Gå til innhold
dan83

Trygt å drikke fra skogsvann angående kvikksølv og andre tungmetaller

Anbefalte innlegg

Hei,

er mye på tur i Østmarka og på skrimfjella hvor jeg drikker fra diverse vann. Ikke hatt noe problemer med dårlig mage, men derimot litt usikker på hvor sikkert dette er i forhold til tungmetaller, som fraktes via humus, da hovedsakelig kvikksølv? Mange av disse vannene har jo en del organisk materiale eller humus.

Noen som vet noe detaljert om dette. Er det fare for at jeg har fått i meg for mye kvikksølv?

Ble jo ikke noe mindre bekymret av å lese dette:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte søke litt på denne :) Sjekk fra ca 52:15 og utover i denne ukesgamle forelesningen: 

Verdt å merke seg at det var mye mer kvikksølv i fisk for noen tiår siden. Redusert biotilgjengelighet på kvikksølv-forbindelsene antas å være hovedforklaringen på utviklingen. Også verdt å merke seg at fisken akkumulerer opp sitt innhold gjennom hele livet i "kvikksølv-vannet", og spiser kun føde som også har levd i det samme "kvikksølv-vannet". En slik kontinuerlig eksponering blir noe helt annet enn å drikke noen liter vann innimellom. Med mindre det har vært en kvikksølvutslippende fabrikk like oppstrøms for der du drikker, vil jeg (som ikke er medisinsk kyndig på noe vis) tippe at du ikke har noe å bekymre deg for. Og hvis du likevel gjør det, kan det være en idé å be om en time hos fastlegen mtp å få tatt en eller annen test - da får du jo visshet? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, dan83 skrev:

Noen som vet noe detaljert om dette. Er det fare for at jeg har fått i meg for mye kvikksølv?

Støtter posten over. Kvikksølvnivåene i vannet er svært lave og du vil ikke ta skade av det.

Å spise mye stor fisk fra enkelte områder bør du heller være forsiktig med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt ditt turområde, og ikke tungmetaller, men likevel:  Skjult lenke - logg inn for å se den Jeg gikk forbi der for en ukes tid siden, men ventet med å fylle vann til jeg kom til bekken fra Auretjerna, noen kilometer videre langs stien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Tobleronen skrev:

Støtter posten over. Kvikksølvnivåene i vannet er svært lave og du vil ikke ta skade av det.

Å spise mye stor fisk fra enkelte områder bør du heller være forsiktig med.

Ok, det jeg trodde! Håper bare det gjelder også hvis man er mye ute i marka og over lenger perioder. Noen eksperter på området man kan kontakte? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, dan83 skrev:

Noen eksperter på området man kan kontakte? 

Norsk institutt for vannforskning Skjult lenke - logg inn for å se den har greie på disse tingene, og utarbeider ofte rapporter for innhold av kvikksølv i fisk for ulike områder. Så tar du kontakt med de får du sikkert et fornuftig svar. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider