Gå til innhold
  • Bli medlem

Til Stetind med helikopter ? (Ut i naturen, NRK)


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg satt og så på "Ut i naturen" i kveld hvor det var to lag som skulle til topps på Stetind. Et lag med tre personer, blant annet Cecilie Skog, tok en vanskelig rute med 14 taulengder oppover. Programlederen og en botaniker tok den enkle ruten som de sa at vanlige folk kunne gå. Men likevel: Er ikke enkleste ruta på Stetind gradering cirka 4 og luftig som bare fy :D Er det ikke på den ruten "de ti forbitrede fingertak" befinner seg :?:

Begge lagene møttes på toppen. Programlederen og botanikeren fremdeles ulastelig antrukket i en tynn lyseblå ullgenser uten noe synlig klatreutstr i nærheten.

Jeg er overbevist om at de tok helikopter til toppen, og det kan vel godt hende at begge lagene tok helikopter ned igjen også. Det er ganske dårlig gjort ikke å opplyse om dette, og få det til å se ut som om Stetind via enkleste vei er en søndagstur. Særlig god norsk fjellånd er det heller ikke :!:

Noen som er enig :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja den samme tanken slo jammen meg...

Det virket så rart, for hun sto nede og snakket i Walkie Talkie med Cecilie Skog, som var langt oppi fjellveggen, for så plutselig å stå på toppen og ta i mot dem som kom klatrende. La også merke til at de tok filmopptak fra helikopter av Stetind så de hadde helikopter der..

De sa i starten av programmet at turen var lett og ikke krevde klatreferdigheter.... dette var egentlig svært merkelig...

Likeledes blir jo den jubelen de følte når de sto på toppen bare noe sprøyt og spill for galleriet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at de ble fraktet opp med helikopter. Dette synes jeg var dårlig av NRK som ellers pleier å lage greie naturprogram. Greit nok å bruke helikopter til filmingen, men å frakte opp programlederen uten å opplyse noenting om det blir feil. Normalruta er tross alt ingen pinglerute. Men det er virkelig et flott fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likeledes blir jo den jubelen de følte når de sto på toppen bare noe sprøyt og spill for galleriet!

Ja dette er tv. Så ikke programmet, men forundrer meg ikke. Publikum vil bedras og blir bedratt.

En annen ting, er flere spørsmål og lignende her på Fjellforum i år som kan tyde på at det er en viss utbredelsen av holdningen av at Stetind er et enkelt fjell. Vet ikke hvordan denne holdningsspredningen skjer jeg men.

Men er det noen andre enn folk med noe klatreerfaring som vil hevde at Stetind er et enkelt fjell? I alle fall hvis de skal gå først til topps og ikke som annenmann (eller med helikopter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt dem mail jeg også...

Men tenk hvor fremseende han her karen var:

"Stetind"

Peter Wessel Zapffe

(Artikkel i Den Norske Turistforenings årbok 1937)

Det begynder at bli et brændende spørsmaal, om naturens sande venner gjør klokt i at berette om sine fund. Ikke bare risikerer de, næste gang de søker fred og fornyelse hos sine gamle idyller, at finde disse besat med uværdige, som letvinte transportmidler har bragt derut i tætte stim, ledet av deres egen naivt-filantropiske veiledning.

Paa jorden ligger søppelen efter dem som skavler av raattenskap og i luften kjæmper naturbeundrernes egen ulyd med hermetisk musik.

Dette er skrevet for snart 70 år siden!! (Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hva naivt-filantropisk betyr, men det vet kanskje noe n andre?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hva naivt-filantropisk betyr, men det vet kanskje noe n andre?

Filantropisk (av gr. "filos", elsker og "anthropos", menneske) betyr menneskevennlig eller menneskeelskende. Zappfe var ingen filantrop. Hvis vi forteller om ensomme turer i fjellnaturen risikerer vi, slik Zappfe ser det, at de omtalte områdene invaderes av mennesker som ikke er verdige til å ferdes der. Problemet blir selvsagt større jo flere mennesker man når ut til. Programmer som "Ut i naturen", nettsteder som "Fjellforum" og Zappfes egne bøker og artikler, er slik sett etisk tvilsomme produkter. I naiv tillit til menneskeheten ønsker man å dele opplevelsen av fjellet med alle og enhver - for i neste omgang å erfare at opplevelsen er ødelagt når man vender tilbake. Man gjør med andre ord best i å tie om sine funn. For min egen del praktiserer jeg dette prinsippet bare i forhold til moltemyrer og ørretvann. Selv om NRK kan ha vært på besøk med "letvinte transportmidler", hvilket i så fall er fullstendig uakseptabelt, vil nok Stetind bli forbeholdt de få "naturens sande venner" også i tiden framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å bruke helikopter til filmingen, men å frakte opp programlederen uten å opplyse noenting om det blir feil.

