂ€ven sitt keb endurance 4 har noen features som virker kule: Åpning av kortsiden i forteltet, originalt tĂžrkeloft (og ikke bare en streng som i Keron).
Ekspedisjonstelt mÄ ogsÄ fungere i fint vÊr, og i regn. Ikke bare polar snÞ og vind.

• Takk 1
Skrevet
fraVaranger skrev (18 timer siden):

-innvendig stangkanaler

Eg er einig med at det er eit minus med dei innvendige stangkanalane. Men nÄr ein har i pulken, med stengene ferdig tredd i kanalane, bÞr det ikkje bety sÄ mykje, utan at eg har erfaring med det. Eg har kun erfaring med innvendig stangkanalar sumarstid nÄr eg mÄ tre i stengene ved kvar oppsetting, og dÄ er det eigentleg noko skikkeleg herk. Eg forstÄr ikkje kvifor Helsport fortsatt driv med dette, det mÄ vera mykje enklare Ä sy utvendige kanalar, og det er jo ogsÄ mykje betre pÄ alle mÄtar.

• Liker 1
  • Takk 1
  • 1 Ă„r senere...
Skrevet

KjÞpte meg et Helsport Spitsbergen x-trem 3 camp til jul. Ser pÄ dette med hurtigoppsett, men Þkonomien er litt sprengt.

Ser stengene er 364 cm. Delt pÄ to blir det 182 cm. Hvis jeg skal se om jeg finner noe alternativ til pulkpose (skidag e.l.) tenker jeg rett hvis jeg sier at den mÄ vÊre minimum 182 cm (runder opp til 190) lang? F.eks https://www.xxl.no/xxl-skitrekk-alpin-2-par-190-cm-18-19-svart/p/1058115_1_style eller vil det bli for snaut? 

Skrevet (endret)
ingen87 skrev (1 time siden):

KjÞpte meg et Helsport Spitsbergen x-trem 3 camp til jul. Ser pÄ dette med hurtigoppsett, men Þkonomien er litt sprengt.

Ser stengene er 364 cm. Delt pÄ to blir det 182 cm. Hvis jeg skal se om jeg finner noe alternativ til pulkpose (skidag e.l.) tenker jeg rett hvis jeg sier at den mÄ vÊre minimum 182 cm (runder opp til 190) lang? F.eks https://www.xxl.no/xxl-skitrekk-alpin-2-par-190-cm-18-19-svart/p/1058115_1_style eller vil det bli for snaut? 

Stengene deler jeg stort sett i 3. Dvs, to like lengder som blir like lange som pulken, sÄ er det ett stangledd eller to til overs som legges tilbake igjen. Stenger som stikker utenfor er stenger som blir skadet

Har du symaskin syr du de beste og letteste pulkposene selv, av ripstopnylon fra e-bay. (Eller av brukt sengetĂžy. Det meste funker her).

Skitrekk med glidelÄs er ikke like greit Ä bruke, glidelÄsen kan gi problemer og hÞgge hull i teltduken. Alpin-skitrekket er stivt og tungt. De beste er en vottevennlig snorÄpning i enden og mykt og glatt materiale.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Skrevet
Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Stengene deler jeg stort sett i 3. Dvs, to like lengder som blir like lange som pulken, sÄ er det ett stangledd eller to til overs som legges tilbake igjen. 

Det blir ikke trangt til teltduken da? :)

Skrevet
ingen87 skrev (6 minutter siden):

Trangt til teltduken? Hva mener du?

Det er ikke noe som blir trangere om man knekker stengene i 2 eller 3 deler
 đŸ€·â€â™‚ïž

Skrevet
ingen87 skrev (39 minutter siden):

stenge skal ikke tilbake i duken. Jeg drar ut halve stangen og bretter den over teltduken. mange teltstenger blir ikke to liker deler nÄr man deler det pÄ den biten som er nÊrmest midten, og der tror jeg Marius bretter den inn igjen. Ett av de svakeste stedene pÄ stengene er i skjÞtene, sÄ jeg liker Ä ha disse sammen, blir ene biten lengre enn den andre, sÄ har det gÄtt bra hittil..

Skrevet (endret)

Stengene er 364 cm.

