GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Riktige kilder for ulike forbud mot ild i Jotunheimen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nÊrmer seg med museskritt sommerens ferietur i Jotunheimen og i den forbindelse sÄ lurer jeg pÄ om noen kan vise til gode og oppdaterte kilder for bÄlforbud, og hva dette inkluderer, for Jotunheimen?

F.eks. for Lom og SkjÄk Brannvesen finner jeg kun denne bloggposten fra 21.juni som seneste info: http://lsbrann.blogspot.com/2018/06/fortsatt-totalforbod-mot-bruk-av-open.html?m=1

- Det presiseres  ikke om dette ogsÄ gjelder primus/gassbrennere, kun bÄl (og engangangsgrill i annen video) omtales. (Iflg brannvesenet lokalt her i Buskerud for noen uker tilbake,  sÄ tillot de da gassbrennere selv om det var totalforbud mot Äpen ild.)

For dagens etappe av Monsen pÄ tur skriver de fÞlgende:

https://www.dnt.no/monsen-jotunheimen/

- Hva de mener med "gassbrenner med jetboil" er jeg usikker pĂ„. đŸ€Ł

For Vinjerock som pÄgÄr nÄ til helga skriver de fÞlgende: 

http://www.vinjerock.no/nyheiter/arkiv/2018/5-ting-aa-tenke-paa-foer-festival.aspx

- "3. ELDSFORBODET GJELD - HER KAN DU LAGE MAT MED PRIMUS"

Der er lett Ä tolke det dithen at det er brillefint med primus/gassbrennere i Jotunheimen i ukene fremover, men begge referansene over som omtaler dette et kommersielle aktÞrer som beskriver sine regler ifbm gitte arrangementer. Hva finnes av gode og gyldige kilder pÄ slik info for Jotunheimen, som holdes oppdatert?

Annonse
Skrevet

Hvis du ser pÄ facebook sider til Sel brannvesen  stÄr det innfÞrt totalforbud Sel 18 juli mens VÄgÄ brannvesen innlegg er tilbake fra 22 juni er litt utydelig. KnusktÞrt vÊrt del smÄbranner mest pga lyn . Vinjerock tillater de ved vannkanten med brannvaktee som ser pÄ og faktikst brenner med skjerming virker til. Men kommet litt nedbÞr siste dagene sÄ mulig oppheves men skal til skikkelig rotblÞyte over flere dager sÄ tÞrt er nÄ. 

Valdres brannvesen sin side ser det ut til er totalforbud datert 4 juli..

Nord Fron brannvesen sier samme skal oppdateres igjen i morgen kl 12 

Send brannvesen en melding hÞr 

Skrevet
9 minutter siden, KimH skrev:

Send brannvesen en melding hÞr 

Jeg gjorde det i forkant av rundturen vÄr forrige uke siden jeg syntes innleggene fra VÄgÄ var litt utydelige. Tilbakemeldingen derfra var imidlertid ikke sÊrlig utydelig - det var rent Nei, men det var jo fÞr regnet som vel har kommet nÄ..

SÄ forresten en kommentar i en chat i gÄr at det DNT mener med "Gassbrenner med jetboil" er bruk av merket Jetboil. En noe merkelig formulering og regel kanskje?

Vinjerock sitt opplegg er vel  ganske klart. De har presisert at det er fullstendig forbudt Ä tenne opp noe oppe i campen og i omrÄdene rundt, men siden det er sÄ mange der som mÄ ha mat har de satt inn ekstratiltak med avsperret omrÄde og brannvakter med ekstra slokkeutstyr lett tilgjengelig - antar det er i samarbeid/dialog med lokalt brannvesen.

Skrevet
1 minutt siden, Elisabethsk skrev:

Jeg gjorde det i forkant av rundturen vÄr forrige uke siden jeg syntes innleggene fra VÄgÄ var litt utydelige. Tilbakemeldingen derfra var imidlertid ikke sÊrlig utydelig - det var rent Nei, men det var jo fÞr regnet som vel har kommet nÄ..

SÄ forresten en kommentar i en chat i gÄr at det DNT mener med "Gassbrenner med jetboil" er bruk av merket Jetboil. En noe merkelig formulering og regel kanskje?

Vinjerock sitt opplegg er vel  ganske klart. De har presisert at det er fullstendig forbudt Ä tenne opp noe oppe i campen og i omrÄdene rundt, men siden det er sÄ mange der som mÄ ha mat har de satt inn ekstratiltak med avsperret omrÄde og brannvakter med ekstra slokkeutstyr lett tilgjengelig - antar det er i samarbeid/dialog med lokalt brannvesen.

Ja er litt utydelig med jetboil og unktak sÄ enklest hÞre med de nÄr noe er tillatt. KnusktÞrt men vÊrt mest brann skog pga lyn virker til etter det sett i aviser sÄ hÄper regnet nÄ hjelper er vel fremdeles torden i omrÄde.

Skrevet

Imponerende dĂ„rlige formuleringer og utydelig informasjon i fjellheimen ja. Og det er jo snodig at de «godkjenner» en merkevare og ikke et produkt 😜 

Skrevet

Det er "Eldforbud" i leiren pÄ Vinjerock, men det er lite vann i Bygdin sÄ det er laget et avgrenset kokeomrÄde pÄ stranda med slukkeutstyr og vakter.

Vang kommune har ogsÄ lagt ned forbud i hele kommunen.

Det har regnet en del de siste 2 dagene, men dette har ikke trukket sÊrlig langt ned i bakken. SÄ jeg tviler pÄ at de vurderer det for tilstrekkelig til at det er nok i de omrÄdene med forbud.

Skrevet (endret)

Ja og nei.

Hva innebÊrer et totalforbud? At det er nulltoleranse mot Ä bruke noe som helst som avgir hÞy varme? Eller at det er helt forbudt mot Äpen ild, definert som bÄl, kullgrill osv., men at bruk av primus (gass) er ok nÄr det brukes forsiktig. Sistnevnte er det jeg refererer til, som bÄde Østre Agder Brannvesen og Drammensregionens Brannvesen IKS helt tydelig har bekreftet tidligere i Är var ok da under deres totalforbud.

DNTs beskrivelser indikerer at det er ok med primus (gass) pt i Jotunheimen, men hvor de har dette fra vet jeg ikke.

At Vinjerock som privat arrangÞr tillater bruk av varme nede pÄ stranda ved Bygdin men ellers har "eldforbod" er fullt forstÄelig med de tusenvis av personer som skal oppholde seg det samt potensielt lage med med en viss promille i kroppen. Dette er et format er burde holde uansett brannfare i naturen pga brannfaren pÄ en festival med mange folk samlet tett.

Og hva er forskjellen til at jeg da arrangerer min egen private camp nede ved Koldevannet, hvor jeg er min egen brannvakt og bruk av primus kun tillates nede pÄ stranda ved vannet?  Det er ikke noe mindre trygt det en "hundrevis" av primuser og bruk av griller nede ved Bygdin.

Jeg synes ikke dette er klar og tydelig informasjon jeg.

Endret av Terka
Skrevet (endret)

Der jeg er ute etter et tydelig informasjon pÄ hva reguleringene sier er lov og ikke, og sÄ skal jeg da forholde meg til det. Eller enda strengere om jeg fÞler at jeg ikke bÞr bruke brenner selv om det er lov.

Innenfor grensene, men ikke nĂždvendigvis helt til "kanten" av grensa. Sunn fornuft innenfor det som er lov.

DNTs info er jo et eksempel pÄ at totalforbud ikke nÞdvendigvis betyr totalt forbudt for alle typer varmekilder.

Endret av Terka
Skrevet
1 hour ago, Elisabethsk said:

Mener det ble presisert litt etterpÄ at det gikk pÄ lukkede systemer?

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Phoney said:

Mener det ble presisert litt etterpÄ at det gikk pÄ lukkede systemer?

Dvs de skiller da mellom  MSR Reactor/Windburner, Jetboil (semi-lukket), osv. som er ok. Mens Äpne toppmonterte brennere som MSR PocketRocket2 eller slangebrennere som Optimus Vega ikke er lov.

FÞrstnevnte brennere vil forÞvrig ha en sÄpass hÞy overflatetemperatur ifbm brennehodet/kroppen rundt brennehodet at de kan antenne tÞrt materiale om de velger (og de er mer ustÞdige pga hÞyden en f.eks en slangebrenner.)

Synsing fra min side denne posten, bare for Ă„ vĂŠre tydelig pĂ„ det. 😄

Endret av Terka
Skrevet
4 minutes ago, Terka said:

Dvs de skiller da mellom  MSR Reactor/Windburner, Jetboil (semi-lukket), osv. som er ok. Mens Äpne toppmonterte brennere som MSR PocketRocket2 eller slangebrennere som Optimus Vega ikke er lov.

FÞrstnevnte brennere vil forÞvrig ha en sÄpass hÞy overflatetemperatur ifbm kroppen rundt brennehodet/brennehodet at de kan antenne tÞrt materiale om de velger (og de er mer ustÞdige pga hÞyden en f.eks en slangebrenner.)

Synsing fra min side denne posten, bare for Ă„ vĂŠre tydelig pĂ„ det. 😄

Ingen erfaring med de "lukkede" systemene, men du kan jo sjekke med DNT pÄ chatten? Mener ogsÄ at de har referert til brannvesenet for omrÄdet. Mulig at dette kun gjelder i turfÞlget til Monsen pÄ spesielle plasser?

Skrevet
1 time siden, Terka skrev:

Hva innebĂŠrer et totalforbud? At det er nulltoleranse mot Ă„ bruke noe som helst som avgir hĂžy varme?

Jeg synes ikke dette er klar og tydelig informasjon jeg.

Er det innfÞrt Totalforbud i kommune, gjelder det all form for Äpne varme! Men unntak kan gies, i det samme forbudet. Da er det jo opplyst hos kommune/brannvesen.

Noen kommuner/brannvesen benytter bare begrep som Totalforbud med bÄl, eller Totalforbud for all Äpne varme, o.l. (og teksten kan varriere). Og det er kanskje noe forvirrende.