Enig. Det var litt underlig å se programlederen og botanikeren rusle nedenfor Stetind, for så plutselig se de stå på toppen hvor de tar imot Skog og Co. Javel, hvordan kom de seg opp da? Er det så enkelt? Vel, det var lett å legge sammen 2 + 2 og skjønne at her var det noen som hadde ”juksa lite”, men det kunne godt vært opplyst om at helikopteret ble brukt til mer enn filming.

Blir spennende å se hva Parbat og kjiver får til svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel sånn at sydpillaren tar såpasse lang tid å klatre at det går greit for vante tinderanglere å gå fra parkeringsplassen til varden på toppen på kortere tid enn det tar å klatre de siste tre taulengdene på sydpillaren. jeg fulgte bare halvveis med men ble ganske imponert da de sto på toppen på slutten av programmet etter å ha gått normalveien. er vel litt naiv og lettlurt da :roll:

er det forresten u-kult å bruke hjelm på sånne lange ruter, Skog hadde jo ikke på noen sånn sak på hodet på turen? kanskje hun burde spesialtilpasse en hvis hun ikke finner noen som er behagelig å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er svaret fra NRK

Takk for mail.

1. Nrk gjorde alle de formelle hendvendelser som måtte gjøres for å få løyve til å lande med helikopter på Stetind,og vi fikk tillatelse til å lande på toppen av Stetind.

2. Vi la helikopter opptakene så sent som mulig på opptaksdagen ( 16.15 - 18.15 ) slik at vi forstyrret færrest mulige turgåerer og fjellklatrere.

3. Det er mulig å gå opp på Stetind uten klatreutstyr, dersom man er meget godt kjent.

4. Vi følte ,som deg ,at helikopter er et fremmedelement på Stetind, derfor valgte vi ikke å vise eller omtale dette på i Ut i

naturenprogrammet.

5. Vi har i andre sammenhenger opplyst at vi brukte helikopter. Dette ble bl.a. sagt tydelig i Frokost Tv på Tirsdag

morgen.

Min konklusjon er at bruk av helikopter ikke hadde noe å gjøre i et 24 minutters naturprogram fra Stetind. Av praktiske grunner måtte vi bruke helikopter for å frakte team og utstyr opp og ned fra Stetinds topp.

NN (Jeg tok vekk navnet til vedkommende)

Nrk natur

Det er flere ting som skurrer her. Bl.a. kunne de filme mye av klatringen til Cecilie Skog i fra fjellveggen. Da skulle de også ha klart å filme fra toppen!

Når de følte at helikopte var et fremmedelement, hvorfor valgte de da å bruke det? Og om det var mulig å gå på toppen uten bruk av klatreutstyr - hvorfor gjorde de ikke det? Det gir et feil signal om vanskelighetsgraden til dette fjellet så hvorfor bryr de seg i det hele tatt om å nevne det?

Nå vet jeg ikke om jeg hadde noen spesiell tillit til Ut i naturen gjengen fra før, men om jeg hadde det, er den ikke blitt ytterligere forsterket nå :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Det er mulig å gå opp på Stetind uten klatreutstyr, dersom man er meget godt kjent.:roll:

Jeg har forstått det slik at normalveien / letteste vei er gradert til ca. 4 forbi de forbitrede fingertakene, for øvrig en meget utsatt passasje hvor fall ikke tilgis (kilde: personer jeg har snakket med som har gått der).

Forutsatt at disse kildene er riktige vil jeg påstå at utsagnet fra personene i tv-kanalen er oppsiktsvekkende, da det strider med all fornuft, i alle fall i forhold til normale tindebestigere.

Ja, man kan gå opp uten klatreutstyr mange steder. Det er jo kun psyken og evnene som setter grensene. Klatreutstyr er i de fleste tilfeller der som en sikkerhet i tilfelle uhellet er ute. Når klatreutstyret blir en nødvendighet for å komme opp rent praktisk, da snakker man vel om teknisk klatring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil eg gjerne gratulere utinaturen redaksjonen med flott program!

Så til ein del av det som har dukka opp her i tråden:

"De sa i starten av programmet at turen var lett og ikke krevde klatreferdigheter.... dette var egentlig svært merkelig..."

Det som vart sagt var følgande: "Idag finnes det en rute til toppen også for amatører som ikke kan klatre"

Eg kan vera einig i at det er noko upresist og at det burde ha vore formulert som til dømes "Idag finnes det en rute til toppen som med ein kyndig guide innebærer at også amatørar kan ta seg opp". Det kan også hende at ein faktisk meiner fortoppen, som etter det eg veit har ei lett rute opp. Uansett noko dårleg formulert.

Etter det eg kan huske frå bladet "Klatring", så var det masse folk på toppen i samband med markeringa av "nasjonalfjellet" for ei tid tilbake. Dette var ikkje klatrarar og gjekk stort sett opp sjølv, men vart "guida" forbi dei utsatte stadane slik eg forstod det (det har forøvrig vore ein diskusjon om ein borebolt som med nødvendig løyve vart satt opp på ruta).

Eg trur nok også at "å klatre" er meint som i "tau-klatring", dei aller fleste kan karra seg opp grad4 viss forholda ligg til rette og nokon andre tar seg av sikring. Det seies ingenting om at turen er lett.

Siter frå http://www.nordlandturselskap.no/index.php?ID=54

"En vellykket bestigning av Stetind er innen rekkevidde hvis du har vanlig god turkondisjon og litt pågangsmot. Med normal høydeskrekk går turen bra. Har du mye høydeskrekk blir turen en desto større utfordring. Til gjengjeld får du sette din fot på et de klassiske fjell i norsk tindesport.

Turen til Stetind har (med unntak av `Mysosten`) har ingen steder vanskelig klatring. de er til gjengjeld luftige og krever til dels lang tid og du må like å gå noen timer i motbakke. Turene er forbeholdt relativt små grupper. Vi bruker turledere som kjenner fjellene godt, har lang erfaring fra klatring og er godkjente klatreinstruktører i Norsk Fjellsportforum e.l. "

Legg merke til første setning og samanlikn med sitatet henta frå programmet. Er det feil? Litt upresist kanskje, men eg meinar ikkje det er feilaktig. Mest overraska er eg imiddlertid av svaret frå NRK. Det er nok dei som går ruta usikra også, men det synes eg er irrelevant, svaret verkar temmeleg tynt.

"er det forresten u-kult å bruke hjelm på sånne lange ruter, Skog hadde jo ikke på noen sånn sak på hodet på turen? kanskje hun burde spesialtilpasse en hvis hun ikke finner noen som er behagelig å ha på."

-Cecilie Skog nyttar hjelm på alle klatreseansane som vart vist i programmet! Imiddlertid er hjelmen av under eit kryssklippa intervju på ei stor hylle i veggen, der ho blandt anna viser fram ei "Fjellsnelle", men dette er ikkje under "klatring". Det blir noko anna, sjølv om ein potensielt kan vera utsatt for steinsprang. Utan at eg veit det, reknar eg med at Stetind er mest "fast fjell" og at steinsprangfaren er liten forutan steinsprang ein sjølv eller andre har utløyst. Dei hadde sikkert god kontroll over eventuelle andre klatrarar i veggen. Hylla såg stor ut og det kan hende at det ikkje var særleg loddrett ovanfor denne hylla eller andre forhold som tilsa at steinsprangfaren var liten. Hjelmen er forresten ein vanleg type levert av Petzl om du lurer på det...Sjå programmet om igjen!

Det er flere ting som skurrer her. Bl.a. kunne de filme mye av klatringen til Cecilie Skog i fra fjellveggen. Da skulle de også ha klart å filme fra toppen!

Når de følte at helikopte var et fremmedelement, hvorfor valgte de da å bruke det?

...

Nå vet jeg ikke om jeg hadde noen spesiell tillit til Ut i naturen gjengen fra før, men om jeg hadde det, er den ikke blitt ytterligere forsterket nå

Det går ganske klart fram at det var følget til Cecilie Skog sjølv som filma klatreseansen, forutan like før klatringa og den aller siste taunlengden. Ein kunne så klart ha laga eit tv-program bare av desse opptaka, men dette programmet hadde tydelegvis fleire tema, til dømes sjåarvideoar, fjellrev og ein samtale med ein bilolog. Ein kunne kanskje ha sendt programleiiaren, biologen og eit kamerateam opp i lag med ein guide til toppen, men dette hadde då nok vore vanskeleg å kombinera med å nå fram dit samtidig som Cecilie skog og co, samt at "walkie-talkie" delen ikkje hadde blitt så lett å få til. På grunn av tidsaspektet på programmet måtte ein nok uansett ha klippa vekk nesten heile den turen opp, sidan hovudfokuset nok framleis skulle ha vore på Cecilie skog, biologen og dei andre innslaga.

