Terka Skrevet 15. september 2018 Skrevet 15. september 2018 (endret) PĂ„ tide med litt andre temaer en fjellmote og utstyrsanbefalinger pĂ„ forumet. đ€đ  Bakgrunnshistorie For to uker siden sĂ„ gikk jeg og en kamerat blandt annet Uranostraversen (lĂ„nt video fra nettet for Ă„ vise traversen). Denne kameraten jeg var pĂ„ tur med har tidligere klatret fjell i Himalaya og en del hĂžye topper pĂ„ andre kontinenter, sĂ„ denne turen var rimelig langt innenfor komfortsonen. Sekkene ble pakka 80% kvelden fĂžr for Ă„ vĂŠre klare til tidlig avmarsj, siste rest inklusive mat og drikke ble pakket pĂ„ morgenen. Mens vi pakka sekkene sĂ„ var denne kameraten veldig fokusert pĂ„ Ă„ kun ta med det nĂždvendige. Av klatreutstyr hadde vi med to halvtau, ett sett kiler, noen kamkiler, 5 stk kortslynger/60 cm slynger, og en nĂžttepirker pĂ„ deling. I tillegg hadde hver av oss klatresele, hjelm, reverso taubrems, to 120 cm slynger, to skrukarabinere, en isĂžks og  stegjern. Foruten klarteutstyret hadde han en tynn flecejakke som var delvis vindtett, lue, hals, tynne gummihansker, kart og kompass, 4 brĂždskiver (holder for en dagstur i norske fjell iflg han đ) , og en tom 1L flaske som han fylte pĂ„ ved siste drikkbare vann. Skalljakke, mer mat osv ble vurdert unĂždvendig. Kun det som var nĂždvendig i sekken. 1 ekstra kg i sekken utgjĂžr 1 time ekstra pĂ„ 1000 hĂžydemeter mener han. Dette kommer fra en som bĂŠrer Helsport Svalbard 5 telt pĂ„ tur, dvs ikke en lettpakker. Siste 10 Ă„rene har jeg selv gĂ„tt turer med barn (pluss en del soloturer, og noen med venner), og de 10 Ă„rene fĂžr det en del turer hvor jeg enten har vĂŠrt turleder eller en av de mest erfaring og dermed fĂžlt litt ekstra ansvar for Ă„ fĂ„ til en bra tur for alle. Resultatet ble tydelig helga for to uker siden, jeg har blitt vant med Ă„ ha en del ekstra i sekken "for sikkerhets skyld", bĂ„de til meg selv og fĂžr Ă„ kunne hjelpe andre. Det var mye jeg kunne lette sekken for siden vi begge var relativt erfarne med fjell og klatring. Ekstra, sikringsmidler, mat, vannmengde, klĂŠr, hodelykt, et sett med kart og kompas, ++ Sekken min ble ikke fullt sĂ„ minimalt som kameraten min, men mye lettere en om han ikke hadde utfordret meg pĂ„ det. Dog savnet han skalljakka litt i et parti det blĂ„ste surt og var rundt null grader, og han fikk 2 brĂždskiver av meg pĂ„ returen. Men han hadde en helt grei dagstur med det utstyret ham gikk med (..med litt mindre "margin" ift vĂŠr og uhell/skadesituasjoner en det jeg har brukt Ă„ ha siste Ă„rene). EtterpĂ„ har jeg fundert litt pĂ„ hvorfor jeg har med de tingene jeg har i sekken, og tenker jeg absolutt kan bli mer bevisst pĂ„ dette igjen. Derfor... SpĂžrsmĂ„l: Hvilke type turer gĂ„r du?  Hva har du i sekken og hvorfor? Og hva velger du ikke Ă„ ta med i sekken pĂ„ spesifikke turer, og hvorfor?   Endret 15. september 2018 av Terka 1