364/2 = 182 cm. Der den ene halvparten  skal gÄ gjennom stangkanalen og den andre legges utenpÄ? Her skal all duken fordeles pÄ 182 cm.

364 = 140 - 140 - 82 (tatt utgangspunkt i lengden pÄ min pulk, ikke sett pÄ faktiske stanglengder). Her kan i beste fall, om stanglengdene skulle passer perfekt med lengden pÄ pulken, all duken fordeles pÄ 140 cm. 

SĂ„ det vil jo bli trangere? Eller er det noe her jeg misforstĂ„r?😬

Jeg er i alle fall 100 % med pĂ„ at man ikke bĂžr ha lengre deler enn lengden pĂ„ pulken 😊

Endret av ingen87
Retting
Skrevet
ingen87 skrev (6 timer siden):

Stengene er 364 cm.

364/2 = 182 cm. Der den ene halvparten  skal gÄ gjennom stangkanalen og den andre legges utenpÄ? Her skal all duken fordeles pÄ 182 cm.

364 = 140 - 140 - 82 (tatt utgangspunkt i lengden pÄ min pulk, ikke sett pÄ faktiske stanglengder). Her kan i beste fall, om stanglengdene skulle passer perfekt med lengden pÄ pulken, all duken fordeles pÄ 140 cm. 

SĂ„ det vil jo bli trangere? Eller er det noe her jeg misforstĂ„r?😬

Jeg er i alle fall 100 % med pĂ„ at man ikke bĂžr ha lengre deler enn lengden pĂ„ pulken 😊

Om stangen er 120, 140 eller 180 spiller ingen rolle. Duken trenger ingen plass. Du bare ruller dette sammen som en lang pÞlse, og lar den ene lange seksjonen stÄ igjen i kanalen. PÞlsen blir like lang som det lengste stangleddet.

Skrevet

Helsport Fjellheimen X 3 her, jeg camper alene, men digg med mye plass  :) Hadde en del netter under Äpen himmel, presenning og biltema telt fÞr jeg svidde av 7000 tusen fjellheimen. Det var som Ä flytte fra et skur inn i en luksusvilla. KjÞrer doble teltstenger og hurtigoppsett med stengene delt i to med innerduk pÄ plass. Jeg er veldig ening i de andre kommentaren om fjellheimen og helsport over. Har kun Helsport telt!

Skrevet

😀

har til nÄ kun brukt Spitsbergen 4p til vinter bruk  

skal nĂ„ begynne Ă„ bruke Nammatj 3gt, blir spennende Ă„ fĂ„ erfaring med telt uten storm matter. Blir nok digg med mindre telt Ă„ raskere Ă„ fĂ„ opp litt varme inne🙂

Skrevet
Terka skrev (43 minutter siden):

Fine telt Ä ha med pÄ pulk begge to. Nammatj 3 GT er markant "lunere"/enklere Ä fÄ lunk i med 1-2 personer pga mindre innvendig volum er min erfaring. 

Screenshot_20220108-095759_Facebook.jpg

FB_IMG_1641632506143.jpg

Flotte bilder.  MÄ legge ved 2 stk jeg Ä

3142A02C-EA98-4BA1-8B8B-CCB6570D4810.jpeg

D97F09DE-6565-49F4-85BB-35105D1EC021.jpeg

• Liker 2
Skrevet

Tunneltelt pÄ pulk er topp og kan slÄs opp i en fei. Og det beste jeg har prÞvd er Keron 3. To plugger i hver kortende, totalt fire stk, og teltet stÄr i teorien helt oppreist og perfekt. Øvrige plugger er kun for bardunering, noe man selvsagt bÞr gjÞre i vinterfjellet, men fortsatt et uhyre enkelt telt Ä slÄ opp.

PÄ vinteren er det Ä foretrekke at teltet ikke skrÄr i fotenden, da det gjerne medfÞrer at snÞfokk spiser opp liggelengden. Synes derfor Keron og lignende telt med rette endevegger i hver ende er best. Utvidet fortelt har jeg aldri fÞlt behov for, da jeg gjÞr det meste i innerteltet, inkludert primusfyring.

SmÄ kupelltelt med to stenger er ogsÄ greie Ä ha i stangpose pÄ pulken, f.eks. Hilleberg Unna.

P1040568.JPG

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.