Nrk skriv: " Vi følte ,som deg ,at helikopter er et fremmedelement på Stetind, derfor valgte vi ikke å vise eller omtale dette på i Ut i naturenprogrammet.". Underforstått meines det vel at helikopter var nødvendig for å kunne lage programmet på den måten produsenten gjerne ville ha det, men at dette ikkje skulle bli ein del av programmet. For å få fine Tv-bilder er det nok nødvendig med litt helikopterfilming og nokre helikopterløft til tider, sjølv om det kan diskuterast kva som skal vera tillatt. Alle søknader var tydelegvis i orden og eg trur heller den relativt massive, uregulerte sightseeingflyginga andre stadar i Nordland er eit langt større problem enn 1-2 landingar på Stetind. Etter det eg kan sjå, nyttar redaksjonen relativt lite helikopter i sine program. Skal ein fortelje kvar gong ein nyttar motoriserte transportmiddel i eit naturprogram? For å få med oss nødvendig utstyr måtte vi kjøre snøscooter, sjølv om vi skal filme eit hundespann... (vel, det er satt litt på spissen). Eg trur ikkje "folk flest" har problem med å akseptere at helikopter blir nytta nokre få gonger i innspelinga av eit naturprogram. Ut i naturen virker då til å ha ei klar haldning til motorisert ferdsel i utmark, noko ein ikkje alltid kan seie om visse kjente realityprogram, skifilminnspelingar mm. i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Det er mulig å gå opp på Stetind uten klatreutstyr, dersom man er meget godt kjent.)

Greit med unnskyldningene av NRK Ragnar og man kan mene mye om helikopterbruk, men den siterte uttalelsen fra NRK medarbeideren pr. epost er vel fortsatt heller uheldig? Disse turistene som ev. kjenner denne "hemmelige" veien, blir vel alle sikret forsvarlig av klatrkyndige personer MED klatreutstyr, noe som innebærer personlig klatreutstyr også for turisten (les sele, hjelm og karabinere).

Hvis i tillegg disse uttalelsene blir presentert i programmet uten nærmere spesifikasjoner kan det jo friste folk til å prøve på noe de ikke burde rote seg utpå. Det ER forskjell på informasjonen på hjemmesiden til et guidefirma som guider folk opp og et allment fjernsynsprogram. I førstnevnte tilfelle er det jo inneforstått at de fleste kan greie det - forutsatt at de bruker oss (les guidefirmaet) som førere.

PS! Jeg understreker at jeg IKKE så programmet, og diskuterer bare gjengitte utsagn basert på at de er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Det er mulig å gå opp på Stetind uten klatreutstyr, dersom man er meget godt kjent.)
Viss det var uklart: eg meinar dette var ei veldig uheldig formulering, mykje verre enn formuleringa i programmet. Utan klatreutstyr tyder jo regelrett utan sikring, noko dei færraste nok vil vera fortruleg med.

Programmet kan sees på nett-tv: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/191405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje "folk flest" har problem med å akseptere at helikopter blir nytta nokre få gonger i innspelinga av eit naturprogram. Ut i naturen virker då til å ha ei klar haldning til motorisert ferdsel i utmark, noko ein ikkje alltid kan seie om visse kjente realityprogram, skifilminnspelingar mm. i Norge.

Så man skal akseptere helikopter fordi det er NRK som lager Ut i naturen, men ikke når man lager skifilmer eller realityprogram?

Jeg tror faktisk det motsatte er tilfelle. At NRK mister troverdighet når de ikke selv lever opp til de eventuelle prinsippene de måtte ha om motorisert ferdsel i sine naturprogram. Om jeg hadde vært på Stetind den dagen og fått min opplevelse ødelagt av dette bråket hadde nok ikke NRK stått høyt i kurs!

Lurer på om det hadde blitt mer støy om saken om det hadde vært på Storen :roll:

En annen sak er nok at en stor del av Norges befolkning; ut i fra uttalelsene om hvor lett det er å komme på toppen, pluss bildene av programlederen på toppen (uten å vise eller nevne helikopteret), skaper det inntrykk at det faktisk er lett å komme på toppen av Stetind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal akseptere helikopter fordi det er NRK som lager Ut i naturen, men ikke når man lager skifilmer eller realityprogram?

Nei omvent igrunnen. Man bør enten kritisere alle som driv med slike innspelingar, eller ingen. Ville bare påpeike at eg har høyrt svært lite kritikk av type 71 grader nord (tv2 produksjon), Matchstick productions (skifilmer) og andre som har nytta helikopter ganske ofte. Kva med å få 330 skvadronen til å pluke opp deltakarane frå sjøen (og få forsvaret til å betale?)? Eller transportere dei med Norsk luftambulanse ut frå ei skredøving like ved Snøhetta? Fly 3 (!) helikopter samtidig over Finnmarksvidda for å sette av deltakarane langt til fjells? Eller ta eit utal landingar på toppane i Lyngen for å lage skifilm?

