GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

PĂ„ tide med litt andre temaer en fjellmote og utstyrsanbefalinger pĂ„ forumet. đŸ€”đŸ˜

Bakgrunnshistorie

For to uker siden sÄ gikk jeg og en kamerat blandt annet Uranostraversen (lÄnt video fra nettet for Ä vise traversen). 

20180916_010815.jpg.9acb57c80690ec7708589556a1251a52.jpg

Denne kameraten jeg var pÄ tur med har tidligere klatret fjell i Himalaya og en del hÞye topper pÄ andre kontinenter, sÄ denne turen var rimelig langt innenfor komfortsonen.

Sekkene ble pakka 80% kvelden fÞr for Ä vÊre klare til tidlig avmarsj, siste rest inklusive mat og drikke ble pakket pÄ morgenen.

Mens vi pakka sekkene sÄ var denne kameraten veldig fokusert pÄ Ä kun ta med det nÞdvendige.

Av klatreutstyr hadde vi med to halvtau, ett sett kiler, noen kamkiler, 5 stk kortslynger/60 cm slynger, og en nÞttepirker pÄ deling. I tillegg hadde hver av oss klatresele, hjelm, reverso taubrems, to 120 cm slynger, to skrukarabinere, en isÞks og  stegjern.

Foruten klarteutstyret hadde han en tynn flecejakke som var delvis vindtett, lue, hals, tynne gummihansker, kart og kompass, 4 brĂždskiver (holder for en dagstur i norske fjell iflg han 😄) , og en tom 1L flaske som han fylte pĂ„ ved siste drikkbare vann. 

Skalljakke, mer mat osv ble vurdert unÞdvendig. Kun det som var nÞdvendig i sekken.

1 ekstra kg i sekken utgjÞr 1 time ekstra pÄ 1000 hÞydemeter mener han. Dette kommer fra en som bÊrer Helsport Svalbard 5 telt pÄ tur, dvs ikke en lettpakker.

Siste 10 Ärene har jeg selv gÄtt turer med barn (pluss en del soloturer, og noen med venner), og de 10 Ärene fÞr det en del turer hvor jeg enten har vÊrt turleder eller en av de mest erfaring og dermed fÞlt litt ekstra ansvar for Ä fÄ til en bra tur for alle.

Resultatet ble tydelig helga for to uker siden, jeg har blitt vant med Ä ha en del ekstra i sekken "for sikkerhets skyld", bÄde til meg selv og fÞr Ä kunne hjelpe andre. Det var mye jeg kunne lette sekken for siden vi begge var relativt erfarne med fjell og klatring. Ekstra, sikringsmidler, mat, vannmengde, klÊr, hodelykt, et sett med kart og kompas, ++  Sekken min ble ikke fullt sÄ minimalt som kameraten min, men mye lettere en om han ikke hadde utfordret meg pÄ det.

Dog savnet han skalljakka litt i et parti det blÄste surt og var rundt null grader, og han fikk 2 brÞdskiver av meg pÄ returen. Men han hadde en helt grei dagstur med det utstyret ham gikk med (..med litt mindre "margin" ift vÊr og uhell/skadesituasjoner en det jeg har brukt Ä ha siste Ärene).

EtterpÄ har jeg fundert litt pÄ hvorfor jeg har med de tingene jeg har i sekken, og tenker jeg absolutt kan bli mer bevisst pÄ dette igjen. Derfor... 

SpÞrsmÄl:

Hvilke type turer gÄr du?  Hva har du i sekken og hvorfor? Og hva velger du ikke Ä ta med i sekken pÄ spesifikke turer, og hvorfor?

Endret av Terka
  • Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har tenkt litt pÄ dette. Det kommer nok litt ann pÄ hvor du bor, og i tillegg hvilke erfaringer du har gjort.

Jeg har ALLTID med gore-tex jakke og bukse. Selv i sommer med to mÄneder uten nedbÞr lÄ disse i sekken. (Ikke den tyngste jakken og en skikkelig lett bukse...)

I tillegg har jeg med ekstra ullbluse, sokker og ragger, og (det er ikke tull) lang under i syntetisk materiale. Jeg trenger antakelig ikke Ä nevne at selvsagt er det med to par tynne vanter og luer?

(I tillegg kommer ogsÄ litt fÞrstehjelpsutstyr og kompass)

For egen del er dette ikke hva jeg kaller "sikkerhetsutstyr", men ting som erfaringen har lÊrt meg er nÞdvendig.  Mye av dette er knyttet til risikoen for Ä bli vÄt og kald. Noe som kan skje selv pÄ den varmeste delen av Äret i mitt omrÄde. Selv noen ganske fÄ timer i kaldt regn med vind, er nok til Ä bli nedkjÞlt, for ikke Ä snakke om hvor ubehagelig det er....

Endret av REJOHN
ordfeil
  • Liker 1
Skrevet

Vi er veldig flink Ä ta med ting som vi sjeldent eller aldri bruker. Ja, men det er jo kjekt Ä ha! Har vi gÄtt 100 fjellturer, ogsÄ fÄr vi bruk for en ting en gang... sÄ skal vi ha med dette hver eneste gang, for vi har jo gjort oss en erfaring pÄ at slikt kan vÊre nÞdvendig nÄr "noe" skjer. Noe kan alltid skje, men hvor ofte skjer det? Hvor nÞye er vi Ä planlegge turen i hvilket terreng i forkant? 

Jeg har med det som er nÞdvendig for den turen jeg gÄr den dagen. (avhengig av lengde og vÊr) kortere turer unner jeg meg langt mere luksus enn de lengre turene. Det er flott Ä vÊre pÄ tur med andre, men skal man ha med utstyr til alle andre for Ä hjelpe sÄ blir det fort tungt. Hva lÊrer turfÞlget ditt av at du er barnevakten deres pÄ tur. Folk mÄ fÄ lov Ä lÊre seg pÄ den tunge mÄten hva naturen og fjellet krever. Jeg har blitt flinkere Ä pakke sekken etter antall turer gÄtt, ikke for noen har fortalt meg det, men erfaringen jeg har gjort meg pÄ turer jeg gÄr. Det skaper grunnlag til hvordan sekken blir pakket fÞr tur. 

Men, sekk, primus, kaffe, turkopp, kart, kompass, ekstra skolisse, lue, regnponcho ligger alltid ferdig pakket i sekken. SÄ tilfÞrer jeg nÞdvendig klÊr/utstyr avhengig av tur :-) 

• Liker 3
Skrevet

Hva jeg har i sekken (eller i lommene) er knyttet til type tur, men som basisutstyr har jeg alltid med dette: Egenkomponert fÞrstehjelp, toalettpapir og antibac, refleksvest, mobil, spot, gps, kart og kompass, lite forstÞrrelsesglass, briller, superlett skalljakke m/hette, litt ekstra Ä tygge pÄ samt vann.

Dagsturer i mine hjemtrakter foregÄr i store skogsomrÄder med varierende mobildekning og hvor du i praksis er dÞnn alene og jeg har derfor ekstra fokus pÄ egen sikkerhet. 

PÄ fjellturer er jeg ogsÄ stort sett alene og de foregÄr sjelden i omrÄder som krever mer enn godt fottÞy.

SÄ utover basisutstyret vil innholdet i sekken variere etter Ärstid, vÊr og vind samt type tur. Typisk fokus for meg blir derfor: Varm, tÞrr og mett. 

Jeg har sluttet Ă„ ta med ekstra i tilfelle andre trenger noe, med unntak av turer hvor fruen, eller barna er med, men som sagt er jeg oftest alene.

• Liker 2
Skrevet

SpÞrsmÄlet ditt er feil stilt @Terka. Hvis dere hadde mÞtt pÄ andre som var i nÞd - kunne dere ha hjulpet dem? 

Jeg jobber med Ä redusere/ta vekk ting fra sekken min. Men sÄ lenge jeg er pÄ tur med barn eller omrÄder hvor ting kan gÄ galt, prÞver jeg alltid Ä ha med noe som fjÞr at jeg kan holde varmen ogsÄ om jeg mÄ holde meg i ro. Det hÞres ut for meg som om kameraten din forutsatte at han ville vÊre i bevegelse hele tiden. 

Skrevet

Dette hadde jeg med over Uranostraversen 😂 men fysĂžren sĂ„ digg det var ogsĂ„. 

Ellers har jeg alltid et lite fÞrstehjelpssett, en sÄnn nÞdvindpose og varmeelementer og et lite sitteunderlag. Med dette kan jeg hjelpe andre og meg selv. Har alt i en liten pose og den veier nok sikkert en kilo.  

D6485589-C28A-498E-B9A0-12E52A1A6940.jpeg

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 hours ago, ost said:

SpÞrsmÄlet ditt er feil stilt @Terka. Hvis dere hadde mÞtt pÄ andre som var i nÞd - kunne dere ha hjulpet dem? 

Og det igjen er jo et sÊrdeles vanskelig spÞrsmÄl. Hvor mye skal man kunne sikre seg selv eller andre ift potensielle nÞdsituasjoner?

Jeg har noe erfaring&kursing fra RÞde Kors  Hjelpekorps (+ annen kompetanse/erfaring fra tidligere) og kunne nok hjulpet til i en del situasjoner ut fra hva vi hadde med. (Jeg hadde bla ogsÄ kniv, flece jakke og en vindtett primaloft jakke i sekken min. )

Men hva skal man garantere seg mot? Kuttskader? Slag/bruddskader? NedkjÞling? (Ofte resultat av annet)? 

Slag, hjerteatakk, osv.?

PÄ selve turen sÄ er det store omrÄder som er uten mobildekning, sÄ med stor sannsynlighet sÄ kunne vi ikke ringt etter hjelp eller uthenting.

Dette er kanskje tema for egen trÄd? (Tror vi har en slik pÄ forumet.)