Men sÄ sant det ikke gies unntak i Totalforbudet, tror jeg en mÄ se pÄ hva Forskriften mener om "bÄlforbud". Der nevnes "all form for Äpnen varme". (Ser nÄ bort fra unntaket i Forskriften). SÄ for meg er det ganske klart, hva som menes med Totalforbud.

SÄ sÞk informasjon hos kommunalt brannvesen, det er de som har fÄtt myndighet til Ä innfÞre Totalforbud.

Skrevet
34 minutes ago, Phoney said:

Ingen erfaring med de "lukkede" systemene, men du kan jo sjekke med DNT pÄ chatten? Mener ogsÄ at de har referert til brannvesenet for omrÄdet. Mulig at dette kun gjelder i turfÞlget til Monsen pÄ spesielle plasser?

SÄnn!

20180719_133656.thumb.jpg.826ba68ba65246c4f00071d25d4866fa.jpg

Venter spent pĂ„ godkjenning av spĂžrsmĂ„let og svar 😁

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva DNT mener om Totalforbud, er vel uvesentlig. :(De har ingen myndighet! I beste fall, har de link til lokale brannvesen.

Endret av Tiur3
Skrevet (endret)

Svar fra DNT.. litt "politikerstil" over svaret,  svare uten Ä egentlig svare pÄ spÞrsmÄlet.

20180719_135017.thumb.jpg.f9af12cb1b0254be1d025cbe494a9243.jpg

"Gassbrenner med Jetboil" er altsÄ lov, og det virker som om de har klarert det med brannvesenet ansvarlig for regionen der dagens etappe gÄr.

20180719_140155.jpg.ecbb89ed357ef82ee5972dd387c9c9a3.jpg

MĂ„ bare finne ut hva gassbrenner med Jetboil er. Kan jo satse pĂ„ at det rett slett er en brenner laget av produsenten Jetboil 😁

Endret av Terka
  • Trist 1
Skrevet

Jeg antar at de nevner Jetboil spesielt fordi det er et mer lukket system enn bare brenner og kjele. Dette er bare noe jeg tror altsÄ. Men her ser jeg ikke stor forskjell fra Ä bruke et vanlig Trangia stormkjÞkken med gass. 

Skrevet
2 timer siden, Gittiamo skrev:

Imponerende dĂ„rlige formuleringer og utydelig informasjon i fjellheimen ja. Og det er jo snodig at de «godkjenner» en merkevare og ikke et produkt 😜 

Enda snodigere at NRK bare bekrefter at det er en merkevare det er snakk om, nĂ„r folk pĂ„peker det og lurer. 😂 Lite skjult produktplassering pĂ„ statskanalen?

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Miamaria skrev:

Enda snodigere at NRK bare bekrefter at det er en merkevare det er snakk om, nĂ„r folk pĂ„peker det og lurer. 😂 Lite skjult produktplassering pĂ„ statskanalen?

Her var det vel DNT (Britt DNT) som har svart og ikke NRK men.

Jeg sitter og og lurer pÄ hva som nÄ er tillatt og ikke tillatt Ä bruke, da jeg har planer om Ä reise til Breheimen i neste uke. Og syntes og det er noe utydelig hva som er lov og ikke lov.

Skrevet
19 minutter siden, Terka skrev:

Svar fra DNT.. litt "politikerstil" over svaret,  svare uten Ä egentlig svare pÄ spÞrsmÄlet.

Hva er uklart, i det svaret? De mener nok det samme som meg, hvis du leser svaret om igjen. :)  Lokale brannmyndigheter som bestemmer, ikke DNT! Se nÄ bort fra linken til Monsenturen. De kan ha fÄtt egene godkjenninger og godkjente plasser.

Skrevet
1 minutt siden, TarjeiSkrede skrev:

Jeg sitter og og lurer pÄ hva som nÄ er tillatt og ikke tillatt Ä bruke, da jeg har planer om Ä reise til Breheimen i neste uke. Og syntes og det er noe utydelig hva som er lov og ikke lov.

Kontakt de lokale brannvesen! De har svar pÄ,  om det er innfÞrt Totalforbud. Og om det er noen unntak i forbudet.

Skrevet

Tiur - greia er at det er lite/gammel informasjon fra brannvesenet i omrÄdene og DNT er de eneste som nevner noe om dagens tilstand. Og Jetboil da. Av en merkelig grunn. 

Skrevet
8 minutter siden, TarjeiSkrede skrev:

Her var det vel DNT (Britt DNT) som har svart og ikke NRK men.

Ja stemmer, sorry. Ikke mindre rart, kanskje desto mer egentlig.

Skrevet
Akkurat nÄ, Gittiamo skrev:

Tiur - greia er at det er lite/gammel informasjon fra brannvesenet i omrÄdene

Har de innfÞrt Totalforbud, er det nok opplyst! Kan jo ogsÄ forsÞke direkte hendvennelse pÄ dagtid, til aktuelle brannvesen. Uansett, DNT har ingen myndighet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.