Viss det er slik at NRK ikkje skal få "lov til" noko helikopterbruk, så er det jo noko merkeleg. Poenget mitt var at det verkar som om redaksjonen har ein politikk som avgrensar slik bruk, i motsetning til mange andre som verkar til å ivre sterkt for meir bruk. Imiddlertid er eg skeptisk til auka bruk av helikopter i naturområde, også for tv- og filmproduksjonar.

Jeg tror faktisk det motsatte er tilfelle. At NRK mister troverdighet når de ikke selv lever opp til de eventuelle prinsippene de måtte ha om motorisert ferdsel i sine naturprogram. Om jeg hadde vært på Stetind den dagen og fått min opplevelse ødelagt av dette bråket hadde nok ikke NRK stått høyt i kurs!

Lurer på om det hadde blitt mer støy om saken om det hadde vært på Storen :)

Eg har då sett helikopter ta eit par rundar rundt Storen (men eg var ikkje på toppen akkurat denne dagen), det er ingen spesielle restriksjonar der, ei heller over Stetind. Det er landingar og avgangar som er regulert...Det er selskap som flyr sightseeing frå Tyinholmen i Jotunheimen og det bare må bli litt støy for dei på ein del toppar, for eksempel ein gong eg var på Uranostind...Dette ser eg på som eit langt større "problem" enn dei få dispensasjoane som blir gitt til tv-produsksjonar, men det er jo klart at det hjelp lite viss ein treff akkurat den dagen det faktisk er ei innspeling.

En annen sak er nok at en stor del av Norges befolkning; ut i fra uttalelsene om hvor lett det er å komme på toppen, pluss bildene av programlederen på toppen (uten å vise eller nevne helikopteret), skaper det inntrykk at det faktisk er lett å komme på toppen av Stetind...
Det er eg einig i! Det burde nok ha gått klart fram at guide eller klatreferdigheter er nødvendig for å nå toppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Skog nyttar hjelm på alle klatreseansane som vart vist i programmet! Imiddlertid er hjelmen av under eit kryssklippa intervju på ei stor hylle i veggen, der ho blandt anna viser fram ei "Fjellsnelle", men dette er ikkje under "klatring". Det blir noko anna, sjølv om ein potensielt kan vera utsatt for steinsprang. Utan at eg veit det, reknar eg med at Stetind er mest "fast fjell" og at steinsprangfaren er liten forutan steinsprang ein sjølv eller andre har utløyst. Dei hadde sikkert god kontroll over eventuelle andre klatrarar i veggen. Hylla såg stor ut og det kan hende at det ikkje var særleg loddrett ovanfor denne hylla eller andre forhold som tilsa at steinsprangfaren var liten. Hjelmen er forresten ein vanleg type levert av Petzl om du lurer på det...Sjå programmet om igjen!

Oida, ikke meningen å provosere men jeg er vel såpasse erkekonservativ at jeg synes hjelm alltid skal være på hvis man befinner seg i en real fjellvegg. Forøvrig var seansen du nevner tatt på hylla et par taulengder før toppen og det er da man har brattveggen over seg og hvis argumentet er "fast fjell" er jeg litt uenig. Men ikke noe å kverulere videre om.

However, hva var egentlig poenget med å lande med helikopter på Stetind da? Det gav ikke programmet noe mer mening av at de fikk velkomstklem på toppen - og forresten tror jeg ingen ansvarlige mennesker mener at Stetind er en topp man går opp på uten sikring. Til og med eggen bortover fra fortoppen kan med fordel sikres med tau på en del utsatte punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke alle detaljer men jeg synes:

Det er helt OK at man bruker helikopter i forbindelse med TV innspillinger o.l. Men det er IKKE greit å fly noen opp på en fjelltopp med kopter for deretter å late som om vedkommende har gått selv. Enda verre blir det når man sier at det er greit til toppen ad letteste rute (som om programlederen har gått opp selv).

Skaper man et inntrykk av at Stetind er en enkel topp (så enkel at selv programledere kan rusle usikret rett opp) så kan man jo lure folk til å forsøke seg som ikke burde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en copy-paste av den eposten Kjiver fikk, men jeg fikk også følgende tillegg;

Det er riktig at programledern og biologen tok en liten bit med

helikopter. Dette passet ikke å ha med i programmet.Det var noen praktiske og

personlige grunner til at denne løsning ble valgt.

De fastholder dog at det er mulig å ta seg til topps på Stetind uten å klatre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.