Gå til innhold
  • Bli medlem

Til Stetind med helikopter ? (Ut i naturen, NRK)


Erling

Anbefalte innlegg

Annonse

Såg programmet i går kveld for første gang, takk for linken Ragnar.

Absolutt enig i at det burde vært gitt informasjon om hvordan biologen og tv-teamet kom seg dit. F.eks i rulletekst mot slutten av programmet. Syns manglende informasjon ufarliggjorde fjellet, spesielt med tanke på at de biologen og programlederen var så uanfektet... :wink:

Programmet var forøvrig veldig bra, en Ålesunder var jo the star.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten litt snodig at ikke program-produsenten hadde tilknyttet seg noe klatreekspertise slik at faktafeil kunne vært unngått. Uansett om programmet er et reiseprogram er det vel egentlig beskrevet som natur-"dokumentar"-program og det er standard å sjekke at fakta, navn og hendelser er korrekte?

Hvis dette gjelder også for andre dokumentarer som Brennpunkt etc er det jo litt foruroligende, selv om seriøsiteten på Ut i Naturen jo er litt lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føringen på Stetind, som på Storen, er et langt større problem enn at det en ytterst skjelden kan lander et helikopter der. De som driver føring på Stetind har plassert borebolter, 1 på eggen og 4 på toppen for å feste en boks for toppbok. Etterspørselen etter føring på statustopper som Stetind og Storen presser hele tiden grensene for tilrettelegging. Unødvendige bolter, faste tau, nødbivier osv er kjente fenomener fra Alpene fremtvunget av førerinteressene. I valget mellom to onder ville jeg personlig syns det hadde vært bedre om folk ble fraktet med helikopter f.eks. 1 dag i uken i sesongen, enn at de dras opp normalveien, det settes permanente installasjoner og det skapes kø og mistrivsel på en jevnlig basis.

Hvis folk hadde valgt tur etter evne istedenfor å kjøpe seg topper hadde ikke dette vært et problem. Hvis folk hadde respektert Stetinds eget krav til bestigerne, at du kan klatre grad 4 på egne sikringer, og giddet trene seg opp til et slikt nivå, ville Stetinds verdighet være sikret. Men slik er ikke menneskene og jeg er desverre redd for at Stetind i årene fremover i større og større grad kommer til å bli preget at de som vil kjøpe toppen og de som vil selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et elendig og skuffende program. Under klatringen var det bare fokus på Cicilie Skog, og vi fikk se heller lite av komunikasjonen med de andre i laget. Synes de kunne de laget et eget program om fjellreven osv og heller konsentrert seg om Stetind, tatt med mer historikk om fjellet og bragdene som har vært der.

Jeg har lurt på snart i 10 år (eller er det mer?) når de skal sende opp igjen den fantastiske firedelte serien om pionerene og deres førstebestigninger i Norge på 1800 tallet. Spesielt den første episoden med førstebestigningen av Store Skagastølstind var suveren. Skuespillere dresset opp som Slingsby og co. Og med den flotte tilhørende musikken ga programmene virkelig høy gåsehudfaktor. Hadde dette på opptak, men har rotet det bort :shock: Noen andre som husker disse programmene?

Hvorfor kan ikke NRK lage flere slike programmer? Hvorfor skal ut i naturen stort sett bare handle om tiurleik og ekkorn på verandaen? Det er jo så mye fantastisk flotte naturområder som det kunne blitt laget programmer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk hadde valgt tur etter evne istedenfor å kjøpe seg topper hadde ikke dette vært et problem. Hvis folk hadde respektert Stetinds eget krav til bestigerne, at du kan klatre grad 4 på egne sikringer, og giddet trene seg opp til et slikt nivå, ville Stetinds verdighet være sikret.

Jeg er så enig, så enig, Jo! Veldig godt sagt. Ingen burde se på naturen som et underholdningsobjekt som vi kan tilpasse og utnytte slik det passer oss. Naturen generelt, og hvert enkelt fjell spesielt, må ses på som et subjekt med egenverdi og "verdighet". Nå er det slik at det må trekkes grenser, gitt at vi allerede har bygd noen byer og veier her og der. Nasjonalpark-vernet er et utmerket virkemiddel til å etablere slike grenser. Innenfor disse grensene synes jeg det får holde å bruke beina og det man kan bære på ryggen, og ta de utfordringene som ligger der uten å prøve å redusere dem med tekniske hjelpemidler.

Jeg tror nok verden hadde gått videre selv om det ikke var mulig å fly lavt med helikopter i Jotunheimen for eksempel. Skaden på naturen er mye mer enn den umiddelbare støyen og marginal eksos. Det handler om stadig flere overgrep mot naturens egenverdi, som over tid flytter grenser for hva som er akseptert. Hvordan tror dere "pragmatikerne" at Jotunheimen ser ut om 500 år? 1000 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke programmet selv, men fikk følgende SMS fra en turkamerat den kvelden det var sendt:

"Neste års turmål klart: Stetind!",

jeg svarte slik: "Er ikke det en klatretopp da?"

og fikk til svar: "Iflg. "Ut i naturen" på NRK skal det være greit for fjellvante å komme seg opp".

Turkameraten min (som absolutt er fjellvant) hadde tydelig oppfattet det slik at Stetind var mulig for oss å komme opp på. Hvis det ikke er slik, burde det absolutt ha kommet klart frem i programmet. Nå er det ikke slik at vi hadde kommet til å ta turen uten å undersøke dette nærmere, men i utgangspunktet mener jeg at NRK, og da spesielt "Ut i naturen"-redaksjonen som jeg oppfatter som seriøs, bør sørge for at den infoen de formidler er korrekt og ikke kan misforstås. Hvis et turmål betegnes som mulig for fjellvante bør det være nok med kunnskaper i bruk av kart/kompass og klyveferdigheter kombinert med det å tåle litt luftige partier (dvs. ikke spesielt utsatt). Stemmer dette for Stetind?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer IKKE for Stetind, noe Parbats bilde på forrige side burde vise med tydelighet. Denne lille traversen er ikke så vanskelig reint klatreteknisk, men det er definitivt klatring - og passasjen er så utsatt som du får dem.

Uten denne ville verken fjellet eller fjellets historie vært så unike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på snart i 10 år (eller er det mer?) når de skal sende opp igjen den fantastiske firedelte serien om pionerene og deres førstebestigninger i Norge på 1800 tallet. Spesielt den første episoden med førstebestigningen av Store Skagastølstind var suveren. Skuespillere dresset opp som Slingsby og co. Og med den flotte tilhørende musikken ga programmene virkelig høy gåsehudfaktor. Hadde dette på opptak, men har rotet det bort :wink: Noen andre som husker disse programmene?

Ja dette programmet har jeg. Det heter Bergtatt :shock:. Handler om historien om norsk tindesport fra ca 1820 til programmet ble laget i 1994. Flott program, kanskje det beste fra NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et elendig og skuffende program. Under klatringen var det bare fokus på Cicilie Skog, og vi fikk se heller lite av komunikasjonen med de andre i laget.

For folk flest er det historien om C.Skog som er interessant, ikke hvordan de klatrer, kommuniserer osv. Selv om vi på slutten fikk et litt "konstruert" standplass-rop.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt OK at man bruker helikopter i forbindelse med TV innspillinger o.l. Men det er IKKE greit å fly noen opp på en fjelltopp med kopter for deretter å late som om vedkommende har gått selv. Enda verre blir det når man sier at det er greit til toppen ad letteste rute (som om programlederen har gått opp selv).

Skaper man et inntrykk av at Stetind er en enkel topp (så enkel at selv programledere kan rusle usikret rett opp) så kan man jo lure folk til å forsøke seg som ikke burde det.

Enig. Det er dette som er poenget, og dette gale intrykket burde programledelsen rette opp. Alternativt burde programledelsen spasere usikret opp forbi Mysosten for å vise de vet hva de snakker om. :wink::shock:

Noen i NRK vet tydeligvis at det ikke er riktig at man kan spasere til topps, for på nettsiden ser jeg følgende i programomtalen:

Men det er ikke lett å bestige Stetind. Riktignok finnes det ei rute for amatører. Men denne ruta tvinger deg over en sylskarp egg og forbi utspring hvor bare arm-musklene, tauet og motet holder deg oppe og hvor avgrunnen er alt du har under deg. Klatreren Cecilie Skog valgte ei verre rute. Hun har vært på det høyeste fjellet i samtlige verdensdeler, men aldri på toppen av det norske nasjonalfjellet. Nå har hun med seg to venner og prøvder seg på ei side av Stetind som absolutt ikke er for nybegynnere. Ut i naturen følger klatrernes fantastiske ferd mot toppen.

Det er jo noe annet enn det de har svart i epostene.... :wink:

ps Min kone som er en utpreget ikke-klatrer synes også det så attraktivt ut å kunne gå på tur til Stetind etter å ha sett programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo bare lure på hvordan det er i andre programmer som er mindre seriøse enn "ut i naturen", hvor mye er ekte og hvor mye er journalistiske vridninger for at det skal "passe inn i ønsket konsept". Jeg tenker spesielt på type graveprogrammer ala FBI og Brennpunkt hvor to fjør noen ganger blir til veldig stor høne.

Sjøl så ble jeg utskremt i noe useriøse greier, ett sommer program "ta sjansen", hvor vi måtte bli enige oss i mellom i forkant på hvem som skulle vinne en konkurranse, he he, da de ikke hadde preppa så mange spørsmål. Det var ikke lett å "måtte" svare feil om fugleslag, når det de viste frem var kråke, due og dompap. :wink::shock:

Under ett bilde fra ett parti like før Mysosten. Føret var som "bambi på isen" , men jeg tror at også i finvær vil de fleste føle dette som eksponert.

post-650-133474437792_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fra programmet om "fjellmannen" Jostein Flo, de skulle på Lodalskåpa. Han turde ikke å gå opp, så der er vel flere nå som har mer respekt for Lodalskåpa enn Stetind... :D

Stetind er et fjell som jeg aldri kommer til å bestige pga min moderate høydeskrekk. Jeg tror ikke jeg hadde turt det med guide en gang. Stetind ser så flott ut fra litt avstand at det holder for meg. Jeg tror at programmet fra NRK (og også det at et såpass vanskelig fjell fra en del Nord-Norge-patrioter er stemt frem som Norges nasjonalfjell) kan føre til at for mange ukyndige forsøker på å bestige Stetind.

Lodalskåpa skal jeg opp på før eller senere. Jeg trenger ikke guide engang for å komme meg opp dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på snart i 10 år (eller er det mer?) når de skal sende opp igjen den fantastiske firedelte serien om pionerene og deres førstebestigninger i Norge på 1800 tallet. Spesielt den første episoden med førstebestigningen av Store Skagastølstind var suveren. Skuespillere dresset opp som Slingsby og co. Og med den flotte tilhørende musikken ga programmene virkelig høy gåsehudfaktor. Hadde dette på opptak, men har rotet det bort :wink: Noen andre som husker disse programmene?

Programmet ligger på nett-TV, om du har god internett-tilgang...

Gå inn på Nett-TV, og i søkefeltet øverst til høyre skriver du inn "Klatring". Da får du se klatring fra Store Skagastølstind, Kjerag og isklatringa på Vettisfossen (Ut i Naturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nå var jeg på toppen da de landet med helikopter, så ja; de jukset seg opp :)

Fikk litt hakeslipp da jeg så programmet og de tilsynelatende hadde kommet seg opp for egen maskin.

Klatrerne kom derimot opp av seg selv, de gikk noe som heter "sydpilaren" og uten at jeg vet hvilken gradering den har så det ut til å være en fantastisk tur.

Jeg vil forresten ikke anbefale noen å gå på Stetind uten klatreutstyr; det går greit å gå vanlig opp til fortoppen, men fra fortoppen og til toppen er det en del "luftige" hjørner og rygger. Ikke minst, som andre har nevnt, så er det fingertraverset, hvor det er langt ned viss man ikke er sikret. På tilbaketuren er det også nødvendig (kan hende det finnes veier utenom?) å rapellere ned fra "mysosten", ei steinblokk som ligger langs ryggen, også noe som kan bli vanskelig uten klatreutstyr.

Forøvrig er Stetind en av de bedre fjellturene jeg har vært på, kan absolutt anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: Hjelm er smart fordi det hindrer at du får stein i skallen.

Nr 2: Det er kvalmt når "naturforståsegpåere" tar helikopter til topps på norske fjell.

Nr 3: Ja, det går an å gå/klyve til toppvarden på Stetind uten klatreutstyr. Men tenker du konsekvens bør du sikre ved de "forbitrede takene". Du bør også kjenne deg selv og dine turkamerater såpass at du vet at ingen kommer til å "psyke ut" og sette seg selv eller andre i fare.

mvh

Mitandi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fra programmet om "fjellmannen" Jostein Flo, de skulle på Lodalskåpa. Han turde ikke å gå opp, så der er vel flere nå som har mer respekt for Lodalskåpa enn Stetind... :wink:

Nå er vel ikke Mr. Godset(Jostein Flo) noen målestokk i denne sammenheng .Som svoren Godset supporter selv så foretrekker jeg "Jossebass " i den rollen han mestrer best -nemlig som fotball mann.

Ellers er vel de tekniske vanskelighetene ikke sammenlignbare på Stetind vs. Lodalskåpa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.