Gå til innhold
Trond Arvid Hagen

alternativt sete til ally kano

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte i fjor høst en ally kano, som jeg nå har brukt på noen turer, og det er en ting som jeg sliter veldig med, og det er setefasongen, dette setet er forferdelig vond og sitte på over lengere tid, og men er nesten låst til en sittestilling. finnes det noen alternativt sete som passer rett inn??. ja jeg har skaffet meg den der saken man trer på med rygg, men den fæle skålformen skjærer opp i ræv likevel. ønsker meg flatt sete.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før hadde de trapper seter som var flatem, vet ikke om slikt er å få tak i brukt. Men mulig de krevde andre spant enn det som er i dagens modeller.
Har slik ryggstø selv og føler det gjøre det noe bedre. En del så dropper jeg slå opp ryggen, da blir polstring tykkere. Ellers liker jeg også vippe setet forover å sitte på knærne i perioder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Partsrederiet vårt (GeirØ +EirikW) har flate trapperseter. Vi byttet innerkjøl, dvs stengene med klips, i sommer. Trappersetet passer til de nye stengene. Enig med deg Trond, de "nye" setene med kul er helt rævva å sitte på. He, he, den satt!

Eirik W

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De "nye" setene er jo helt fantastiske i forhold til de gamle flate . Det er ikke seter men sadler.

Har du kulen i ræva har du satt setene feil vei og du sitter ikke i trapper stilling slik det er tenkt. Turiststilling kaller vi det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 13.9.2019 den 13.01, Barskekarsten skrev:

De "nye" setene er jo helt fantastiske i forhold til de gamle flate . Det er ikke seter men sadler.

Har du kulen i ræva har du satt setene feil vei og du sitter ikke i trapper stilling slik det er tenkt. Turiststilling kaller vi det :)

Hva er trapper-stilling? Video/bilde? Jeg tipper jeg sitter feil i min Ally-kano. Har setene riktig vei, da. Plages ikke med kul i ræva, men man får jo plastsmak i rumpeballene okke som. Jeg har hjemmemekka et skumgummilag på 1-2 cm som er tilpasset setets areal/overflate, og det hjalp en del. Vurderer å gå for enda tykkere polstring enn dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et billig liggeunderlag på Biltema, klipt til passe størrelse og festet med strikk på kanosetene. Øker komforten og varmen betraktelig. Frøs ikke ved padling i minusgrader i mai i Femundsmarka i vår.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Over mange timers padling er vel da trapper-stilling vs. standard sittestilling like langtekkelig og ubehagelig. Personlig kan jeg ikke sitte på knærna spesielt lenge uten at blodomløpet skriker etter å rette ut beina igjen. Veksle litt på, er kurrant. Skal sjekke opp dette dere skriver om rygglene. Ofte enkelt å mekke en rygglene for i hvert fall en av personene med en litt solid pakket ryggsekk også bak seg.

Endret av Vallers

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nøkkelen er variasjon. Ha beina strukket fremover i perioder, ha beina rett ned i perioder, og kjør litt trapper om du får til det. Jeg padler ikke mer enn 3 h i strekk før jeg er innom land for å strekke litt på beina uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 23.10.2019 den 12.23, foroll skrev:

Trapper-stilling er knærna i kanoen mens du lener ræva bakover mot setet.

Jeg bruker som regel trapperstilling og sitter på et sammenrullet skumunderlag. Eller to om jeg trenger litt høyde. Lagt sammen i en rull selvsagt og lagt i lengderetningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider