Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT med hund - Stølsheimen


FoxyMonk

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg har en Alaskan Husky, tispe på to år.
Vi går 100-150km i uken lokalt i Bergensregionen. 

Hjemme har hunden det ganske fritt. Hun har teppe i buret, men går gjerne inn til en av barna og sover på gulvet, eller kommer opp i sengen min for kos/vekking om morgenen. 
Hunden sover helst i samme rom altså, og er veldig «knytter til far». All oppdragelse på «hundespråk». Typ: Ved tigging «knurret jeg svakt, før jeg beit henne i øret når hun ikke sluttet å tigge (valp) - hun tigget aldri etter det.

Sosialisert med hunder av mange sorter (masse hundegårder), og har fått møte hest, kyr, sau, katt, hjort, gris, etc. … og er lydig som få (får mye skryt av purk etc.). Kommer på innkalling om hun så har tatt etter en hjort i skogen (vi møter de ofte). 

Hunden har det nokså fritt når vi går i skauen/fjellet og så lenge hunden er ved min side på to innkallinger (plystring) er det ok. 
Har lært henne dette ved å avslutte enhver tur om jeg har måtte plystre tre/fire ganger. 
Da har jeg tatt henne i bånd og gått raskeste vei hjem. Samme om turen har vart i 10 min eller 2 timer. Hun lærte bemerkelsesverdig fort. Så ja, hunden har fått veldig mye frihet, men som med barneoppdragelse, under ansvar. 

Nå skal vi endelig tilbake til min katedral Åsedalen. Meg, hunden, og to døtre. 
De skal få oppleve hytte til hytte ved å gå trekanten for første gang. 34 km på tre dager, om vi ikke går tilbake til Selhamar for en ekstra natt.

Jeg foretrekker å gå med telt, da slipper man mye styr.😅 Typ: kan jeg ha med hund hit-dit-etc.  Hunden er vant til å ligge i fortelt eller inni teltet, men dette blir første gang hunden skal sove i DNT’s hytter.
Hun er rolig, og bryr seg ikke nevneverdig om at det er andre hunder tilstede (f.eks 3 bur tett i tett på Selhamar). 

Dette ble alt for langt/mye, men jeg lurer på hvordan en så fri hund skal passe inn i å gå så lenge i bånd, og ikke få sove med far/barna. Kan jo risikere at hun uler/hyler etter oss når hun skal sove, og når hun våkner.

Det jeg lurer på er, tar dere med underlag til hunden for å ha i buret?
Må jeg overnatte med hunden i en hytte, og barna i hovedhytten? Barna er 9&12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke noe problem med at hunden skal gå i bånd på en lengre tur, så lenge den er vant med å gå i bånd. Hjemme er min hunder løs og kan fritt gjøre hva de vil, men på tur går de i bånd. Jeg har inngjerda område på 1 mål, så lenge de ikke stikker av får de gå løs :-) Fikk ny hund i vår, han stakk av 2 - 3 ganger. Men så fort han ble husvarm har ikke stukket en eneste gang. Hunder må kunne løpe fritt, men de trenger ikke å løpe fritt over alt og når du er på tur. For hunden er det viktigste å tilbringe tid med deg, enten om det er hjemme i hagen, på soverommet eller på tur i fjellet. Jeg har ofte bare tilbrakt mye tid med bikkja (bikkjene) i hundegården med mase kos og lek. Hvis de kunne valgt å gå på tur eller få kos og lek i hundegården, hadde de ofte valgt det siste :-) Hver gang jeg slipper de løs hjemme, springer de rundt og har det gøy, men med en gang jeg går inn i huset, legger deg seg ned ved porten, der ligger til jeg kommer ut. Ikke ofte de springer rundt på egen hånd.

Etter flere erfaringer med hunder som stukket av på tur/hjemme, så lar jeg ikke hundene mine være løs på tur. Opplevd å at hunden min stakk på vei hjem søndagen etter å ha gått løs hele helga, noe som resulterte 4-5 timer venting i fjellduk i surt dritt vær, i mørke, 2 + grader og kontinuerlig regn/sludd. Resten av natta i trang bil. Rimelig glad da jeg fant bikkja igjen 24 timer etter han stakk av. Du skriver også at du har to døtre på 9 og 12 år. Rimelig glad jeg ikke hadde det ansvaret da bikkja stakk.

Det at hunden er velloppdraget, er ikke ensbetydende med at den ikke kan stikke av, eller feks springe etter sau. Huskyer er rovdyr og et har ekstremt jaktinstinkt. Tispa du har er bare to år, som etter min erfaring er hun fortsatt er en "unghund". Du nok vente til 4-5 årsalder før du er "såkalt" voksen hund.

Jeg vill tatt med ligge underlag som hunden er vant med å ligge på fra før. Fint triks å roe ned en stressa hund på et ukjent sted. Jeg har konsekvent trent mine på ligge på teppe sitt. Når jeg da drar på besøk eller har de bilen, følger teppe med :-) Første hunden jeg hadde var med på tur når han var valp, han ble da vant med å ligge på gangen eller garasje/uthus. Der lå han til jeg henta han igjen, av og til så stille at jeg måtte titt og ofte sjekke om det var liv i han. Den ene tispa jeg har nå er lik, men litt usikker på om garasje/uthus alene hadde funka . Får hu ligge på gangen er hu fornøyd. Valpen jeg har nå er ikke noe stress med, da jeg har trent han på det, men det ville nok blitt stressa hvis ukjente folk hadde kommet inn, enda mer stressa om det hadde vært med en ukjent hund. Han er ikke redd folk/hund, men liker å holde folk (ikke meg) på avstand. Siste jeg fikk i vår hadde bare digga det om kommet ukjente folk, spesielt om de har med seg hund. Men hadde nok ikke vært fornøyd å bli parkert utenfor i et uthus :-) Jeg tenker nok på at du må være forberedt på at det ikke går godt når du setter hun i et bur på på ukjent sted. Men det kan gå fint, tenker at du får prøve. Legg henne i buret og sitt med henne i halv time til hun roer seg ned. Funker det, så stikk innom så ofte du kan. Funker dette, er det null stress neste gang :-)  

 

Endret av Dompappen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (På 26.7.2023 den 15.21):

Ser ikke noe problem med at hunden skal gå i bånd på en lengre tur, så lenge den er vant med å gå i bånd. Hjemme er min hunder løs og kan fritt gjøre hva de vil, men på tur går de i bånd.

Takker for fint svar. Mye fokus på at hunden kan stikke av…båndtvang etc.

Har du Husky?

Misforstå meg rett, hun går fint i bånd, men når vi er i skogen eller på fjellet får hun gå mye fritt. Hun er lydig som få - er unghund enda ja, ikke voksen før vi passerer 3 år. Vi har hatt mest fokus på innkalling og hun tok innkallings-signal, og «på plass», uten problemer. Det er vel en av de mest lettlærte hunden jeg har hatt - på linje med Australsk Kelpie  

Da jeg hentet valpen fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE bruke strupebånd på huskyer. Jeg nektet - har aldri brukt noe strupe-bånd på hunene mine her. Så MÅTTE jeg ha bur i bilen - min har sikkerhetssele, og har alltid hatt sitt eget sete. (Typisk hund med tungen på slep ut vinduet). 
Bur hjemme ble kjøpt - KUN for at hunden skulle ha et sted å trekke seg tilbake til om hun vil ha ro. Det skal byttes ut med en «lofted bed» snart. 

Dette er min 4. hund - og alle har blitt dressert til å skulle gå ved min side gjennom byen uten å vike. Ikke ta etter andre dyr etc. (med eller uten bånd) Derfor så mye sosialisering med dyr av alle slag. Vi trener og har det gøy HVER dag. 

Politiet stoppet oss en gang vi var ute og gikk - og hunden gikk typ 100m bak meg langs en sidevei. De kjørte kassebil (i uniform), og stoppet kun for å si at de hadde fulgt med, og ville bare skryte over hvor lydig hunden var. Da jeg sa vi ville drive med søk og redning ble vi invitert med på øvelse. At jeg hadde fått litt kjeft av lokale helter fikk jeg beskjed om å glemme, og fortsette med det jeg gjorde - «for dette kan du tydeligvis». 
Jeg har full kontroll (99% - i know) - til den grad at fagfolk spør om bilder etc. (Har hatt privat time for «pointing», og korrigering av opplæring, og endte opp med at hundetrener sa vi ikke trengte noe trening).

Vi håper å starte SAR-trening nå i slutten av August.

Jeg er ikke sertifisert på noen som helst måte (hundetrener), men har hatt hund gjennom hele livet siden jeg selv var 9 år. 
Hunden slippes ut - og så kler jeg på meg og går ut. Hunden venter utenfor huset - går ingen vei. Vi bor i et tettbebygd strøk, og mange dyr går forbi huset - uten at Huskyen skal bort å hilse på mens hun venter på meg. 

Skal sies at hun stakk av ETTER turene våre i 6 uker når hun var rett rundt 1 år gammel. Hoppet ned fra terrassen (2m) mens jeg lagde mat. 10 ganger på de nevnte 6 ukene.
Da var jeg fortvilet og lurte på om jeg klarte denne jobben (skulle aldri ha Husky sa jeg en gang, og ja, burde festet henne på terrassen når det gjentok seg, men igjen, frihet under ansvar - så jeg gav henne tid til å lære - da hun bare gikk/stakk til to hunde-venner her i området)
Siden har hun ikke vist antydning til dette, men så går vi 100-150km i uken nå da.


Nok om det. 


Nå har vi vært på tur noen dager - hunden var rolig, og sov fint i bur - uten noe ekstra pledd/liggeunderlag. Buret var likt det hun har hjemme. Hun fikk løpe litt fritt rundt hyttene om morgenen (spør folk først) før vi dro videre - og hunden gikk fint i bånd - trakk litt i oppoverbakkene, til stor hjelp for far. Jeg slapp henne innimellom så hun fikk ut mer energi. Vi snakker jo hund som kan tilbakelegge 1800km på 10 dager om jeg går inn for det. 

Dette var en positiv opplevelse, og vi møtte masse hyggelige folk. Sosialt slår det jo telt ;)

Ps. 
Følg oss gjerne på Snap

https://t.snapchat.com/vvILb7Iv

image.png.c4c954afce3efec923fa6d0fc7d7866b.png

Endret av FoxyMonk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos båndtvang og respekt av dette... :) Bare i Oslomarka i år har det vært flere saker hvor det er funnet hunde-skadede rådyr. Flere av tilfellene er sikkert helt ukjent for eierene som ikke får det med seg. "De leker jo bare litt ute i skogen".

https://www.nrk.no/norge/hunder-tok-livet-av-radyr-i-oslomarka-_-oppfordrer-alle-til-a-folge-bandtvang-1.16348583

https://www.ao.no/dette-radyret-matte-avlives-na-advares-hundeeiere-i-oslo/s/5-128-470028

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett det, trist. Betyr ikke alle andre feiler med oppdragelsen. 😉

Takker for svar ang. DNT’s hytter. 
Bruk gjerne litt tid på snappen vår. 😘

Fått med deg Statsforvalterens korrigering / rettelse / uttalelse av/ang.  hundeloven?

 

Her er hunden 8 mnd gammel. 

Endret av FoxyMonk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei, fikk dere reist på DNT hytte med hund?    Jeg reiser ofte med hund på DNT hytter og det fungerer veldig fint.  DNT har mange små sikringshytter som er forbeholdt de med hund. Jeg liker veldig godt disse hyttene, for en har ofte den lille hytta for seg selv, mens de andre sover i hovedhytta.  

Jeg er opptatt av at hunden skal sove inne når vi er på tur.  Derfor er bestiller jeg alltid bur og seng så tidlig som mulig. Om jeg ser at det ene buret er opptatt eller sengene ved burene er opptatt, vurderer jeg om vi bør reise til andre hytter. 

Jeg har en regler for meg selv som jeg alltid følger når hunden er med.  Alltid beregne god tid slik at jeg aldri kommer seinere enn 17:15 til en hytte. Da slipper en diskusjon om bur og sengeplass ved burene.  Kommer du etter klokka 19.00 mister du retten til buret og senga du har bestilt. Hunder som ikke har bur, skal sove ute.  

Angående båndtvang, selv om jeg har en veldig lydig Border Collie som jeg kan gjete på sau med.  Så har jeg alltid på langline som henger etter hunden eller et bånd som ligger oppå kløven når vi er på fjelltur. Holder alltid hunden i bånd/langlina når jeg møter andre.  Mange syns det er ubehagelig å møte en hund som ikke er i bånd uansett hvor snill og lydig den ser ut. 

Det samme når jeg kommer til en hytte.  Da binder jeg hunden fram til jeg har skrevet meg inn og har den kun løs dersom så lenge den ikke forstyrrer andre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.