Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen med barn - Turistforeningen


Helenerr

Anbefalte innlegg

Gikk opp Galdhøpiggen fra Spiterstulen med mine to nieser på 6 og 8 år i går. Maken til motiverte barn skal man lete lenge etter! Men én ting må jeg påpeke: undrer meg over at Turistforeningen kategoriserer dette som en "lett og familievennlig tur". Jeg går mye i fjellet, og synes jo at betegnelsen "lett" for øvrig er ok. Men "lett OG familievennlig" er i mine øyne rimelig misvisende. For det er faktisk ikke lett for en 6-åring å holde motivasjonen oppe i den uendelige steinrøysa, samtidig som at det ikke nødvendigvis er lett for de voksne å holde tak i barna over de skarpeste eggene, uten å være tildels bekymret.

Jeg savner bedre beskrivelse av rutene fra Turistforeningen, kanskje det bare er jeg som ikke har funnet de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått Besseggen flere ganger, men tror nok deler av dette partiet er like smalt. Dessuten blir det annerledes med to små barn og tåke. Men likevel hadde vi en fantastisk tur:) Jeg bare etterlyser mer informasjon fra Turistforeningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalt er å ta i. Det er jo rene firefeltsveien. Det blir jo heller ikke smalere med tåke selv om uvitende og mindre fjellvante kansje kan få inntrykk av at det er tilfelle. Uansett ville jeg ikke sett etter toppturinfo hos DNT. De kan best dette med å bygge hytter og tagge T-er i fjellet. Er det noe du lurer på så mangler det ikke kompetangse på fjellforum. Her er det alltids noen som kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partiet opp mot Svellnose er jo ikke akkurat smalt, men stupet mot Styggebrean er jo langt mer kontant enn "stupene" fra Besseggen, og på den måten kan det kanskje virke slik. For øvrig har ikke ruta fra Spiterstulen til Galdhøpiggen noen form for smal egg egentlig. Det er alltid en eller annen flanke man kan holde litt ned i hvis man ikke ønsker nærkontakt med stupet (opp mot Svellnose egentlig og ikke der Piggbrean kommer opp. Ved Piggbreans oppkomst er det bare en svært bratt steinrøys ned mot Svellnosbrean på andre siden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, ikke klag på mismatch mellom markedsføringen og virkeligheten. Vi riskerer dermed at DNT prøver å få virkeligheten til å stemme med markedsføringen ved å anlegge kunstige trappetrinn på de bratteste partiene og gelendere på de verste eggene.

For hvis ikke et såpass viktig og populært fjell faktisk er "lett og familievennlig" skal man ihvertfall sørge for at det blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet ligger i definisjonen av "familievennlig". Det er et hav av forskjell på en familie med fjellvante og trente 10-12-åringer, og en familie med små barn. Særlig går det et skille ved barn som kan "passe seg selv" der det er bratt.

Vi har vært i fjellet med vår nå 9-åring siden han var 4, men vi begynte ikke med toppturer før han var 6-7, og da bare på de turene vi visste selv var lette og veldig korte, halvdagsturer for voksne.

Tips til andre barnevennlige topper (men start tidlig og sett av hele dagen): Kyrkja, Fanaråken, Store Smørstabbtind, Glittertind på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som både pappa og tinderangler på egenhånd har jeg lært meg å lese anbefalninger og erfaringer med en "klype salt". "Utsatt og luftig" har på samme måte som "familievennlig" ulik betyning for den enkelte.

Ellers var jeg med på Stornubben med sekundærtopper - 4 topper i alt - i sommer. Med utgangspunkt fra Storkroken i Veodalen var dette en tur uten vanskeligheter for barn på 7 og 9 år. Som voksentur er det på dette forumet indikert 5-6 timer. Vi brukte 10 timer med mange rosin- og sjokoladepauser.

Per Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i helgen og gikk opp sammen med min kjæreste, svoger og hans kone, vi var alle enige om att den ikke bør sies å være familie tur.

Vår erfaring er att tiden til DNT. og en del andre beskrivelser er for tøffe. Vi møtte en ganske stor mann som ikke kom opp, en gamel mann som hadde store problemer ned og en liten speider gutt som virkelig sleit ned der du syntes det var bratt.

Ett ektepar fra Tyskland kom ikke ned før kl. 23,00.

Vi har lært oss etter mange år å legge på litt og klarer da å treffe ganske bra i fohold til hva DNT. sier, det vil vel si att vi er litt dårligere trent enn det DNT. regner med.

Ellers en fin utsikt skal også senere ta turen over Juvassbeen fordi jeg aldri har prøvet det.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo uansett veldig individuelt, jamfør diskusjonen om tidsbruk frå Spiterstulen-Galdhøpiggen. Eg gjekk den sjølv i sommar og brukte 2.5 timar. Eg er ikkje spesielt trent og gjekk heller ikkje "over evne" oppover. Min erfaring er at turisttidene til DNT heller tar godt i. Dei er vel heller ikkje inkludert pausar, men gangtid?

At folk får problem ned frå Galdhøpiggen kan eg forsåvidt forstå, det tar på anklar og kne å gå i såpass mykje stein. Men det er vel igjen individuelt. Igjen, i sommar snakka eg med ei dame på Spiterstulen som hadde vore på Galdhøpiggen same dagen. Ho var 80 år og klarte det heilt fint. To dagar etterpå møtte eg henne igjen like under toppen på Fanaråken. Ingen er like, verken i tidsbruk eller vurdering av familievennleg/luftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FU jeg er helt enig med deg i det meste, og det er ikke lett for DNT å klare å lage en mal som passer alle dens 200 000 medlemer,

derfor har vi funnet ut att for oss så er tidene og annen info litt tøffe. Vi legger derfor på litt og får derfor sjelden noen overaskelser.

Når vi går på steder som Gallhøpiggen, Besseggen og andre steder med mye folk noe vi kun gjør en gang i året, føler jeg att vi er som de fleste vi møter der.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne benytte seg av gangtidene satt opp av turistforeningen, bør man testgå f.eks. en 6-timers tur og for å finne seg en faktor å gange tiden med, for å få et mål for seg selv. Men folk er forskjellige, noen er kjappe i bratt terreng og noen er kjappe i flatt terreng. Selvsagt er oppgitte tider litt forskjellig anslått, tror ikke dnt har noen standard-person som prøvegår alle ruter for å få satt et tidsforbruk på dem. Været innvirker på forskjellig måte, likeså snemengder, vannføring, dagsform etc. Min erfaring er at i dårlig vær går man fortere, det blir ikke så mange småpauser da. Jo flere som er på tur sammen, jo treigere går det, selv om hver enkelt har en form som tilsier et høyere tempo, om man ikke kjører militær stil med felles pissepause, felles genser av-pause osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endel sliter seg ut på Galdhøpiggen og kommer ikke opp eller får en litt kjip tur. Jeg tror grunnen til det er at de legger avgårde i vanlig turtempo oppover lia. De går for fort og tar for få pauser. Etterhvert blir de slitne og kalde når de nærmer seg Svellnosi og så gir de opp.

Har man ikke sånn voldsomt med kondis, eller mangler man litt erfaring i fjellet (mange som går Galdhøpiggen gjør det) kan det sikkert være lurt å ta livet ufattelig med ro den første timen og gjerne senere også. Start tidlig og bruk hele dagen. Sikkert smart å være litt nøye med hva man har med i sekken også. Alt sammen skal jo lempes halvannen kilometer opp i lufta. Det er slitsomt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Bjørn, du er innom flere gode momenter syns jeg.

Piggen er for mange liksom "årets fjelltur dette året". Trenings-/mosjonsgrunnlaget er ofte noe dårlig, beina ikke tilvent støvlene igjen, siden fjorårets tur (hvis da ikke støvelkjøpet skjedde i Lom på vei opp til Spiter)???

Fellesferien er ofte tidspunktet, dagene er lange, så det er kanskje litt tull å ikke bruke den lange dagen! Mao start tidlig og ta det svært rolig, spesielt i starten. Mange overdriver nok egen kondisjon, ser på DNT`s tider eller har hørt om de ytterst ytterst få som flyr opp i overkant av timen. Et gnagsår fører til justering av ganglaget, som igjen 2 timer senere fører til betennelse et eller annet sted i beina.

Ikke sjeldent ser man barna fly rundt Spiter etter endt tur, mens far sjøl er en stilstudie i seg selv der han såvidt kreker seg fremover med total gangsperre :roll:

Så veldig veldig enig Panda, ta det piano!! Som du sier, man skal opp halvannen km........det er faktisk veldig mye det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.