Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelldatabasen - Koble til med Strava


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å utvikle en applikasjon for topptursamling med Strava. Den synkroniserer Strava-aktivitetene dine med alle Norges fjell, og spytter ut et kart hvor alle toppturene dine er registrert. Du kan også utforske fjelltoppene alene på et stort kart, og filtrere på høyde, primærfaktor, fylke og kommune. Videre kan du trykke deg inn på et spesifikt fjell og se alle aktivitetene som har vært på det fjellet (Strava-brukere som har registrert seg i appen). Dermed er det også en slags applikasjon for turplanlegging, ettersom man kan se hvem som har gått på et fjell i det siste, hvilken rute de har tatt opp, etc..

Jeg håper noen av dere kan ha glede av appen. Håper også noen av dere bruker Strava og kan koble til og dele aktivitetene dere har der! Appen blir mye mer innholdsrik dersom den også har en stor database med aktiviteter.

Tar i mot alt av feedback med takk! Appen er under utvikling, og forbedringer/nye funksjoner kommer fortløpende.

Ta en titt her! :)
https://www.fjelldatabasen.no/

Legger ved noen få skjermbilder under her for å vise!

 

connect-with-strava-in-app.thumb.png.f3ff7c47538d8858dbb541c47345cc38.png

 

dev-explore.thumb.png.e76ade0d7af33495a73bb2c95d5fe6a2.png

 

tustnatraversen.png.29f3a7aac8604389cd3a2dc1c5dd9c2e.png

 

prod-profile.png.1d050ed0472568722112ec73399c7ca5.png

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Hei!

Dette ser jo veldig kjekt ut! Kult å få oversikt over alle besøkte topper. Bruker Peakbook fra før av, men synes kartet ditt gir bedre oversikt. Veldig fin funksjon å kunne filtrere vekk ikke besøkte topper også.

Det er et par ting jeg er litt nysgjerrig på. Det ene er hvilken/hvor mye informasjon fra mine importerte aktiviteter er synlig for andre? Har noen Strava-aktiviteter som er merket som kun synlig for følgere på Strava, men kan se ut som at kartet fra disse aktivitetene er synlig på Fjelldatabasen? Eller er det bare jeg selv som ser dette?

Det andre jeg lurer på er om det er lagt til et slags slingringsmonn for hvilke topper som regnes med? På Fjelldatabasen står det registrert at jeg har vært på begge toppene på Blåskjerdingen, mens Stravaaktiviteten viser at jeg i realiteten kun var på Søre Blåskjerdingen. Det er jo kort mellom disse i luftlinje, men gps-sporet har jo ikke vært over på Blåskjerdingen. Mulig dette bare er oppstartsjustering?

Gratulerer med flott prosjekt, følger spent med videre 😊

 

Blåskjerdingen.jpg

Blåskjerdingen2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lettskremt skrev (36 minutter siden):

Det er et par ting jeg er litt nysgjerrig på. Det ene er hvilken/hvor mye informasjon fra mine importerte aktiviteter er synlig for andre? Har noen Strava-aktiviteter som er merket som kun synlig for følgere på Strava, men kan se ut som at kartet fra disse aktivitetene er synlig på Fjelldatabasen? Eller er det bare jeg selv som ser dette?

Bruker Strava selv og synker aktiviteter opp mot kampanjer i bedriftsidretten, hos arbeidsgiver. Aktiviteter merket med synlighet "Only You" synkes opp og registreres. Det er fint for det ønsker jeg.

I Strava har du valg "Mute Activity", da skal ikke aktiviteten din synkes opp, men fortsatt være synlig i Strava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Takk for at du tester ut applikasjonen, og hyggelig å høre at du liker kartfunksjonene ☺️
 

lettskremt skrev (4 timer siden):

Det er et par ting jeg er litt nysgjerrig på. Det ene er hvilken/hvor mye informasjon fra mine importerte aktiviteter er synlig for andre? Har noen Strava-aktiviteter som er merket som kun synlig for følgere på Strava, men kan se ut som at kartet fra disse aktivitetene er synlig på Fjelldatabasen? Eller er det bare jeg selv som ser dette?

Blåskjerdingen.jpg

Blåskjerdingen2.jpg

Jeg ser nå at dette er en case som jeg ikke håndterer på ønskelig måte. Kan prøve å forklare hvorfor.

Fjelldatabasen importerer ikke private aktiviteter fra Strava. Kun offentlige aktiviteter blir importert.
Det kan se ut som at din profil er privat på Strava, men dine aktiviteter er offentlige, og derfor blir de importert til Fjelldatabasen.

Og Fjelldatabasen viser alle offentlige aktiviteter uten tilgangsstyring.

Litt usikker på hvordan det er best å løse dette, men jeg kan tilby å slette aktivitetene dine frem til jeg har fått implementert et bedre system for tilgangsstyring.

La meg vite hva du ønsker, ok? (Enten her eller på instagram https://www.instagram.com/fjelldatabasen/)

 

lettskremt skrev (4 timer siden):

Det andre jeg lurer på er om det er lagt til et slags slingringsmonn for hvilke topper som regnes med? På Fjelldatabasen står det registrert at jeg har vært på begge toppene på Blåskjerdingen, mens Stravaaktiviteten viser at jeg i realiteten kun var på Søre Blåskjerdingen. Det er jo kort mellom disse i luftlinje, men gps-sporet har jo ikke vært over på Blåskjerdingen. Mulig dette bare er oppstartsjustering?

Blåskjerdingen.jpg

Blåskjerdingen2.jpg

Legger ved et bilde for å vise at ulike fjell har ulik terskel for hva som registreres som en topptur. Denne terskelen er en funksjon av både høyden og primærfaktoren til et fjell, og Blåskjerdingen har da en del større terskel enn Søndre Blåskjerdingen.

Dette er helt klart en oppstartsjustering og i dette tilfellet treffer ikke formelen så bra ser jeg. Takk for tilbakemelding!

threshold.png.6480d28a82548029f88dd2a00ff800d0.png
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det samme, en aktivitet i Strava har tre "tilgangsnivåer" -  (Everyone, Followers og Private). De fleste av mine aktiviteter er satt til "Followers", men ser at de likevel vises i Fjelldatabasen. Kunne vert bra med et valg i koblingen/importen der man kunne velge hvilket tilgangsnivå man ønsket å vise i Fjelldatabasen, eller at det kun er "Everyone" som vises?  Man kan kanskje filtrere ut noen aktivitetstyper også, ser at mine "Virtual rides" som jeg gjør på sykkelrullen importeres til Fjelldatabasen :)

Ellers et meget bra prosjekt :) Oversiktlig lettvint og fint!

Endret av yalla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelldatabasen importerer alle public aktiviteter som har GPS-spor. Private aktiviteter, eller aktiviteter uten GPS-spor blir ikke importert.

Importering av aktiviteter kan deles inn i 2 typer:

  • Batch import - alle dine aktiviteter på Strava som blir importert når du først registrerer deg på Fjelldatabasen
  • Webhook import - hver gang du registrerer en ny aktivitet på Strava, etter fullført registrering og batch import i Fjelldatabasen


For Batch Import gjelder:

Her er Strava sin aktivitetsmodell -> https://developers.strava.com/docs/reference/#api-models-SummaryActivity
Modellen har en private-property som er en boolean (true/false). Alt som kommer inn i Fjelldatabasen har private=false, altså ikke privat.

I tillegg kan du se på "scope" i Strava sin authentication documentation -> https://developers.strava.com/docs/authentication/
Hvor det "scopet" som brukes i Fjelldatabasen er følgende:

  • activity:read: read the user's activity data for activities that are visible to Everyone and Followers, excluding privacy zone data

Det er checkbox nr 3 her:

image.png.db5b0f6ae9405d5e9386606908815990.png



For Webhook import gjelder:

I dokumentasjonen til Strava for webhooks -> https://developers.strava.com/docs/webhooks/
Står det at:

  • updates (hash) - For activity update events, keys can contain "title," "type," and "private," which is always "true" (activity visibility set to Only You) or "false" (activity visibility set to Followers Only or Everyone). For app deauthorization events, there is always an "authorized" : "false" key-value pair.




Hvis dette er riktig tolkning betyr det at Fjelldatabasen ikke har mulighet til å se "tilgangsnivåene" til en aktivitet som du beskriver her:

yalla skrev (8 timer siden):

Ser det samme, en aktivitet i Strava har tre "tilgangsnivåer" -  (Everyone, Followers og Private).


Altså denne mappingen gjelder:

  • Tilgangsnivå Everyone og Followers -> Private = false
  • Tilgangsnivå Only You -> Private = true


Merk at dersom du endrer tilgangsnivået på en aktivitet i Strava til "Only you", da vil den automatisk slettes i Fjelldatabasen via webhooks.

Håper det var oppklarende ☺️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Oskar Engen skrev (På 20.2.2024 den 18.08):

La meg vite hva du ønsker, ok?

Det går helt fint at de ligger der 😊 Var bare nysgjerrig på synligheten av disse, og det har du jo forklart veldig godt at styres av Strava. Takk for tilbakemelding om både det og terskel for topptur 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.