Ang. kameraten min sÄ forutsatte han nok at ting gikk rimelig greit ja (Vi tok pauser hvor vi fant le for vinden). Selve turen var jo langt innenfor hans kompetanse og erfaringsnivÄ. Og vi gikk pÄ lÞpelde sikring pÄ de mer ekponerte partiene selv om de var klatremessig Ä anse som 2/2+ i vanskelighetsgrad (lett), nettopp for Ä unngÄ store konsekvenser ved eventuelle uhell.

Men om vi havna i en stÞrre ulykke sÄ kan vi fort ha vÊrt dÄrlig utstyrt ja.

Jeg stusser selv over dem som lÞper opp til GaldhÞpiggen fra Spiterstulen ifÞrt tights, lett vindjakke, og en drikkesekk pÄ 3 liter nÄr vÊrmeldingen sier der vil regne og blÄse en del utover dagen. SÊrdeles smÄ marginer ift uhellet/ulykker/vÊrendringer.

Interessant Ă„ lese andres synspunkter og erfaringer! Takk for at dere svarer. 😊

Endret av Terka
  • Liker 1
Skrevet

Det blir egentlig helt uungÄelig Ä ikke spore inn pÄ fÞrstehjelp, remedier man trenger/ikke trenger og diverse kunnskap nÄr man diskuterer slik @Terka

nĂ„r det kommer til slag/infarkt pasienter, er det ikke mye du kan ha med deg for Ă„ unngĂ„/forebygge dette 😉

lurer pÄ om det var @REs som sÄ fint nevnte i en annen post hvor mye man egentlig skal overlate til de som har rett utstyr og kunnskap. FÞrstehjelpsskrinet mitt inneholder smÄ ting til kutt, gnagsÄr og Thats it! 

Kunnskap er vel det man kan ha med seg ubegrenset mengder av! Ta seg tid til Ä lÊre om de forskjellige problemstillingene man kan komme borti ogsÄ bruke litt tid pÄ Ä se for seg hva man ville gjort i eventuelle problemer! 

Hva gjÞr man om vÊret snur brÄtt? 

Hva gjÞr man om man brekker en fot/arm? 

Hva gjÞr man om kutter seg med kniven? 

Hva gjÞr man om man brenner seg i bÄlet eller pÄ andre ting? 

Vi tar jo alle en kalkulert risiko hele tiden! Hva jeg anser som viktig kan vÊre bagateller for deg. Men Ä tÞrre, prÞve, feile, lÊre og ikke minst vÊre kreativ! 

Hvor mange av oss her inne setter klare begrensninger for seg selv? Kan man gÄ til alle fjelltopper? Bare man tar seg god tid?

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Terka skrev:

1 ekstra kg i sekken utgjÞr 1 time ekstra pÄ 1000 hÞydemeter mener han. Dette kommer fra en som bÊrer Helsport Svalbard 5 telt pÄ tur, dvs ikke en lettpakker.

SpÞrsmÄl:

Hvilke type turer gÄr du?  Hva har du i sekken og hvorfor? Og hva velger du ikke Ä ta med i sekken pÄ spesifikke turer, og hvorfor?

1 kg ekstra i sekk utgjÞr en time ekstra pÄ 1000 hÞydemeter hÞres ut som et tall tatt ut fra, tja, lÞse lufta. Da burde jeg vÊrt fremm fÞr jeg startet i helga. Hadde med hagle og ammo i tillegg til det som er med pÄ andre teltturer. 4 timer pÄ 1000 hm opp og 300 ned fÞr teltet ble satt opp. Halge og ammo blir vel 4-5 kilo. 

Men til saken. Har med minst mulig, men gÄr for varmt, tÞrr, mett og komfortabel under alle forhold som kan forventes for Ärstiden. SÄ er det hÞyt i fjellet er det med vind/skalljakke, siden det er kjedelig nÄr vinden blÄser tvers gjennom alt. Ellers stort sett samme "grunnutstyr" i sekken uavhengig av tur, og sÄ utstyr som er nÞdvendig for type tur (topptur, bratt, ski, jakt, fiske, padling, osv.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har begynt Ä ha plaststrips i tursekken og fotosekken. Store 30cm lange som kan Äpnes igjen, og smÄ 15cm.. ca 10 stk av hver. Veier jo ikke noe sÊrlig og kan brukes til alt mulig fiks, til og med fÞrstehjelp :)

Utenom standard utstyr for bo/sove, kjÞkken/mat/drikke og klÊr sÄ er som regel alltid dette med i sekken, uansett fjell- eller skogstur:

- FĂžrstehjelpssett (med sysaker og en rull sportstape).
- Jerven Fjellduk
- Kniv m/tennstÄl
- Leatherman (brukes oftest ved fisking)
- Hodelykt & liten lommelykt
- Fyrstikker & 2 lightere
- Strips
- Solbriller
- Telys
- Sort sĂžppelsekk og vanlig plastpose.
- Gammel avis (ikke for lesing :p )

(En lighter og liten lommelykt er som regel plassert i en bukselomme, andre lighter sammen med kjĂžkkenutstyr)
IMG_9820.jpg.6d825345ac2eca7e0a8127c0ca0210ec.jpg

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.