REJOHN Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 (endret) Jeg har tenkt litt pÄ dette. Det kommer nok litt ann pÄ hvor du bor, og i tillegg hvilke erfaringer du har gjort. Jeg har ALLTID med gore-tex jakke og bukse. Selv i sommer med to mÄneder uten nedbÞr lÄ disse i sekken. (Ikke den tyngste jakken og en skikkelig lett bukse...) I tillegg har jeg med ekstra ullbluse, sokker og ragger, og (det er ikke tull) lang under i syntetisk materiale. Jeg trenger antakelig ikke Ä nevne at selvsagt er det med to par tynne vanter og luer? (I tillegg kommer ogsÄ litt fÞrstehjelpsutstyr og kompass) For egen del er dette ikke hva jeg kaller "sikkerhetsutstyr", men ting som erfaringen har lÊrt meg er nÞdvendig. Mye av dette er knyttet til risikoen for Ä bli vÄt og kald. Noe som kan skje selv pÄ den varmeste delen av Äret i mitt omrÄde. Selv noen ganske fÄ timer i kaldt regn med vind, er nok til Ä bli nedkjÞlt, for ikke Ä snakke om hvor ubehagelig det er.... Endret 16. september 2018 av REJOHN ordfeil 1
+tshansen Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 Vi er veldig flink Ä ta med ting som vi sjeldent eller aldri bruker. Ja, men det er jo kjekt Ä ha! Har vi gÄtt 100 fjellturer, ogsÄ fÄr vi bruk for en ting en gang... sÄ skal vi ha med dette hver eneste gang, for vi har jo gjort oss en erfaring pÄ at slikt kan vÊre nÞdvendig nÄr "noe" skjer. Noe kan alltid skje, men hvor ofte skjer det? Hvor nÞye er vi Ä planlegge turen i hvilket terreng i forkant? Jeg har med det som er nÞdvendig for den turen jeg gÄr den dagen. (avhengig av lengde og vÊr) kortere turer unner jeg meg langt mere luksus enn de lengre turene. Det er flott Ä vÊre pÄ tur med andre, men skal man ha med utstyr til alle andre for Ä hjelpe sÄ blir det fort tungt. Hva lÊrer turfÞlget ditt av at du er barnevakten deres pÄ tur. Folk mÄ fÄ lov Ä lÊre seg pÄ den tunge mÄten hva naturen og fjellet krever. Jeg har blitt flinkere Ä pakke sekken etter antall turer gÄtt, ikke for noen har fortalt meg det, men erfaringen jeg har gjort meg pÄ turer jeg gÄr. Det skaper grunnlag til hvordan sekken blir pakket fÞr tur. Men, sekk, primus, kaffe, turkopp, kart, kompass, ekstra skolisse, lue, regnponcho ligger alltid ferdig pakket i sekken. SÄ tilfÞrer jeg nÞdvendig klÊr/utstyr avhengig av tur  3
+rayun Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 Hva jeg har i sekken (eller i lommene) er knyttet til type tur, men som basisutstyr har jeg alltid med dette: Egenkomponert fÞrstehjelp, toalettpapir og antibac, refleksvest, mobil, spot, gps, kart og kompass, lite forstÞrrelsesglass, briller, superlett skalljakke m/hette, litt ekstra Ä tygge pÄ samt vann. Dagsturer i mine hjemtrakter foregÄr i store skogsomrÄder med varierende mobildekning og hvor du i praksis er dÞnn alene og jeg har derfor ekstra fokus pÄ egen sikkerhet. PÄ fjellturer er jeg ogsÄ stort sett alene og de foregÄr sjelden i omrÄder som krever mer enn godt fottÞy. SÄ utover basisutstyret vil innholdet i sekken variere etter Ärstid, vÊr og vind samt type tur. Typisk fokus for meg blir derfor: Varm, tÞrr og mett. Jeg har sluttet Ä ta med ekstra i tilfelle andre trenger noe, med unntak av turer hvor fruen, eller barna er med, men som sagt er jeg oftest alene.  2
+ost Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 SpĂžrsmĂ„let ditt er feil stilt @Terka. Hvis dere hadde mĂžtt pĂ„ andre som var i nĂžd - kunne dere ha hjulpet dem? Jeg jobber med Ă„ redusere/ta vekk ting fra sekken min. Men sĂ„ lenge jeg er pĂ„ tur med barn eller omrĂ„der hvor ting kan gĂ„ galt, prĂžver jeg alltid Ă„ ha med noe som fjĂžr at jeg kan holde varmen ogsĂ„ om jeg mĂ„ holde meg i ro. Det hĂžres ut for meg som om kameraten din forutsatte at han ville vĂŠre i bevegelse hele tiden.Â
Gittiamo Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 Dette hadde jeg med over Uranostraversen đ men fysĂžren sĂ„ digg det var ogsĂ„. Ellers har jeg alltid et lite fĂžrstehjelpssett, en sĂ„nn nĂždvindpose og varmeelementer og et lite sitteunderlag. Med dette kan jeg hjelpe andre og meg selv. Har alt i en liten pose og den veier nok sikkert en kilo.  3
Terka Skrevet 16. september 2018 Forfatter Skrevet 16. september 2018 (endret) 4 hours ago, ost said: SpĂžrsmĂ„let ditt er feil stilt @Terka. Hvis dere hadde mĂžtt pĂ„ andre som var i nĂžd - kunne dere ha hjulpet dem? Og det igjen er jo et sĂŠrdeles vanskelig spĂžrsmĂ„l. Hvor mye skal man kunne sikre seg selv eller andre ift potensielle nĂždsituasjoner? Jeg har noe erfaring&kursing fra RĂžde Kors Hjelpekorps (+ annen kompetanse/erfaring fra tidligere) og kunne nok hjulpet til i en del situasjoner ut fra hva vi hadde med. (Jeg hadde bla ogsĂ„ kniv, flece jakke og en vindtett primaloft jakke i sekken min. ) Men hva skal man garantere seg mot? Kuttskader? Slag/bruddskader? NedkjĂžling? (Ofte resultat av annet)? Slag, hjerteatakk, osv.? PĂ„ selve turen sĂ„ er det store omrĂ„der som er uten mobildekning, sĂ„ med stor sannsynlighet sĂ„ kunne vi ikke ringt etter hjelp eller uthenting. Dette er kanskje tema for egen trĂ„d? (Tror vi har en slik pĂ„ forumet.)  Ang. kameraten min sĂ„ forutsatte han nok at ting gikk rimelig greit ja (Vi tok pauser hvor vi fant le for vinden). Selve turen var jo langt innenfor hans kompetanse og erfaringsnivĂ„. Og vi gikk pĂ„ lĂžpelde sikring pÄ de mer ekponerte partiene selv om de var klatremessig Ä anse som 2/2+ i vanskelighetsgrad (lett), nettopp for Ă„ unngĂ„ store konsekvenser ved eventuelle uhell. Men om vi havna i en stĂžrre ulykke sĂ„ kan vi fort ha vĂŠrt dĂ„rlig utstyrt ja. Jeg stusser selv over dem som lĂžper opp til GaldhĂžpiggen fra Spiterstulen ifĂžrt tights, lett vindjakke, og en drikkesekk pĂ„ 3 liter nĂ„r vĂŠrmeldingen sier der vil regne og blĂ„se en del utover dagen. SĂŠrdeles smĂ„ marginer ift uhellet/ulykker/vĂŠrendringer. Interessant Ă„ lese andres synspunkter og erfaringer! Takk for at dere svarer. đ Endret 16. september 2018 av Terka 1
+tshansen Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 Det blir egentlig helt uungĂ„elig Ă„ ikke spore inn pĂ„ fĂžrstehjelp, remedier man trenger/ikke trenger og diverse kunnskap nĂ„r man diskuterer slik @Terka nĂ„r det kommer til slag/infarkt pasienter, er det ikke mye du kan ha med deg for Ă„ unngĂ„/forebygge dette đ lurer pĂ„ om det var @REs som sĂ„ fint nevnte i en annen post hvor mye man egentlig skal overlate til de som har rett utstyr og kunnskap. FĂžrstehjelpsskrinet mitt inneholder smĂ„ ting til kutt, gnagsĂ„r og Thats it! Kunnskap er vel det man kan ha med seg ubegrenset mengder av! Ta seg tid til Ă„ lĂŠre om de forskjellige problemstillingene man kan komme borti ogsĂ„ bruke litt tid pĂ„ Ă„ se for seg hva man ville gjort i eventuelle problemer! Hva gjĂžr man om vĂŠret snur brĂ„tt? Hva gjĂžr man om man brekker en fot/arm? Hva gjĂžr man om kutter seg med kniven? Hva gjĂžr man om man brenner seg i bĂ„let eller pĂ„ andre ting? Vi tar jo alle en kalkulert risiko hele tiden! Hva jeg anser som viktig kan vĂŠre bagateller for deg. Men Ă„ tĂžrre, prĂžve, feile, lĂŠre og ikke minst vĂŠre kreativ! Hvor mange av oss her inne setter klare begrensninger for seg selv? Kan man gĂ„ til alle fjelltopper? Bare man tar seg god tid?  1
Jan Erik Hansen Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 15 timer siden, Terka skrev: 1 ekstra kg i sekken utgjÞr 1 time ekstra pÄ 1000 hÞydemeter mener han. Dette kommer fra en som bÊrer Helsport Svalbard 5 telt pÄ tur, dvs ikke en lettpakker. SpÞrsmÄl: Hvilke type turer gÄr du?  Hva har du i sekken og hvorfor? Og hva velger du ikke Ä ta med i sekken pÄ spesifikke turer, og hvorfor?   1 kg ekstra i sekk utgjÞr en time ekstra pÄ 1000 hÞydemeter hÞres ut som et tall tatt ut fra, tja, lÞse lufta. Da burde jeg vÊrt fremm fÞr jeg startet i helga. Hadde med hagle og ammo i tillegg til det som er med pÄ andre teltturer. 4 timer pÄ 1000 hm opp og 300 ned fÞr teltet ble satt opp. Halge og ammo blir vel 4-5 kilo. Men til saken. Har med minst mulig, men gÄr for varmt, tÞrr, mett og komfortabel under alle forhold som kan forventes for Ärstiden. SÄ er det hÞyt i fjellet er det med vind/skalljakke, siden det er kjedelig nÄr vinden blÄser tvers gjennom alt. Ellers stort sett samme "grunnutstyr" i sekken uavhengig av tur, og sÄ utstyr som er nÞdvendig for type tur (topptur, bratt, ski, jakt, fiske, padling, osv.) 1
+Kristian V. Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 Jeg har begynt Ä ha plaststrips i tursekken og fotosekken. Store 30cm lange som kan Äpnes igjen, og smÄ 15cm.. ca 10 stk av hver. Veier jo ikke noe sÊrlig og kan brukes til alt mulig fiks, til og med fÞrstehjelp Utenom standard utstyr for bo/sove, kjÞkken/mat/drikke og klÊr sÄ er som regel alltid dette med i sekken, uansett fjell- eller skogstur: - FÞrstehjelpssett (med sysaker og en rull sportstape). - Jerven Fjellduk - Kniv m/tennstÄl - Leatherman (brukes oftest ved fisking) - Hodelykt & liten lommelykt - Fyrstikker & 2 lightere - Strips - Solbriller - Telys - Sort sÞppelsekk og vanlig plastpose. - Gammel avis (ikke for lesing :p ) (En lighter og liten lommelykt er som regel plassert i en bukselomme, andre lighter sammen med kjÞkkenutstyr) 2
SteinarL Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 Jervenduken er alltid med, vĂŠret pĂ„ Helgeland er ustadig - Ă„ret rundt Â
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